Hei,
Ok, jeg forstår at det kan bli oppned alt, når 4 åringen trosser og babyen er ganske ny... Jeg antar storebror er litt ”sent ute”, men slik jeg ser det er dette den siste og avgjørende runde av trossen, han hadde noe lignende i vinter. Nå får lillesøster mye sosialdelaktigehet gjennom hans tross der han ofte må forvises, ventes på og følges opp... - Men jeg håper på en mer stabil hverdag etterhvert. Vi gjør mye bra sammen nå også, men det føles som at nesten hele dager går med – andfull blir man... Og plutselig føler jeg at mine dager blir som en barnehagetantes – jeg legger opp prosjekter med storebror når han utmerket godt kunne klart seg på egen hånd en stund (nok sosial delaktighet, viktige ting osv) fordi han, dersom han får den tomme tiden, spytter eller hyler eller trosser på annen måte, som oftest. Han får jo trosse, og jeg svarer med tilsnakk, (beklager, men man får ikke være med om man....) jeg stopper han og forviser dersom det behøves. Det er ikke det, at han ikke får trosse, det ser slik ut som jeg har skrevet det... kanskje går jeg rundt grøten?? ...eller er det forebygging...? Dette med forvisningen er også vanskelig, synest jeg. Når han til stadighet begynner å spytte igjen, og jeg må forvise igjen og igjen, så forviser jeg kanskje ikke lenge nok? Han slutter oftest med en gang, hva nå han holder på med, gråter ikke, evt jodler han, hyler han en stund. Jeg vil jo poengtere at det er hva han gjør som ikke blir akseptert, ikke han, men kanskje han behøver mer tid for å ikke begynne igjen med en gang...?
Jeg forstår at han har det vanskelig, men han spør jo også etter hjelp. Jeg håper ikke jeg gjør det verre for han med dette. Meninger? Forslag til hvordan jeg kan hjelpe anderledes?? Tar også gjerne imot en påminning om hvordan man forholder seg til endeløst gnäll. Jeg ser at jeg ikke er helt konsekvent (man vil jo ikke være utrivelig...) , oppfatter det ikke for tross for det har gått for langt (dersom jeg er litt stresset), og han har fått meg til å gjøre ting han utmerket godt kan finne ut av selv, og da blir jeg jo irritert før jeg evt forviser. Så langt bør det jo ikke gå, selv om jeg tror jeg har forholdt meg noenlunde saklig for det meste.
Jeg er hjemme alene alle dager, for det meste til 16 (utenom en og annen fredag da mannen min er hjemme han også) med begge barna. Isak er i barnehagen to dager i uken fra 9.30-12.30, en og annen ettermiddag blir han passet av en jente på 16 år – han får komme hjem til henne eller de finner på noe. Det er vanskelig å treffe andre barn utenom barnehagen – for det er jo der de er hele dagene de få barna som finnes her... Men det vil ikke jeg at storebror skal være – men jeg behøver litt hjelp slik at vi begge kan få en litt mer meningsfull hverdag, i hvert fall etter trossperioden. Dersom noen vil dele erfaringer og komme med tips som kan funke er jeg takknemlig for det. Det som må inn er selvfølgelig sosial delaktighet, ut, alenelek for de begge, liten hvil for storebror og en dusj og jobbing for meg (arbeider hjemmefra, egen virksomhet, ordnes med pc og telefon) m.m.
Dagens skjema:
