Somna i egen säng...

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Hierbaz

Somna i egen säng...

Inlägg av Hierbaz »

Hej!

När kan man förvänta sig att lillasyster (4 veckor) ska kunna somna i sin egen säng? Storasyster gjorde inte det till en början men sen gick det bra, minns dock inte hur gammal hon var.

Lillasyster sover lika bra på natten (äter mellan 22-23 och sover sedan till 4.30-5 tiden, äter och sover om till 08) däremot är hon mer beroende av att vara nära och vill helst somna på mitt bröst..Däremot behöver hon inte napp, som storasyster hade.

Tips någon?
Mamma till Linn född 070919 och Julia 100906
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Hej Hierbaz! :D

Grattis till lillasyster! :D

Man brukar märka när barnet har tagit sig igenom vad Anna kallar Den egentliga födelsen. 8) Då blir barnet plötsligt mer vaket och "med" och kan börja kvällstrassla. Oftast kommer den egentliga födelsen vid 3 veckor ungefär, men det kan variera en del. :wink: I alla fall, innan man är igenom den är det ingen brådska med att bebisen somnar själv, utan man matar till sömns med en "knock out-slurk". När man väl är igenom den eg födelsen kan man försiktigt börja träna på att somna själv - förslagsvis genom att lägga barnet vaket de SM-mål man kan få i henne 4 omgångar mat utan att hon somnar... :lol: Använder man säng kan man buffa lite försiktigt om hon börjar gråta och har svårt att komma till ro, använder man vagn (lättare! :wink:), så drar man några tag med den istället.

Ingen stress, alltså. 8) Utan bara försiktigt strävande. :D
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
Hierbaz

Inlägg av Hierbaz »

Tack för ditt svar!

Helt plötsligt händer det! Jag har blivit mer noggrann med att verkligen truga i henne ordentligt med mat, och se vad som händer! Hon somnar fint själv i sängen, även på dagen. :-) De senaste dagarna har hon ätit kring 21,30 tiden, sen vaknar hon oftast vid 4.30-5 tiden och äter, och då får hon i sig mycket mat på kort tid. Jag lägger henne vaken och hon somnar fint. Så lösningen på vårat problem var-MER MAT. Och som ni säger, kan räcka med 5 ml som fattas för att hon ska vara helt nöjd.

Kvällstrasslet har kommit som ett brev på posten, har tagit förgivet att det är magen som krånglar, men förmodligen en kombination av båda. Jag märker också att mjölken är tunnare på kvällen, det äts mer och hon blir inte lika lätt nöjd. Jag försöker köra nu på dagarna 2-2 men det är jättesvårt att få henne att vara vaken två timmar, så jag kör regeln att det inte får gå längre än 2 timmar när hon sover iaf, om hon sen somnar efter 1,5 timme igen tar jag. Jag gissar att sover hon så behöver hon, det blir iaf inte mindre än 2-2 timmar, eller ska jag försöka hålla det tightare? Jag menar, hon sover ju fint på natten.
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

Hej Hierbaz!

Jag hade i ditt ställe inte alls tvingat till 2 timmar vaket. Den tiden kommer, 1.5h timmar vaket är finemang.
För som sagt, hon sover ju fint på natten :D
Hierbaz

Inlägg av Hierbaz »

Hej igen!

Nu har vi stött på ett annat problem. De senaste två eftermiddagarna har hon inte kommit till ro och inte sovit mellan 17-21. Hon har sovit mängder på förmiddagarna men efter kl 16 har det varit stopp. Mycket ätande, pruttande osv och allmänt orolig.

Jag vet att det är en utvecklingsfas här i mitten på v 4 början på v 5, vilket hon är i just nu, så det är möjligtvis övergående, men har någon tips på hur jag ska göra? Ska jag försöka få henne att inte sova så mycket på förmiddagen?

Nu håller jag mig hemma med henne idag och tänker gå ut och gå i eftermiddag och kanske då få henne att komma till ro och sova där mellan 17-19, så får jag hoppas att den sömnen smittar av sig..."sömn föder sömn". :-)

Tacksam för hjälp!
chokladkaninen

Hej! :D

Jag skulle tippa på att ni befinner er i den första ökningsperioden. :D Ge henne en 5- eller 20-minlur när det krisar, så att hon orkar äta lite mer sedan. :wink: Och tänk över hur du sköter dig själv - du ska ju producera en massa mer mjölk nu! :lol: http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=19951. Kom igår att dricka ordentligt också! :D
Hierbaz

Inlägg av Hierbaz »

Du har nog helt rätt!

Hon klarar inte 3 timmar mellan målen, utan har ätit med en 2-2,5 timmes mellanrum.

Ökningsperiod i kombination med utvecklingsfas är ju inte drömmen, men går förmodligen hand i hand, tur att det alltid går över. :-)

Men hur kommer det sig att hon har ro på dagen, är det för att min mjölk är kraftigare då? Skulle jag prova ge lite ersättning på kvällen och se om det hjälper? Rådvill....

