Börja kura vår 5 mån när vi ska resa till usa eller vänta??

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
lumima

Inlägg av lumima »

ok, nu har jag kört igång med 1:a natten!!
tänkte slänga in en snabb del-rapport ;)

elliott var så sjukt trött och sur att vi inte ville låta honom somna tidigare än 19.30 som v i hade satt som tid..

jag la honom 19.30 och började sen med att lägga hnm tillrätta och sen buffa. (gjorde det på rygg, vilket gick bra).
han gall-skrek helt hysteriskt--
jag buffade hnm i 20 minuter (vilket kändes som en hel evighet)
sen när han äntligen lugnade sig, så ramsade jag ut mig.

Sen var det ett oavbrutet skrikande i rummet och jag ramsade några gånger, men för det mesta så buffade jag och ramsade sen ut.
elliott blev lugn oftast ganska fort när jag hade ramsat, men jag hann inte ens med en halv ramsa innan han började gallskrika..
så här höll det på varannan minut, konstant..

Till slut när klockan var 20.20 så funderade jag på om det var ngt annat än "bara skrik" och luktade på blöjan...
jajamen, det var fullt där. suck, så jag bytte på honom i sängen och sen var det en sista buffning och jag ramsade mig ut och sen somnade han!!! :shock: :D

så jag vet inte om han kanske hade somnat tidigare om han inte hade gjort i blöjan, men det tog iaf totalt 50 minuter.
så nu väntar jag i soffan på när han ska vakna för att buffa & ramsa..

:lol:
fortsättning följer-......
:heart: Elliott född 2 mars 2010, kurad vid 5½ månader :heart:

:heart: Adele född 27 juli 2013 :heart:
lumima

Inlägg av lumima »

ok, nu är vi inne på dag 1.. :)

Efter att Elliott hade somnat 20.22, så gnydde han ngn gång under natten, men inte så att han vaknade.. och första gången han vaknade var 05.30!!! alltså sov han drygt 9 h (!!!) på raken, helt otroligt ;)
stackarn hade bajsat igen, så det var dags att byta än en gång i mörkret, = börjar bli bra på det.. hehe

men sen efter det så var det mindre kul, jag buffade & ramsade, varierat med bara ramsa under en timmes tid.. han var helt hysterisk, men slutade så fort jag buffade men när jag hade solfjädrat försiktigt och började ramsa, så satte skriken igång. och så var det hela tiden.

till slut så gav han med sig och 07.06 så fick han en bekräftelse.
sen var det dags för morgonen 07.30.. pouh.. han ville INTE gå upp kan jag säga.

dagen har gått ganska bra annars.
vid första läggningen 09.00 så la min man hnm och behövde inte buffa utan ramsade en gång och sen somnade han efter 13 minuter!!

men här kommer en fråga, han ska enligt schemat sova 45 min på fm.
men då han somnade efter drygt en kvart, så tror jag (enligt vad jag har läst) att han ska då sova 20 minuter, och att vi inte ska skjuta på hans tid så att han får 45 min. stämmer det??

vi väckte hnm iaf efter 20 minuter, och sen hade vi en sjukt grinig & trött pojke.. :shock:

kl 12, så la jag hnm i vagnen för att sova sina 2h.
det räckte med en vagning och 2 ramsor coh sen sov han som en stock!!
det tog 13 minuter och så somnade han och fick bekräftelsen.

här var vi också lite osäkra på hur vi skulle göra.
låta honom sova 2 h (som planerat) och väcka hnm 14.13 (vilket vi också gjorde) eller väcka hnm redan efter 1,5h? vad säger ni? vilket är bäst?

nu skulle han sova igen kl 16-16.20.
pappa la hnm, och det var ett evigt skrikande på honom, så han var inne och buffade och ramsade vartannat, och bara ramsade varannan gång..
efter 27 minuter, så blev det tyst och sen fick han sin bekräftelse.

men då är frågan igen, hur vi gör med tiden?? för han har ju egentligen "förbrukat" sin sovtid på 20 min. skjuter vi på den då??

ngn som har bra förslag?

sen laddar vi för natt 2 nu, ska bli sjukt spännande att se hur den går!.

ok, hoppas ngn har tid att svara på mina frågor, vore skönt att få det här med dagslurarna klarlagt till morgondagen.
tackar på förhand!! ;)

Nancy

Inlägg av Nancy »

Jag är väldigt ringrostig på kurande men jag kunde inte låta bli att fastna för följande:
lumima skrev:Han sover alltid på rygg, och gillar inte alls att ligga på mage, knappt ens på dagen.. så nu kör vi på rygg och hoppas att det ska gå bra.
Magläge är en vanesak. Man få visa barnet att det är ok helt enkelt.

