Hjälp hur man löser morgonen med syskon

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skruvfamiljen

Hjälp hur man löser morgonen med syskon

Inlägg av Skruvfamiljen »

Hej på er alla rutinerade föräldrar!

Vi är inne på 4:e natten av kuren med vår snart 4-åriga son. Tänkte bara höra hur ni andra gör med diverse syskonfrågor.

Storebror som kuras nu sover vägg i vägg med lillasyster (8 månader som inte är kurad än för hon sover så bra på nätterna än så länge). Det är på morgonen vi får lite problem. Storebror vaknar runt kl 6 och vi har morgon för honom kl 7. Han är inte nöjd då så det blir en del ljud.

- Hur gör ni med syskon som har olika sovtider? Vi hade tänkt ha 12-12,5 timmarsnatt för lillasyster och 13 timmar för storebror. Han får komma upp en stund senare än henne på morgonen. Är detta möjligt? Det rimmar illa med "på natten händer ingenting" och så hör han både pappa som fixar frukost innan jobbet och lillasyster som är uppe. Vi har inte ett jättestort hus så vi kan inte dölja ljuden. Och hur gör jag när jag är ensam på morgonen och inte kan lämna över lillasyster till pappa?

(Vi ska kura lillasyster också för att få dagarna att fungera bättre för henne.)

Vänliga hälsningar/
Madde
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Varför krångla till saker och ting? :wink: Här hemma hade det varit svårt att ha olika sovtider, speciellt på morgonkvisten då vi också bor i ett ytte-pyttelitet hus.

Vi har tre barn som är snart 1,5, snart 3 och snart 5 år och så en i magen som ska födas i december. Alla sover 12 tim natt, läggs strax före sju så de sover vid sju och väcks klockan sju på morgonen. Funkar jättebra. Sen får de hjälpas åt så att alla får på sig pyjamasen på kvällen och fixa välling liksom får de hjälpas åt att klä sig på morgonen, och plocka fram frukosten och duka bordet. Storgrabbarna hjälper lillasyster som inte får på sig kläderna själv men duka fram kan hon utan problem.

Så här hade jag nog istället haft barnen att sova 12-tim på samma tid och sen får de lära sig att hjälpas åt med kvälls- och morgonsysslorna.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Skruvfamiljen

Vill få 13 timmars natt på 4-åringen

Tack för svaret! Jag håller med att det vore optimalt med 12-timmarsnatt för båda två. På kvällen så görs rutinerna samtidigt med båda två så där funkar det. Anledningen till att jag önskar 13-timmarsnatt för storebror är att han inte sover middag sedan över ett år tillbaka så för att få ihop 13 timmar ville vi förlänga natten för honom. Är det möjligt att få det att funka eller hur gör ni andra för att "få ihop timmarna"? Ska man återgå till att sova middag? Det känns bökigare att få till en middagslur än att få längre natt. Andra tips?

Hälsningar/
Madde
Susanne G
Kontakt:

Inlägg av Susanne G »

Hej!

Om jag förstår dig rätt så är storebror 4 år. Då behövs absolut inte några 13 timmar så ta det lugnt. 12 timmar på natten blir alldeles lagom. :D

Susanne
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Sedan: Ihopflytt gör nästan ALLTID underverk med morgonstök och annat stök. Här har vi haft en liten vrålapa på mornarna i vårt sovrum, arg som ett bi på oss som bara sover. Sedan de flyttade ihop så vaknar han antingen inte alls eller med ett garv. Även storebror sover lugnare av sällskapet och trivs uppenbart med att iha sällis i sitt rum. (Han tyckte att det var liite fubbigt att vi sov tre i vårt sovrum när han var ensam i sitt. :wink: )

Dessutom kan man ju pakta med en missnöjd fyraåring när de delar rum. Han får ju vara vaken såklart, men nte väcka lillasyster som ju sover.
Skruvfamiljen

Morgonljud som stör

Tack för alla svar! :D
Vi får fundera på att flytta ihop barnen och se vad det ger. Vi kurar väl färdigt storebror först i alla fall så det inte blir några tveksamheter i själva kurandet. Och så får vi prova med 12-12,5 timmars natt för båda. Låter som bra förslag! Ska vi kura lillasyster också innan vi flyttar ihop dem?

