Eftersom han varit så "ung" har vi inte ramsat. De gånger han vaknar till under kväll/natt buffar vi nu. Jag vill börja med ramsan
Börja med ramsan utan kur?
Börja med ramsan utan kur?
Vi har hittills standardmodellat och använt verktygen vagning och buffning. Nu sover lillen 11 timmar natt, inkl en nattslurk kl 21, och det fungerar oftast så bra så
Eftersom han varit så "ung" har vi inte ramsat. De gånger han vaknar till under kväll/natt buffar vi nu. Jag vill börja med ramsan
Hur ska jag börja egentligen
Han ska ju inte kuras, om ni förstår... Lillen sover fortfarande i vårt sovrum, om det har någon större betydelse.
Ambra
storebror feb 01
lillen aug 05
storebror feb 01
lillen aug 05
-
father of sons
Tidigare svar från AW.
Ge ramsan på väg ut från sovrummet, inte vid sängen. Du går med ramsan (väl uppövad). Ramsan ska bli ditt bästa verktyg!annawahlgren skrev: Man kan låta ramsan tassa in bakvägen till att börja med, alltså leverera den precis när barnet håller på att somna, mjukt och fint som en uppskattande bekräftelse, bara. En sådan mjukstart kan man ge också mycket små barn. Sedan tar man den gradvis tidigare och tidigare, om du förstår - alltså med barnet alltmera klarvaket
-
father of sons
Jag fortsätter att citera AW. Finns mycket om ramsan sedan tidigare på forumet.
annawahlgren skrev:Rent spontant känner man ju att man vill säga något när man lägger ner även ett litet barn, som din tvåmånaders älskling. Då kan du introducera ramsan, medan barnet så att säga fortfarande är medvetet om att det är du som lägger. Men ramsa bara x1 eller möjligen x2, medan du lägger tillrätta och trycker till lite avslutande (för ett sedan ev. vagna helt kort som besked, plus snabbt skak i handtaget, om barnet ligger i vagn) och gå sedan utan ramsa. Avvakta, och precis när barnet somnat, skickar du med ramsan igen, lågt och fint. Den går då in "bakvägen" utan att störa
![]()
Men nödvändig är den alltså inte förrän barnet är ca 3,5-4 mån, när man ramsar sig ut och bort, när barnet har fått ett bredare minnesperspektiv och ramsan snart ska ta över helt. Då vet den lilla fortfarande att det är du som ramsar (x 4) och behöver inte söka ansiktet till rösten
-
Nancy
-
father of sons
Tack så mycket, än en gång
Då ska ramsan alltså smygas in... Ja, då får jag börja med det då... Det här är något av en varg för mig, jag har vid tillfälle sagt ramsan mjukt några gånger vid läggning, men lillen blir så arg att det känns som om han vill bita huvudet av mig
Nej, skam den som ger sig, har bara så svårt att förstå att det verkligen fungerar. Men det gör det ju, bevisligen, med ATTITYDEN AV SJÄLVKLARHET

Nej, skam den som ger sig, har bara så svårt att förstå att det verkligen fungerar. Men det gör det ju, bevisligen, med ATTITYDEN AV SJÄLVKLARHET
Ambra
storebror feb 01
lillen aug 05
storebror feb 01
lillen aug 05