6.30 Lillesøster får mat, ammes
7.00 De andre våkner og opp, evt litt mys, frokost
8 Lillesøster skal sove igjen, Pappa går på jobben
8.15-9.15 Storebrors alenelek
9.15 Storebror og mor gjør noe mer eller mindre nyttig sammen.
10 Lillesøster skal ha mat, amming
11.30 Lunsj
12 Lillesøster skal sove
14 Mellommåltid storebror (kan kanskje komme samtidig som lillesøster får mat i stedet)
14.30 Lillesøster skal ha mat, amming
16 Begynne med middagen
16.30 Lillesøster skal sove igjen
17 Middag
17.15 Lillesøster skal ha mat
18 Bad Storebror
18.30 Lesing i sofaen, velling storebror
19 Storebror skal sove
19.30 Lillesøster skal sove
Fra i dag prøver jeg å få lillesøster i seng kl 18.30 slik at jeg kan ta hånd om storebrors tross etter legging også... Jeg er ofte alene på kveldene, og foreks i går badet og matet jeg lillesøster etter at storebror var lagt. Kl 19 var jeg stolt over at dagen hadde gått så bra, jeg hadde vært en ganske bra veileder, syntest jeg, men så begynte springingen... Det var begrenset hvor mye jeg kunne hindre Isak i å springe ut og gjøre andre ting. Lillesøster måtte ha mat. Først da hun var lagt (etter ca en time) tok vi tråkiga pallen. Isak gav opp kl 21.30. Vi fikk et rent og ryddig hus... Dette har sldri skjedd før, og skal man sitte polis eller ha han med på tråkiga pallen krever det nesten at man holder han der også...
Nok forvirrede tanker fra meg. Håper noen vil hjelpe meg å tenke. Jeg har lest alt av trosstråder her på forumet, tror jeg nok, og jeg trodde jeg var forberedt bra nok, men nå er jeg bare trett, men klar på å få en ordning på meg selv og beskjedene jeg gir.
Trots-tråd. Igjen....
Trots-tråd. Igjen....
mamma til
Storebror 06
Lillesøster 10
Hei amama!
Först mà jeg si at det gàr over.
Og at du er gjör en kjempejobb! Noen dager er verre enn andre. Trossaldern er krevende for foreldre og barn. Sà det er helt rett à forbede seg, da har du verktöy à bruke i de forskjellige situationer.
Om vi ser pà ditt skjema:
Her er det tid for sosial delaktighet, arbeid som mà gjöres. (Ikke med attityden som kommer frem om mer eller mindre nyttig.
) Skikkelig arbeid der du og storebror er ett team. Fikse lunsj? Sette pà en maskin med klär? Pusse sölv?
11.30 Lunsj
12 Lillesøster skal sove
14 Mellommåltid storebror (kan kanskje komme samtidig som lillesøster får mat i stedet)
Ja, la de spise sammen.
16 Begynne med middagen
17 Middag
18 Bad Storebror
19 Storebror skal sove
Om du kan tenke over hvor dere gàr ut og er ute. En (lang tid) hvor storebror kan grave, klatre og springe som han vill.
Og en till planlagt sosial delaktighet. Sà fàr dere to arbeidspass om dagen. Han kan selvfölgelig arbeide mer om han vill, men han burde ha minst to faste arbeidspass om dagen.
Har du lest om fireàringene under favoriter.
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=18665
Der er det mye fokus pà sosial delktighet, les dem igjen sà finner du inspirasjon.
Om forvisning og spytting. Kan du forvise han pà badet? Da kan han spytte i dusjen eller badekaret direkte om han vill. Og han mà jo selvfölgelig törke opp etter han har spyttet... Det er ikke lett bestandig, men kjempeviktig.
Om gnäll og gnàl. Det hörer du ikke, du skjönner rett og slett ikke hva han sier. Det er utrolig effektivt om du faktisk ikke skjönner hva han gneller om. Si bare vennlig at han mà prate vanlig for du kan ikke skjönne hva han sier. Om han fortsetter sà mà du bare beklage og fortsette med ditt uten à gi han sà mye oppmeksomhet. Han prater snart vanlig.
Og du, humor! Kjempelett og helt rett. De smà barna (og resten ogsà) trenger à le og flire hver dag. Pröv à finn stunder hvor dere bare tuller og flirer. Det er ganske artig faktisk. Noen ganger synes jeg det er vanskelig à finne frem humoren, ihvertfall om man er litt stressa, har litt pms og er litt sliten... Men det er egentlig sà enkelt, det er ikke sà mye som skal til.
Hàper dette kunne hjelpe deg litt à komme igang.
Om det mangler noe eller om du vill tenke videre sammen, ikke nöl, skriv med en gang. Vi finnes her!
Kram!
Först mà jeg si at det gàr over.
Om vi ser pà ditt skjema:
Her er det tid for sosial delaktighet, arbeid som mà gjöres. (Ikke med attityden som kommer frem om mer eller mindre nyttig.
11.30 Lunsj
12 Lillesøster skal sove
Ja, la de spise sammen.
16 Begynne med middagen
17 Middag
18 Bad Storebror
19 Storebror skal sove
Om du kan tenke over hvor dere gàr ut og er ute. En (lang tid) hvor storebror kan grave, klatre og springe som han vill.
