Det yttre trycket

Forum för nygamla barntillsynstankar, konstruktiva förslagsalternativ och samarbete under personligt ansvar.
kattklo

Inlägg av kattklo »

:lol: :lol: :lol:
Underbart!
Första ungen, herregud vad folk stångade sig blodiga för att fatta vårt val... men sen... långsamt... människor börjar acceptera, lägga pannan i djupa veck, fundera, kanske förstå... Och så har vi blivit ett exempel på att så HÄR kan man också göra. Faktiskt! :D
Tänk, vi sår små frön, det gör vi faktiskt!

( Sen är det ju annan tråd att vi enligt konsumentverkets tariffer inte KAN överleva så "fattigt" som vi lever. Men det gör vi ju! Och mysigt har vi! )
MamMalin
Inlägg: 240
Blev medlem: tor 17 dec 2009, 22:19
Ort: Söderköping

Inlägg av MamMalin »

Luvisen skrev: Ha!- Säger jag bara! Inga förklaringar bara ett Självklart - Nej. Är allt som behövs :wink: 8)
:D :D :D :thumbsup: :heart:
/ Malin - mamma till lillkillen -09, 5mån-kurad, och lilltjejen -11, SM :heart:
Trebarn
Inlägg: 162
Blev medlem: fre 07 nov 2008, 23:04
Ort: Haninge

Alla ni...

Inlägg av Trebarn »

Å, alla ni....

Varför bor ni inte på min gata?

Trebarn
brorsan 0507
syrran 0703 kurad vid 11 månader
Lillasyrran 0812 vinglig SM från start...
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Inlägg av annawahlgren »

:thumbsup: :heart: :lol:

Ur Barnaboken ("Vardagen ur led"):

:arrow: *Det är svårt, mycket svårt, att få stöd och hjälp av omgivningen när man som mor eller far själv tvekar.

Däremot vädrar omgivningen på långt håll en osäker mor eller far och gör ofta sitt bästa för att ”köra över” honom eller henne. Inget bekräftar ju heller den egna betydelsen och makten tydligare än en annan människas osäkerhet, som man högst personligen försatt henne i.

Om föräldrar lika ofta finge höra hur rätt de gör som hur fel de gör, vore mycket annorlunda. Tyvärr vacklar balansen. Mödrar och fäder som sköter sina ungar prima får i stället höra vilken tur de haft, som fått så ”snälla” barn. Att det skulle kunna ligga en genomtänkt vård och ambitiös fostran bakom den ”snälla” lilla ungen faller ingen in. Tvärtom bör föräldrarna prisa sig lyckliga över sin (oförtjänta) tur…

Den goda osäkerheten måste finnas. Men jag vill hellre kalla den sökande.
Det öppna lyssnandet, den förbehållslösa lyhördheten, viljan till förståelse och inkännande finns och måste finnas, så länge man lever med barn i sin närhet.

Utan det sökandet ser man inte sina barn, når dem inte och förstår dem inte.

Men man blir därmed också en tacksam måltavla för omgivningens många gånger lömska krypskytte.

”Kan det där verkligen vara riktigt?” - ”Är du säker på att du vet vad du gör?” - ”Det där skulle jag se upp med, om jag vore du. Ja, jag säger ingenting, så har jag ingenting sagt. Men minns mina ord!” :roll:

Vet man om det och tänker på det, kan man använda sig av det klassiska knepet: att hålla med om allt och sedan göra som man tänkt, ändå. Det märker inte folk som mest behöver gnälla, och man slipper gå i försvar.*

:heart: O:) O:) O:) :heart:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
helamig
Inlägg: 849
Blev medlem: tis 05 jan 2010, 18:48

Inlägg av helamig »

Å, alla ni....

Varför bor ni inte på min gata?
Ja tänk om vi alla bodde på samma gata. Det hade varit underbart roligt. Kanske ska vi starta en A.W by? :lol: :heart:
T född 090917
S född 110118
A född 130328
F född 141123
Luvisen
Inlägg: 2744
Blev medlem: lör 02 jan 2010, 12:02
Ort: Stockholm

Inlägg av Luvisen »

Ja tänk om vi alla bodde på samma gata. Det hade varit underbart roligt. Kanske ska vi starta en A.W by?
:lol: :P :heart: /luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

annawahlgren skrev:Mödrar och fäder som sköter sina ungar prima får i stället höra vilken tur de haft, som fått så ”snälla” barn. Att det skulle kunna ligga en genomtänkt vård och ambitiös fostran bakom den ”snälla” lilla ungen faller ingen in.
Oooh som vi har fått höra det, vi har nämligen haft den o.e.r.h.ö.r.d.a. TUREN att få en sådan lugn son, Klimp - alias Tjuren Ferdinand. Att han sen ÄR lugn för att vi har bemött, lagt ner stor jobb och möda för det, det räknas inte, det ses inte, Vi har fått oss det till skänks.
Folk är dock lite brydda över att Smulan inte är lika lugn, dock är hon lugnare än många andra, så där vet de inte riktigt vad de skall säga utan drar båda över en kam.

