hur mycket stör napp?
-
Annaepersson
hur mycket stör napp?
Hej! Är så glad att ha funnit detta forum! Efter att ha ammat min son på snart 6 månader varje timme hela natten igenom kände jag att det var dags att göra något drastiskt. Köpte sova hela natten boken och har "kurat" nu i fyra nätter. På den fjärde natten vaknade han fyra gånger, men somnade om efter det att jag ramsat i fem til tio minuter. Jag ser detta som framsteg, eftersom han innan kurningen vägrade somna om innan han fått bröstet. Nu ammar jag ingenting på natten och kan ramsa ifrån sängen. MEN, nästan alla man pratar med och även om man läser inläggen på detta forum så verkar det som om barnet verkligen SOVER hela natten igenom efter 4e natten. Börjar fundera på om jag gör något fel. Är det fler som det har tagit längre tid för, och i sådanna fall hur länge höll ni på innan det lossnade? Jag håller på att trappa ned på ammningen, vet inte om det var dumt att starta kuren just mitt i detta? Jag har märkt att när han får nappen somnar han om direkt (något som han inte gjort tidigare) Hur mycket förstör nappen? Är det därför han vaknar upp så många gånger per natt? Jag bara känner att det blir för mycket för honom med kuren, amningen som försvinner och sen nappen på det! Han får ett otroligt lugn när han får den. Så, ska jag sluta med den trots allt, eller kan jag köra kuren med nappen nu och sedan när han är helt invan ta bort den? Oj, detta blev visst ett ganska långt inlägg, men jag känner mig ensam i detta
! Kram på er.
-
ilindstrom
Hej och välkommen hit!
Angående nappen så tror jag att det är den som stör. När han vaknar kan du inte ramsa utefrån eftersom du måste dit och stoppa in nappen. När han vaknar till igen så har han inte nappen och ropar efter den. Så länge han somnar med den så kommer han vakna flera gånger per natt är mitt tips. Så om du kurar så är det ingen bra ide att ha kvar den.
Sedan är det många barn som inte sover 12 timmar på raken efter 4:e dygnet. SHN är en process som går olika snabbt hos olika barn och föräldrar. Allt från några dagar till några veckor. Så ha målet för ögonen så är ni snart där.
Lycka till!
Ida
Angående nappen så tror jag att det är den som stör. När han vaknar kan du inte ramsa utefrån eftersom du måste dit och stoppa in nappen. När han vaknar till igen så har han inte nappen och ropar efter den. Så länge han somnar med den så kommer han vakna flera gånger per natt är mitt tips. Så om du kurar så är det ingen bra ide att ha kvar den.
Sedan är det många barn som inte sover 12 timmar på raken efter 4:e dygnet. SHN är en process som går olika snabbt hos olika barn och föräldrar. Allt från några dagar till några veckor. Så ha målet för ögonen så är ni snart där.
Lycka till!
Ida