arg när hon vaknar

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
ellen05

arg när hon vaknar

Inlägg av ellen05 »

Hej på er alla

Har några frågor som jag hoppas någon kan hjälpa mej med.
Tjejen har börjat sova riktigt bra, inatt sov hon 9 timmar utan att varken gnöla eller gråta en enda gång :sleep:. Fantastiskt. Tjejen är snart tre månader och sover 15,5 timme/dygn. Men nu är det så att när jag väcker tjejen är hon fruktansvärt ARG. Ibland kan hon tom vara lite ledsen :cry:. Jag har testat olika varianter: stryka lätt på huvudet, låta henne morna sig själv, ligga i famnen osv.osv. men nästan alltid är hon arg då hon vaknar. Hon är också ofta mycket svårväckt. Ofta har jag gjort så att jag gett henne bröstet halvsovande, hon äter nog bra - men då hon släpper taget och jag tar upp och rapar henne blir hon ännu argare... Känns som om hon alltid är trött när jag väcker men hon sover ju faktist väldigt mycket/dygn. Sovpassen är också enl. den naturliga sömnrytmen. Vad skall jag börja göra? Hon kan nämligen av sina två timmar av sitt vakenpass vara halvarg/halvsovandes i en halv till en timme.
ellen05

Inlägg av ellen05 »

:?:
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

hej, har ett liknande problem så jag kan inte svara på din fråga :?: men är intresserad av svar från någon som har goda ideér

Sedan kurstart har vår tjej varit jättetrött på dagarna, trots att hon sover mer sammanhängande än någonsin på nätterna ( inatt sov hon 10 timmar i ett sträck)

Idag fick jag lägga in två 20 min sovpass utöver de vanliga + använda marginalkvart på båda hållen vid långluren, trots det är hon både grinig och gnällig på ett sätt som jag inte känner igen, som att hon vill sova hela tiden.

Kan det vara ngn slags reaktion på förändring :?: :?: eller sover hon FÖR mycket :shock: :shock:
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
ellen05

Inlägg av ellen05 »

är det verkligen ingen som har någo tips och ideér. Behöver hjälp.
Emmy

Inlägg av Emmy »

Jag har inget egentligt svar, men lyfter upp din fråga iaf... :)
Det jag funderade på är om hon helt enkelt behöver mer än 15,5 h sömn, eftersom hon ibland är halvsovandes efter du väckt henne. Det finns ju barn som behöver mer sömn än andra, eller i vissa perioder. Min son kan också vara otroligt :!: svårväckt de dagar han är extra trött :sleep: . Hoppas någon mer svarar.
Stolt mamma till Lowe 050311 och Milia 080814.
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Se till att hon har kul :lol: Det är för mycket duttande och tröstande och förslöande verksamheter här :evil:

Du lutar nog lite åt att det skulle vara synd om henne. Men varför skulle det vara det :?: :!:

Ta upp henne med klang och jubel, pussa och skoja. Titta spegel, håll igång, byt blöja med ball underhållning, väck henne verkligen :lol: Det ska vara väldigt trevligt att leva, vara vaken och med :!: Det är budskapet.

Att hon blir arg ska du se som ett sundhetstecken. Oändligt mycket bättre än att hon blir ledsen. Och hennes ilska ska du bemöta med ett verkligt högljutt tjolahopphejsan :lol: Och i övrigt inte lyssna på det där oroliga viset som du gör nu.

Skjut vargen :!: Vad har han där att göra :?: Platt intet :!:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"