Vi har nu kört en dag med fem kort + en problemlösning i varje lektion, sex lektioner. Tre på förmiddagen och tre på eftermiddagen.
Vi kör dem så här, ca:
07.30
09.30
11.30
14.10
16.30
17.40
Intresset har inte ökat. Hon tittar på korten, men känns blassé, likgiltig. I början glittrade ögonen, och hon ville mer och helst ta på korten. Nu känns hon som att hon ser, men tar inte in det.
Jag har utgått ifrån att hon inte "får" ta korten. Så efter varje session har jag sagt mina Pris och Beröm och sedan direkt tagit och lagt korten i sin låda - och lyft Ester till nästa programpunkt - ut, middag, bad etc.
En tanke som dök upp hos oss är: Hon har det senaste halvåret tittar på "Fem myror..." en liten stund varje kväll till sin kvällsbanan. Där säger de ju siffror och visar bokstäver hej vilt... har detta förstört hennes fönster för matten och läsningen?

Kan hon inte förstå mängden nu kanske? Hon har ju massor av gånger sett siffran 3, 5 etc och sedan deras djur som visar då mängden... Likadant med bokstäverna... de har massor av bokstaveringar, och andra sånger med bokstäver etc. Vi har visat fem myror för att vi före vi läst om IAHP:t trott att det varit bra för barn...

Vad får ni för tankar... ?

(Nu tittar hon på Pettson och Findus till bananen - inga mer Fem myror förrän senare i livet...