Nu börjar vårt läsäventyr

Hjärnan växer och utvecklas när den används. Som förälder har du många möjligheter att påverka hur hjärnan utvecklas hos ditt lilla barn. Här kan du ställa frågor och bli inspirerad!
Skriv svar
Krisse

Inlägg av Krisse »

Tack snälla för alltid så snabba svar :D

Japp skall dela matten. Storasyster kan jag nog köra enl. programmet i boken (ännu har jag inte kommit så långt så jag vet om tåget har gått) med lillebror måste jag definitivt köra på för nu vill han inte ens kolla på korten. Bara en lite kort blick sedan vänder han bort huvudet, det betyder säkert:
- var det inget annat :?:

Jag tänker byta ut 1-5 imorgon och ha 5 nya siffror för lillebror.

Jag fick mig en tanktställare också när jag såg Luvisens program. Att barnen kan lära sig så fort :shock: det går ju inte att förstå.

Så nu byter jag ut ordkorten mycket snabbare och lusten infann sig igen. jag gissar att de förstår när de tittar på korten och tycker det är kul.

Oh vad spännande det är, fast jag får lite prestationsångest att de inte skall tycka det är kul även om jag gör det..... men det är väl som med BB man måste läsa Domans böcker många gånger innan man förstår.

kramar
Emmy 080212
Rasmus 091223
Krisse

Inlägg av Krisse »

jo jag glömde att skriva.
Det som är svårt är ju det Doman skriver att man inte skall vara rädd att följa barnets ledning.
Men det är just det att man tar barnets ointresse för något annat inte för att de tycker det är tråkigt.

oj vad mycket man har att lära :wink:
Emmy 080212
Rasmus 091223
Krisse

Inlägg av Krisse »

Nu har lillebror varit sjuk i 5 dagar men det är först idag orken tryter så jag har skippat hans läsning och matte.

Kör dock med storasyster som tycker Pluto (hennes stora gosedjur) också skall lära sig. Intresset finns för prickar så jag hoppas hoppas hoppas att hon hänger med. För henne har jag inte bytt prickar ännu men blandar runt dem helt. Kör 6 gånger per dag.
Skall vänta och byta ut korten tills hon sett dem i 5 dagar enl. boken.

jag skall docks bort i helgen (många års försenad födelsedagspresent till Berlin) men jag skall introducera mannen för storasysters matte, för där vill jag helst inte ha några uppehåll alls. Lillebror kan nog lätt hoppa på tåget igen när jag är tillbaka efter 3 dagar.

Skall göra böcker också nu, lite för tidigt att visa dem men så jag har några gjorde när vi väl kommer dit. Håller på att framkall kort på alla storasysters grannar, hundar och katter som hon älskar.

Har inga frågor direkt utan skriver mest för att jag själv skall komma ihåg. :wink:
Emmy 080212
Rasmus 091223
Hege

Inlägg av Hege »

Du verkar ha jättekoll, och det är roligt att läsa dina små rapporter!

Det gör ingenting om det blir några dagars uppehåll. Gå vidare bara från där du stoppade, och börja inte om. I bland kan det vara bättre med några dagars uppehåll, än att en helt ny person ska ta över. Mycket har det att göra med tonläge, hastighet och annat som kan vara känsligt just när det är så nytt.

Böcker redo när det blir dags; supert! Det kommer du märka av. Om du redan nu kan börja med couplets, alltså små två-ords meningar, så går det bra med små böcker. Men verben är bra att få in lite först. Ofta är det ju bilder av handlingar man visar i böckerna. Men blå kanin och gul sol går ju också att visa i böcker. Men ska det bli lite mere "action" än som så, så måste ni ha visat flera ord.

Trevlig resa!
Krisse

Inlägg av Krisse »

Sedan igår är jag tillbaka.

Läsningen: Går jättebra tycker jag. Lillebror är äntligen frisk och kan vara med igen. Jag har 2 grupper á 5 ord. Jag visar en grupp direkt efter morgon vällingen i vår säng och en gång direkt efter lillebrors ensamlek. Sedan en gång var på kvällen, före och efter bad. Dessa kort är nya varje dag.
Storasyster frågar även efter orden under dagen men det är väl bra att hålla henne "hungrig" efter mer :?:

Matten: Går sådär. Nu undrar jag om det är tid och ställe när jag visar den som inte är så bra.
Lillebror som nu kryper sakta framåt verkar inte riktigt ha tid, han tittar på 2st sedan hinner han inte utan tar sig därifrån. Men där är väl lösningen att göra ungefär som Luvisen att bara snabbt visa 2 i förbifarten under dagen.

