SM för dottern, några frågor på vägen!

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
finskaflickan

SM för dottern, några frågor på vägen!

Inlägg av finskaflickan »

Hej på er alla!

För tre veckor sedan föddes min dotter J. Hennes storabror S, nu 1,5 år, kurade vi när han var 5 månader och han sover fantastiskt bra.
Givetvis skulle vi gärna undvika att kura dottern och jag har därför börjat läsa in mig på SM vilket verkar bra på alla sätt.

Jag har en fråga gällande standardmålet:

Min mjölkproduktion är minst sagt generös och dottern är glupsk. Hon äter fort och jag tycker ibland synd om henne då hon får andnöd när mjölken formligen sprutar. Hon sväljer mycket luft och jag måste ibland avbryta en matningsomgång mitt i för en sk. "mellanrapning".
Om jag utför ett standardmål med alla "rätter" så kaskadspyr slutligen lilla dottern. Detta har jag prövat flera gånger.
Nu har jag en 45 minuters paus efter mål1 och rapning för att låta hennes mage vila lite grann. Det har fungerat relativt bra.

Nu undrar jag om det finns någon med erfarenhet av detta, som kunde ge mig lite råd.

Hon sover jättebra hittills, men målen blir lätt lite virriga och skulle gärna ha lite bättre struktur på dom. Hon somnar dessutom ofta mitt i. Omöjligt att hålla henne vaken när ögonlocken blir tunga...

Annars gör jag allt för att hålla överkoncentrationen borta. Det är min största utmaning vet jag av tidigare erfarenhet.

Tusen tack på förhand!
Två fina barn
Lilla S född i Maj 2009
och Lilla J född i September 2010
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Hej finskaflickan! :D

Välkommen till SoS och grattis till lillan! :D

Det är sent och jag måste gå till kojs, så jag länkar bara helt slött till en annan tråd med en liknande fråga nu. 8) Så kan vi fortsätta prata därifrån sedan! :D
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=23046
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
finskaflickan

Hej Chokladkaninen!

Du har ett så smarrigt namn! :D

Tack för tråden. Läste den och ser ju att vi är i liknande situation. Jag skall också se till att ta det lite lugnt så här nu i början. Lilla J är ju bara 3 veckor och just nu satsar jag på att stilla överlevnadsångesten med mycket mat och lika mycket rap!

Det är ju främst det här med matandet som jag just nu grubblar över. Ett standardmål med alla rätter verkar helt enkelt för mäktigt för lilltösen. Där blir jag dessutom förvirrad då hon ofta tar bröstet för att sedan bli rosenrasande och ledsen och så kaskadspyr hon. Antagligen mätt men med sugbehov ändå.
Är lite nyfiken på hur standardmålet sett ut för andra med riklig mjölkproduktion. Jag misstänker att vi är fler!

Det skall bli spännande att se hur jag får till det här med SM.
Känns oerhört bra att ha er kloka mänskor att bolla med!

Ännu sover dottern inte på mage, då jag väntar på ett andningslarm jag beställt. Jag ser fram emot att ha henne sovandes på mage, tror att det gör henne gott.

:D
Två fina barn
Lilla S född i Maj 2009
finskaflickan

Hej!

Jag håller på att sätta ett schema för lilla J som blir 3 månader den 7.12.

Det jag undrar nu:

Storabror bör komma sig ut på förmiddagen, det tar en stund att ta sig till parken och hela utevistelsen skulle gärna få ske under lilla J´s förmiddagsvila som ju bara är 45 min lång.
Jag har vissa svårigheter att få detta att gå ihop, därför undrar jag hur det fungerar att ha en tre månaders tös VAKEN i vagn, dvs att vi skulle hänga i parken under hennes vakentid. Är det totalt omöjligt, eller har någon lyckats med det?
Skulle vilja undvika småslumrandet.

Det här är schemat jag siktar in mig på:

07.00 Mat, umgänge, mat, passiv social delaktighet
08.45 Sova 45 min
09.30 Mat (kl 11), Social delaktighet, umgänge
11.30 Sova 2 tim
13.30 Mat, Social delaktighet, umgänge
15.30 Sova 45 min
16.15 Mat, umgänge (Nattslurk 18.30)
19.00 Godnatt!
04.00 Nattmål

Min andra fråga är hur mycket mat en tre månaders tös äter per mål, på ett ungefär. Vad skall man sträva efter? Jag ger henne flaska och kan ha koll på ml. Har kört SM en längre tid nu. Men upplever att jag har svårt att få i henne mer än 125 ml + 60 ml thats it. Vet att det är svårt att säga exakt, men är lite nyfiken på om det finns några riktlinjer kring detta.