Då återstår en fråga: Hur hanterar jag "husljuden" (frukostbestyr innan jobbet) som pappa gör på morgonen innan det är morgon för 4-åringen? Han hör ju att det händer nåt därute. Gissar att jag bara ska vara bestämd med att det är natt för honom och att han så småningom kommer att acceptera det?

/Madde
Elle

Inlägg av Elle »

Hej Madde!

Hur känner ni, behövs det en kur för lillasyster? Isf gör den innan och flytta sedan ihop. Gör ett storstilat flyttaihop-kalas \:D/ och engagera barnen i möblering av rummet mm.

Ja, han kommer att vänja sig vid ljudet. Prata med honom om vad som gäller.

Tycker det är lite rörigt med två trådar när det gäller samma barn/familj. Vilken av trådarna ska vi fortsätta i tycker du?

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Skruvfamiljen

Stora framsteg (nu börjar 8:e natten)

Hej på er alla vänliga som gett oss tips och råd!

Tänkte bara kort redovisa lite hur våra nätter har gått.
Vi kör skrattet till gonatten varje kväll och det är nåt han längtar efter nu.
Vi går in och gör GOD morgon varje dag kl 7.
(Vi kör bekräftelseramsa enligt boken, men jag orkar inte skriva in det varje gång nedan)

[u][b]Natt 1:[/b][/u] Introduktion av väckarklockan med hjälp av skådespel med hans gosedjur.
19.00 läggning. Läggningen tog drygt 1,5 timmar efter protester mot ramsan och att vi agerade goddag yxskaft. -"Pappa du får prata vanligt!!!" Lämnade sängen flera gånger. Fick sitta vid sängkanten och hålla lite på hans ben/höft. (vår variant av solfjäder som han tyckte var ok)
23.20 Vaknar och gråter. Ramsar, lugnar, ramsar....... somnar 00.05
05.45 Vaknar lämnar sängen. Går upp med honom i sängen. Vaken fram till 7 när det är morgon. (Från 5.45 har vi suttit utanför hans dörr)

[u][b]Natt 2: [/b][/u](har blivit förkyld)
Läggning 18:40 Lämnar sängen några gånger. Han får konskvent gå upp i sängen själv. "Det är synd om mig"-protester i massor. Får gå in och lugna honom med vår solfjäder några gånger. Många ramsor. Somnar 19.30
21.50 Vaknar gråter. Somnar kl 22.30. (Lämnar ej sängen)
02.45 Vaknar lämnar sängen. Somnar 03.45 (efter att ha lämnar sängen några gånger, protesterat och gnällt frågande - lämna mig inte)
06.20 Vaknar lämnar sängen. Ligger vaken till 7 då det är morgon. (har lämnat sängen, protesterat, lillasyster har vaknat och gjort honom orolig, men är nöjd när klockan ringer) (Har suttit utanför hans dörr från 6.20)

Natt 3:
18.45 läggning. Somnar på 15 minuter efter några frågor och ramsor.
23.40 Vaknar, gråter. Somnar på 20 minuter efter lite ramsor och att leda honom tillbaka till sängen.
05.40 Vaknar, på väg ut ur rummet. Sitter utanför dörren och ramsar på begäran fram till 7 då det är morgon.