Igår ville storasyster överhuvudtaget inte ens se på prickarna. idag har hon kollat men magkänslan säger att hon inte hänger med. Vi är nu uppe vid 15 och 16. Jag har ju delat matten lite emellan dem men den andre är ju ändå ofta med.
Så jag kör 2 nya nummer med lillebror och sedan har jag 2 högar till storasyster med 5 nummer i båda där jag hitills har bytt ut prickkort 1-4. Dessa 2 högar kör jag 4 gånger under dagen.
Det känns som jag behöver mer repetion med henne men hon har ju hjälpt mig någon gång att plocka undan prickkort och sagt: jag tar 12 fast hon håller i 6 :?:
men jag ger inte upp än, det har ju inte ens gått 2 veckor.

kram
Emmy 080212
Rasmus 091223
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Ville bara att din rapport var så söt. :heart:

/Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Jag kan ju inte skriva! :evil: Jag menar att jag ville säga att din rapport var söt! Men det kanske du förstod... :lol:
SM rookie
Krisse

Inlägg av Krisse »

På min roadtrip i helgen lusläste jag matteboken igen och har en fundering.

Under rubriken: The perfect age to begin på sidan 174
står det: When you begin equations by evolution as his interest grows, introduce a new set of three equations as the days go on.
och sedan:
He will be delighted to major in the third step on the Math Pathway and beyond as long as we begin that very first step by evolution rather than revolution.

Vad menar han med Equations by evolution :?: :?: :?:
Någon? jag som trodde jag var så bra på engelska :roll: :oops:
Emmy 080212
Rasmus 091223
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Hej igen! :wink:
Storasyster frågar även efter orden under dagen men det är väl bra att hålla henne "hungrig" efter mer ?
Japp! Det är ditt kvitto på att din tös ÄR intresserad. :P Keep going! :thumbsup:
Det känns som jag behöver mer repetion med henne men hon har ju hjälpt mig någon gång att plocka undan prickkort och sagt: jag tar 12 fast hon håller i 6 ?
Ge det tid. Ibland tar ju min pöjk fel kort också men det gör inge. Det är bara forts med samma enthusiasm. Kanske lär de sig inte ALLT men mkt :wink:

Värme/Luvisen
SM rookie
Krisse

Inlägg av Krisse »

Då är vi ínne på dag 14. Det känns som det skulle varit mycket längre men jag tycker det är så bra att skriva er varje dag vad jag har genomfört. För ibland känner jag mig stressad att jag inte börjat med meningar eller kommit längre med ekvationer :roll:

Läsningen: går bra. Lillebror hajar nog snabbare, jag visar nu nästan varje ord 3 gånger, efter 1 eller 2 gånger struntar lillebror i det men det känns som det inte gör så mycket.
Storasyster är mest intresserad i hennes favorit ord, så nu ikväll skall jag göra färger för det tycker hon är toppen.
Vi kör fortfarande med 2 grupper 2 gånger om dagen.
Jag har även kört problemlösing med storasyster 1dag. Vi skulle på födelsedagskalas hos grannen så jag höll upp 2 namn och sa : Vem skall vi fika hos? Inget svar fast hon tittadetill 95% på det rätta kortet så jag bekräftade att Jaaaa vi skall gå till X och fika. Rätt eller fel :?:

Matte: Lite av en utmaning när lillebror har blivit så rörlig (fast det är ju det som jag har kämpat med nu, aldrig är man nöjd :wink: )
så jag har fått dela upp det mycket då hans tittande måste ske på en sekund menans storasyster måste förbereda sig lite, sätta sig tillrätta, ta med sitt gosedjur etc etc etc.
Dock blev hon nu mer intresserad av ekvationer, alla har bara varit plus med siffror under 20.
Lillebror trodde jag skulle vara mer intresserad men han kanske redan fattar :?:

Så en liten fundering:
Läsningen blir alltid samma tid och plats.
Matten däremot blir lite när som helst under dagen, när det är läge.
Spelar det någon roll att vi inte har någon speciell tid på dagen vi gör det.
Det är samma med ekvationer, ibland 2 st per dag ibland 6 st. Eller är det bättre att köra samma antal per dag :?:

kram från oss
Emmy 080212
Rasmus 091223
Krisse

Inlägg av Krisse »

fråga storasyster vid fikat vad hon ville ha, höll upp ordet kex och smoothie.
-Blåbär var hennes svar (hmm vi har blåbär i frysen och det är det bästa hon vet).
Då sa jag orden och hon valde kex, när jag sedan la undan dem så ville hon se på dem igen, så då kollade vi på dom en stund.

Även om det blev lite tokigt så verkade hon tycka det var jättekul, så jag tror jag går igenom orden på morgonen och sedan lägger in dem under dagen som lek.

Så ikväll blir det att göra nya ord.
Emmy 080212
Rasmus 091223
Hege

Inlägg av Hege »

Jag har följt tråden/tråderna här, men inte hunnit svara, så det du inte listar ut själv, eller fortfarande känner att du är osäker på: Fråga igen! För det mesta så hitter man ju själv lösningen efter en dag eller två, men i bland behöver man höra från andra hur det best går till.

