7 månaders som bara vill ha lagad mat

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
Mamma till en Lill-Babs

7 månaders som bara vill ha lagad mat

Inlägg av Mamma till en Lill-Babs »

Hej alla,

en lite dum fråga kanske men min lilla skrutta vill bara ha lagad mat. Alltså mammas egna barnmat eller burkmat. Hon har helt slutat äta gröt, tycker det är äckligt :shock: Försökt med både hemlagad gröt och pulvergröt. Välling vill hon bara ha till nattslurk och ev på natten.
Fruktpuréer går ned men det känns inte tillräckligt "matigt". Har ni några tips på mellanmål till en 7 månaders. Hon har inte fattat galoppen med smörgåsbitar än heller..

Mvh
Gunilla
Mor till 3 varav den minsta ?r f?dd 040428.
Lillans favoritord ?r: bab, varav smeknamnet Lill-Babs
K-ina

Inlägg av K-ina »

Grattis höll jag på att säga... :lol:

Jag har tycker att det är rätt skönt när den "riktiga" maten blir populär och konkurrerar ut vällingen och gröten! Har alltid varit urdålig på mellanmål så jag är inte rätt person att ge mellanmålsråd. Mina barn har mest fått äta sig mätta på huvudmålen och ibland har mamma kommit ihåg det där med "mellis". :roll:

Det jag funderar över är hur du ska lösa frukosten!? Om du hittar en bra och populär frukost så är ju förmiddagen löst. Sedan klarar hon sig ju till lunch! Fil är det nått för Lill-Babs kanske? Här har fil med havregryn varit populärt! Min lillkille äter framförallt välling till frukost och det är ju onekligen smidigt, men vill hon inte ha det får du exprimentera vidare!

Ta en grötpaus och testa igen efter ett tag - Gustav vägrade köpegröten och jag deppade över det nyinköpta paketet men efter nån vecka och några nya tänder så ville han ha det igen och mamma behövde inte skänka bort grötpulvret! Kan det vara tänder som spökar? Det kanske gör ont i munnen med vällingflaskan? Pipmugg?

Lycka till och hoppas du får många goda råd här!
Mamma till två pojkar.
Axel född Mars -00 och Gustav född Juli -03
Mamma till en Lill-Babs

Tack för ditt svar

Inlägg av Mamma till en Lill-Babs »

Jo, jag är väl egentligen bara glad över att hon äter mest lagad mat men det känns lite konstigt att ge henne det 4 lagade mål om dagen :? Fruktpuré fick hon nu på morgonen och det räcker enligt henne 8) Sedan äter hon mycket till lunch. Nästa mål blir på eftermiddagen och då blir det också lagad mat/middag. Problemet är väl att till kvällsmålet skulle jag vilja trycka i henne gröt innan kvällsslurken men icke sa Nicke. Det blir lite frukt och sedan välling. Hon är en bastant liten dam som kräver mer mat eftersom hon vaknar på natten 1-2 ggr och vill ha välling :shock: Suck
Hon sov bättre förut då hon inte behövde så mycket mat, nu blir ju sömnen lidande av för lite mat på dagen :cry:

Är det någon som bara har gett sitt barn lagad mat på dagen? Och endast välling till kvällsslurk? Har inte haft detta problem med mina andra barn så jag vet inte om det är OK så att säga.

Mvh
Gunilla
Mor till 3 varav den minsta ?r f?dd 040428.
Lillans favoritord ?r: bab, varav smeknamnet Lill-Babs
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"