Sova eller inte sova på dagis

Tutan

Sova eller inte sova på dagis

Inlägg av Tutan »

Hej! :D

Vi har ingen fnurra med Rasmus men eftersom det handlar om sömn och sömnbehov så väljer jag att lägga en tråd här. Har sökt efter liknade trådar men inte riktigt fått svar på mina grubblerier.

Läget är följande: Imorgon ska Rasmus börja på dagis, 15 tim/v. I dagsläget har vi tänkt må-ons 9-14. Han ser fram emot det. Kompisen går på samma avdelningen som han ska börja på och dagis ligger mitt över vägen från vårt hus (lite för nära kan jag tycka). Rasmus sover middag ca 12-13 i sin spjälsäng. Inga problem där inte . Natt 19.30-07.00 :sleep: . Jag och pappan delar fortfarande på lillebrors föräldraledighet.

Problemet är att bara ett barn till på avdelningen sover middag (en 2-åring). :shock: Alla andra barn har bara en liten lugn sagostund i soffan efter lunch. Fast många av treåringarna skulle nog behöva sova... Utmaningen att få Rasmus att sova känns rätt stor när de jämnåriga barnen leker utanför rummet.

Jag har lite olika alternativ som jag bollar runt i huvudet:
1. Ta bort luren helt, även hemma, och förlänga natten med 30 min. Kan funka även om han säkert blir trött och det blir lite tight om tid när pappan ibland kommer hem vid 18.

2. Ge personalen instruktioner och uppdraget att få honom att sova/vila. Kan funka även om det är en utmaning för honom och personalen.

3. Hämta honom direkt efter att de ätit lunch (ca kl 12.30) och lägga honom hemma. Fast det krockar med lillebror som behöver somna vid den tiden och att dra iväg till dagis då känns inte lockande.

4. Ta bort luren på dagis och ev låta honom få 5 eller 20 min sömn när han kommer hem. Behålla luren när vi är hemma. Känns inte så lockande när man vill hitta på nåt på eftermiddagen eller har saker att göra hemma som han vill och bör vara del i.

Nån som varit i liknande situation? Hur har ni gjort/skulle ha gjort? Hade han inte börjat på dagis skulle han fortsatt att sovit som vanligt. Han börjar som sagt imorgon men den är nog inte förrän veckan därpå som det blir dags att ev sova på dagis. Vi är ju vana att inte vara som alla andra samtidigt som vi går mot att tids nog ta bort middagsluren. :-k

Ida :heart: :D
R född aug-07 kurad feb-08
P född maj-09 SM från start
S född apr-10 SM från start
Sagalinda
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

Hej Ida!

Vad i allsin dar är det du säger??? Sover inte barnen på dagis??? Jisses amalia, den dagispersonalen består nog av fler personer på fel ställe (ursäkta).

Jag var i torsdags och höll föreläsning för 50 dagisföräldrar, temat var barns sömnbehov. Där hade avdelningen för 3-5-åringar två timmars vilotid reserverad för samtliga barn! De som inte somnat efter en timmes vila i tyst och dunkelt rum får smyga ut, medan de andra får sova vidare.

Jag måste ta mig för pannan då jag läser om att de endast har sagostund. Detta är inte sunt! Kan det bero på att ingen vågar säga ifrån? Kan det vara så att fler varit i din situation men inte vågar säga som det verkligen är av risk för att verka krånglig?

Hatten av för dina fina alternativ och din förmåga att resonera kring dem. :D Jag skulle nog förespråka alternativ 2. Han är mitt i trotsåldern och behöver få vila - om han inte somnar är det ju ingen katastrof, men hjärnan måste få avkoppling. Betänk att dagis är en aktivitet, det är inte samma som ert liv hemma. Det är som att byta jobb för en vuxen person! Hur trötta blir inte vi av det - och stressade. Så han behöver sin dagsvila mer än förr! Om inte alternativ 2 funkar skulle jag ta trean.

Hör gärna av dig och berätta hur det går :wink:
Dipl. SHN-kurare och mamma till
:heart: Saga född 28 maj 2005 och kurad vid 6 mån
:heart: Sigrid född 9 maj 2007, SM-barn
:heart: Hugo född 1 april 2009, SM-barn
:heart: Astrid född 20 februari 2012, SM-barn
http://www.alternativjournalen.se/obesprutat
http://vaccin.me
Tutan

Inlägg av Tutan »

Tack Sagalinda! Jag vet, det är helt galet att barnen inte sover på dagis :evil: . Jag pratade med min mamma om detta och hon som jobbat som förskollärare i 20 år kände inte igen sig i det heller. Hon drog sig till minnes den bilden du gav att alla fick möjlighet att sova. Hmm... fick god lust att ring runt till övriga dagis i kommunen och kolla vad de har för sovrutiner. Så dags nu. :roll:

Det är väl så att kan man inte som förälder få barnet att sova, har inte verktygen, så ger man upp middagsluren. Så är min uppfattning från föräldrar i min omgivning.

Jag ska stå på mig och låta Rasmus få möjlighet att sova på dagis!

Ida :heart:
Sagalinda
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

Way to go girl!

