Alltid sömnproblem vid förkylning

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
ÅsaT
Kontakt:

Alltid sömnproblem vid förkylning

Inlägg av ÅsaT »

Hej,

Vi kurade vår lille kille i början av året och vi fick till ett bra reslutat (efter mycket om och men..) Nu sover han exemplariskt varje natt 12 timmar och 1,5 timme på dagen sedan många månader tillbaka.

Men, varje gång han blir lite snuvig sover han oroligt. Som nu exempelvis, han är lite förkyld, ingen feber eller så bara snuvig. Och håller på att få kindtänder, kanske ska tillägas. Han vaknade nyss och var ledsen, jag gick in torkade snor och buffade ganska länge tills han var helt lugn. När jag gått ut började han gråta igen men har nu somnat om. Så här håller det på varje gång han är fökyld, flera ledsna uppvak per natt. Vissa klarar han själv, ibland ramsar vi, ibland går vi in. Vi försöker att inte traffikera så mycket och det går ju över på ett par dagar och då brukar allt vara som vanligt. Detta är inget jätteproblem, det är mest jag som vill jobba med hur jag ska tänka och bete mig. Jag känner att min attityd inte riktigt är på plats i dessa situationer, då jag känner intinktivit att jag vill ta upp honom och ha honom hos mig när han är så här. Fast jag vet att det inte är bra, han skulle antagligen inte ens somna hos mig!
Skulle vilja ha lite hjälp med tips och hur jag ska tänka!
Mamma till Casper född 090724
Kurad februari 2010
http://www.smultronkatt.blogg.se
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Hej Åsa! :D

Som jag ser det har du två val, att strunta i rutinen när han är förkyld eller att tänka att han behöver sin sömn ännu mer när han är krasslig. Kolla mat mage barnakropp-forumet, där finns mängder med förkylningstips. :wink:

Men kanske är det en dålig idé att kompromissa alls med rutinerna med ett kurat barn? :? I så fall är det Attityden som gäller: du hjälper honom att sova för att han BEHÖVER sova, eller hur? Stå för det och var stolt! 8)
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"