Bajs 05.00 i snart 3 månader... suck

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Madeleine

Bajs 05.00 i snart 3 månader... suck

Inlägg av Madeleine »

Vi kurade vår son för ca 2.5 månad sen. I princip varje morgon bajsar han 1-2 timmar innanhan ska upp (morgon 06.30). Tack och lov somnar han oftast om med bajs i blöjan. Vi har inte bytt på honom så han har väl förstått att det bara är att somna om. Men hur sjutton ska vi bli av med detta att han fortfarande bajsar 05.00. Jag vill ju att han ska sova fram till 06.30 UTAN att bajsa. Problem uppstår ibland då han ska somna till igen för då gnyr han lite grann. Ibland väcker detta storebror som sover i rummet brevid som i sin tur kanske gnäller till lite högre varvid lillebror vaknar till och sen sover ingen som de ska utan hela familjen är vaken till 06.30. Det är rätt jobbigt då framför allt jag blir lite småsur/arg :twisted: .

Nån som har nåt tips hur vi slipper våra problem?

Dessutom, min man och jag har lite olika åsikter om ramsandet på morgonen. Jag är av den åsikten att vi drar en mjuk ramsa om det verkar lite trögt med omsomnadet (funkar oftast) men om detta inte funkar så tycker min man att vi ska ramsa lite oftare för han inte ska skrika upp sig och jag tycker att han vet vad som gäller så här ramsas inte förrän han är riktigt arg. Hur ska vi göra?

Tips någon?
/Madeleine
Mamma till Nikola 030701 (ej kurad) och
Alexander 050319 (kurad 050901)
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D En svår balansgång. Jag tycker ni har rätt båda två. Gaffla inte om saken utan inrikta er på att lyssna av, noga noga, och ta till det som behövs där och då. Pappa behöver handlingsfrihet här men då ska han också slutföra. En person ska ramsa, inte två, per natt. Särskilt om ni är oense :!: Inte köra över varandra, alltså.

Storebror ska inte lägga sig i. Ramsa så pass högt att han hör också. Man kan gladeligen ramsa ett helt gäng små ungar över en kam :lol:

Är morgonbajsandet regelbundet som klockan i evigheten och ni INTE byter, kan det göra susen att möblera om måltiderna till innehållet. I övrigt får man invänta bättre tider. När han verkligen sover hel natt bajsar han inte på morgonkulan längre. För han bajsar för att han har vaknat, inte tvärtom.

I min värld bajsar små barn kl 10 på förmiddagen... :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Madeleine

Inlägg av Madeleine »

Tack Anna för svar! jag fick dessutom svar på en annan sak som vi varit lite oense om. Nämligen att EN person ska ramsa och att man inte ska ramsa båda två samma natt. Skönt att få det bekräftat.

Ja, vi får hoppas att Nikola också somnar om på ramsan. Han vet i alla fall att man ska ramsa för lillebror :D Allt kan bara bli bättre när vi renoverat färdigt och har bättre isolering mellan rum och Lillebror inte behöver sova i samma rum som mamma och pappa.

Vore skönt med barn som bajsar kl. 10 :) Undrar bara hur jag skulle möblera om måltiderna för att han inte ska bajsa. Får hoppas att han sover hel natt snart igen.
/Madeleine
Mamma till Nikola 030701 (ej kurad) och
Alexander 050319 (kurad 050901)
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"