Jag hejar på dig :wink:
Dipl. SHN-kurare och mamma till
:heart: Saga född 28 maj 2005 och kurad vid 6 mån
:heart: Sigrid född 9 maj 2007, SM-barn
:heart: Hugo född 1 april 2009, SM-barn
:heart: Astrid född 20 februari 2012, SM-barn
http://www.alternativjournalen.se/obesprutat
http://vaccin.me
Siobhan

Inlägg av Siobhan »

Jag tycker det är fullständigt GALET att så små barn inte får sova middag på dagis!! Jag hade själv en kamp då det gällde min dotter. Hon behövde sin middagslur ända upp till 3-årsåldern men personalen ville inte lägga henne eftersom hon "inte fick plats i vagnen". De hade som "policy" att alla barn skulle sova ute i vagn...men det var ju bara de minsta som fick plats! Det var riktigt jobbigt och vi hade en lång period där hon istället somnade som en stock så fort vi kom hem från dagis eftersom de vägrade låta henne sova. Jag tog upp det med personalen gång på gång och fick alltid ursäkter som "men hon ville inte sova" och "alla de andra barnen i hennes ålder var uppe och lekte" osv osv. Jag sa att jag inte brydde mig om vad de andra barnen gjorde...MIN dotter BEHÖVER sin sömn! Minns den perioden med fasa! Nu är hon snart fyra och behöver inte sova mitt på dagen längre...tack och lov.
Mamma till Lucia född 2007-01-19
Tutan

Inlägg av Tutan »

Nu blommar asfalten!!! Nu ska inte ens tvååringen på avdelningen sova heller!!! :shock: :shock: :shock:

Jag sa första dagen under inskolningen att jag tyckte det var väldigt konstigt att inga fler barn sov på dagis. Fick till svar av dagisfröken att alla barn är olika och att de inte somnar på kvällen då. Föräldrarna är så otroligt rädda för att barnen inte somnar på kvällen att de håller dem vakna så gott det går hela dagen igenom fastän de är aptrötta :evil: . Rasmus jämnårige kompis hade slocknat i en fåtölj när vi kom på besök en eftermiddag... Dessutom skulle det nog bli ett praktiskt problem att lösa om fler barn ville sova, eftersom vilorummet är så litet att det i dagsläget endast rymmer 2-3 barn liggandes på golvet :roll: .

Jag har i alla fall gjort klart att jag vill att Rasmus sover på dagis. Lite knorr var det allt men när jag berättade om ramsan och att han somnar själv verkade det lätta upp lite. Nu har vi klarat av inskolningsvecka 1 av 2. Det känns bra och dagisfröken tyckte att han kändes trygg i sig själv trots allt nytt :D . Sovandet på dagis ska vänta tills han är helt trygg efter inskolningen.

Ida :D
Tutan

Inlägg av Tutan »

Rapport kommer här! :D

Nu är inskolningen över och Rasmus har varit på dagis denna vecka må-ons kl 9-14 som vi tänkt. Första dagen hade han svårt att somna och ropade efter 40 min att han var kissnödig. Men idag och igår sov han 30-45 min utan några som helst problem enligt personalens rapport till pappan. :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup:

Vi förberedde oss förra veckan genom att Rasmus fröken fick en lapp där ramsan stod och pratade om att han skulle få sova där. I söndagskväll tog vi fram en gosig filt och han fick välja ett bra gosedjur att "tutta" på eftersom hans Tiger (som han tuttar på hemma vid sovdags) stannar hemma när han är på dagis. På måndag morgon fick han packa ner filten och den utvalda mjukisälgen i sin ryggsäck och ta med till dagis.

Det känns så skönt att veta att han fixade det och skönt att få hem sin son med ett gott humör (bortsett ifrån trotsandet :wink: ). Extra gott känns det också att få visa dagis att en treåring minsann kan och bör sova!

:heart: Ida
miniz

Inlägg av miniz »

:thumbsup: Bra jobbat!
Vad skönt för din lille kille att han har föräldrar som vet vad de vill och jobbar för det. =D>

Kram.
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
bluegoose

Inlägg av bluegoose »

Verkligen bra jobbat! :D Vem vet, du kanske blir trendsättare?

Det låter inte klokt att så små barn inte skulle ha vila! På mina döttrars dagis hade ALLA barn, även femåringarna, obligatorisk vila på eftermiddagen. Inget snack om annat. Det hände rätt ofta att även de stora barnen passade på att ta sig en liten lur och alla fick ju sig en liten lugn stund.

Hm... I vår kommun anordnas titt som tätt en föräldrautbildning som kallas Cope (vet inte vad den går ut på) - men kunde man inte hålla SHN-kurser via kommunen i stället, så att folk i alla åldrar äntligen kan få sova på nätterna???
Tutan

Inlägg av Tutan »

Tack miniz och bluegoose! Så skönt att ha stöd härifrån :D :heart: .
Tutan

Inlägg av Tutan »

Hej!
Tyvärr har de goda vindarna vänt. Varken idag eller igår har Rasmus somnat på dagis. Han har dock ändå vilat på madrassen i ca 45 min, med undantag för några små utflykter i rummet och utkik genom fönstret. Resultatet har varit en säck potatis framåt sena eftermiddagen som inte är nåt trevligt sällskap. Gnällig, trotsig, högljudd och ledsen om vartannat :( . Till läggdags har han börjat trotsa också genom att ropa på oss och att han är bajsnödig. Ett par kvällar han fått komma upp på toa en gång utan att ha bajsat så numera är det dövörat som gäller när han ropar så. Svårt...han har hittat en svag punkt, den lille trotsaren.

