Vår 2,5 årige son har sedan årsskiftet krånglat vid nattningen, nej det är en underdrift, han har ropat/skrikigt i 1,5 tim varje kväll. Vi kände att vi har testat allt och konstaterade att han var helt enkelt för pigg vid nattningen. Därför beslutade vi att ta bort dagsömnen i början av sommaren. Jag vet att det är emot rekomendationerna men det gav resultat.
Trots bus och störtkul vill han ändå inte gå och lägga sig men protesterna har blivit mindre nu på sistonde. Och ja det är full fart på dagis, delaktighet här hemma och med lillasyster
Och nu till frågorna:
Det är en kille med stark vilja och han är inne i en trotsfas av stora mått så man går lite på knäna här hemma. Tyvärr så känner jag att ju äldre och vältalig han är desto svårare har jag att bara svara hans rop på natten med ramsor, ibland drömmer han och då vill han så gärna att jag kommer in och klappar på honom (men sen vill han inte alltid sova vidare), ibland är han så "jätte"kissnödig, han är blöjfri på dagen men inte på natten och tycker tydligen att det är olustigt att kissa i blöjan på natten nu. Då tar jag in en potta i det mörka rummet och lyfter upp honom ur spjälsängen, han kissar och är nöjd. Ni ser säkert vart jag vill komma, om jag på detta sätt "svarar" på vad det nu är han vill så är jag ju inte konsekvent att bara ramsa. Så då kan det varvas med massa gånger då han bara "vill komma upp", "sova i eran säng" och "gå till dagis nu". Hur gör jag, ska jag konsekvent svara med ramsa vad han är vill på natten eftersom min välvilja gör att han börjar trilskas ännu mer?
Varvat med ovan hojtade så har han nästan nattligen ett uppvak då han gallskriker. Min sambo tar oftast detta då jag har nattamningspasset på 6 månders systern, och när han kommer in så sparkar han och slår omkring sig. Tröstande eller lugnande når inte fram. Det känns som att ramsa i det läget är meningslöst då han inte kommer höra den ens. Vad gör man, att låta honom gallskrika i 5-10 min som han utan problem kan göra känns inte bra då han väcker sin syster?
Tacksam för svar då natten som var gav sammanlagt 2 timmars sömn för hela familjen