mindre aptit i samband med kurning

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
LindaVega

mindre aptit i samband med kurning

Inlägg av LindaVega »

Vi har precis genomfört kuren för år lilla dotter. Inatt var fjärde natten och vi är nu inne på uppföljningsveckan.

Sovandet har gått över förväntan så här långt. inatt sov hon från 19.00 till 3.15 då jag fick ramsa i två omgångar och ytterligare en gång vid 5.15. Redan andra natten sov hon 11,5 timmar av 12. :D :D

Men hon äter inte på dagarna . Jag vet att det har avhandlats i några andra trådar, men det känns jättejobbigt. Hon är ledsen i samband med måltiderna. Vänder demonstrativt bort huvudet osv osv.Eftersom hon är så lätt för sin ålder är jag extra angelägen såklart.(5 månader korrigerad ålder och väger 5.5 kg)

Jag ska ringa till vår dietist på sjukhuset idag, men vill höra om någon har råd/tips? Hur får jag bort min egen oro? Jag stressar ju också upp henne....

tacksam för hjälp
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej!
Jag ville bara höra hur det har gått. Min pojke har varit jättestrulig med mat, men han börjar bli mer stabil nu, 13 månader gammal. Ammar du henne, eller?
mvh från Åsa
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

hej,
ja vi kämpar på med maten :lol: :lol:
Jag ammar henne parallellt med annan mat.

så här är hennes matschema
7.00 amning + välling ( förut drack hon ca 70 ml välling och sedan ammades)
Nu vill hon inte ha välling utan vänder bort huvudet, jag får truga med bröstet också. Ofta äter hon runt kl 8.00

10.00 gröt
Vi skjuter lite på det pga sen frukost. äter ca en halv portion ( 0.5 dl)

13.30 pure + amning
Det här är enda gången hon verkligen vill bli ammad på dan. Äter ca halv dl puré på det

16.30 gröt
äter ca en halv portion

18.30
välling och/eller amning
vill inte ha välling, ammas efter lite trugning.

22.00 tar jag upp henne sovande för ett nattmål, då äter hon villigt. Sedan äter hon inte förrän nästa morgon igen.

För bara en vecka sedan drack hon både välling samt större portioner med gröt....har räknat ut att hon äter ca 600 g mat/dygn (är inte det i minsta laget??) Hon väger 5,5 kg. Hon har börjat äta mindre på dagarna i samband med att vi tog bort nattmaten, och det känns ju helt tokigt :shock: :shock:

jag är så kluven vad gäller amningen också. Helst vill jag sluta ( men vågar inte riktigt)

vi ska väga henne imorgon och sedan ev träffa dietisten. Om hon har gått upp bra i vikt kan jag kanske slappna av lite, men det som är jobbigt är allt trugande. Jag tror att det bara gör saken värre nämligen. Det känns som en svår balansgång att ta ledningen och samtidigt fortfarande ha roligt kring matbordet.

Hur har du gjort med din pojke?
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

måste bara berätta att på uppföljningsveckans andra dag kom aptiten igång!! :lol: :lol:

Lillskruttan åt både hel grötortion på fm + em + halv dl fruktpuré till det. Till lunch åt hon nästan en dl puré :D :D och jag behövde inte truga ( det jag hatar mest av allt)

Det verkar hålla i sig, och jag kanske kan slappna av lite... 8) 8)

men jag tar gärna emot tips på hur man kan ha en mer avslappnad inställning angående maten... 8-[
Emmy

Inlägg av Emmy »

Det är svårt att ha en avslappnad 8) attityd angående maten, för man vill ju att de små liven ska kunna sova gott på natten och vara pigga och glada vaken tid :D . Men jag tror man får inse att vissa perioder går aptiten ned för att se öka igen. Min son är vissa dagar bottenlös :wink: :shock: och sen strular kanske nån måltid eller en dag och han kompenserar det nästa. Jag har gjort så att jag håller på mina mattider och trugar lite då det behövs, men försöker då att utstråla ett lugn (ingen överkoncentration alltså :) ). Sen är det väldigt olika mellan barn hur mycket de äter och behöver. Vissa verkar tillgodogöra sig varje gram av maten...
Stolt mamma till Lowe 050311 och Milia 080814.
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"