Og en till planlagt sosial delaktighet. Sà fàr dere to arbeidspass om dagen. Han kan selvfölgelig arbeide mer om han vill, men han burde ha minst to faste arbeidspass om dagen.
Har du lest om fireàringene under favoriter.
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=18665
Der er det mye fokus pà sosial delktighet, les dem igjen sà finner du inspirasjon.
Om forvisning og spytting. Kan du forvise han pà badet? Da kan han spytte i dusjen eller badekaret direkte om han vill. Og han mà jo selvfölgelig törke opp etter han har spyttet... Det er ikke lett bestandig, men kjempeviktig.
Om gnäll og gnàl. Det hörer du ikke, du skjönner rett og slett ikke hva han sier. Det er utrolig effektivt om du faktisk ikke skjönner hva han gneller om. Si bare vennlig at han mà prate vanlig for du kan ikke skjönne hva han sier. Om han fortsetter sà mà du bare beklage og fortsette med ditt uten à gi han sà mye oppmeksomhet. Han prater snart vanlig.
Og du, humor! Kjempelett og helt rett. De smà barna (og resten ogsà) trenger à le og flire hver dag. Pröv à finn stunder hvor dere bare tuller og flirer. Det er ganske artig faktisk. Noen ganger synes jeg det er vanskelig à finne frem humoren, ihvertfall om man er litt stressa, har litt pms og er litt sliten... Men det er egentlig sà enkelt, det er ikke sà mye som skal til.
Hàper dette kunne hjelpe deg litt à komme igang.
Om det mangler noe eller om du vill tenke videre sammen, ikke nöl, skriv med en gang. Vi finnes her!
Kram!
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
Hei og takk for svar og inspirasjon til å stå på!
- Selektiv hørsel, ja, det er noe når han gnäller som verst - funker som bare den. Selvsagt har jeg lest det, men ikke vært konsekvent. Nå forstår han!
Vi har justert skjemaet noe:
8.15-9.00 Storebrors alenelek
(Stort sett springer han inn og ut av rommet... Jeg er entusiastisk over lekene der inne, men han har alltid noe han skal spørre om eller noe han absolutt ikke klarer selv osv. Jeg er kjedelig på badet, dusjer og ordner meg og hjelper ikke til med noe der inne... Alle de tre kassene skulle være spennende nok – en ”anleggskasse” + puslespill, Byggmesterbobfargeleggebok, en ”pysselkasse”, en lego-og-annet-interessant-kasse, instrument m.m., satt sammen og oppdatert av en etterhvert erfaren alenelekmamma. Det har virkelig vært fint med denne stunden, både for han og oss, men siden vi tok leken ut av grindsengen har det vært litt frem og tilbake. Kanskje er det greit nok? Men jeg synest ikke det er særlig ok nå når han kommer ut etter minste motstand – det er jo litt av poenget at han skal fundere litt og klare av ting på egenhånd. Skal jeg ta noen dager utenfor døren eller hva? Et annet ”problem” er at han helst vil fargelegge byggmester bob hele tiden, og ha med dette i alle kassene... I tillegg til når foreks lillesøster får mat... Han elsker det og er sikkert på nivå med en syvåring når det gjelder nøyaktighet! Men det tar jo litt overhånd, kan man si... Skal jeg la han holde på med det? Nå vil han jo heller fargelegge ved kjøkkenbordet enn å leke med sine (også) elskede aneggsmaskiner. Trolig er dette også tross-spørsmål, aleneleken skal jo ikke være ”tvang”, men lyst! – så hvordan svarer jeg? (Ja, dette ble langt !)
9.00 Storebror og mor gjør noe mer eller mindre nyttig sammen. - Absolutt livsviktige gjøremål; miniz – jeg klarer meg ikke uten han, jo ! (husarbeid er jo ikke særlig gøy, men det må til, søren også, som vi sier når det er trist for oss begge...)
9.30 Lillesøster skal ha mat, amming
Tar gjerne imot tips for syssler for bror når jeg ammer lillesøster. Nå for tiden setter vi kanskje på en dvd med byggmester bob, surfer på bob sin nettside, han fargelegger, han henter gulpefiller, susser søster – det går i og for seg helt greit, selv om han gjerne vil spole i dvden og aldri får nok filmsnutter og prosjekt på bob sin hjemmeside...