J sover från 20.00-07.30 och äter klockan 04.00 så det torde inte vara ett problem att sätta ett ordentligt schema.

Hoppas ni alla har det bra i decemberyran!
Två fina barn
Lilla S född i Maj 2009
chokladkaninen

Hej finskaflickan! :D

Vad kul att det går så bra för er! :thumbsup:

Jag tycker ditt schema ser bra ut men skulle kanske försöka sprida mattiderna lite mer och låta varje mål ta en timme, så att det blir mat 7-8, 10.30-11.30, 13.30-14.30, 17-18 samt 18.30 (eller varför inte 18.45, beroende på hur snabbt hon äter :wink:).

Du kan absolut gå ut med lilla damen vaken - ta henne på armen en stund (eller i sele?) och visa saker, klappa träd etc. Och så kan du lägga henne i vagnen när det blir sovdags. Du kan ju senarelägga morgonluren lite om hon orkar också, så blir det kanske enklare att få till logistiken? :D

Som ett riktmärke brukar man tala om att bebisar dricker ca 1liter ersättning per dag - alltså ca 200ml per mål när man har 4 SM-mål + kvällsslurk som i ditt schema. Och det kommer ni ju rätt nära med typ 185ml per mål, särskilt som du har kvar ett nattmål nån månad till eller så. :wink: Så jag skulle inte oroa mig för det om jag var du.
finskaflickan

Bra idé. Från och med nu skall även lilla J få vara ute och vaken. Det var stora ögon idag när hon fick se ett snölandskap.

Jag har nu börjat sätta det nya schemat. Hon är lite uppochner, men det tycker jag att storebror också var de gånger vi ändrat i schemat.

Ibland upplever jag det som svårt att få ett SM-mål inom en timme. Idag åt hon endast 100 ml innan långluren och det känns ju lite väl ynkligt. Igår kväll var det samma sak. Hon hann bli för trött för att orka äta ordentligt och tadaa så vaknade hon klockan 02.00 och var hungrig.

Kanske man kan se det som en tillfällig svacka i och med det nya schemat?

Sen tänkte jag fråga dig en till sak:

Napp. Som det är nu använder hon napp när hon skall sova. Mitt andningslarmsköp rann ut i sanden då det blev en felbeställning och nu sover hon på sidan med napp. Hon somnar oftast på nolltid. Jag sätter ner henne och skakar lite i vagnen bara. Det jag ändå undrar är om man borde ha en nappavvänjningskur i något skede? AW brukar väl säga att man inte behöver napp längre än till 4 månader, om alls.
Två fina barn
Lilla S född i Maj 2009
finskaflickan

heh. Lite väl ivrigt ivägskickande av mitt inlägg där märkte jag. :)
Två fina barn
Lilla S född i Maj 2009
chokladkaninen

Hej igen! :D

Nappen kan du helt enkelt ta bort vid typ 4 mån - om du vill kan du slå ihop alla förändringar som t ex överflyttning i spjälsäng och borttagande av nattmål till en minikur. Men behövs inte det är det bara att ta bort den och se glad ut. :D

Ang schemat så tycker jag att du ska ge det några dagar till att sätta sig. :wink: Märker du sedan att hon konsekvent blir för trött för att äta ordentligt före långluren så kan du ju tidigarelägga den måltiden något. Eller senarelägga den, om du kommer fram till att problemet snarare är att hon inte hinner bli ordentligt hungrig inför det målet.... 8) Men det mesta brukar fallla på plats så ge som sagt schemat ett par dagar innan du utvärderar.
finskaflickan

Re: SM för dottern, några frågor på vägen!

Hej på er alla räddare i nöden!

Jag skulle behöva lite råd inför en sista insats på min dotters SM-resa.

Har en dotter som i princip sover hela nätter. Men eftersom vi pga olika omständigheter slarvat lite har vi ibland vid vissa uppvak fortfarande gett henne en flaska mjölk. Hon somnar alltid om själv efter det och därför är nätterna inget problem.

Det är dock vissa saker jag vill ändra på:

1. nappen. Den skall bort. Vi har varit lata och inte tagit den från henne ännu. Den ger henne ro vid insomnandet, men jag vill gärna lära henne hitta ro utan den.