Ska iaf ikväll satsa på att amma allt jag kan, och se om det ger resultat...
chokladkaninen

Hej Hierbaz! :D

Det som brukar hända i ökningsperioderna är att hunger och övertrötthet förstärker vartannat - så i början på dagen har hon tålamod att kämpa på med ätandet (hon måste ju jobba fram en högre mjölkproduktion hos dig och det kan vara ganska tufft) men om hon inte får sova sina pass, pga hunger, så får hon ju mindre kraft att jobba med sugandet vad dagen lider. :roll:

Att komplettera med ersättning är ett bra grepp, eftersom dina bröst får vila lite då. Men å andra sidan gör det förstås att det tar lite längre tid för dem att ställa om sig till den ökande efterfrågan. :wink: Mitt råd är att lägga en 5-minlur i alla vakenpass ett par dagar nu, och verkligen insistera på att hon får i sig (minst! :D) 4 omgångar mat under 1,5h. Så att hon har nån möjlighet att få lite sömn mellan matpassen. Och vaknar hon ändå efter säg 45 min och är hungrig så skulle jag ta upp och snabb-fylla på och sedan lägga henne igen så att hon får sova färdigt. 8) Övertrötthet är besvärligt så det vill vi förebygga så gott det går. :D
Hierbaz

Inlägg av Hierbaz »

Tack för hjälpen!

Nu idag så har dagen sett ut såhär:

7.00 Vaknade och åt från båda brösten
7.30-9.45 Sov som en stock
10.00 Åt från båda brösten
11-13 sov
13 åt från båda brösten
13.45-14.30 sov
14.30 åt
15.30-16.00 sov
16 åt från båda brösten
16.45 sov, och sover fortfarande!!! (klockan är i skrivande stund 17.35)

Detta är inget jag styrt idag utan det enda jag har gjort är att fylla henne så gott det har gått med mat mat mat mat mat....Hoppas hon får ro att sova ett tag nu så ska jag tanka henne igen. Detta är ett stort framsteg sedan fredag. Och som sagt, har inte strulat innan dess, så jag hoppas vi är på väg tillbaka. :-)
blivandemamma
Rådgivare/advisor

Inlägg av blivandemamma »

Hej!

Det är kanonbra att skriva upp tiderna redan när de är så små! Då är det enkelt att göra ett passande schema sen när det väl är dags för det!

:heart:

Anna
Gammalt barnaboksbarn och mamma till
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
Hierbaz

Inlägg av Hierbaz »

Tösen vaknade kl 18, var vaken till 19 och sov sedan till 22.15, då jag väckte henne, gav henne från båda brösten och sedan sov hon om till 04.30. Klart godkänt!!

Igår gick det bra, hon sov fint under dagen, även på em. sista luren sov hon till 19.30, sedan åt hon tills hon kräktes. :roll:

Efter det var det samma visa, hon var hungrig men mjölken räckte inte till, kom inte till ro förrän efter 23, då hon lyckats få i sig nog mycket. Slutade med att vi somnade utmattade båda två i sängen och jag fick lyfta över henne sen. Hon sov till 04, åt och somnade om. vaknade sedan kl 7, åt och sov sedan om till 8.45.

Idag ska jag köpa ersättning och ha hemma, för det är sådant elände att hon inte blir nöjd på kvällen! Känns som att måste jag ändå ge flaska kan jag lika gärna ge ett mål ersättning än att sitta och pumpa ur och ha mig, eller?
chokladkaninen

Om du vill pumpa eller ge ersättning måste du själv bestämma. :heart:

Jag ville bara skriva att du jobbar på jättebra :thumbsup: samt slå ett slag för att du dricker ordentligt och gärna nån sorts amningste. :D
chokladkaninen

PS -det allra bästa med att komplettera med en flaska på kvällskvisten (vi gjorde det med dottern från att hon var ca 10 dagar) tyckte jag var att pappan, som inte skulle upp och amma mitt i natten, kunde göra det så att jag fick somna lite tidigare. 8)
Hierbaz

Inlägg av Hierbaz »

Tack för all hjälp och pepp!

Var på BVC igår, har fått svaret på hennes ätande! Hon har gått upp 800g på 3 veckor, samt 3 cm på längden. :P

Iaf, hon accepterar flaskan om hon får den FÖRE amningen, inte efter, men det fungerar väl det med? Hon äter ca 50-60ml och sedan ammar hon från båda, sen smäller hon och sover 2-3 timmar i sträck utan problem. När jag ammade först och sedan gav flaska var det mer strul, och lyckade med nöd och näppe få i henne 20 ml, den natten sov hon 23.30 till 06, otroligt mycket mer tillfreds med livet! Min BM tyckte jag gjorde helt rätt och sa att jag absolut kan ge ngt mål på förmiddagen också med ersättning. Det som fungerar för oss. Fuckar detta ur amningen kan jag ju inget göra, flickan måste ju bli mätt! Eller vad säger ni?
blivandemamma
Rådgivare/advisor

Inlägg av blivandemamma »

:thumbsup:

Leta inte fel där det inte finns några, vet jag en klok 9-barnsmamma som brukar säga :wink:

:heart:

Anna
Gammalt barnaboksbarn och mamma till
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"