Helvändning på en dag

Pricken745

Helvändning på en dag

Inlägg av Pricken745 »

Hej,

Vi har en liten söt dotter som vi utan problem lagt 19.30 varje kväll med skratt till gonatt under väldigt lång tid.

för ca 10 dagar sedan åkte vi till Spanien och från samma kväll vi kom dit har hon varit helt omöjlig att lägga. (dagen innnan vi åkte lades hon utan problem som alltid.....vad har hänt?????Hon skriker och skriker och låter både arg och ledsen. Vi försökte verkligen köra en minikur med henne där....men gav upp då vi bodde med ett annat par.

Problemet är att när hon blir arg så har hon en tendens att stoppa fingrarna i halsen (vet inte hur vanligt det är) och ibland kräks hon av det. Hon kräktes två gånger där och då kände vi att vi får ta tag i det när vi kommer hem.

Hon somnade vid 22.00 varje kväll där och sov allmänt oroligt....märker på henne att hon är trött och grinig på dagarna....så klart.

Till saken hör att vi rest en hel del med henne och läggningarna /sovningen har aldrig varit något problem.

Ikväll la jag henne som vanlig och hon skriker fortfarande. (får så ont i hjärtat och känner mig sååå hemsk....låter så hjärtskärande när hon skriker MMMAAAAMMMAA...(vet dock att det är för hennes bästa)....men nu börajar min man vekna lite.

Har ramsat och varit och lagt henne tillrätta några gånger men hon blir bara förbannad.

Så frågan är ska jag gå in??? Och vad gör jag när hon kräks.....då måste vi ju ta upp henne....byta lakan ....pyjamas etc.

Tacksam för svar
Pricken
Mamma till
:heart: prinsessa nr 1 Född 16/3-2009 (38+3) :heart:
:heart: prinsessa nr 2 Född 24/1-2011 (39+3) :heart:
Pricken745

Inlägg av Pricken745 »

och nu hände som jag inte vill ska hända......hon kräktes :(

Så vi tog upp henne och duschade av henne, ny pyjamas...nya lakan och fick lite välling (vet inte om det är rätt eller fel.....men tänkte att hon kanske inte håller sig mätt hela natten annars) och så lade jag henne igen med de vanliga rutinerna.

Och nu var det inga problem....hon gosade in sig och tror hon har somnat (en timmer efter läggning....:( :(

Är det så här vi ska göra????
Pricken
Mamma till
Sagalinda
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

Hej på dig Pricken!

Om jag räknat rätt är din dotter 1½ år nu, vilket innebär att hon kommit i förtrotsen. Det är vanligt att de då ifrågasätter saker som alltid varit självklara, och ofta blir föräldrarna då osäkra eftersom de aldrig tidigare hamnat ut för detta. Barnet läser av föräldrarnas osäkerhet och så är den onda cirkeln igång. Istället måste man bemöta barnets frågor med ett orubbligt lugn, och vara extra noga med att kvarhålla vanliga rutiner. Satsa lite extra på skrattet till gonattet, det är oerhört viktigt nu att inte slarva med det! Och den social delaktigheten liksom utevistelsen varje dag likaså.

Självklart måste ni ta upp och byta då hon kräkts, det är absolut inte meningen att hon ska kräkas överhuvudtaget! Är det alltså för att hon sätter fingrarna i halsen?

Jag tycker inte ni ska ge henne ny välling efter att hon kräkts, hon är så pass stor nu att hon nog sover hela natten utan att bli hungrig.

SÅ imorgon kör ni extra mycket vrålskratt, och se till att själva förmedla en säker och glad atityd då hon får krypa ner i sängen och sova! Glad och hurtig ramsa, som åtföljs av påminnelse och husljud ifall hon börjar skrika.

Lycka till!
Dipl. SHN-kurare och mamma till
:heart: Saga född 28 maj 2005 och kurad vid 6 mån
:heart: Sigrid född 9 maj 2007, SM-barn
:heart: Hugo född 1 april 2009, SM-barn
:heart: Astrid född 20 februari 2012, SM-barn
http://www.alternativjournalen.se/obesprutat
http://vaccin.me
Pricken745

Inlägg av Pricken745 »

Hej

Tack så mycket försnabbt svar :) :) :)

När vi lagt henne igen så sov hon faktiskt för första gången sedan länge till 7.30 (med en ramsa på natten)....och då kändes det lite bättre......d (känner mig så hemsk när hon skriker och kräks......men antar att det inte finns något annat sätt att göra det på?)

