Problem med 3-åring i samband med att hon slutat med blöja

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
Maria S

Problem med 3-åring i samband med att hon slutat med blöja

Inlägg av Maria S »

Hej,
Jag är pappan i familjen och vi har en tjej som snart är tre år som heter Stina. Vi har använt kuren på henne sedan hon var 6 månader och det har fungerat helt suveränt, vi lägger henne 19 och tar upp henne 7.

För ca 3 månader sedan slutade hon med blöja på dagarna och har endast sov / nattblöja. Detta var en omställning för henne som inte var helt smärtfri. Nu fungerar det dock väldigt bra. När vi lagt henne händer det ofta att hon kallar efter en kvart och vill kissa i pottan. Vi tar då in den och låter henne kissa i pottan i sängen. I samband med detta pratar vi och läggningen därefter blir lite utdragen.

En annan omställning är att vi fick en dotter till för två veckor sedan och i samband med detta var Stina lite ledsen på dagis så vi har under denna period varit lite extra "snälla" och låtit henne styra mer än vanligt.

Hon har blivit mer och mer verbal och börjat prata mycket i samband med att vi lägger henne. Hon vill berätta "en sak", hon vill att vi flyttar på leksaker, hon vill ha ett glas vatten, hon vill ha en puss och kram. Etc. Så nu tar läggningen en kvart istället för två minuter och dessutom kallar hon om struntsaker efter läggning. (Jag tror att hon har förstått att eftersom vi kommer in med pottan så kan vi komma in av andra anledningar också.)

Hon säger även att hon inte tycker att det är roligt att sova.

Hon vaknar nu i sommartid även lite tidigare, klockan 6 istället för 7. Ibland får vi henne att somna om men när hon skriker för mycket så tar vi upp henne ändå.

Vi behöver råd och pepp för att komma tillbaka till en fungerande läggning.

Jag förstår att vi behöver strama upp läggningsprocessen rejält och inte låta henne prata så mycket och styra och ställa som hon gör, men var skall vi dra gränsen? Det skall ju fortfarande vara kul att lägga sig.
Är det OK att komma in med pottan då hon skall kissa?

mvh

Peter
Mamma till
Stina, född sept 07, kurad vid 6 månader
Emma, född juni 10, SM från början
miar70
Kontakt:

Re: Problem med 3-åring i samband med att hon slutat med blö

Inlägg av miar70 »

Maria S skrev:Jag förstår att vi behöver strama upp läggningsprocessen rejält och inte låta henne prata så mycket och styra och ställa som hon gör, men var skall vi dra gränsen? Det skall ju fortfarande vara kul att lägga sig.
Är det OK att komma in med pottan då hon skall kissa?
Jag tycker absolut man ska erbjuda potta om hon behöver det, men en gång och inte mer! Allt annat spring blir, precis som du säger, bara störande och irriterande för er alla. Förklara det för henne (hon är en stor tjej) innan läggning och visa sen i handling att ni står för vad ni säger :wink: :!:

Att få syskon är såklart omvälvande (stort GRATTIS till lilltjejen :heart: ), och om jag får ge ett råd så är det att hålla henne hemma från dagis nu i början så att hon får vara tillsammans med hela sin familjeflock och lära känna lillasyster i lugn och ro. Glöm inte heller den sociala delaktigheten - hon måste få känna sig behövd på riktigt!

Kolla över mörkläggningen också, kolsvart ska det vara för att kunna sova gott på morgonen, och införskaffa gärna en väckarklocka som får signalera morgon. Den kan ni gå och handla tillsammans och göra henne delaktig i hur den funkar, och förklara att dagen börjar när klockan ringer! Brukar vara magisk för att komma till rätta med tidiga morgnar.

Glöm inte heller skrattet till gonattet, det är lätt att slarva bort det när barnen blir äldre. Ha riktigt riktigt roligt i minst en kvart innan läggning, hon ska lägga sig jättelycklig och nöjd!

Berätta gärna hur det går för er!
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Maria S

Inlägg av Maria S »

Hej,
Ledsen för sent svar. Har varit på landet och inte haft tillgång till internet.

Tack för dina tips.

Vi förklarade för henne vilka förutsättningar som gällde och stod också på oss när hon bad om onödiga saker. Det blev en omedelbar förändring till det bättre. Nu har vi varit hemma i lägenheten några dagar och har gjort en uppstramning till så nu är vi mycket nöjda med läggningen.

Det som är kvar är att hon ibland fortfarande vaknar 45 - 60 minuter för tidigt. Hon vaknar inte för att hon behöver gå på toaletten utan för att hon inte har lust att sova längre. Ibland somnar hon om och ibland inte. Eftersom vi har bott hos föräldrar och vänner på semestern så har jag inte velat stå på mig hela vägen. Men nu skall den biten också lösas. Har tagit fram en gammal väckarklocka där jag tillsammans med Stina har valt ut vilken signal som skall visa att det är morgon.

Min fråga för detta är:
Kan jag säga (genom stängd dörr) att "Det inte är morgon än" eller skall jag endast köra ramsan?

Mvh

Peter
Mamma till
Susanne G
Kontakt:

Inlägg av Susanne G »

Hej!

Kör med ramsan. En klar och tydlig sk. "pangramsa" som ett punktsättande att det inte är morgon än.
Grattis till lillasyster. :D
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
Maria S

Inlägg av Maria S »

Hej!

En kort ny fråga om samma fina, stora tjej:

Hon är, som sagt, blöjfri på dagarna och detta har funkat bra. När hon är med oss (mamma och/eller pappa) händer det dock ofta att hon kissar lite lite i trosan innan hon säger till att hon är kissnödig. Sedan kissar hon resten på pottan/toaletten, men det gör ju att vi oftast måste byta både trosa och byxor varje gång hon är kissnödig. På dagis och med t.ex. mormor funkar det bättre - så det måste ha något att göra med vårt förhållningssätt... (funderar på om vi påminner frågar för ofta alt. reagerar "fel" när det händer)

Vi har försökt olika sätt för att få detta att sluta, men inget verkar riktigt funka (påminna/fråga om hon är kissnödig, hon får ta av sig och lägga trosor och byxor i tvättmaskin, etc.). Några tips?

Tack på förhand! :)
Mamma till
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej igen :D

Min minsta fyller fyra om ett par månader, och vi har haft (och har lite än) samma problem. Jag var t o m och kollade så att hon inte hade nån urinvägsinfektion, så det kan ju vara nåt att tänka på att göra om du känner dig orolig. Precis som din tös händer det nästan aldrig olyckor på dagis eller borta, utan nästan uteslutande hemma. Jag tror det kan vara lite lathet 8) .

:idea: Det allra bästa är att göra inget väsen alls av det. Absolut inte tjata eller påminna, det är nog det värsta. Frida får ta av sig, lägga blöta brallor i tvätten och leta fram nytt (eller gå naken :wink: ). Inga diskussioner utan helt enkelt ta hand om olyckorna själv. Den enda gång vi säger något är innan vi ska ut, för då ska alla (även mammor och pappor) kissa. Hon surar ibland över det, men det är inte förhandlingsbart :!:

Kram Mia

(ps: funkar sömnen bra numera?)
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Maria S

Inlägg av Maria S »

Tack för tipset! Då fortsätter vi och gör helt enkelt ingen stor grej av det, som du skriver. Ikväll fick hon ta av sig och stoppa i maskinen, samt hämta nytt. Man såg på henne att hon tyckte det var lite omständigt...

Sömnen funkar helt okej. I lördags fyllde hon 3 år och fick en stor säng som hon har pratat om och längtat efter länge. Det har varit lite spring, men då bara till innanför dörren i hennes rum där hon ropar efter grejer (vatten, mamma, pappa, kramar...). Ramsan har funkat jättebra vid de tillfällena!

Trevlig helg så länge! :D
Mamma till
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "