Vi har ingen fnurra med Rasmus men eftersom det handlar om sömn och sömnbehov så väljer jag att lägga en tråd här. Har sökt efter liknade trådar men inte riktigt fått svar på mina grubblerier.
Läget är följande: Imorgon ska Rasmus börja på dagis, 15 tim/v. I dagsläget har vi tänkt må-ons 9-14. Han ser fram emot det. Kompisen går på samma avdelningen som han ska börja på och dagis ligger mitt över vägen från vårt hus (lite för nära kan jag tycka). Rasmus sover middag ca 12-13 i sin spjälsäng. Inga problem där inte . Natt 19.30-07.00
Problemet är att bara ett barn till på avdelningen sover middag (en 2-åring).
Jag har lite olika alternativ som jag bollar runt i huvudet:
1. Ta bort luren helt, även hemma, och förlänga natten med 30 min. Kan funka även om han säkert blir trött och det blir lite tight om tid när pappan ibland kommer hem vid 18.
2. Ge personalen instruktioner och uppdraget att få honom att sova/vila. Kan funka även om det är en utmaning för honom och personalen.
3. Hämta honom direkt efter att de ätit lunch (ca kl 12.30) och lägga honom hemma. Fast det krockar med lillebror som behöver somna vid den tiden och att dra iväg till dagis då känns inte lockande.
4. Ta bort luren på dagis och ev låta honom få 5 eller 20 min sömn när han kommer hem. Behålla luren när vi är hemma. Känns inte så lockande när man vill hitta på nåt på eftermiddagen eller har saker att göra hemma som han vill och bör vara del i.
Nån som varit i liknande situation? Hur har ni gjort/skulle ha gjort? Hade han inte börjat på dagis skulle han fortsatt att sovit som vanligt. Han börjar som sagt imorgon men den är nog inte förrän veckan därpå som det blir dags att ev sova på dagis. Vi är ju vana att inte vara som alla andra samtidigt som vi går mot att tids nog ta bort middagsluren. :-k
Ida