Minus på sovkontot! Råd, tips?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
father of sons

Minus på sovkontot! Råd, tips?

Inlägg av father of sons »

Hej :D

Jag är så glad över detta forum! Hör på den här:

Sonen sover 12 h natt och har 3 dagslurar: 8.30-9.30, 12-13, 15.30-16.30.
Problemet är att han ej sover full tid! Hur långt räcker förutsättningarna om vi alltid ligger på minus? Han vaknar oftast på klassiska 45....

Första passet: sover 45 min
Andra passet: sover 30-45 min ( i vagn, ute, på rygg :oops: )
Tredje passet: sover tills vi väcker honom. Efter marginalkvart....

Andra passet funkar sämst! Undrar varför.. :oops:
Tredje passet funkar bäst, då är han sååå trööött.

Vi tyckte det var smart med 3 st 1 h-pass, för att använda marginalkvartar vid t ex sjukdom. Han hamnar på minus varje dag!
Hjälp! Råd? Tips?
lillith

Inlägg av lillith »

Har ni provat med att låta honom sova inne även andra passet? Se om det funkar bättre. För oss är det så att David (7 mån) sover allra bäst i egen säng, hemma. Jag räknar numera med att varje sovpass ute i vagnen kan bli ett strulpass - speciellt om han sover på rygg! Och 4 ggr av 5 strular det... han vaknar för tidigt.
Mamma till två goa glada grabbar födda -04 och -06 som stortrivs med schema, social delaktighet och utforskning á la AW.
J och Å

Inlägg av J och Å »

Hej hopp!!

Det första som slår mig är just det magiska med 45 min, 1½ tim, 2 tim osv.

Tiderna ni har idag är på en timme och det fungerar ju inte riktigt eftersom han ligger på minus. Mitt främsta tips är att han behöver ett längre pass, ex 1½ tim. Han behöver 3 tim under dagen och två 45 minutare och ett 1½ fungerade superbra på Karl i den ålderna. Så tipset är väck vid 45 min på två pass och förläng ett till 1½. Vilka pass får ni utgå ifrån hans rytm. Vissa är ju mer trötta på fm och andra på efm. Ja, du förstår vad jag menar.

Blir han sjuk kommer ni kunna använda marginalkvartar femminutare osv hur bra som helst. Karl var förkyld en vecka, utan feber, sov som en prins. Några dar senare kom en febertopp och det gick verkligen inte att hålla honom vaken. Det blev fem minuter hit och dit, kvartarna utnyttjades till max och han sov sedan 13 ½ tim natt. Så oroa inte i onödan.Få det att fungera i dag istället.

Hoppas du får ut ngt av detta
Åsa
Mamma Å, Pappa J Karl mars 2004- kurad 2004. Mina och Lisen födda juni 2006, standardmodellade.
father of sons

Hej (och tack :!: )

Ok, efter ett snabbt familjeråd har vi kommit fram till att dessa sovtider kan vara ett alternativ:

Natt 19-07
Fm lur 8.30-9.15 (vilket han i praktiken sover också med dagens schema)
M lur 12.00-12.45 (Samma som ovan)
Em lur 15.00-16.30 (15min längre än tidigare, naturligare sömnrytm)

Tankar funderingar? :idea: (Lång em lur? nära natten?)

:?: Läste i "lathund för 4-mån älsklingar" att 60 min också är ett naturligt sömnrytmpass - står dock lite olika beroende på vart man läser :?:

:D
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej!

Jag tror INTE det blir några problem med att ha en långlur på det sätt ni föreslår i nya schemat!

Ända tills Ida var 1,5 år hade vi en lur mellan 18-19, och hon lade sig 21.30. (Vi ändrade sedan till läggning 20.30 och tog bort kvällsluren)

Kör så det ryker! Han visar ju själv tydligt hur han vill ha sin dag,
vad han vill, och när han är mest trött :wink:

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
father of sons

Hej :D

Det nya schemat fungerade utmärkt idag!
Inga "frågor" , sov sina lurar precis enligt schemat :D
Undertecknad fick på begäran SMS-rapporter till jobbet efter varje lur.

Mamma :D
Pappa :D
Bebis :D
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:santa: Skönt :D Ompröva ryggläget om han fortsätter vakna "för tidigt" - varför inte bara vända på honom då :?: Tillrättaläggandet är i sig ett besked till lilla barnahjärnan att allt aktivitet upphör. Men då ska heller inga synintryck störa.

De där 60 min har slunkit in fel! En timme är alltså inte något naturligt sömnrytmspass. Ska tas bort :shock: GOD JUL på er alla :D
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
father of sons

Hej, och tack Anna!

Nya schemat fungerar fortfarande lysande!
God fortsättning! :D
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"