Idag vid hämtningen kom första ifrågasättandet från personalen med argumenten att de flesta barn brukar sluta sova middag vid treårsåldern och att lässtunden med de andra barnen är så mysig och avslappnad. Och lilla tvååringen på avdelning, han sover minsann inte! Ja, hade inte tvååringens mamma stått några meter ifrån mig hade jag kommenterat det syrligare än jag gjorde :roll: . Jag tror personalen tycker det är jobbigt och känner sig nog lite taskiga mot honom, att han ska ligga där själv och titta i taket när de andra i "dagisflocken" läser saga. Det kan jag på sätt och vis förstå. Dagis är ju en väldigt social grej.

Vi känner att vi inte kan ha det på detta viset. Vi är inne på att hämta honom innan lunch, d.v.s. vid 11.30. Jag skulle gärna låtit honom äta lunch på dagis men då blir det så sent innan lillebror kommer i säng (ca kl 13.00-13.15), så då går det ut över honom lillebrors sömn... Men att få äta på dagis kan gott få vänta i ett halvår-ett år.

Dessutom är lillebror väldigt ledsen när han blir väckt och påklädd vid 14-tiden. Han gillar det inte. Han behöver längre tid för att vakna och ligga och dra sig, och inte en förälder som står och vill iväg och hämta på dagis.

Nu är jag rätt trött och bitter men jag måste få säga:
Dagis kommer och förstör våra fina rutiner! :twisted: Hur tänkte vi här egentligen? ](*,) ](*,) ](*,)

Vad har ni för tankar om detta dilemma? :-k

miniz

Inlägg av miniz »

Om ni kan hämta honom sà han äter hemma, sà gör det. :thumbsup: Det är väl inget negativt i det.
Mina barn äter ännu hemma. Den älsta är snart 7 àr. De har làng matpaus i skolan här i Frankrike och det är sà mysigt att vara samlad hela familjen mitt pà dagen ocksà.

Det blir ju lättare med allt om han kommer hem. Hemma är det ingen som ifràgasätter hans sömnbehov.
Om dagispersonalen tycker nàgot om att du hämtar honom, kan du förklara att det är bara för en övergàngsperiod. Sà fàr du se hur länge övergàngsperioden behövs. :wink:

Kram.
fem älsklingar
Tutan

Inlägg av Tutan »

Tack miniz! Jag har medvetet dröjt lite med att svara för att se hur det gått med sovandet på dagis denna vecka. För vi bestämde oss för att hålla fast vid att ge honom möjligheten att sova där och inte hämta hem honom innan lunch. I alla fall just nu.
Hur gick det då? Toppen! :thumbsup: Han sov 3 dagar av 3, i 30-45 min. Stor skillnad på humöret vid middagen.
Även de dagisfria dagarna hemma innan sova han middag som vanligt.

Men! :shock:

Vi har märkt att han inte är riktigt trött vid läggdags vid 19.30. Efter ca 30 min har han börjat ropa "Jag är bajsig", igen och igen och igen. Bönande. Uppenbarligen är han fortfarande vaken och vill ha lite underhållning och har hittat precis rätt för att få oss att vackla. Visst, kan man bli bajsnödig när man lagt sig. Han bajsar ungefär var tredje dag så vi är rätt angelägna att han bajsar när han väl säger att han är bajsnödig. Han har blöja på natten men har bajsat i toan sen han var ett år ungefär.

Vi svarat med en ramsa och gjort husljud men till slut gett vika, satt honom på toa med minimalt med underhållning. Bara kiss i toan, ner i säng igen och han är lugn och somnar. Nu har detta upprepats mellan 5-10 gånger och jag känner att det är på tok för mycket.
Hur agera just då?
Nu sover han ju ca 45 min på dagen. Ska jag testa att minska till 20 min?

miniz

Inlägg av miniz »

Eller ta upp honom med en gàng och sedan rakt i säng. (Eftersom ni vacklar är det lika bra att ge efter direkt. Vi har ocksà en senbajsare. Det gàr i perioder hos henne, men hon bajsar ocksà... Det är säkert trots i bajsfràgan, men bajs är klurigt att neka.)

Jag hade gjort sà, sedan utvärderat efter ett par veckor.

Kram.
fem älsklingar
Tutan

Inlägg av Tutan »

Visst är det trots i bajsfrågan (vilken mening :wink: )! Jag blir lite småirriterad att jag måste falla dit. Som sagt, inget kul att neka. Svårt att veta om det är på riktigt.

Bra tips att plocka upp på en gång. Testar det! :D Tack!

Ida :D
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"