Lilltjejen, 6 månader, somnar vid halv åtta på kvällen och sover till ca tolv för första amning, men sen kan det vara fjuttamningar varannan timme tills det är dags för morgon. Hon somnar nästan bara vid bröstet och nu måste vi få till en förändring.
Storebror 2,5 år är kurad sedan länge och nu känner jag att lillasyster måste få lite bättre rutiner. Med storebror hade vi såna nätter så att vi gick direkt på Sova hela natten boken, men nu har jag införskaffat Barnaboken
Jag önskar att hon har "natt" mellan 19.00 och 07.00 (som storebror) och hon behöver väl säkert minst 15 tim sömn på ett dygn.
Mitt första utkast ser ut som följer:
07.00-08.00 Äta
9.15-10.00 Sova
10.00-11.00 Äta
12.00-14.00 Sova
14.00-15.00 Äta
17.15-18.00 Sova
18.00-19.00 Äta
Sista dagsluren vid fem känns ju jättesent om jag sen vill att hon ska sova natt vid sju. Några tankar om detta och schemat i övrigt?
Tyvärr måste jag erkänna att lillasyster inte har fått ta mycket plats ännu, storebror som är i högform vad gäller trots tar all plats man kan tänka sig. Därför känns det som att jag småammar mest hela tiden när det finns tid, vilket är helt förkastligt för min dotter. Sen några veckor har vi även kommit igång med smakportioner och det gillar hon. Om jag nu vill ha lilltjejen proppmätt inför natten så måste jag verkligen tänka till och funderar att byta ut mjölkersättningen, som är det sista hon får innan hon somnar vid halv åtta (mest för att jag tycker hon sover bättre på det än min mjölk), mot välling. Sen är frågan om man törs lita på att hon blir proppmätt på dagen med mjölken eller om man skulle ge mat/gröt vid måltiderna och avrunda med amning. Jag vill gärna amma så länge som möjligt.
Usch så ostrukturerat det här blev men efter en överhemsk natt när båda barnen har avlöst varandra så är jag helt snurrig av trötthet. Det jag vill ha hjälp med är kort:
-schema
-tankar om "tillräckligt" med mat.
hälsningar
Jenny