2. ev. nattmjölk bort.

3. Vagning vid nattningen. Det här eländet har vi successivt dragit på oss. Suck. Hon har vant sig vid vagning på kvällen och vid samtliga dagslurar. Ibland korta sessioner, ibland helt vansinnigt långa. Vi ramsar henne alltid. Men slarvigt. Fy skäms på oss. Tidigare vagnade vi inte alls. Nu gör vi plötsligt det. Helt ofattbart hur lätt man drar på sig ovanor.

4. Sova i samma rum som storabror. Hittills sover hon i vagnen (som börjar bli för trång). Hon har en egen säng i barnrummet, där storabror sover. Vi har låtit henne sova i vagnen i vårt sovrum/vardagsrum för att inte väcka storabror på morgonen då hon oftast vaknar runt 5.

Jag får inte riktigt ihop det. Jag vill kura henne i hennes egen säng i barnrummet (vi har bara två rum tyvärr), och samtidigt ta bort nappen och ev nattmål. Storabror, som är en säker sovare) kan jag tillfälligt flytta till vårt sovrum men helst inte för någon längre period. Kanske bara själva kurveckan. Om vi får problem med vargtimmen efter kurveckan är det ju väldigt tråkigt att ha en storebror i samma rum som lillasyster klagar. Hur tycker ni att vi skall göra i detta fall?

Det här schemat kör vi på:

07.00 vakna + frukost
9.15 sova 45 min
11.00 mat (purè+ efterrrätt)
12.30 sova 120 min
14.30 stadigt mellanmål. Typ gröt.
16.15 sova 45 min
17.00 middag (puré+ efterrrätt)
19.00 kvällsgröt
19.30 godnatt

Storabror sover sin eftermiddagslur 12.30-14.00 och det är väldigt praktiskt för oss att låta dom sova samtidigt. Helst vill jag att dom skall sova i samma rum. Men vad om storebror vaknar tidigare och väcker lillasyster?

Vill gärna ordna upp det här innan det blir större problem.

Jag tar tacksamt emot tips på hur jag kan ordna upp min tillvaro så att den blir det bästa för oss alla.

Är mycket insatt i kurandet, med allt vad det innebär sedan kurandet av min son för ett år sedan.
Ser detta som en liten minikur, men mest kanske som ett logistisk utmaning för att alla skall få sova gott.

storabror blir två i maj.
lillasyster blir 7 månader i början av april.

tusen tack till er!
Två fina barn
Lilla S född i Maj 2009
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Ja då får vi väl se om jag kan hoppa in som räddaren i nöden. :)
finskaflickan skrev: 1. nappen. Den skall bort. Vi har varit lata och inte tagit den från henne ännu. Den ger henne ro vid insomnandet, men jag vill gärna lära henne hitta ro utan den.
Tösabiten är ju en stor tjej nu, ingen bebis som behöver tutta på någon napp. Ta bort den och börja jobba med ramsan när ni minikurar. Det kommer gå bra om ni ömma föräldrar har attityden av att det ska gå bra.
finskaflickan skrev: 2. ev. nattmjölk bort.
Samma sak som med nappen, ta bort i samband med minikuren och låt ramsan jobba.
finskaflickan skrev: 3. Vagning vid nattningen. Det här eländet har vi successivt dragit på oss. Suck. Hon har vant sig vid vagning på kvällen och vid samtliga dagslurar. Ibland korta sessioner, ibland helt vansinnigt långa. Vi ramsar henne alltid. Men slarvigt. Fy skäms på oss. Tidigare vagnade vi inte alls. Nu gör vi plötsligt det. Helt ofattbart hur lätt man drar på sig ovanor.
Usch vad man kan dra på sig en massa elände. Det känns oftast som den lätta vägen när det pågår men i längden trampar man runt i ett vagningsträsk utan dess like. Dags för er att kliva ur träsket vilket innebär att RAMSAN tar över.
finskaflickan skrev: 4. Sova i samma rum som storabror. Hittills sover hon i vagnen (som börjar bli för trång). Hon har en egen säng i barnrummet, där storabror sover. Vi har låtit henne sova i vagnen i vårt sovrum/vardagsrum för att inte väcka storabror på morgonen då hon oftast vaknar runt 5.
Självklart, tycker jag, att de ska dela rum. Brukar bara var positivt för alla inblandade.
Jag skulle minikura bort napp, nattamaten och det tidiga uppvaket på annan plats och sen ha ett hejdundrande inflyttningskalas innan hon börjar sova i samma rum som storebror.
finskaflickan skrev: Jag får inte riktigt ihop det. Jag vill kura henne i hennes egen säng i barnrummet (vi har bara två rum tyvärr), och samtidigt ta bort nappen och ev nattmål. Storabror, som är en säker sovare) kan jag tillfälligt flytta till vårt sovrum men helst inte för någon längre period. Kanske bara själva kurveckan. Om vi får problem med vargtimmen efter kurveckan är det ju väldigt tråkigt att ha en storebror i samma rum som lillasyster klagar. Hur tycker ni att vi skall göra i detta fall?
Så här skulle jag göra; kura lillasyster i annat rum, låta storebror sova kvar i deras gemensamma rum. När kuren är över och ytterligare några dagar passerat flyttar ni ihop dem. När de väl bor tillsammans så löser man eventuella problem på plats så att säga.
Ramsan är det absolut viktigaste verktyget och den kommer inte störa storebror, han hör den i sömnen och budskapet är att han kan sova lugnt så det kommer han göra. Om, jag säger om han skulle vakna så hör han ramsan och så ska han somna om.
finskaflickan skrev: Det här schemat kör vi på:

