Hej!
Nu behöver jag stöd!
Kort historia:
Om en vecka tänker vi börja kura vår dotter 5månader gammal. Hon är av sorten att inte kunna somna själv, varken på dagen eller för natten. Under natten somnar hon om när jag ammar henne (hon vaknar ca 2-4ggr per natt). Under sommaren har hon alltid somnat i vagn, men nu när det är så regnigt har det liksom inte lockat att gå en promenad! Dessutom behöver jag mer sömn om nätterna !!
För att slippa gå ut, har jag börjat att ramsa när jag lägger henne, både för dagen och för kvällen. Och hon somnar efter 0-15 minuter! Helt ok tycker jag. Men eftersom jag inte har kört hela kuren- så har jag ju aldrig uppnått- säkerheten. Jag har inte orkat ramsat på natten- utan varit för trött och låta henne somna vid bröstet.
Men nu laddar jag upp, och om 7 dagar ska det bli av!! Nu har jag några frågor: Behöver jag buffa och solfjädra ändå, för att hon ska fatta? eller har hon fattat men inte uppnåt säkerheten? Tror ni att det kommer att räcka med att bara ramsa på nätterna för att uppnå säkerheten?
Tacksam för all hjälp!
Maria
Kan jag skippa buffning och solfjäder i min kur?
-
MariaMamma
-
TorpSara
Hej Maria! Välkommen hit!
Man behöver inte nödvändigtvis solfjäder/buff, MEN du behöver nått som lugnar rejält på plats i sängen. För även om ramsan sitter någorlunda så kan det ju komma tider av kris och ledsenhet och stora frågor då man behöver nått mer än ramsa precis i början.
Är hon bara fem månader kan du ju använda vagn de första nätterna så kan du vagna vid behov. När ramsan sitter riktigt bra kommer du däremot långt med bara tillrättaläggande och ramsa.
Man behöver inte nödvändigtvis solfjäder/buff, MEN du behöver nått som lugnar rejält på plats i sängen. För även om ramsan sitter någorlunda så kan det ju komma tider av kris och ledsenhet och stora frågor då man behöver nått mer än ramsa precis i början.
Är hon bara fem månader kan du ju använda vagn de första nätterna så kan du vagna vid behov. När ramsan sitter riktigt bra kommer du däremot långt med bara tillrättaläggande och ramsa.
-
MariaMamma
Tusen tack för snabbt svar!
Jag kommer att testa att bara att ramsa mig igenom första natten, så får vi ser hur det går.
Jag skulle vilja börja kura redan idag, men vi har ett inplannerat kaos på söndag- så jag får ge mig till tålls och vänta till det är lite lungare på hemmafronten.
Jag kommer att rapportera hur det går!
Jag kommer att testa att bara att ramsa mig igenom första natten, så får vi ser hur det går.
Jag skulle vilja börja kura redan idag, men vi har ett inplannerat kaos på söndag- så jag får ge mig till tålls och vänta till det är lite lungare på hemmafronten.
Jag kommer att rapportera hur det går!
-
ilindstrom
Hej MariaMamma och välkommen hit!
Jag skulle köra som det står i lathunden alltså buff och solfjäder första natten precis som Torpsara skriver. Dessa verktyg kan vara bra att ha längre fram också. Pluss att om du ammat till sömns på nätterna så tror jag att du kommer behöva något annat än ramsan för att lugna henne första natten.
Lycka till!
Ida
Jag skulle köra som det står i lathunden alltså buff och solfjäder första natten precis som Torpsara skriver. Dessa verktyg kan vara bra att ha längre fram också. Pluss att om du ammat till sömns på nätterna så tror jag att du kommer behöva något annat än ramsan för att lugna henne första natten.
Lycka till!
Ida
-
MariaMamma
Hej,
Nu har vi kört en natt! Vi beslutade även fast storasyster hade öron-inflamation kvällen innan, dvs ingen sömn för mig eller min man. Kurbarnet Amanda är rejält förkyld med massor av snor och hosta. Men kuren ska ju funka för även detta- så kör vi ändå!!
Så här blev det:
19.26 Sova för natten: Tillrättalägning + ramsax4 (Lägger henne på mage, hon har tidigare sovit på rygg)
19.28- 19.36 Amanda frågar --> Jag Ramsar--> Hon lugnar sig --> Blir arg /frågar igen --> Jag ramsar osv.