10.30 Vi går ut dersom det ikke er regn og storm (lillesøster får herdes gradvis!)
Tomten her med sandkasse og plen og skog og ”anleggsområder” er fint for storebror, men jeg kunne sikkert vært mer oppfinnsom med han. Han har i alle fall mange muligheter.
11.30 Lunsj - Lillesøster skal sove
Dersom været tillater det spiser vi ute, og Isak kan være ute en time/halvannen til.
13 Isak hviler på rommet sitt. Mor har lagt inn bestilling på flere lydbøker fra biblioteket!
14 Mellommåltid storebror - Lillesøster skal ha mat, amming
15 Ut igjen?
16 Begynne med middagen - Isak og mor samarbeider - Lillesøster skal sove igjen (20 min)
17 Middag - Lillesøster skal ha mat (litt lite praktisk for meg, men slik får det være nå)
17.45 Lillesøster får seg et bad.
18 Lesing i sofaen, velling storebror
18.30 Lillesøster skal sove – Bad/dusj storebror
19.00 Storebror skal sove
Vi måtte justere natta for lillesøster slik at hun er lagt når storebror er i seng. I noen dager nå har jeg sittet utenfor døren og stoppet han på vei ut på tur. Han får gå på do og drikke litt - men ikke gang på gang på gang... Jeg har faktisk holdt igjen døren, for kommer han ut må han stables inn igjen på rommet, og han begynner å sparke, slå, spytte osv. Er det ok å holde igjen døren? Vi synest det har fungert, selv om han selvsagt blir sint, slår og sparker i døren osv. Men han blir jo lei (av den oppførselen han også) så han går tilbake i sengen. Det er selvsagt helt mørkt på rommet. Han ligger i grindseng. I går tok det "kort tid", mindre enn 30 min.
(De dagene Isak er i barnehagen prøver vi å få til en økt sosial delaktighet før han går – i stedet for aleneleken, og så leker han / hviler han på rommet sitt når han kommer hjem i stedet. Dette er bra, for han er ganske oppe i varv når han kommer hjem. Blir han forvirret av at det er ulikt to dager i uken, tror dere?)
Så det går over..!!?? Herlig å høre. Vi lengter alle dit, tror jeg. Jeg tror det har hatt noe for seg å forvise litt lengre, høre litt av stemningen liksom. Jeg håper ikke det gjør det verre for han, men det virker ikke slik, ofte er han ikke lenger trotsig når han kommer ut da. (Det er kanskje snakk om 3 min i stedet for under et min.) Jeg tror vi fortsetter med å forvise til rommet. Spyttingen slutter han ganske fort med, men finnes det andre ting i rommet (som en stol eller gardin) kan man jo gjerne "trosse" med det også... Så rommet hans, som er "forholdsvis tomt" er bedre enn badet, tror jeg.
- Jeg skal anstrenge meg mer og få til enda mer skratt - særlig de dagene når det står på som verst her. Takk for tipset - det betyr mer enn man kan forstå, tror jeg, at man skratter litt hysterisk sammen !
Herlig høstdag på Vestlandet. Storebror og far er på fjelltur!
amama
- Selektiv hørsel, ja, det er noe når han gnäller som verst - funker som bare den. Selvsagt har jeg lest det, men ikke vært konsekvent. Nå forstår han!
Vi har justert skjemaet noe:
8.15-9.00 Storebrors alenelek
(Stort sett springer han inn og ut av rommet... Jeg er entusiastisk over lekene der inne, men han har alltid noe han skal spørre om eller noe han absolutt ikke klarer selv osv. Jeg er kjedelig på badet, dusjer og ordner meg og hjelper ikke til med noe der inne... Alle de tre kassene skulle være spennende nok – en ”anleggskasse” + puslespill, Byggmesterbobfargeleggebok, en ”pysselkasse”, en lego-og-annet-interessant-kasse, instrument m.m., satt sammen og oppdatert av en etterhvert erfaren alenelekmamma. Det har virkelig vært fint med denne stunden, både for han og oss, men siden vi tok leken ut av grindsengen har det vært litt frem og tilbake. Kanskje er det greit nok? Men jeg synest ikke det er særlig ok nå når han kommer ut etter minste motstand – det er jo litt av poenget at han skal fundere litt og klare av ting på egenhånd. Skal jeg ta noen dager utenfor døren eller hva? Et annet ”problem” er at han helst vil fargelegge byggmester bob hele tiden, og ha med dette i alle kassene... I tillegg til når foreks lillesøster får mat... Han elsker det og er sikkert på nivå med en syvåring når det gjelder nøyaktighet! Men det tar jo litt overhånd, kan man si... Skal jeg la han holde på med det? Nå vil han jo heller fargelegge ved kjøkkenbordet enn å leke med sine (også) elskede aneggsmaskiner. Trolig er dette også tross-spørsmål, aleneleken skal jo ikke være ”tvang”, men lyst! – så hvordan svarer jeg? (Ja, dette ble langt !)
