Hur få honom att sova längre på dagluren?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
fruPuffen

Hur få honom att sova längre på dagluren?

Inlägg av fruPuffen »

Min 5-månaders kille har börjat kuras efter en tid av orolig sömn med många uppvaknanden (tidigare vid 4 mån sov han 11 timmar i sträck på natten och 4x45 min på dagen utan kur, alltså 14 timmar per dygn). Jag snickrade ihop ett schema som enligt rekommendationen ska vara 15 timmars sömn vid 5 månader. Schemat är gjort så att han sover 12 timmar natt och 3 timmar daglur fördelat på 45 minx2 och 1,5 hx1. Vill inte ha 4x45 minuters daglurar för jag tycker det blir så hattigt. Natten är det knappt några problem med efter 3 nätter, inte heller de korta daglurarna. Det som strular är den långa dagluren! Vill inte somna om efter 45 min. Ligger ledsen tills luren är slut och det är jättesvårt att få honom lugn. Jag ska väl inte ta upp honom förrän han är lugn? Jag buffar och då är han tyst men så fort jag slutar gråter han så tårarna rinner (låter bara ledsen och förtvivlad :cry: , inte arg...). Så då blir det till slut att jag buffar och fort som attan tar upp honom innan han börjar gråta igen.
Har ni något tips hur jag ska göra? Står det något om det här i Barnaboken eller Sova hela natten som jag missat? Har letat men hittar inte...
Som det känns nu så vill jag helst bara skippa de där extra 45 minutrarna som bara ställer till det känns det som...
Mamma till A -05 och V -07
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Han är sedan evigheten så "inkörd" på sina 45 min att jag undrar om det är värt besväret att få till en omsomning här. Tycker du ska överväga att återgå till 45 min även här och så lägga en halvtimme tidigare på kvällen.

Annars får du envisas. Buffa inte (längre) utan lägg tillrätta, distinkt och klart. Låt en statisk solfjäder följa med mjukt men rejält tryck tills han är mjuk i kroppen. Tryck till avslutningsvis och gå genast iväg, BORT, med ramsan, glad och "gillande", inte vädjande och inte tröstande.
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
fruPuffen

Inlägg av fruPuffen »

Jag har faktiskt varit lite envis de här dagarna ändå, ville inte ge upp för lätt. Eller så kan man väl säga att min son är mer lättanpasslig än jag först trodde... :oops: Redan dagen efter jag skrivit ovanstående så fick jag honom att somna om :shock: !! Det tog ca 20 min med först buffande, solfjäder och ramsa med bekräftelse. Men han var inte ledsen då, mera "frågande" (annars hade jag inte fortsatt). Han fick då en 20-minutare och vaknade på utsatt tid. Igår tog det ca 10 min med bara solfjäder och ramsa och idag (6:e dagen efter kurstart) sov han hela luren av sig själv!! Jag tror att han börjar fatta vad det hela går ut på och han njuuter känns det som 8) . Låg och jollrade hela kvällen :D (brukar annars vara lite gnällig på kvällen). Har de senaste veckorna innan kuren gråtit en skvätt när vi lagt honom i sängen men nu är det sova direkt som gäller! Jag vet att det kan komma bakslag vilken dag som helst, men nu vet vi hur vi ska göra när det händer. Tack Anna :D !!
arvids mamma

Inlägg av arvids mamma »

Jag är nyfiken! :D Låg han ute i vagnen och sov eller inne? Går det bra att lägga honom på mage i vagnen i så fall? Det som jag tycker känns lite jobbigt det är att "vad ska grannarna tycka" (vi bor i radhus) när arvid tjoar/skriker 30 min och jag ramsar....
fruPuffen

Inlägg av fruPuffen »

Han sover inne i sin spjälsäng! Anledningen till detta är att vi bor i lägenhet mitt i stan utan gård eller balkong... Skulle gärna ha honom ute om det gick. De få gånger han sov längre pass innan kuren var just då han sov ute i vagnen. Försöker att ut och gå mycket istället, ibland när han sover och ibland när han är vaken. Men som sagt, vi har lyckats få honom att sova långa luren inne nu.
Om det känns jobbigt med grannarna och det är svårt att få honom att sova inne kanske du kan gå iväg med vagnen någon annanstans och söva honom ett tag tills luren "sitter" (lite omständigt kanske?) :wink: .
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"