[u][b]Natt 4:[/b][/u]
18.30 Läggning. Ramsar mig bort till soffan. Lämnar sängen en gång. Ramsar på begäran fram till 18.50 då han somnar.
21.25 Vaknar och smyger upp. Tillbaka till sängen och ramsar mig bort till soffan. Somnar nästan omgående.
23.55 Vaknar och på väg ut ur rummet. Ramar mig bort till soffan. Inte ok att jag går bort till soffan. Vill ha mig utanför dörren!!! Högljudda protester!! Vår solfjäder 3 gånger. Hur lugn som helst och håller på att somna, men fly förbannad när jag går igen. Det är synd om mig!! Kom in och håll! (Solfjädra) -Nix! Då hade vi kört den för mycket så då får vi genast lägga av med den. kastar ner täcke, kudde och vovven från sängen upprepade gånger. Arg! Protesterna tilltar när jag går in och plockar upp sakeran och lägger honom tillrätta så jag väntar ut protesterna och går in när han ber om att få bli omstoppad. Ramsar mig ut till stolen utanför dörren. Ok! Bekräftelseramsa. Ok! Vaknar när jag reser mig från stolen och arg. Ramsar mig ut till stolen igen. sover 01.40.
05.40 Vaknar och lämnar sängen. Upp i sängen. Kraftiga protester i omgångar. LÄmnar sängen flera gånger. Barska ramsor. Lugnar sig, men vaken fram till 7.

[u][b]Natt 5:[/b][/u]
18.50 Läggning. Protester och lämnar sängen upprepade gånger. Somnar 19.30
22.50 Vaknar och lämnar sängen. Lämnar sängen upprepade gånger och är förbannad. Ramsar bort till vårt sovrum (på andra sidan av vårt lilla hus).
Protesterna klingar så småningom av och han ber om att få bli omstoppad. Lugn. Han börjar om med att lämna sängen, kastar täcke, kudde och vovven och börjar gömma den så att jag inte ska hitta den :D Han får hämta den själv eller vara utan!! Ber om att få bli omstoppad igen efter hans protester. Ber att "mamma du behöver väl inte gå så långt - sitt i soffan?" Somnar 00.15.
04.45 Vaknar. LÄmnar sängen upprepade gånger. Ramsar bort till vårt sovrum. Tystnar 05.15, men då ligger han på sitt golv med täcke, kudde och vovve. Han får plocka upp allt i sängen. bekräftelse från vårt sovrum. Ok.
06.15 Vaknar, lämnar sängen. Upp igen och ramsar bort. "Bäddar" åt sig på golvet igen. Upp igen med allt i sängen. 6.25 bekräftelse, tyst.
7. Morgon.

[u][b]Natt 6:[/b][/u]
18.45 Läggning. Protester! Protesterna klingar av. Han har "bäddat" åt sig på golvet igen. Han får ta upp allt själv och lägga sig. Detta upprepas 17 gånger fram till 19.30 :D Börjar fråga om vi är där upprepade gånger. ramsa upprepade gånger. Somnar 20.00.
21.30 Vaknar, gråter. Ramsar från vårt sovrum. Protester. Går in. Han ligger i sängen och har inte kastat nåt på golvet!!!! :thumbsup: Vill att jag ska sitta där. Ramsar mig bort till vårt sovrum. PÅminnelse på begäran och sen bekräftelse. sover.
00.55 Vaknar gråter. Går in, ramsar bort. Ramsar på begäran. Bekräftelse, tyst. Sover 01.30.
4.15 Vaknar, lämnat sängen. Lite för barsk ramsa så han svarar med att bli förbannad. Byter förälder och mjukare ramsar och stoppar om. Bekräftelse, sover 5.05.
Vaknar 6.00 och är vaken fram till 7. (Inga anteckningar)

[u][b]Natt 7:[/b][/u]
Läggning 18.45. Gick ur sängen 1 gång + täcke och kudde. Ramsade från köket (med massor av husljud) pch sen soffan på begäran. Bekräftelse, sover 19.45
21.30 Vaknar gråter. Har gått ur sängen. Upp igen och ramsar mig bort. Bekräftelse, sover 21.35
00.30 Vaknar, gråter. Vill bli omstoppad. Gör så och ramsar mig mort. Bekräftelse från vår säng. Somnar om fort.
05.15 Vaknar, gråter. Ramsor från vår säng. Tyst.
06.00 Lillasyster börjar vakna till och väcker så småningom storebror och då får vi ramsar oss fram till kl 7, men han ligger nöjd i sängen.