9.00 Storebror og mor gjør noe mer eller mindre nyttig sammen. - Absolutt livsviktige gjøremål; miniz – jeg klarer meg ikke uten han, jo ! (husarbeid er jo ikke særlig gøy, men det må til, søren også, som vi sier når det er trist for oss begge...)
9.30 Lillesøster skal ha mat, amming
Tar gjerne imot tips for syssler for bror når jeg ammer lillesøster. Nå for tiden setter vi kanskje på en dvd med byggmester bob, surfer på bob sin nettside, han fargelegger, han henter gulpefiller, susser søster – det går i og for seg helt greit, selv om han gjerne vil spole i dvden og aldri får nok filmsnutter og prosjekt på bob sin hjemmeside...
10.30 Vi går ut dersom det ikke er regn og storm (lillesøster får herdes gradvis!)
Tomten her med sandkasse og plen og skog og ”anleggsområder” er fint for storebror, men jeg kunne sikkert vært mer oppfinnsom med han. Han har i alle fall mange muligheter.
11.30 Lunsj - Lillesøster skal sove
Dersom været tillater det spiser vi ute, og Isak kan være ute en time/halvannen til.
13 Isak hviler på rommet sitt. Mor har lagt inn bestilling på flere lydbøker fra biblioteket!
14 Mellommåltid storebror - Lillesøster skal ha mat, amming
15 Ut igjen?
16 Begynne med middagen - Isak og mor samarbeider - Lillesøster skal sove igjen (20 min)
17 Middag - Lillesøster skal ha mat (litt lite praktisk for meg, men slik får det være nå)
17.45 Lillesøster får seg et bad.
18 Lesing i sofaen, velling storebror
18.30 Lillesøster skal sove – Bad/dusj storebror
19.00 Storebror skal sove
Vi måtte justere natta for lillesøster slik at hun er lagt når storebror er i seng. I noen dager nå har jeg sittet utenfor døren og stoppet han på vei ut på tur. Han får gå på do og drikke litt - men ikke gang på gang på gang... Jeg har faktisk holdt igjen døren, for kommer han ut må han stables inn igjen på rommet, og han begynner å sparke, slå, spytte osv. Er det ok å holde igjen døren? Vi synest det har fungert, selv om han selvsagt blir sint, slår og sparker i døren osv. Men han blir jo lei (av den oppførselen han også) så han går tilbake i sengen. Det er selvsagt helt mørkt på rommet. Han ligger i grindseng. I går tok det "kort tid", mindre enn 30 min.
(De dagene Isak er i barnehagen prøver vi å få til en økt sosial delaktighet før han går – i stedet for aleneleken, og så leker han / hviler han på rommet sitt når han kommer hjem i stedet. Dette er bra, for han er ganske oppe i varv når han kommer hjem. Blir han forvirret av at det er ulikt to dager i uken, tror dere?)
Så det går over..!!?? Herlig å høre. Vi lengter alle dit, tror jeg. Jeg tror det har hatt noe for seg å forvise litt lengre, høre litt av stemningen liksom. Jeg håper ikke det gjør det verre for han, men det virker ikke slik, ofte er han ikke lenger trotsig når han kommer ut da. (Det er kanskje snakk om 3 min i stedet for under et min.) Jeg tror vi fortsetter med å forvise til rommet. Spyttingen slutter han ganske fort med, men finnes det andre ting i rommet (som en stol eller gardin) kan man jo gjerne "trosse" med det også... Så rommet hans, som er "forholdsvis tomt" er bedre enn badet, tror jeg.
- Jeg skal anstrenge meg mer og få til enda mer skratt - særlig de dagene når det står på som verst her. Takk for tipset - det betyr mer enn man kan forstå, tror jeg, at man skratter litt hysterisk sammen !