Hon kräks för att hon stoppar fingrarna i halsen.......hon har gjort det sedan hon var liten liten bebis......vet inte hur vanligt det är.......men när hon blir arg,ledsen etc så gör hon så. Tror att hon också märkt att mamma inte tycker om det ..... (mamma gillar inte spyor alls :D ) men har nu försökt en längre tid att lotsas som ingenting när hon gör det och bara tar bort hennes hand frånmunnen. Det är egentligen inget större problem i vanliga fall.....men när hon nu ska minikuras så blir ju hon såååå arg.

Men tackar för dina tips och ska köra så ikväll och hoppas på mindre skrik.

Undrar om det finns någonstans att läsa om förtrotsen.....inte hittat mycket info om det......(står inte så mycket i barnaboken....eller så hittar jag bara inte det)

sort tack igen :heart:
Pricken
Mamma till
Pricken745

Inlägg av Pricken745 »

och nu har det hänt igen......exakt samma sak som igår kväll......lade henne och hon var nöjd och gosade in sigisängen....såfort jag gått ut och kommer till sista delen av ramsa börjar gallskriket.

Gick in och solfjädradenågra gånger och då lugnade hon ner sig.....men så fort jag gick ut började hysteriska skirket och efter att vi hållit på i 30 minuter så kräktes hon.....

samma procedur igen med byte av lakan, pyjamas etc.....gsv ingen välling dock:-)

Lade henne igen efter att hon lugnat ner sig vid 2030 och somande direkt.

Börjar känna mig helt hopplös......kandet vara så att hon får för mycket mat???

Kan vi göra detta på något annat sätt?
Pricken
Mamma till
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

För mycket mat tror jag då rakt inte att hon får, däremot undrar jag varför du går in till henne när hon gallskriker?

Bli utanför dörren och använd dig av ramsan, skapa en dialog. Med ramsans hjälp ska du tala om för henne att det är dags att sova och att hon kan göra det lugnt och tryggt. Ge henne utrymme att besvara ramsan och sen handlar du efter hennes svar, antingen ramsan igen eller så börjar du dammsuga vilket brukar vara väldigt effektivt. :wink:

Vår Sigge har också varit en kräkare av rang, så fort han började gråta så kräktes han utan att stoppa några fingrar i halsen. Så det gällde att få honom att inte bli ledsen och det var bara att ramsa. Gick vi in så blev han lugn men sen var det kört igen. Så det löser inte problemet att springa in och solfjädra det ger istället mer problem.

Kräks det så blir det till att byta i sängen och på barnet och så börja om igen, lugnt och metodiskt utan att göra så stor sak av det hela.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Pricken745

Inlägg av Pricken745 »

Heeej och tack för svaret:-)

Anledningen till att jag gått in till henne är att jag blir osäker på om honkräkts....svårt att höra ibland när hon skriker och hostar ....och vill inte att hon ska ligga i det.

Men ikväll höll jag mig.......dessutom var hon inte lika hysterisk och skrikandet gick upp och ner mer jämfört med igår.
Ramsade engång men hon blir bara mer arg och hysterisk när jag ramsar så kände att det inte var någon idé.

Gick in till henne efter 25 min då det lät som hon kräktes (falskt larm :D dock) och solfjädrade tills hon var lugn.....ramsade mig ut och kors i taket hon behll sitt lugn och somnade....yihoooo.....en kväll utan kräk:-)

stort tack igen och nu får vi flortsätta här hemma enligt era tips så löser det sig nog :)

kram
Pricken
Mamma till
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej,

jag tycker det låter som en liten flicka prickat in en varg hos sin mamma och sedan kräks i affekt för att få in sin goa mamma till sig.

Har en viss erfarenhet men bröt det mönstret i stor stil i samband med 8 måandersångesten. Sedan har hon kräkts ett par gånger när hon varit riktigt ledsen efter det, men då har jag haft en OJDÅ inställning, och agerat som om det var det mest självklara i världen och så lägger man sig och somnar om defter det. vår lilla är nära att kräkas om hon blir riktigt rädd, typ om hon snubblat baklänges eller liknande.