[u][b]Natt 8:[/b][/u] (han är ff förkyld...)
18.50 Läggning, nöjd. Ramsar på begärann. Bekräftelse. Sover 19.10.
Här är vi nu...... fortsättning följer. :D

Ja, det här blev ju ingen kort redovisning av våra nätter :D Men vi känner att vi har gjort stora framsteg!! Första natten funderade han vad tusan vi höll på med och från natt 4 började han trixa med diverse saker. Gå ur sängen, bädda på golvet, gömma sitt gosedjur, kasta ner täcke osv. Han letade efter "mentala kryphål" hos oss. Vi konstaterade att det var just detta han gjorde. Men vi stod på oss och han verkar ha insett att det är ingen idé att tjafsa med de där två för nu verkar de ha bestämt sig. Natt 7 började gå bättre och nu får vi väl se hur det går. Kan så här i efterhand se vart det började gå fel med storebrors nattsömn. Han sov som en gud fram till 2,5 år då han började få mardrömmar. Vi gjorde som man "ska" och gick in och tröstade honom och började sitta brevid tills han somnade, han fick sova hos oss på morgonen osv, osv. Ja, ni vet ju hur det kan gå. Så det var så vi bjöd in vargarna.
Så tack alla som har stöttat oss och tack så otroligt mycket för denna så fantastiska kur!!!!

Snart ska vi ta oss an lillasyster som sover som en gud på nätterna, men har struliga mat- och sovrutiner dagtid. Men först ska vi se till att vår goa kille får sova riktigt gott!

/Madde
miar70
Kontakt:

Re: Stora framsteg (nu börjar 8:e natten)

Inlägg av miar70 »

Skruvfamiljen skrev:Men vi känner att vi har gjort stora framsteg!!
Härligt :D bra jobbat! Eftersom det är en stor kille som har rätt lång tid av sömnstrul i bagaget så måste det få ta lite längre tid för honom att köpa konceptet :wink: men nu är ni så säkra och trygga i det ni förmedlar så snart kommer lugnet att lägra sig även över denne unge herres säng!

En sak funderar jag lite på:
ramsar på begäran
Gossemannen ska inte begära någon ramsa, utan det är ni som ska ramsa när och om han behöver det. Jag tror det är läge att backa en aning, det kan vara så att ramsningen stör mer än lugnar och nu gäller det för sonen att kunna lugna sig själv och somna om utan ramsa. Jag brukar säga att bättre att ramsa rejält få gånger (och då menar jag med tryck och många verser, om han inte "tar" den) än att ramsa många flera gånger. Arga barn ska inte ha nån ramsa, utan när han fastnar eller är ledsen, ja då är det dags!

Men ni jobbar på så fint, hans frågor kommer snart att sluta när han hela tiden får era lugna, säkra svar!

PS: Hur ser dagarna ut - sociala delaktigheten (viktig för en fyraråring), utevistelse, mat och rutiner? Kan vara bra att fundera kring de här bitarna, då dag och natt hänger ihop!

Kram och fortsatt lycka till!

Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Skruvfamiljen

Hej!

Otydligt uttryckt av mig. Han begär inga ramsor. Han har en massa frågor om vi är där osv. Då svarar vi med ramsan. Inatt har han bara vaknat 2 korta gånger och har somnat om direkt efter att vi tittat till honom. Han är inte riktigt där att han somnar om själv. Nån enstaka gång har han somnat om efter en ramsa, men oftast får vi gå in och stoppa om honom och därefter ramsa oss bort.

Hemma är han väldigt delaktig. Han får vara med i allt som görs. Mat och rutiner tycker jag vi håller på så det är väl utevistelsen som kan vara för lite då. Vi ska öka på den, men just nu är han förkyld så inte i för stora doser just nu.