Herlig høstdag på Vestlandet. Storebror og far er på fjelltur!
amama
mamma til
Storebror 06
Lillesøster 10
Hei!
Nàr det gjelder fargelegging hae jeg nok latt han styre litt ekstra med det nà. Det er jo perfekt som underhàllning nàr lillesöster spiser. Nàr han blir lei det dukker det kanske opp noe annet eller sà er han en kunstnerspire som aldri fàr nok av à tegne og fargelegge.
Jeg trur heller ikke han blir forvitrret av à arbeide pà morningen de dagene han gàr i barnehage, for da blir det rutine.
Nàr han kommer under ensamleken kan du bare si at han mà pröve selv sà kan dere se pà det siden for akkurat nà kan du ikke fordi ____.
Kl 15 lurer du pà om dere skal ut igjen. Om et ikke er for mye pes, sà har alle godt av uteluft.
Og selektiv hörsel er effektivt nàr man bruker dt rett! Her gnelles det ikke mye (mere).
Nà mà jeg gà, sà det ble litt kort, men jeg trur jeg fikk sagt det jeg hadde tenkt pà.
Klem.
Nàr det gjelder fargelegging hae jeg nok latt han styre litt ekstra med det nà. Det er jo perfekt som underhàllning nàr lillesöster spiser. Nàr han blir lei det dukker det kanske opp noe annet eller sà er han en kunstnerspire som aldri fàr nok av à tegne og fargelegge.
Jeg trur heller ikke han blir forvitrret av à arbeide pà morningen de dagene han gàr i barnehage, for da blir det rutine.
Nàr han kommer under ensamleken kan du bare si at han mà pröve selv sà kan dere se pà det siden for akkurat nà kan du ikke fordi ____.
Kl 15 lurer du pà om dere skal ut igjen. Om et ikke er for mye pes, sà har alle godt av uteluft.
Og selektiv hörsel er effektivt nàr man bruker dt rett! Her gnelles det ikke mye (mere).
Nà mà jeg gà, sà det ble litt kort, men jeg trur jeg fikk sagt det jeg hadde tenkt pà.
Klem.
fem älsklingar
Takk for svar.
Ja, jeg tenkte litt selv også (til en forandring), og fargeleggingen er nå med både i leken og ellers på kjøkkenbordet. Han er så utrolig konsentrert om dette, og det får være slik. Ja, snart blir nok lego og annet spennende igjen og variasjonen i aleneleken noe han lengter etter.
Jeg føler at jeg skulle hatt noe "givende for meg" på programmet også - kanskje i tillegg til den tiden Isak leker og hviler, slik AW skriver om i barneboka? Når skulle det være? Hvordan løser dere andre evt det? Noe som jeg bare måå gjøre... Kanskje jeg får vente til trossen er over?
God helg!
Ja, jeg tenkte litt selv også (til en forandring), og fargeleggingen er nå med både i leken og ellers på kjøkkenbordet. Han er så utrolig konsentrert om dette, og det får være slik. Ja, snart blir nok lego og annet spennende igjen og variasjonen i aleneleken noe han lengter etter.
Jeg føler at jeg skulle hatt noe "givende for meg" på programmet også - kanskje i tillegg til den tiden Isak leker og hviler, slik AW skriver om i barneboka? Når skulle det være? Hvordan løser dere andre evt det? Noe som jeg bare måå gjøre... Kanskje jeg får vente til trossen er over?
God helg!
mamma til
Storebror 06
Lillesøster 10
Jeg våger knapt å tro det, men det har vært rolig (stille) i mange uker nå så jeg kan skrive det. Vi nyter av en "ny" storebror som tilsynelatende har kommet til flere innsikter
Tenk at det har gått over! Jeg er så glad!
Det har aldri vært noen spørsmål om hvordan man oppfører seg med lillesøster, men han virkelig blomstrer som storebror
I går innførte jeg en liste over hva som skulle gjøres i løpet av dagen. Dette var såå populært. I dag fulgte jeg opp med bl.a. en tegning av en do ved siden av "vaske badet" - gjett om arbeidet gikk som en lek!?