Fyll inte på med mer mat och STANNA på utsidan är mitt tips! Kom ihåg att inte nöta med en ramsa, det tar inte på ett argt barn. GLADA husljud är nog så effektivt.
När vi har orättvisa läggningar här går jag direkt in i badrummet som ligger bredvid och fönar håret, visslar och har mig. Ramsar ut efter läggning och sedan DIREKT in och föna, utan att vänta på nick och medhåll från lilla damen. Har haft förtrots fram och tillbaka här nu i ett par månader minst, nu är det sömnen som skall ifrågasättas. Det är nog det sista för alla andra moment i tillvaron har vi redan klarat av. :wink:

Men ORUBBAT lugn är det som håller längst, jag lovar.

Forumet Barnafostran har under Klistrade favoriter en massa trådar om förtrots och annat bra! Frossa där! :thumbsup:
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
Pricken745

Inlägg av Pricken745 »

Tack för alla svar och tips:-)

Anna du har helt rätt......hon har definitvt hittat en varg hos mig.....har otrolig kräkfobi.......men inget ont som inte för mig sig något gott ....eller vad man nu säger :? ....min kräkfobi håller sakta men säkert bli botad av lilla damen här hemma och faktum är att jag inte stressar upp mig alls på samma sätt som innan:-)....coh ska verkligen försöka ha Oj attityden ännu mer i framtiden.

Väldigt skönt att höra att vår prinsessa inte är den ända som kräks när hon är arg /ledsen.

Ikväll lade vi henne som vanligt och lite gnäll efter ramsan och sedan tyst och nu sover hon så sött... :-({|= ....vet inte om det är för att hon fått sin 18månaders spruta idag eller om poletten efter tre kvällars skrikand äntligen ramlat ner igen.......vilket som....njuter av tystnaden och lugnet:-)

Kramar igen
Pricken
Mamma till
Pricken745

Inlägg av Pricken745 »

Heeej :D :D

Nu är jag här igen:)

Vi har kämpat på här hemma och läggningarna funkar väl ok (inte perfekt alla kvällar ...men ok)......nätterna har varit si och så med......har dock under väldigt lång tid känt att något inte riktigt stämt med vår lilla prinsessa och efter tre besök hos farbror doktorn kom de äntligen fram till att hon hade dubbelsidig öroninfalmmation och fick äntligen penicillin :)

sedan dess har nätterna blivit mycket bättre (stackars lilla) hon kunde vakna en gång i timmen......vilket inte är så konstigt om man har ont :( .....däremot har vi sedan dess följt henne lite och har nu några funderingar

:arrow: Lillen har alltid varit en "piggis" och efter att ha följt henne och studerat henne en lååång tid så tror jag verkligen att hon inte behöver mer än 12,5 timmars sömn /dygn.....kan det variera så eller har jag helt fel :?: :?:

:arrow: Har tänkt att i så fall ändra hennes schema (försökt med 12 timmars nätter en längre tid ....men tror 11 timmar funkar bättre) till

20.00-7.00 Natt 11h
12.00-13.30 Sova 1.5h

Är detta rimligt??

:arrow: hon har sedan en tid vaknat efter 10 timmars sömn (oavsett läggninstid......vi har testat lite olika.....men nu vill vi tillbaka till rutinerna för hennes och vår skull :lol:
När hon vaknar vid 6.00 (oftast) skriker hon upp sig och somnar inte om.....utan kan ligga och skrika tills vi tar upp henne. Vet att det är tålamod och attityd som krävs...men börjar bli lite enerverande när morgnarna inte vill ge med sig :(

Måste erkänna att efter 4 veckor med en ledsen bebis på nätterna så blev vi föräldrar lite trötta och gav efter och tog upp henne flr mycket antagligen......så vi har ju oss själva att skylla :? (samtidigt som det är svårt när man har en otröstlig liten dam med öronvärk :(

Men men nu är det nya tag och lillen ligger just nu och sover sött ....antagligen till kl 6.00 imrogon bitti :)

kraaaam
Pricken
Mamma till
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej,

jag tycker tvärtom att ni skall utöka sömnen för henne en tid. Vi hade följande situation för ett tag sedan: En månad med en sångfågel här... varje kväll efter läggning var det prat och sång i över en timma. :shock: Varje dagläggning samma sak, prat och sång över en timma. :shock: Detta kan ju tolkas som att hon behövde justeras ner i sömn om man säger...