Om ni av nån anledning inte vill ha ert barn på mage nattetid (även om ett barn på 5,5 år är på god väg att bestämma sånt själv :wink: ) så vill jag snällt uppmana till magläge under vakentiden i alla fall. Det ger så otroligt mycket för motoriken och utvecklingen.

http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... et-pa-mage

:idea: Gällande din fråga om tider och daglurar får jag passa den vidare. Själv har jag alltid följt klockan snarare än att klocka sömnrytmpass. Jag har tänkt "erbjuda" och tagit tid från det att barnet lagts tills dess att det varit dags att väcka.

Vänliga hälsningar från Nancy
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej!
men då är frågan igen, hur vi gör med tiden?? för han har ju egentligen "förbrukat" sin sovtid på 20 min. skjuter vi på den då??
Det finns ju marginalkvartar att ta till. Dvs ni väcker vanlig tid + 15 min i de fallen ni känner att det behövs. Det stör liksom inte rytmen. Likaväl som att man gott kan lägga 30 minuter tidigare vid förkylning/sjukdom.

Gällande dagluren gjorde ni helt rätt som väckte i vanlig tid. På långlurarna väcker man vanlig tid, alternativt bjuder man på en marginalkvart extra.
pappa la hnm, och det var ett evigt skrikande på honom, så han var inne och buffade och ramsade vartannat, och bara ramsade varannan gång..
Vill bara kolla läget; ramsade pappan inne i rummet? Eller läser jag tokigt? :oops:
Meningen är ju att han skall ramsa sig UT från rummet, hinna till dörren och ut igenom den på första versen så att säga. Inte ramsa där inne. Ramsan skall på sikt ta över helt och då sker all kommunikation utanför dörren, där tonfallet i ramsan är avgörande för hur "samtalet" löper. GLATT, TRYGGT, PUNKTSÄTTANDE mm.

:thumbsup:
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
lumima

Inlägg av lumima »

Nancy skrev:Jag är väldigt ringrostig på kurande men jag kunde inte låta bli att fastna för följande:
lumima skrev:Han sover alltid på rygg, och gillar inte alls att ligga på mage, knappt ens på dagen.. så nu kör vi på rygg och hoppas att det ska gå bra.

Magläge är en vanesak. Man få visa barnet att det är ok helt enkelt.

Om ni av nån anledning inte vill ha ert barn på mage nattetid (även om ett barn på 5,5 år är på god väg att bestämma sånt själv :wink: ) så vill jag snällt uppmana till magläge under vakentiden i alla fall. Det ger så otroligt mycket för motoriken och utvecklingen.

http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... et-pa-mage
tack för ditt svar,
ska läsa igenom länken du skickade men han är verkligen en ryggkille och är inte alls glad när han ligger på mage, ens korta stunder på dagen.
(han är 5,5 månader)
:idea: Gällande din fråga om tider och daglurar får jag passa den vidare. Själv har jag alltid följt klockan snarare än att klocka sömnrytmpass. Jag har tänkt "erbjuda" och tagit tid från det att barnet lagts tills dess att det varit dags att väcka.

Vänliga hälsningar från Nancy
ok, tack, får lura vidare angående detta.. ;)

TinasDag
Kontakt:

Inlägg av TinasDag »

Hej!
Vad härligt att i kommit igång! Er Attityd är underbar :thumbsup:

Nu vill jag bara påpeka följande:
Första natten är man inne vid minsta pip, buffar lugn, solfjädrar tills kroppen är avslappnad och andningen lugn och långsam. Det gör inget att lillen somnar. Ramsa ut. Avvakta svaret. Om lillen arbetar upp sig så är det in och lugna igen på samma sätt. Att enbart använda ramsan i detta läget ger ingenting eftersom betydelsen av ramsan inte är uppenbar för barnet. Det är det man lär barnet under de första kurnätterna. Vi brukar tala om för föräldrarna här att backa, men till er säger jag istället lite långsammare!