07.00 vakna + frukost
9.15 sova 45 min
11.00 mat (purè+ efterrrätt)
12.30 sova 120 min
14.30 stadigt mellanmål. Typ gröt.
16.15 sova 45 min
17.00 middag (puré+ efterrrätt)
19.00 kvällsgröt
19.30 godnatt
Jag räknar ihop till 15 tim sömn vilket är helt bra, krånglas det på någon lur går det bra att dra bort en halvtimmes sömn.
För övrigt tycker jag att schemat ser bra ut.
finskaflickan skrev: Storabror sover sin eftermiddagslur 12.30-14.00 och det är väldigt praktiskt för oss att låta dom sova samtidigt. Helst vill jag att dom skall sova i samma rum. Men vad om storebror vaknar tidigare och väcker lillasyster?
Nu har inte vi några som sover middag samtidigt men vi har haft och det har funkat bra. Jag vet andra som låter barnen sova just middagsluren i olika rum, ställt in en resesäng i föräldrarnas sovrum till exempel.
Men som jag sagt tidigare så är det ju ramsan som ska jobba ifall storebror skulle väcka lillasyster.
[/quote]

Så dra igång nu och kura tösabiten så ni alla får sova riktigt, riktigt gott.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
finskaflickan

Tack för peppande ord!

Det enda problemet är att vi bara har två rum i vår lägenhet. Visserligen stora, men det hjälps inte. Storebror har ett eget rum och vi föräldrar sover i ett delat sov och vardagsrum.
Kan man kura lillasyster i samma rum som man själv sover i? Är det dumt att flytta in lillebror tillfälligt till vårt sovrum?

Vilket alternativ skulle du välja Susan?
Två fina barn
Lilla S född i Maj 2009
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Låter som om ni bor lika stort som vi 8) , på 63 kvadrat meter ryms vi två vuxna, fyra barn och två hundar. Då gäller det att vara lite uppfinningsrik vill jag lova.

Jag hade nog ändå hållt kvar storebror i sitt rum, han sover ju bra där vad jag förstår.

Man kan även kura i badrum eller kök om det går att stänga en dörr dit.

Ett annat alternativ är att ha en skärma av i ert sovrum så att hon ligger ifred utan att se er. Ljud är inget problem men ljus stör.

Eller så flyttar ni ut storebror och kurar lillasyster i barnens rum.

Ni får fundera på vad ni tror blir bäst för er. Tror man på det man gör fungerar det. Tvivlar man fungerar det inte.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
finskaflickan

Hejochhå!

Nu är vi i gång här då. Lillasyster har vi stuvat in i köket, det var en bra idé Susan! Mörklagt och klart.

Första buffningen är nu avklarad. Puh, får flashbacks från förra gången. Det är ju lite skrikigt (och svettigt att buffa för den här morsan, he he) innan poletten fallit ner. Det gjorde den efter 45 minuter. Jag ramsade mig ut och hon blev rosenrasande såklart. Drog ramsan x4 igen, men märkte att den ju inte hade någon effekt än, så jag gick in och buffade henne lugn. Tog en halvtimme till ungefär. Sedan misstänker jag att hon knoppade av innan jag riktigt hängde med. När andetagen blev djupa smög jag mig ut och ramsade lite halvklämkäckt sådär. Inget svar. Tunga andetag. Misstänker att jag buffade lite för länge. Nåja. Hon vaknade en kvart senare, gnydde lite och somnade sedan om av sig själv.