Jag fick nog för 2v. sen och fick maken till att ta "diskussionen" med de som anklagade oss. För det kändes så, jag kände mig anklagad, trampad på. Att vi har lugna barn sas sällan i anda av komplimang, utan i anda av överslättande och ursäktande om andra barns beteende.

Det är beklagligt, att få nerstoppat i halsen att man har lugna barn och än mer beklagligt att folk inte ser sina egna barn som den produkt föräldrarna formade dem till.

Tack Anna för dina kloka ord, as always kloka :heart:

Luvisen det var sannerligen ett intressant samtal du hade med din syster!
Jag känner mig nu åter starkare och jag kommer inte låta mig trampas på igen. Nog är nog. Och nog var ju nått för länge sen.

Trebarn varför bor NI alla inte på MIN gata :lol: ? Här finns åkrar, ån, backar, hallon, traktorer och mycken klokhet *s*
mojan
Inlägg: 9
Blev medlem: fre 13 nov 2009, 18:51

Inlägg av mojan »

Hej!

Ville bara klämma mig in här och ge lite stöttning jag också! Så många gånger som jag har suttit i samma sits och så mycket som jag har funderat fram och tillbaka. Jag vet att jag gör rätt, jag vet att jag aldrig någonsin kommer att ångra detta beslut, men svaga dagar får de mig att funderar och undra ... :(

Men saken är ju den, att jag vill ju själv fostra mina små underverk, jag vill vara den som skapar grunden för de ljuvliga människor de är och kommer att bli. Jag vill vara med så länge det bara går och se varje framsteg och njuta av varje liten utveckling.
Åren är så få, innan de tycker att det är dags att skaffa sig andra att vara med, att se upp till och berätta hemlisar för. Jag vill njuta av varje liten stund jag kan få. Inte ge bort det till andra, som inte ens kommer att se det i mängden och röran.
Jag vill ge mina barn en stark grund, varje stund och dag visa dem hur värdefulla, speciella och underbara just DE är, var för sig. Jag anser att det är min plikt som deras mamma, som den de förlitar sig på, att ge dem det. Och jag älskar det, det är fantastiskt att vara med dem.
Det är en ära att få följa dem, och som sagt, det tänker jag inte missa.

Det finns inget så viktigt för ett barn som sin förälders kärlek, och deras svar om att dagis skulle vara lösningen, den tror jag inte på. Min son är inte tidig med sitt tal, vi har varit hos en talpedagog och resultatet hos henne gjorde mig ännu starkare. (Då väldigt många har påpekat att lösningen på tal"problemet" skulle vara dagis.)
Hon sa, då jag frågade om det skulle hjälpa att sätta in honom, att det skulle med all säkerhet få motsatt effekt i stället och att hon absolut inte rekommenderar det. Hemma har han stöd och förståelse hos mig, medans han får kämpa lite för att göra sig förstådd hos sin mindre lyhörde far. Med andra ord, så får han motstånd och får anstränga sig hemma också. Däremot på dagis skulle det förmodligen skapa en frustration hos honom att inte bli förstådd på samma sätt, som han skulle må dåligt av. Vilket skulle kanske kunna försämra läget. :?
Min prins gör stora framsteg med talet och han är enormt duktigt - det berättar vi varje dag här hemma :heart:

Stor kram

Mojan
Stolt mamma till buskillen 070126 :heart: och tokfia 081028 :heart:
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

Mojan, tack för ditt vackra inlägg :heart:
Du pretty much får ner alla känslor jag har i mig kring vårt val. Att se våra barn, att finnas till för våra barn. Åh, jag är verkligen rörd och än mer stärkt nu!

Det är just det, folk förstår inte alltid att barn kan lära sig hemma allt det de lär sig på dagis. Dessutom, kanske, till och med på bättre vis?
Ett helt gäng är de barn i Klimps respektabla ålder av 3 år som redan kan säga "Dumma dig!" "Jag ska slå dig!", ord och meningar som inte finns i Klimps ordförråd, ännu. Han har andra, "Behöver du hjälp?" "Vad söt du är!" till exempel.

Mina barn lär sig sociala koder genom mig som sin pappa, genom sin farmor och andra i vår bekantskapskrets. De behöver inte riktigt dagis för det ännu.

Mojan, du och jag och många fler med oss gör rätt!
Kram och gos på näsan på din underbara Buskille och Tokfia :heart:
Skriv svar

Återgå till "I stället för dagis - tankar och idéer"