Vår situation är ohållbar i dagsläget. Vår snart 4 månader lille prins vaknar varje timme (minst, vanligen 10-15ggr per natt ) och har gjort i två månaders tid. Har varit på extra läkarkontroller, bvc har hjälpt mig med extra barnomsorg för storasyskonet för att jag varit/är så totalt slut. Men nu är det dags att vända på steken, har jag bestämt. Nu har jag läst SHN-boken MÅNGA gånger och sett dvd:n, tid är bokad med mormor så att hon kan ta syskonet på natten. För här ska SOVAS!
Ibland kommer vargarna till mig och viskar att mitt barn är för litet, att han kommer vara hungrig hela natten igenom, att det inte kommer hjälpa etc. Men det är i mina svaga stunder då jag är så totalt slut. Jag har en vecka på mig att sätta upp dubbla elstängsel för odjuren! För om en vecka ska vi börja.
Jag vet idag vad vi gör för fel med vår lille. Trafiken till honom stressar honom och vad vi än tagit oss för så har vi fasnat i allt, först var det vagnandet sen var det vyssandet och nu är det buffandet och ätandet. Men eftersom vi inte haft några verktyg att ta till har fällorna slukat oss.
Nu kommer några frågor/tankar som jag undrar över när jag går här och laddar (mina bössor):
1. Idag buffas han till söms många gånger och det får honom oftast att slappna av väldigt bra. Men vi har inte riktigt samma teknik som den som lärs ut. Kan vi fortsätta att använda den vi kör nu eller ska vi byta till den rekomenderande? Idag får han en extra "knuff" få ettan och sen 2 3 4 lite svagare. Vi har vänsterhanden på ryggen men lyfter inte den mellan buffvarven. Hm...förstår
2.Första natten ska vi ju vara hos honom direkt så fort han vaknar och lägga till rätta. Vår prins brukar oftast vakna tvärilsk när han vaknar. Jag har förstått att man ska låta barnet var ifred i väntan på att han ber om hjälp, för då tar han emot buffandet och lugnar sig. Gäller detta även första kurnatten? Eller ska jag buffa direkt även om jag inte tycker att han kan ta emot det (för att han är för arg) och sen sofjäder och ramsa ut?
kram
Gossebarnsmamman
Angående buffandet...
Jag svarade förra gången du frågade, men det har du sett eller? Kopierar in det svaret, hur som helst:
Försöker mej på att svara.
Ni behöver inte lyfta handen, men tryck till över ryggen på var fjärde buff. Skillnaden mot innan är ju att ni bara ska buffa tills han blir lugn, och inte tills han ska sova, så det kan ju hända att ni får ändra teknik lite. Det ska ju inte handla om nåt försiktigt sövande buffande. Jag är dock ingen buff-expert, eftersom vi knappt behövde tillämpa detta, endast ett par gånger under den allra första vargtimman. Ramsan funkar superbra, buffningen är ju egentligen bara för första natten.
Första och andra natten ska du svara honom direkt, vid minsta pip! Om han bara gnyr/gnäller kan man börja med ramsan (även om den troligtvis inte tar första natten). Men skiker han direkt ska du gå direkt in och buffa! Men bara tills han blir lugn, sen går du ut med ramsan. SEN ska du avvakta och låta honom reagera. Men om detta står det ju i boken.
Lycka till!
Hoppas att du får fler svar.
Försöker mej på att svara.
Ni behöver inte lyfta handen, men tryck till över ryggen på var fjärde buff. Skillnaden mot innan är ju att ni bara ska buffa tills han blir lugn, och inte tills han ska sova, så det kan ju hända att ni får ändra teknik lite. Det ska ju inte handla om nåt försiktigt sövande buffande. Jag är dock ingen buff-expert, eftersom vi knappt behövde tillämpa detta, endast ett par gånger under den allra första vargtimman. Ramsan funkar superbra, buffningen är ju egentligen bara för första natten.
Första och andra natten ska du svara honom direkt, vid minsta pip! Om han bara gnyr/gnäller kan man börja med ramsan (även om den troligtvis inte tar första natten). Men skiker han direkt ska du gå direkt in och buffa! Men bara tills han blir lugn, sen går du ut med ramsan. SEN ska du avvakta och låta honom reagera. Men om detta står det ju i boken.
Lycka till!
Hoppas att du får fler svar.
Försöker också på mig ett svar även om vi är mitt uppe i kuren
Första natten var det en hel del buffande, det är lätt att fastna, men gör inte det utan lita till att ramsan tar över. Jag var där direkt hon pep och buffade och gick sedan ut. Jag fick springa in och ut flera gånger innan hon somnade om ( dvs mycket ramsande, bekräfta, ramsa, buffa osv osv) Men hade intalat mig själv att inte buffa till sömns för då lär hon sig inte att somna på egen hand. Jag vet inte om jag gjorde helt "rätt" eftersom det blev en hel del trafik pga detta, men å andra sidan tänkte jag UT UT UT
Andra natten behövde jag bara buffa en enda gång under vargtimmen ( jag var mkt förvånad själv över att hon svarade så bra på ramsan eftersom hon också vaknar med hög ljudvolym)
Under tredje natten backade jag ordentligt och avvaktade även med ramsan, det gick sådär, hon var ganska mycket vaken den natten men det blev bättre natt 4.
Nu slåss vi med vargtimmen ( ganska rejält) men har inte behövt buffa många gåner efter fösta natten.
Jag var som du mkt orolig om hon skulle klara sig utan mat, men tvingade mig själv att skjuta undan tankarna och det har gått mkt bättre än vad jag förväntade mig...( det dröjde dock ett tag innan hon började äta bättre på dagarna)
Läste på ett ställe att när bebisar är runt 4 mån har deras mage redan ställt in sig på att vara utan mat på natten ( precis som vuxna) Om de får mat på natten är det för att det "brukar" vara så inte för att de behöver äta.
Oj, långt svar men hoppas att du/ni genomför det här. Det verkar hela familjen behöva
Första natten var det en hel del buffande, det är lätt att fastna, men gör inte det utan lita till att ramsan tar över. Jag var där direkt hon pep och buffade och gick sedan ut. Jag fick springa in och ut flera gånger innan hon somnade om ( dvs mycket ramsande, bekräfta, ramsa, buffa osv osv) Men hade intalat mig själv att inte buffa till sömns för då lär hon sig inte att somna på egen hand. Jag vet inte om jag gjorde helt "rätt" eftersom det blev en hel del trafik pga detta, men å andra sidan tänkte jag UT UT UT
Andra natten behövde jag bara buffa en enda gång under vargtimmen ( jag var mkt förvånad själv över att hon svarade så bra på ramsan eftersom hon också vaknar med hög ljudvolym)
Under tredje natten backade jag ordentligt och avvaktade även med ramsan, det gick sådär, hon var ganska mycket vaken den natten men det blev bättre natt 4.
Nu slåss vi med vargtimmen ( ganska rejält) men har inte behövt buffa många gåner efter fösta natten.
Jag var som du mkt orolig om hon skulle klara sig utan mat, men tvingade mig själv att skjuta undan tankarna och det har gått mkt bättre än vad jag förväntade mig...( det dröjde dock ett tag innan hon började äta bättre på dagarna)
Läste på ett ställe att när bebisar är runt 4 mån har deras mage redan ställt in sig på att vara utan mat på natten ( precis som vuxna) Om de får mat på natten är det för att det "brukar" vara så inte för att de behöver äta.
Oj, långt svar men hoppas att du/ni genomför det här. Det verkar hela familjen behöva
Vega 050416
Malte 070109
Oskar 100923