19.37 Bekräftelseramsa. Hon somnar
21.44 Hostar, ledsen Rx4, små gnäller. Somnar nästan om
21.50 Gnäller högre Rx4, Rx4, Rx6
21.52 Lugn, hostar igen
21.54 Rx4
22.00 hostar från och till, lugn. Somnar
23.17 Rx4 lugn, somnar om
03.45 Jag vaknar och har jädrigt ont i brösten
Än så länge har det ju gått hur bra som helst, men nu kom utmaningen! Denna pågick i 1h och 15 minuter!
04.07 Amanda vaknar, lugn, småpratar och blåser bubblor!!
04.14 Hostar
04.16 Små pratar högre (Nu blir jag lite osäker på om jag ska ramsa eller inte, låter det vara för nu)
04.21 Hostar, små pratar
04.22 Bekräfterlse ramsar, hon pratar tillbaka
04.25-04.34 Hon prata högt men nöjd, blåser bubblor och hostar
04.36 Tystnar och somnar- ÄNTLIGEN!
Men...
04.41 Vaknar, suger på tummen. Hon smaskar högt och ljudligt!
hon smågnäller lite, blåerbubblor etc
04.48 Hon blir lite små sur- jag tror hon inser att hon måste säga till att hon är vaken och vill har mat/närhet --> Rx4
04.50-04.55 Amanda sur --> Jag Ramsar--> Hon lugnar sig --> Blir arg /frågar igen --> Jag ramsar osv. Hon är inte glad nu...
04.56 Jag går in och tillrättalägger (flyttar nallen som låg mitt i ansiktet)
04.57 Suger på tummen- ljudligt!!
04.58-05.03 Nu är hon riktigt arg /ilsk! Men jag ramsar och hon svarar mig med att lugna ner sig, för en liten stund. Hon blir arg igen, jag ramsar osv...
05.04 Super ARG! Jag får jag buffa! Hon lugnar sig efter 4x4 Buffningar. Rx4
05.07 Lugn, snyftar och snörvlar
05.08-05-20 Amanda ARG --> Jag Ramsar--> Hon lugnar sig --> Blir arg /frågar igen --> Jag ramsar osv.
05.21 Hon lugnar ner sig lite mer. Bekräftelse ramsa
05.24 Hon hulkar lite tyst... nu sover hon!!!
07.00 Hela familjen gör glad morgon!!
Just nu sover hon fm, jag behövde bara ramsa och gå ut, hon somnade ett par minuter senare.
Två frågor:
* Ska jag ramsa om hon vaknar på natten- även om hon är glad?
* Nu buffade jag bara en gång när hon inte svarade på min ramsa. Är detta rätt, eller skulle jag ha buffat mer?
Nu ska jag vila en lite stund innan det är dags att väcka en liten tjeja!
//Maria
Nu har vi kört en natt! Vi beslutade även fast storasyster hade öron-inflamation kvällen innan, dvs ingen sömn för mig eller min man. Kurbarnet Amanda är rejält förkyld med massor av snor och hosta. Men kuren ska ju funka för även detta- så kör vi ändå!!
Så här blev det:
19.26 Sova för natten: Tillrättalägning + ramsax4 (Lägger henne på mage, hon har tidigare sovit på rygg)
19.28- 19.36 Amanda frågar --> Jag Ramsar--> Hon lugnar sig --> Blir arg /frågar igen --> Jag ramsar osv.
19.37 Bekräftelseramsa. Hon somnar
21.44 Hostar, ledsen Rx4, små gnäller. Somnar nästan om
21.50 Gnäller högre Rx4, Rx4, Rx6
21.52 Lugn, hostar igen
21.54 Rx4
22.00 hostar från och till, lugn. Somnar
23.17 Rx4 lugn, somnar om
03.45 Jag vaknar och har jädrigt ont i brösten
Än så länge har det ju gått hur bra som helst, men nu kom utmaningen! Denna pågick i 1h och 15 minuter!
04.07 Amanda vaknar, lugn, småpratar och blåser bubblor!!
04.14 Hostar
04.16 Små pratar högre (Nu blir jag lite osäker på om jag ska ramsa eller inte, låter det vara för nu)
04.21 Hostar, små pratar
04.22 Bekräfterlse ramsar, hon pratar tillbaka
04.25-04.34 Hon prata högt men nöjd, blåser bubblor och hostar
04.36 Tystnar och somnar- ÄNTLIGEN!
Men...
