2,5-åring med intresse för sin snopp

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
Cykelmamman

2,5-åring med intresse för sin snopp

Inlägg av Cykelmamman »

Hej

Jag undrar lite hur jag ska hantera min 2,5-åring som så fort han får möjlighet pillar på sin snopp. Inget fel med det men han har börjat dra bak förhuden så "den andra snoppen" som han säger syns. Det känns inte alltid helt hygieniskt då han tex. kan ha varit i sandlådan precis eller ätit mellanmål.

Han tränar på att bli blöjfri och därför har han ofta gått med rumpan bar i sommar och har haft "fri tillgång" till sin snopp. Jag vill inte banna honom men ändå få honom att förstå att det kanske inte är bra att dra bak förhuden. Nån som vet eller har några tips? Det kanske är helt normalt att göra så...

Tack på förhand.
Stolt mamma till världens bästa Alex 080206 & Elliot 100503
Mamma S

Inlägg av Mamma S »

Hej du!
Jag har två pojkar och vad jag vet så gillar de flesta pojkar att dra i sina snoppar (som min mamma sa: de börjar i 1års åldern, sen slutar de aldrig...hrm.)
Nåja i vilket fall som helst är det fullt normalt. jag har sagt till mina pojkar att snoppen kan man sitta och dra i och dra bakföhuden när man är ensam och inte mitt bland folk. det är liksom en privat grej. jag har inte lagt något negativt i rösten när jag säger det utan säger det mest som om det vore rena självklarheten. De köper det.

Sen ser jag till att vi tvättar den ordentligt när vi badar så det inte blir infekterat, för det har det blivit några gånger och då blir det rött och svullet och gör ont. det är väl mest det som kan hända om man drar i snoppen precis efter man varit i sandlådan.

Din kille är ju bara 2,5 så det blir så mkt lättare sen att förklara för honom att det finns bättre ställen att sitta och pilla tillbaka förhuden än bland folk, när han blir lite äldre. Så. oroa dig inte så mycket för det, är mitt tips.
3 fina...2005, 2007, 2010
Cykelmamman

Inlägg av Cykelmamman »

tack för svaret. då ska jag sluta vara sån hönsmamma, blir det infekterat så får vi ta hand om det då och så ska jag försöka förklara att han kan pilla när han är ensam.
Stolt mamma till världens bästa Alex 080206 & Elliot 100503
Mamma S

Inlägg av Mamma S »

:heart: Hej!
Ska bara förtydliga lite. Mina pojkar, min stora pojke i alla fall, pillar på sin snopp HELA tiden. dvs han håller alltid på den när han byxor på sig. det är skönt säger han. 8) det är bara när han är naken och sitter och drar tillbaka förhuden och den blir hård :wink: som jag säger att han kanske borde göra det i sin ensamhet. Varje gång vi badar så ser vi till att den blir ren, nu när han är så stor (5år) så kan han dra bort förhuden själv när han badar så det blir rent under också.
3 fina...2005, 2007, 2010
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"