Hej hej!
Jag är en mamma och bonus mamma som skulle vilja ha ett råd!
Min sambos 10 åriga dotter vill hellre vara hos sin pappa och mig än att vara hos sin mamma och hennes nya!
Nu i helgen var det meningen att hon skulle vara hos mamma efftersom hennes pappa skulle jobba borta fredag-söndag. Men hon ville hellre vara hos mig och mina barn (hennes halvsyskon). Jag som inte ens är hennes mamma!
Pratade med hennes mamma idág och hon var inte så glad ang. detta vilket jag förstår. Men hon låter henne vara här för att hon ska må bra!
Förrut var hon hos oss varannan fredag till tisdag och det ville hon inte. Hon ville vara hos oss mera, så nu är hon här varannan fredag till fredag.
Hennes mamma sa till mig att hon inte ville kritisera oss men....... Hon tycker inte att vi är tillräckligt hårda och inte ställer de krav på henne som hon (mamman)gör.
Tjejen har en mycket stark egen vilja och det finns vissa saker som hon gör/inte gör som inte är så önskvärda.
* Hon tvättar inte händerna innan maten.
* Vill inte duscha.
* Vill inte borsta tänderna vilket har gett till följd att hon redan har tandsten.
* Kliar sig i rumpan och tvättar sig inte efteråt
osv.....
Detta gör att mamman är på henne som en hök och det är vi inte i samma utsträckning och inte på samma sätt. Hennes pappa har en helt annat sätt att tackla sin dotter. Han är mer den berättande lugna personen som förklarar varför han vill att hon ska göra på det ena eller andra sättet medan mamman är mera rak och gnatar mera. Mamman är livrädd att dottern ska bli retad i skolan att hon luktar illa och det är ju vi också.
Vi glömmer alltid att säga till om handtvätt innan maten eftersom vi ofta har en smått hysterisk tillvaro eftersom vi har en autistisk dotter i familjen och tiden innan maten är inget undantag. Duschning tvingar vi henne att göra. Tänderna måste hon ju också borsta men vi kollar inte inne i munnen att hon borstat rätt vilket mamman gör. Hon har även kollat dottern på skolgården i skolan när hon lämnade sonen och ringde sedan och skällde på oss.
Kliar sig i rumpan märker aldrig vi och vi går inte och luktar på hennes händer så det missar vi. Men vi säger till henne att hon ska tvätta händerna efter att hon hållt på i hamsterburen vilket är flera gånger per dag så tvättningen sker då!
En lång berättelse för att komma till undringarna.
Vårt bekymmer nu då. Vi funderar en del över varför hon hellre är hos oss än hos mamman och mammans teori är att vi är för slappa/snälla. Vår teori är en kombination av att mamman är för tjatig och som en hök, att hon inte gillar sin styvpappas son och att hon får titta på TV mera hos oss.
Vi gjorde en test nu inför helgen då pappan skulle vara borta och hon ville vara med mig och syskonen. Jag ljög och sa att Canal Digital skulle stänga av våran TV hela helgen eftersom det hade blivit något fel när vi bytte tv leverantör....men hon ville vara här ändå.... så där kunde vi stryka den anledningen.
Hennes mamma vill så gärna veta varför det blivit så här och jag undrar nu... Dottern vill/kan inte berätta varför... Vi frågade ju henne då när hon ville vara hos oss mera varför??? Men hon vill inte svara.
När jag var liten och mina föräldrar ville veta något så fick inte jag gå någonstans förrän jag berättade. Då berättade jag... Men det skulle nog inte fungera på henne och kanske inte så lämplig heller....
Hur skulle ni göra????
Mamman vill ju veta så hon kan bättra sig.
Jag skulle ju vilja säga till mamman att inte tjata så väldigt på dottern och det vet hon ju själv också men...hon gör inget åt det....
Hoppas någon har något råd.
Hon vill hellre vara hos pappa!
Hon vill hellre vara hos pappa!
Mamma till 2 underbara tjejer födda i mars 04 och september 08
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Här på Barnafostran är det ju barnafostran det handlar om, om man säger - och då får man renodla den problematiken, t ex hur ni ska komma tillrätta med de avarter och bekymmer du beskriver hos och för dottern när hon är HOS ER. Problemen med mamman rör tredje part och är strängt taget ingenting du - eller någon här på Barnafostran - kan påverka det minsta.
Jag vågar nästan tro att det är därför din fråga (?) har stått obesvarad några dagar.
Man har möjlighet att förändra saker och ting bara precis där man har det - dvs där man är, med det eller de barn man har ansvar för och en personlig forstraruppgift för. Mamman i det här fallet är tredje part, och så långt når vi inte
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Jag var kanske otydlig i min fråga?
Hej igen!
Tack för att ni flyttade mitt inlägg där det hörde hemma.
Det jag undrade var: Hur/om man kan kräva av ett barn (10 år) att förklara varför de hellre vill vara hos den ena föräldern?
Det måste ju vara en sorg för en förälder att ens barns väljer bort en och då vill man ju försöka förändra sig.
Nu är ju dottern svår att diskutera allvarligt med. Jag tycker ju att man borde kunna ha en kommunikation med sitt barn men det är ju vad jag tycker...
Tack för att ni flyttade mitt inlägg där det hörde hemma.
Det jag undrade var: Hur/om man kan kräva av ett barn (10 år) att förklara varför de hellre vill vara hos den ena föräldern?
Det måste ju vara en sorg för en förälder att ens barns väljer bort en och då vill man ju försöka förändra sig.
Nu är ju dottern svår att diskutera allvarligt med. Jag tycker ju att man borde kunna ha en kommunikation med sitt barn men det är ju vad jag tycker...
Hej!
Ska försöka mig på att fundera lite med dig, även om det inte finns några givna svar
Om ni vuxna har så pass bra relationer så tror jag det vore bra om ni tre (fyra?) kunde träffas och prata igenom hur umgänget ser ut och vad ni tycker funkar bra och vad ni skulle vilja ändra på - vilka gemensamma regler ni vill ha och rent praktiska saker som är runt tjejen. OM det är svårt att få till såna här samtal kan kommunen hjälpa till med samarbetssamtal för att lösa såna här praktiska funderingar, dock kan det vara rätt lång kötid innan man får komma.
Visst är det så att en tioåring ska få vara med och säga sin mening, men det kan vara svårt för henne att inte vara lojal med den hon pratar med just då. Så att försöka pressa henne på hur hon vill ha det och lägga över det på henne är ingen bra idé, utan mer samtala om hur hon tycker saker och ting borde vara när hon är hos er och när hon är hos mamma. I den bästa av världar funkar gemensam vårdnad och delat umgänge fint och alla är nöjda, men innan man når dit så är det ofta en hel del som ska stötas och blötas. Så försök boka in tid att prata igenom det här, utan tjejen - just såna här saker som hygienfunderingar är bra att ta då (angående just den funderingen har det alltid varit självklart här hemma att man duschar/badar innan läggning, precis som med tandborstning. Då behöver man inte fundera över hur ofta det ska göras. En god vana som sitter i hela livet
).
Tror du att det skulle funka?
Kram Mia
Ska försöka mig på att fundera lite med dig, även om det inte finns några givna svar
Om ni vuxna har så pass bra relationer så tror jag det vore bra om ni tre (fyra?) kunde träffas och prata igenom hur umgänget ser ut och vad ni tycker funkar bra och vad ni skulle vilja ändra på - vilka gemensamma regler ni vill ha och rent praktiska saker som är runt tjejen. OM det är svårt att få till såna här samtal kan kommunen hjälpa till med samarbetssamtal för att lösa såna här praktiska funderingar, dock kan det vara rätt lång kötid innan man får komma.
Visst är det så att en tioåring ska få vara med och säga sin mening, men det kan vara svårt för henne att inte vara lojal med den hon pratar med just då. Så att försöka pressa henne på hur hon vill ha det och lägga över det på henne är ingen bra idé, utan mer samtala om hur hon tycker saker och ting borde vara när hon är hos er och när hon är hos mamma. I den bästa av världar funkar gemensam vårdnad och delat umgänge fint och alla är nöjda, men innan man når dit så är det ofta en hel del som ska stötas och blötas. Så försök boka in tid att prata igenom det här, utan tjejen - just såna här saker som hygienfunderingar är bra att ta då (angående just den funderingen har det alltid varit självklart här hemma att man duschar/badar innan läggning, precis som med tandborstning. Då behöver man inte fundera över hur ofta det ska göras. En god vana som sitter i hela livet
Tror du att det skulle funka?
Kram Mia
Tack för ditt svar!
Hej hej!
..och tack för ditt svar.
Vi har ju haft samtal med varandra och tycker att det vi pratar om fungerar rätt bra i teorin. Det är sedan när det kommer till praktiken som vi kör i vägg!
Vi är alla så olika och har så olika sätt att hanskas med situationer.
Men jag ska till mig dina råd....jättebra råd! Tack så jätte mycket!
/Anki
..och tack för ditt svar.
Vi har ju haft samtal med varandra och tycker att det vi pratar om fungerar rätt bra i teorin. Det är sedan när det kommer till praktiken som vi kör i vägg!
Vi är alla så olika och har så olika sätt att hanskas med situationer.
Men jag ska till mig dina råd....jättebra råd! Tack så jätte mycket!
/Anki