04.41 Vaknar, suger på tummen. Hon smaskar högt och ljudligt!
hon smågnäller lite, blåerbubblor etc
04.48 Hon blir lite små sur- jag tror hon inser att hon måste säga till att hon är vaken och vill har mat/närhet --> Rx4
04.50-04.55 Amanda sur --> Jag Ramsar--> Hon lugnar sig --> Blir arg /frågar igen --> Jag ramsar osv. Hon är inte glad nu...
04.56 Jag går in och tillrättalägger (flyttar nallen som låg mitt i ansiktet)
04.57 Suger på tummen- ljudligt!!
04.58-05.03 Nu är hon riktigt arg /ilsk! Men jag ramsar och hon svarar mig med att lugna ner sig, för en liten stund. Hon blir arg igen, jag ramsar osv...
05.04 Super ARG! Jag får jag buffa! Hon lugnar sig efter 4x4 Buffningar. Rx4
05.07 Lugn, snyftar och snörvlar
05.08-05-20 Amanda ARG --> Jag Ramsar--> Hon lugnar sig --> Blir arg /frågar igen --> Jag ramsar osv.
05.21 Hon lugnar ner sig lite mer. Bekräftelse ramsa
05.24 Hon hulkar lite tyst... nu sover hon!!!
07.00 Hela familjen gör glad morgon!!
Just nu sover hon fm, jag behövde bara ramsa och gå ut, hon somnade ett par minuter senare.
Två frågor:
* Ska jag ramsa om hon vaknar på natten- även om hon är glad?
* Nu buffade jag bara en gång när hon inte svarade på min ramsa. Är detta rätt, eller skulle jag ha buffat mer?
Nu ska jag vila en lite stund innan det är dags att väcka en liten tjeja!
//Maria
-
MariaMamma
Hej igen,
Jag vet inte vad det var som gjorde mig lite fundersam till att använda buffning. Men jag har nu fått använda det igen på eftermiddasluren. Amanda ville inte somna. Men det är ju ett mycket effektivt sätt att lugna barn på. Va bra att det finns!! Tack TorpSara och Ida för att ni ställer upp och guidar i kurandet!!
Både sovandet på förmiddagen och efter lunch gick kanon. Amanda somnade direkt på mindre än 5minuter. Nu på kl16, så ska hon sova45minuter. Det tog hela 35minuter att få henne att somna!!! Jag hoppas att det går lite lättare till kvällen.
Jag låter henne sova 10 min extra, så hon iallafall får 20min sömn, är det rätt tänkt? Eller ska man strikt hålla till sitt schema även om insomningen tar sådan tid?
Undrar hur det kommer att gå ikväll /natt....
//Maria
Jag vet inte vad det var som gjorde mig lite fundersam till att använda buffning. Men jag har nu fått använda det igen på eftermiddasluren. Amanda ville inte somna. Men det är ju ett mycket effektivt sätt att lugna barn på. Va bra att det finns!! Tack TorpSara och Ida för att ni ställer upp och guidar i kurandet!!
Både sovandet på förmiddagen och efter lunch gick kanon. Amanda somnade direkt på mindre än 5minuter. Nu på kl16, så ska hon sova45minuter. Det tog hela 35minuter att få henne att somna!!! Jag hoppas att det går lite lättare till kvällen.
Jag låter henne sova 10 min extra, så hon iallafall får 20min sömn, är det rätt tänkt? Eller ska man strikt hålla till sitt schema även om insomningen tar sådan tid?
Undrar hur det kommer att gå ikväll /natt....
//Maria
Storasyster 070503- okurad
Lillasyster 100337- kurstart 3/9-10
Lillasyster 100337- kurstart 3/9-10
Hej! Hoppas det gått bra för er, ledsen att ni fått vänta på svar!
Vi brukar säga att om insomningen tar mindre än 15 min så förlänger man bara luren men om det tar mer så kortar du bara ner hela luren till närmsta naturliga sömnintervall. Så om hon ska sova 45 min och det tar 35 min att somna så var det helt rätt att ge en 20-minutare!
Lycka till!
Kram Emma
Vi brukar säga att om insomningen tar mindre än 15 min så förlänger man bara luren men om det tar mer så kortar du bara ner hela luren till närmsta naturliga sömnintervall. Så om hon ska sova 45 min och det tar 35 min att somna så var det helt rätt att ge en 20-minutare!
Lycka till!
Kram Emma