Babyer och rörelser

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Hege

Babyer och rörelser

Inlägg av Hege »

Som förespråkare för "Fler-bebisar-på-mage-när-de-är-vakna", så lägger jag ut denna videoen där Janet Doman på strålande vis tar till orde för att bebisar måste få röra på sig.

Och så önskar jag välkommen in på IAHP-forumet för de som skulle känna sig mer intresserade. Det finns många trådar om krypning och smarta barn där.

http://www.youtube.com/watch?v=aqrNaZTR8MM&NR=1
annapanna82

Inlägg av annapanna82 »

Intressant!

Min lille är lite drygt 3 månader och jag försöker ha honom på mage på golvet. Men vad bör han ligga på? Vi har typ parkettgolv.
Det bästa hittills är på trasmattan på golvet.
någon som har ett bra förslag?
Anna
Mamma till Isak född 100621
Hege

Inlägg av Hege »

Hej!

Bra fråga, det är en av de vanligaste som föräldrar undrar på.

Om man har sin baby på mage på en trasmatta, så är det en viss mjukhet och en viss värme i det, så tänker vi föräldrar.

Barnet vill tänke: Tusan vad svårt det var att komma någon vart här!!

Ett barn som ligger på parketten, med goda kläder på sig för att hålla värmen, men med bara tår så man kan sparka från, har det allra bästa utgångsläget.

Barnet har rörelse programmerat i sig, och vill börja göra krälrörelser när det får ligga på mage på golvet. På trasmattan kommer han ingenvart pga. friktionen, och på det hala golvet med strumpor på kommer han heller ingenvart för att fötterna inte får tag. Efter ett tag vill han dra konklutionen att "detta har jeg inget igen för", sen ger han upp att röra på sig.

Kommer han däremot bara én cm bortefter golvet när ha krälar, så blir han uppmanat att försöka igen och igen. Sitter det då någon bakom honom och ger stöd under de små fotsulorna, så att han verkligen skyter fart när han sparkar från, då tar det inte lång tid innan han fattar vad som ska till för att förflytta sig.

Man kan påskynda den motoriska utvecklingen flera månader på detta viset. Och synsutvcklingen... (han måste ju se var det är han far...)
Och den taktila utvecklingen... (Händer och tår får MYCKET att hänga i med när man krälar på golvet)

Golvet är det bästa du kan erbjuda ditt barn när det gäller att få fart på utvecklingen!
annapanna82

Inlägg av annapanna82 »

Tack för ditt svar! Då blir det golvet då istället för Isak från och med nu.
Skall han vara barbent eller går det med vanliga mjukisbyxor som han brukar ha på sig?
Anna
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

velour kläder utan tyck är bland de bästa kläderna som glider bra! :D

Bara fötter och dra upp ärmarna lite på tröjan så går det bra.

:idea: Vissa lägger en pytteliten fleece filt under just bara magen att glida på, det verkar också funka.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Kika in pâ gosunge.se för superfina velourkläder :D
annapanna82

Inlägg av annapanna82 »

Då verkar det som att vi oftast har "ålvänliga" kläder!

En liten undran...Han vill gärna lägga armarna bakom sig utmed sidorna, typ som en backhoppare och dra upp benen i luften så att nästan bara magen är i... Varför tror ni? Han orkar inte att hålla sig uppe på armbågarna mer än ett par minuter max.
Är bara nyfiken på vad ni tror!
Anna
Hege

Inlägg av Hege »

Balanspunktet kommer att flytta sig eftersom, lite längre ner på bålen. Men tills det händer, så kan du ju visa honom. Ta hans händer och lägg dem framåt. Låt honom få känna på golvet under muntra uppmaningar. Og och ge inte upp. Det är inte alltid saker fungerar direkt, men om man är envis och har ålningen som mål, då kan man hjälpa sitt barn en stor bit på väg.

Klädtipsen är jättebra, om man undrar hur det är bäst att vara klädd, så kan man ju åla lite själv på golvet. Då upptäcker man snabbt att t.ex blixtlåsar inte är någon höjdare... Heller inte tryck eller andra dekorationer framme på kläderna.

Och sällskap på golvet är jättemysigt. Särskillt i början när man inte kan vrida huvudet och titta sig runt vilken väg man vill. :D
annapanna82

Inlägg av annapanna82 »

Vi tränar tre kortare stunder varje dag (för lillen orkar inte mer åt gången än så länge). Igår la jag honom på mage på golvet som vanligt med några leksaker och sen ställde jag mig och diskade. När jag vände mig om efter en liten stund så hade han vänt helt om i rummet och var på väg i en helt annan riktning. Framsteg! Han gjorde likadant idag och jag tror att han är så glad över att kunna flytta sig lite själv. Vi tränar på och han skjuter ifrån fint med fötterna när jag hjälper honom men än är han inte där själv. Men vi jobbar på det.
Ville bara dela med mig för jag blev så glad för han skull! :D
Anna
annapanna82

Inlägg av annapanna82 »

Isak är nu 4,5 månad och har för någon vecka sedan kommit på hur man förflyttar sig bakåt på mage. Han skjuter ifrån med armarna och glider på mage bakåt. Men han vill framåt ser jag! Jag försöker hjälpa honom och visar själv på golvet och lägger min arm bakom hans fötter så att han skall ha något att skjuta ifrån mot. Snart kommer det nog!
Anna
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"