Får se nu, är väldigt nyfiken på hur hon kommer att sova i natt. Utan napp och på mage (hon har hittills sovit på sida, bara dagslurarna på mage). Och definitivt inget käk för lilla damen.

Lustigt hur man står där i buffningen och börjar tänka på hur mysigt det ändå är att ligga där på natten och höra henne dricka sin mjölk så ivrigt och sedan somna med såna där sköna insomningsljud. Allt det negativa är plötsligt som bortblåst. Det gäller att raskt byta fokus då har jag märkt och tänka på sömngåvan man ger henne istället.

I natt ligger jag på en madrass utanför köket. Slänger in lite rapporter hit för att underhålla mig själv lite grann.

Häftigt förresten Susan att ni ryms på så få kvadrat. Antar att alla dina barn sover i samma rum?
Jag ser fram emot att låta barnen sova tillsammans. Så att storebror får en sovkompis. En hejdundrande inflyttningsfest ska det bli då vill jag lova!

/Emma
Två fina barn
Lilla S född i Maj 2009
Nimrah

Inlägg av Nimrah »

Hej finskaflickan! :)

Bra jobbat! Du får mysa desto mer i morgon bitti :D , och längta efter henne hela långa natten. Det blir ett härligt återseende :heart: .

Glöm inte bort att säga till henne att hon är jätteduktig när hon tystnar :D (dvs bekträftelseramsa)!

Det ska bli spännande att läsa om hur det gått för er i natt.

:heart: Nimrah
bäbis Y 080106 1:a kurdag 22 maj 2008
bäbis S 100717 Standardmodellerad
finskaflickan

..ytterligare en halvtimme senare vaknade hon och det blev en hel del ramsande av och an. Upplevde att hon lyssnade på mig, så det kändes ju lovande. Kom så långt med ramsandet att jag fick ge en bekräftelse. Sedan började hon plötsligt tycka så innerligt synd om sig själv igen att jag fick gå in och buffa. Hon orkade inte reagera på min ramsa.

Nu är klockan 00.23 och jag har precis haft en lång diskussion med min kära dotter.
Hon vaknade och jag gav beskedet. Lite buff och så ut med ramsa. Sen tog det fart. Hon blev tvärarg och lyssnade inte på någon ramsa. Lugnade sig inte. Buffade som en påminnelse ca 1 min. Ut med ramsa, väldigt arg igen. Lyssnade på ramsan och lugnade sig något. Tystnade ibland, höll liksom andan. Jag bekräftade. Så tog det fart igen. Ramsa. Vänta. Ramsa. Otröstlig, gick in och buffade. Kort denna gång. Solfjäder och så ramsa ut. Direkt massa gråt och självömkan, som ingen ramsa bet på. Väntade ut henne för att höra om hon så att säga kunde gråta klart. Men det gjorde hon inte. Gråten stegrades och jag gick IGEN in och buffade. Denna gång aningen längre. När hon hämtat andan, ramsade jag mig ut, men då fick jag inget svar.

Hade hon hunnit somna igen, gick jag ut för sent? Det är nattens stora mysterium. :)
Hur som helst. En bekräftelse fick hon med sig ändå. Nu sover hon och jag inväntar nästa pass.

Känns ju helt märkligt förresten att hon nu vaknar mer än någonsin förr. Kommer inte ihåg när hon skulle ha vaknat så här ofta tidigare. Några allvarliga sömnproblem hade hon ju inte, tack vare SM, Det gäller att ha målet för ögonen: att låta henne bli en lika säker sovare som storabror. (som sover igenom denna skrik och ramsfest på andra sidan väggen).

Återkommer med spännande nyheter inom kort.

(förstår att ni alla håller andan av spänning, ha ha)

/Emma

(förresten, en fråga: det är väl OK att buffa en hel del första natten? Jag fokuserar på att ge henne LUGNET nu och då känns det inte rätt att låta henne bli sådär halvhysterisk. Det står ju att påminnelsebuffet skall vara ca 20 sekunder, men det har jag upplevt att inte har räckt för att lugna min dotter.)
Två fina barn
Lilla S född i Maj 2009
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"