Angående tiderna så använder ni marginalkvarten. Somnar barnet inom +15 min från ordinarie sovtid så lägger man på samma antal minuter på sluttiden. Förstår ni? Långsömnen väcker man annars som vanligt om det gått utöver 15 min.

Precis som Anna09 skriver så ramsar man ut och utanför! Bara dubbelkollar
:wink:

Hoppas att ni får en skön natt! Keep up the good work :!:
Kram, Tina
:heart: Vetgiriga semlan Dag :heart:
född 071105, kurad i Gastsjön aug. 2008
:heart: Ingrid som kan själv! 090826 :heart:
http://dahlin.bloggproffs.se
lumima

Inlägg av lumima »

Anna09 skrev:Hej!

Det finns ju marginalkvartar att ta till. Dvs ni väcker vanlig tid + 15 min i de fallen ni känner att det behövs. Det stör liksom inte rytmen. Likaväl som att man gott kan lägga 30 minuter tidigare vid förkylning/sjukdom.

Gällande dagluren gjorde ni helt rätt som väckte i vanlig tid. På långlurarna väcker man vanlig tid, alternativt bjuder man på en marginalkvart extra.
jättebra, tack för svaret! det var som jag misstänkte då, alltså får han sova sin vanliga tid + ev 15 min till om det behövs. idag var han jättetrött så han hade behövt den extra kvarten, men det missade vi.. får ta igen det en annan gång om det behövs.

Vill bara kolla läget; ramsade pappan inne i rummet? Eller läser jag tokigt? :oops:
Meningen är ju att han skall ramsa sig UT från rummet, hinna till dörren och ut igenom den på första versen så att säga. Inte ramsa där inne. Ramsan skall på sikt ta över helt och då sker all kommunikation utanför dörren, där tonfallet i ramsan är avgörande för hur "samtalet" löper. GLATT, TRYGGT, PUNKTSÄTTANDE mm.

:thumbsup:
kanske var jag som skrev lite snabbt och konstigt.. nej, han ramsade inte inne i rummet, utan bara första och sen var han i princip ute ur rummet. han följde "reglerna" med min hjälp, så jag tror att vi fick till det rätt.

tänkte bara tillägga att idag, natt 2, så tog det 20 minuter för hnm att somna! han skrek nästan hela tiden, men inte lika hysteriskt som igår. jag ramsade 4 ggr, och var inne en gång och buffade och det var allt :)
så nu är det bara att avvakta hur det går inatt!
:lol:

Nancy

Inlägg av Nancy »

:wink: Jo, jag förstod att han är 5,5 månader. Jag råkade bara skriva fel.
Nancy

Inlägg av Nancy »

Vad härligt att sonen somnade snabbare igår. Jag hoppas att natten gått bra också.
lumima

Inlägg av lumima »

TinasDag Hej!
Vad härligt att i kommit igång! Er Attityd är underbar :thumbsup:

Nu vill jag bara påpeka följande:
Första natten är man inne vid minsta pip, buffar lugn, solfjädrar tills kroppen är avslappnad och andningen lugn och långsam. Det gör inget att lillen somnar. Ramsa ut. Avvakta svaret. Om lillen arbetar upp sig så är det in och lugna igen på samma sätt. Att enbart använda ramsan i detta läget ger ingenting eftersom betydelsen av ramsan inte är uppenbar för barnet. Det är det man lär barnet under de första kurnätterna. Vi brukar tala om för föräldrarna här att backa, men till er säger jag istället lite långsammare!
ok, bra förklaring :) ja, jag ramsade nog 2 ggr första natten, men det var mest buffning och hela kittet så att säga ;) tänkte nog mest testa och se om det gick.. (vilket det inte gjorde, haha)
Angående tiderna så använder ni marginalkvarten. Somnar barnet inom +15 min från ordinarie sovtid så lägger man på samma antal minuter på sluttiden. Förstår ni? Långsömnen väcker man annars som vanligt om det gått utöver 15 min.
super, nu förstår jag helt o hållet!! inte konstigt att han var så absurt trött igår.. då han inte sov alla sina timmar på natten + mindre på dagen.. det ska det bli ändring på from idag!
Precis som Anna09 skriver så ramsar man ut och utanför! Bara dubbelkollar
:wink:

Hoppas att ni får en skön natt! Keep up the good work :!:
Kram, Tina
Tack för de värmande orden!!!! :D

lumima

natt 2

Inlägg av lumima »

ok, nu kommer en lägesrapport från natt 2 :lol:

han somnade som sagt efter 20 minuter, vilket var oerhört skönt!!

första gången han vaknade var 23.00, då var det lite gnyenden och små skrik.. men den gången somnade han om själv!! yes! :lol:

nästa gång var det inte lika roligt däremot.. :(
han vaknade 00.30 och gnällde/skrek lite till o från..
från 00.51 så eskalerade det hela och det blev större skrik och mera intensivt.
jag väntade så länge som jag bara kunde och ramsade sen utanför dörren..
så här höll det på från o till under 1,45 min.. att elliott skrek/gnällde/blev tyst/skrek osv.. och jag väntade så länge jag kunde och ramsade totalt 6 gånger under hela tiden.. vilket jag tyckte var bra!
däremot så blev jag rädd för att han hade bajsat igen, som han gjorde under natt 1, så när han skrek som mest så sprang jag snabbt in och bytte blöja på honom, solfjädrade (han var helt tyst o lugn under hela den här tiden, ska läggas till) och ramsade mig sen ut.
men sen började skriken igen..

skillnaden på natt 2, var att han skrek inte lika intensivt som natt 1, det var ganska många tysta luckor när jag trodde att han hade gett upp, men sen satte han igång igen.
när han sen var tyst 02.06 fick han bekräftelse. jag fick ett skrik tillbaka.
jag väntade 2 min och gjorde sen om det. fick ett nytt skrik.
väntade ytterligare 2 min och gjorde det igen, och sen var det tyst!!

05.20 vaknade han ytterligare en gång och gnällde/skrek lite men somnade om själv!
sen var det morgon och dags att väcka honom!! :D

visst ska man inte använda marginalkvarten på natten, om jag har förstått det rätt, utan då ska man helst väcka hnm på den tiden man har bestämt??

tack för era värmande ord, de behövs idag då jag är trööööötttttt... :roll:

SigridE

Inlägg av SigridE »

Det låter ganska likt min sons natt, han är en dag yngre än Elliott :) Fast just nu är din attityd bra mycket bättre än min! :thumbsup:
Sixten Blixten född 10 augusti -08. Kurad i jan -09 5.5 mån gammal, sovit hela natten sen natt 4!
Svante Liten född 3 mars -10 och skör i lilla skelettet :heart: kurstart 15 aug, 5.5 mån gammal
lumima

Inlägg av lumima »

"SigridE"Det låter ganska likt min sons natt, han är en dag yngre än Elliott :) Fast just nu är din attityd bra mycket bättre än min! :thumbsup:
ja, vi får stötta varandra!! ;) tur man har många bra svar och uppmuntrande ord på forumet! hoppas det går bra för dig också!! :lol:

lumima

frågor kring usa o tidsomställningen

Inlägg av lumima »

jag har funderat ganska mkt på hur vi ska lösa det här med tidsskillnaden när vi reser om mindre än 2 veckor till usa?

det är 6 h bakåt först och sen 4 dagar senare så flyger vi vidare och då är det 3 h bakåt.
jag fick förslaget att ändra på hans tid när vi väl är där, men frågan är om jag orkar med det.. hela 9 h är rätt mkt att hålla på och ändra..
ska jag ändra tex 3 h innan vi åker och sen 3 till när vi är där, för att sen på sista resan ta de sista 3 h när vi väl kommer dit?

och hur gör jag det rent praktiskt? jag förstår att det har med marginalkvartar att göra..
ska jag i så fall, lägga honom en kvart tidigare och väcka hnm en kvart tidigare vid varje lur tills han är "tillbakavriden" så att säga? :roll:

eller har ni ngt förslag?

nej, nu är det dags för gossen att sova lite och för mor också :lol:

lumima

Inlägg av lumima »

måste bara delge natt 3:s nattning... :D

pappa tog över nu och la elliott, solfjädrade och ramsade sen ut sig ur rummet.
elliott skrek till o från, argt och surt..
han fick en bekräftelseramsa, var sur sen, men när han blev tyst så fick han en ny, och 11 (!!) minuter senare så somnade han!
helt otroligt!! :lol:

så nu blir det till att se hur natten förlöper, men den började ju bra iaf m nattningen!

ngn som har input om tidsskillnaden??
8)

Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"