Matte by evolution och inte by revolution tolkar jag som att man måste krypa innan man kan gå. Alltså att man tar ekvationerna när de små har en chans att hänga med. Inte jättemycket nytt på en gång. Jag tycker det hörs ut som du har bra drejs på det hela.

När du gör problemlösning, så behöver inte barnet svara. Det räcker med att bara titta på det man vill svara. Snabbt som ögat får du da bekrefta att det var riktigt, eller hålla fram det riktiga kortet och säga svaret. Med glad röst, och sen ingen mer med det. Beröm för riktig, inget alls för fel.

Man behöver inte ha en fast plats för att se ord eller prick-kort. Jag hade aldrig det, men drog med mig korten dit barnet var för tillfället.

Ett tips inför nästa fika är att lägga ut tre eller fyra alternativ på golvet, och be henne hämta det kortet som visar det hon vill ha till fika.

Det är alltid roligt att ha lite att välja på, och mycket roligare att svara på frågor som: "När du blir trött vill du sova i en ......."
Kommer hon då med traktor, då får ni göra jätteskoj av det, och prata lite om hur det vora att sova i en traktor. Och sen skicka henne för att prova igen.

Ta fram gamla ord, och lek och ha skoj med dem utöver golvet.
Krisse

Inlägg av Krisse »

Tack Hege :D
För det mesta så hitter man ju själv lösningen efter en dag eller två, men i bland behöver man höra från andra hur det best går till.
precis så är det, så snart man har skrivit och testat lite till så brukar det mesta lösa det. Jag har nästan läst alla trådar här nu på iahp forumet och även sett endel på youtube på olika klipp.

Inte är det lätt att köra 2 program samtidigt med 2 olika barn men oj så kul det börjar bli. Jag och storasyster leker nu mer och mer med gamla kort, på baksidan av korten sätter jag ett litet sträck för att komma ihåg ungerfär hur många gånger det har varit med i någon lek eller fråga. Visst skiljer det sig hur många gånger hon behöver se det tills hon kan det.
Idag frågade jag henne om hon vill ha vatten eller mjölk att dricka, hon pekade på mjölk sedan vände hon sig till vatten ordet och sa: Där står det vatten :heart: min sötnos.

Jag försöker ha mitt grundprogram varje dag och sedan så mycket extra jag kan och barnen har lust med.

Lillebror får bara små snabba blickar på kort och ekvationer, han har lärt sig att röra på sig :D
MEN KLANTIGA JAG :twisted: råkade säga fel i en ekvation oh vad arg jag blev på mig själv, hur förvirrad blev han inte nu :?:
Emmy 080212
Rasmus 091223
Krisse

Inlägg av Krisse »

Ja hur går det för oss då :?:
Ganska bra tycker jag, framför allt med läsningen för storasyster. Vissa dagar när trotsen är på framfart så kör jag bara visning av kort morgon och kväll, inga lekar för hon är inte på humör.

MEN hon har fattat att man kan läsa liten text. När vi var hemma hos hennes kusiner som är 9 och 11 år och dom satt och läste på ketchup flaskan, så tog sedan storasyster flaskan och följde fingret över texten och rabblade upp fullt med ord, precis som hon låtsades att hon läste.

Jag har märkt att hon kan orden efter ha sett det mellan 8-10 gånger på olika sätt. Så nu är böcker på g.
Lillebror får se orden, ibland är han med på lekarna genom att kravla runt på orden :wink: vilket gör storasyster lite irriterad :lol:

Matten går nog sådär med. Med lillebror kör jag bara på, vet ej om han hänger med för han verkar inte ha tid, kanske bara 3 sek, men jag visar det jag kan. Dock är han fantastisk på att krypa korsvis jippi :!:

Storasyster har börjat räkna till 20 men jag tror inte hon förstår mängden på korten, så snart kanske jag går över till att lära henne siffror istället. Men jag väntar lite till då hon faktiskt fortfarande går och hämtar korten och vill se dem, så något intresse finns ju faktiskt.

Kram
Emmy 080212
Rasmus 091223
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

så tog sedan storasyster flaskan och följde fingret över texten och rabblade upp fullt med ord, precis som hon låtsades att hon läste.
Sötnos. :heart:
Jag har märkt att hon kan orden efter ha sett det mellan 8-10 gånger på olika sätt.
Wow! Häftigt Krisse! Way to go!

Storasyster vill ha korten...ja då är de fortf de bästa visuella hjälpmedelen hon kan ha, korten alltså. :wink:

Med dem kan hon ju förhoppningsvis SE vad som hände ri de olika operationerna längre fram. Jag kan liksom skymta det som Doman talar om att de små kan se men jag kan inte ta in det. En slags symetri. Väldigt fint och intressant. Ngt jag aldri tyckte om matten innan. Jag tyckte matte var pest.
:lol: :( :lol:

Jobba på! Kram! /Luvisen
SM rookie
Skriv svar

Återgå till "Frågor om IAHP och program för friska barn "