Men sedan fick vi det mycket kloka rådet från AW att tvärtom, lägg 30 minuter före (kl 18.30) på kvällen och lämna då utrymme för rösten utan att tulla på 12-timmarsnatten. Vi gjorde likadant på dagluren, la 15 minuter tidigare. Vad hände?

Jo, nu somnar lillan på två minuter efter läggning, sover ända fram till klockan ringer på morgonen kl 07 (vi har itne haft tidiga morgonproblem här), och likadant på dagen, somnar inom fem minuter och får gott och väl 1.5 timmar där. Hon var inte alls en piggis som jag trodde utan tvärtom, en tröttis. Hon är lite äldre än er lilla Sessa och de befinner sig även i förtrotsåldern och då kan vissa behöve lite extra sömn har jag läst i vissa trådar här.

Och morgonsömnen främjas inte av att lägga senare, tvärtom. Och nu har er lillas sömn blivit så upphackad av sjukdom ohc annat så jag skulle ge samma råd som AW gav till oss.

Vi har nu följande schema: Natt 18.30-07.00, lur 12.20-14.00. Och massor av utevistelse och promenader (utan vagn). Vi går och går och går.... och tittar på massor av spännande saker tillsammans, speglar oss i pölar, skrapar färg från stolpar mm mm. Frisk luft är A och O för en god sömn.

Vi har nu haft vår utökade sömn i en månad och det känns fortfarande som att hon är riktigt trött då vi lägger henne varje gång.

:thumbsup:
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
Pricken745

Inlägg av Pricken745 »

Hej och tack så mycket för svaret :)

Kan det verkligen vara så att hon behöver mer sömn än vi tror :?: .....det vore ju fantastiskt :)

Förra natten sov hon faktiskt ok.......fick ramsa från kl 4.00 till morogn säkert 6 gånger....men hon lyssnade på ramsan varje gång och somnade om.

Ikväll tog jag ditt råd och lade henne en kvart tidigare än tänkt och hon somnade prick 20.00 .......så stort tack.......

Ska fortsätta lyssna på dig och utöka sömnen till 7.30 imorgon bitti ... och förhoppningsvis kommer det funka.

Återkommer med rapport.

Kram och tack igen
Pricken
Mamma till
Pricken745

Re: Helvändning på en dag

Inlägg av Pricken745 »

Hej

Nu är jag här igen :(

Har inte haft några problem sedan vi genomförde en liten minikur på henne med hjälp av AW....vår guru :)

Nu helt plötsligt sedan tre dagar tillbaka r hon helt hysterik (vet att hysterik ärnog fel uttryck.....men det känns så)

Från att ha sovit 12 timmars nätter blev hon helt plötsligt jätte arg vid läggning och hon har skrikit och varit arg och iblandledsen och vi har ramsat....då blir hon bara ännu mera arg.

Hon har skrikt nu tre kvällar i rad så att hon kräkts......har då gåt in och bytt lakan och lagt igen.......men känner mig som världens värsta mamma.

Vet inte vad som hänt...... :?: :?: :?: Ska tillägga att hon sedan en månad tillbaka är inne i riktigt trots ålder så antar att detta har ngt med det att göra #-o .....men vad ska vi göra :?: :?:

Lade henne ikväll som vanligt och hon skriker ff och är jätte arg :evil: ....ibland skriker hon att hon saknar mig och skriker mycket mamma......skär i hjärtat samtidigt som jag vet att hon behöver sin sömn...

Känner inte att det är riktigt kris ännu och vill ej gå in och solfjädra då hon då blir ännu argare.

Hur kan det bara vända såhär på en dag????

kramar
Pricken
Mamma till
Pricken745

Inlägg av Pricken745 »

vill bara tillägga att hon imte kräktes idag trots att hon var riktgit arg......hurra hurra hurra....somnade efter 37 minuter och nu hoppas jag verkligen att vi skjutit några vargar och att det finns några färre imorgon :D

kramar
Pricken
Mamma till
miniz

Inlägg av miniz »

Bra att det känns bättre!

Öva in ramsan i olika tonlägen. Om hon kommit i trotsen behövs den kanske mer nu vid läggningarna.

Läs om trotsen i Barnaboken sà fàr du fler verktyg att jobba med.

Under trosten behöver hon rejält med social delaktighet, utevistelse och skratt.

Kram.
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"