Kanskje dette kan bli en inngang til en ukeplan eller noe, noe som jeg har sett på som altfor omstendelig, men som sikkert ikke er det? Jeg tok utgangspunkt i storebrors interesser, og vi har snakket om hva han synest er gøyest av husarbeidet. Han har fått to helt egne oppgaver - hente ved i kjelleren (må ofte følges opp, men det går vel over;)) og å plassere egg ut av pakkene og inn i de greiene med hull i som står i kjøleskapsdøren hos oss, hva det nå heter - det er gøy!!
Ville bare spre det glade budskap
mamma til
Storebror 06
Lillesøster 10
Deilig at det er over! \:D/ For dere alle.
Det er veldig viktig à fortsette med social delaktighet (helt til han flytter ut og etter det ogsà
).
Ukeplan er en god idè. Da er det lett for alle à se hva som mà gjöres, samtidig som det er motiverende for Isak. Om han synes det blir kjedelig kan dere bare skifte arbeidoppgaver.
Har dere fortsatt med ukeplan?
Om du trenger inspiration till social delaktighet sà ifra sà kan jeg finne noen tràder.
Min femàring gjör dette:
Dekker pà annenhver dag og av annenhver dag.
Bretter lillebrors bleier.
Henger opp klär.
Passer pà lillebror.
Lager mat sammen med oss.
Vasker flekker fra veggene.
Rydder.
Tömmer oppvaskmaskinen.
Vasker opp.
Vasker badet.
Og andre prosjekt pà eget initiativ som à rydde alle tannbörstene veldig nöye eller sortere alle lillebrors leker.
Hun har köpt bröd helt elene en gang ogsà. Vi har ingen anleggsmaskiner utenfor dörene.
Klem.
Det er veldig viktig à fortsette med social delaktighet (helt til han flytter ut og etter det ogsà
Ukeplan er en god idè. Da er det lett for alle à se hva som mà gjöres, samtidig som det er motiverende for Isak. Om han synes det blir kjedelig kan dere bare skifte arbeidoppgaver.
Har dere fortsatt med ukeplan?
Om du trenger inspiration till social delaktighet sà ifra sà kan jeg finne noen tràder.
Min femàring gjör dette:
Dekker pà annenhver dag og av annenhver dag.
Bretter lillebrors bleier.
Henger opp klär.
Passer pà lillebror.
Lager mat sammen med oss.
Vasker flekker fra veggene.
Rydder.
Tömmer oppvaskmaskinen.
Vasker opp.
Vasker badet.
Og andre prosjekt pà eget initiativ som à rydde alle tannbörstene veldig nöye eller sortere alle lillebrors leker.
Hun har köpt bröd helt elene en gang ogsà. Vi har ingen anleggsmaskiner utenfor dörene.
Klem.
fem älsklingar
Takk for inspirasjon!
Vi har ennå ikke avansert til ukeplan - eller avansert og avansert - det er jo ganske avansert å lage ny plan hver dag også...
Vi skal definitivt lage ukeplan. Hvordan fungerer deres ukeplan - hvor mye skriver dere på den av oppgaver hver dag, foreks ? - Navn?
I dag hadde storebror et tilbakefall med spytting. Helt plutselig trass i blikket! Han la seg ned på magen under en pute i sofaen og slevde i vei... Jeg kjørte på som før - man spytter på badet, ikke i sofaen. Han ligger der og slever og vil legge puten godt over... - Gå og hent en klut på badet og tørk opp !! Man får ikke være med hvis man spytter! Jeg satt og gav lillesøster mat, tror jeg, tenkte at dette baller ur, og fulgte etter på avstand. Han finner klut, væter den under vasken, kommer inn i stuen igjen, tørker på sofaen, tørker på puten og legger kluten i badekaret (som vi pleier) !! Store gutten! Helt selvsagt innså han at det der kanskje ikke var så lurt, og ordnet opp etter seg ! Takk igjen til Anna og dere andre for at sønnen har blitt så god og klok !
Må bare legge til at han nesten byttet bleie på lillesøster i dag. Jeg vet ikke om jeg har gått for langt, men han tror at jeg er hjelpesløs med bleieskift, spesiselt om det er bæsj. Omhyggelig og ikke altfor hardhendt tar han av henne klærne. Nå er han så lykkelig for at lillesøster (nesten) har begynt å gå på do! (dvs han tømmer bæsjen fra bleien og i doen, trekker i snoren osv)
mamma til
Storebror 06
Lillesøster 10