fler frågor om en vändare

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
a

fler frågor om en vändare

Inlägg av a »

Hej igen Anna och alla andra!

Vi har just klarat av 6 natten med vår 5 månaders som vänder sig. Har gjort som du gav oss råd till Anna. JAkob ligger dock vaken i timmar på natten nu. Om jag går in och bryter innan han blivit ledsen rullar han bara över till rygg igen. Jag tror inte änns att det är riktigt planerat från hans sida. Han sprattlar och far i gränslandet mellan sömn och vakenhet och då far han över på rygg. Detta har resulterat i att han är helt slut på dagarna. Det är som innan vi startade kuren. Vi håller schemat benhårt (för att han ska vara trött pånatten) och Jakob gråter av trötthet mest hela tiden.

Och det känns att vi stör honom på natten. han vill och är van vid att vara själv. Tyvärr somnar han aldrig till så djupt på rygg att jag kan vända honom, efter 10 min, till mage i sömnen. Då vaknar han till och jag har stört ännu mer. Dessa hackiga nätter då barnet ej får vara ifred har gjort dagsluraran svajiga också. Inatt fick jag ingripa 5 ggr! Så mkt har vi inte böhövt ingripa sen första kurnatten. Och idag är han helt slut.

1. Finns det något mer vi kan göra?
2. Ska vi använda kvartarna på dagarna så han får ta igen sig, med risk för att han inte vill sova hela natten sedan?
3. Brukar de här problemen vara i flera veckor?
a

Inlägg av a »

Lilla vännen fortsätter sin karriär som viftande sköldpadda liggandes på skalet! I natt vaknade vi kvart i tre av att han hamnade på rygg. Men han är så fantaskiskt duktig. Han låg där snällt och sprattlade och försökte somna om. Jag ville inte störa då jag kunde höra hur han ansträngde sig...in med fingrarna i munnen, försöka hitta en bekväm ställning, stilla, och så sprattel och sen börja om igen. Efter 45 minuter sov han iallafall (ihopkurad på sidan)och jag smög dit och vände honom till mage. Men efter 45 minuter vaknade han upp(gör så alltid på efternatten, sover korta pass) och föll över igen. Resten av natten fram till 6 då morgonen börjar sov han korta pass och sen tog det ungeför lika lång tid att somna om som det han sov(han sover då så lätt att jag inte kan vända honom i sömnen). Men han ville inte ha hjälp. han vill vara ifred på natten och då måste jag ju respektera det. Men han är så trött på dagen sedan.

Jag vill komplettera mina frågor med ytterligare än. För mig känns det som om jag inte givit honom ultimata förutsättningar att sova när han ligger på rygg. 4.Ska han ändå lämnas på rygg trots att sömnen blir dålig eller måste jag störa honom? Ofta snurrar han tillbaka igen om jag vänder när han inte bett om hjälp.

Man är ju iallafall fantastikt stolt över sin lilla hjälte som försöker sova trots allt och fy vad hemskt att vi tidigare trodde att han skulle kunna sova på rygg jämt. Vilken skillnad i sömnkvalitet!!!!!
kattis73
Kontakt:

Inlägg av kattis73 »

Jag undrar också samma sak... Isak har börjat vända sej, när han vaknar till under vargtimman. Om jag vänder tillbaka (och ramsar ut) somnar han direkt, så jag brukar göra det. Men kruxet är att jag vet ju aldrig om han vänt sej innan jag gått in. Och om han inte har vänt sej, så stör jag ju bara!
:heart: Storebror född -02
:heart: Mellanbror född -05, kurad vid 5 månader
:heart: Lillebror född -09, SM från 3 veckor
:heart: Lillasyster född 120607, SM från start
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"