Vi jobbar på!
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Skruvfamiljen skrev:
Otydligt uttryckt av mig. Han begär inga ramsor. Han har en massa frågor om vi är där osv. Då svarar vi med ramsan.
Ah, okej :D jag såg framför mig hur han låg och ropade och bad om ramsor :lol:

Men du, då är det nog dags att backa från ombäddandet! Stora killen kan ta på sig täcket själv, och det är inte meningen att ombäddningen är det som ska få honom lugn, utan han ska klara det av egen kraft. Prata med honom om det innan han lägger sig: "ikväll bäddar jag om dig när jag säger godnatt, och sen kommer jag inte in något mer förrän det är morgon!" Tål även att repeteras vid själva läggningen :wink: .

Härligt att höra att han har sina sysslor att greja med, en fyraåring klarar nästan vad som helst :wink:
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Skruvfamiljen

Hej igen,

Ja, då har det faktiskt hänt. Vår lille pojk har sovit hela natten från 1900 till 0700 - utan avbrott!! Det har han gjort flera nätter! Efter 3 veckors envist ramsande har hans nattstrul gradvis avtagit för att till slut upphöra helt. Det är svårt att beskriva hur det känns efter nästan ett år av mer eller mindre strul varenda natt. Någon natt ibland kan han vakna till en gång, men en ramsa från vårt sovrum räcker, sen blir det tyst.

Vi har ofta varit på forumet och läst för att få lite tips. Dessutom känns det nästan som om vi har haft personliga coacher som heter miar70, Elle, TorpSara, Susanne G, SusanD och Anna Wahlgren. Vi känner er ju inte, men vår tacksamhet till er är oändlig. Vi tvivlade aldrig på att det skulle fungera, allt låter vettigt och jordnära. Men när vi nu faktiskt har rott skutan iland känns det ändå otroligt.

Vi kan bara uppmuntra alla läsare som befinner sig i samma situation som vi gjorde att ta tjuren vid hornen och genomföra kuren. Man ger sitt barn den bästa presenten man kan - god nattsömn. Och man får själv samma sak!

TACK TILL ALLA SOM STÖTTAT OSS GENOM DETTA!!!!

/Skruvfamiljen (numera i zombie-perioden)
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

:D

Underbart, vad glad jag blir för er allas skull! Tack snälla för att du delar med dig, det är så roligt att få höra när det blir så bra :D

Om du vill får du gärna skriva och berätta i "livet efter kuren - en uppmuntran" till inspiration för andra!

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=2010

Kram och fortsatt lycka till!

Mia
Fructis
Kontakt:

Inlägg av Fructis »

SusanD skrev:Varför krångla till saker och ting? :wink: Här hemma hade det varit svårt att ha olika sovtider, speciellt på morgonkvisten då vi också bor i ett ytte-pyttelitet hus.

Vi har tre barn som är snart 1,5, snart 3 och snart 5 år och så en i magen som ska födas i december. Alla sover 12 tim natt, läggs strax före sju så de sover vid sju och väcks klockan sju på morgonen. Funkar jättebra. Sen får de hjälpas åt så att alla får på sig pyjamasen på kvällen och fixa välling liksom får de hjälpas åt att klä sig på morgonen, och plocka fram frukosten och duka bordet. Storgrabbarna hjälper lillasyster som inte får på sig kläderna själv men duka fram kan hon utan problem.

Så här hade jag nog istället haft barnen att sova 12-tim på samma tid och sen får de lära sig att hjälpas åt med kvälls- och morgonsysslorna.

Kram Susan
Wow, det låter som en utopi tycker jag. Ni verkar ha det kanon med tiderna. Nu har man något att kämpa för iallafall.
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Härligt att hela härliga Skruvfamiljen stigit ur zoombiestadiet och blivit en utsövd familj. :)

Fructis - vet du det är ingen utopi du läser om utan hela sanningen faktiskt. 8) Så ni kommer också dit, det är verkligen inte omöjligt. Det är dessutom aldrig några problem att lägga eller ta upp hela gänget ensam, vilket vi ofta gör då en av oss är iväg på annat.
Det roliga i kråksången är att vi inte ens förväntar oss att det kommer bli krångligare med ännu en liten bebis i huset, vi bara förutsätter att allting kommer fungera och då gör det det. Såna är vi.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "