5,5 åring med omogen pennfattning

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
caln

5,5 åring med omogen pennfattning

Inlägg av caln »

Hej på er alla!
Känner väl att detta inte är något jätteproblem men jag vill ändå vända mig till detta kloka forum med mina funderingar innan vi gör något.
Vår kille var på 5,5 års kontroll (skolförberedande kontroll) och allt gick bra han är väldigt framåt och talför om man säger så. :D Det enda lilla som vi lagt märke till och som också BVC sköterskan kommenterade var att han har en omogen pennfattning. Hon gjorde dock ingen större sak av det hela utan sa att vi (eller förksolepers) kunde påminna honom att försöka hålla rätt om vi ville men att det förmodligen skulle rätta till sig. Vi har försökt lite grann att visa hur man håller men han blir mycket irriterad av det. Tänkte be förskolepersonalen att försöka om de lyckas bättre. Till min fråga: Är det dumt att över huvudtaget kommentera det hela? Gör vi en höna av en fjäder? Eller kan det trots allt vara bra att visa hur man faktiskt håller?
Son född jan-05
Dotter född 1/7-09
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Jag höll också fel när jag började skriva och fick nån sorts mojäng ett tag som man fäste på pennan. Det funkade inte så värst bra, men vad som funkade var själva skrivandet. Jag rätade upp det allt eftersom jag börjde skriva mer, för det var enklare att hålla rätt. Det var väl i tvåan eller så. Jag tror inte man vinner så mycket på att tjata.

(för övrigt är vår traditionella pennfattning varken specielt bra eller ergonomisk, så allt som funkar är ju ok egentligen.)
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Var det en sån där kork-grej, TorpSara?

Såg att flera hade det i min klass när jag var liten. Hade själv ingen sån för jag höll så bra redan men jag tyckte de verkade skojiga så jag var bara tvungen att prova. Tyckte det var rätt skönt att hålla om den där korken... :wink:

//Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Typ, men min var av plast. TRist och satt dåligt fast på pennan. :lol:
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"