Välvilja leder till kaos

Skriv svar
FlowerGirl2

Välvilja leder till kaos

Inlägg av FlowerGirl2 »

En liten parentes innan min fråga :
Vår 2,5 årige son har sedan årsskiftet krånglat vid nattningen, nej det är en underdrift, han har ropat/skrikigt i 1,5 tim varje kväll. Vi kände att vi har testat allt och konstaterade att han var helt enkelt för pigg vid nattningen. Därför beslutade vi att ta bort dagsömnen i början av sommaren. Jag vet att det är emot rekomendationerna men det gav resultat.

Trots bus och störtkul vill han ändå inte gå och lägga sig men protesterna har blivit mindre nu på sistonde. Och ja det är full fart på dagis, delaktighet här hemma och med lillasyster :)

Och nu till frågorna:
Det är en kille med stark vilja och han är inne i en trotsfas av stora mått så man går lite på knäna här hemma. Tyvärr så känner jag att ju äldre och vältalig han är desto svårare har jag att bara svara hans rop på natten med ramsor, ibland drömmer han och då vill han så gärna att jag kommer in och klappar på honom (men sen vill han inte alltid sova vidare), ibland är han så "jätte"kissnödig, han är blöjfri på dagen men inte på natten och tycker tydligen att det är olustigt att kissa i blöjan på natten nu. Då tar jag in en potta i det mörka rummet och lyfter upp honom ur spjälsängen, han kissar och är nöjd. Ni ser säkert vart jag vill komma, om jag på detta sätt "svarar" på vad det nu är han vill så är jag ju inte konsekvent att bara ramsa. Så då kan det varvas med massa gånger då han bara "vill komma upp", "sova i eran säng" och "gå till dagis nu". Hur gör jag, ska jag konsekvent svara med ramsa vad han är vill på natten eftersom min välvilja gör att han börjar trilskas ännu mer?

Varvat med ovan hojtade så har han nästan nattligen ett uppvak då han gallskriker. Min sambo tar oftast detta då jag har nattamningspasset på 6 månders systern, och när han kommer in så sparkar han och slår omkring sig. Tröstande eller lugnande når inte fram. Det känns som att ramsa i det läget är meningslöst då han inte kommer höra den ens. Vad gör man, att låta honom gallskrika i 5-10 min som han utan problem kan göra känns inte bra då han väcker sin syster?

Tacksam för svar då natten som var gav sammanlagt 2 timmars sömn för hela familjen :(
Mamma till Jungel-George född 0712, kurad 0806 och Lill-Fia född 1002!
miniz

Inlägg av miniz »

Hej.

Ville bara säga att du är inte glömd. Har inte tid nu, men àterkommer snart!

Kram.
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
miniz

Inlägg av miniz »

Nu!

Natttrotsare har jag ocksà haft. Tungt är det, när man bara vill sova...
Vi hade en regel, all trafik är underhàllning.

Hon kunde ocksà skrika mitt i natten och vara nästan otilnärmlig, vi lugnade henne sà kort som möjligt och sedan ut med ramsan. Om det blev flera nätter i rad aktade vi oss för att gà in, för linjen mellan trots och problem är tunn, ytterst tunn. Om han har mardrömmar och du vill hjälpa honom, sà ha bràttom. Stannan inte och dutta där inne. Ger du honom lillfingret har han plötsligt hela din arm eller halva dig. :lol:

Du kan svara pà de flesta fràgor protester med det ser vi pà i morgon, nu är det natt. Punkt. Och ramsan.

Flera pà forumet har fixat en kisshörna till nattebruk. Kanske ni kan göra det samma, en lampa han kan tända och en stol sà han kommer sig ut och pottan. Ni kan öva pà dagen hur det gàr till och du kan ställa in det innan du lägger dig, sà blir det inget cirkus med det under läggningen iallafall. Om han inte klarar av friheten, sà fàr han kissa i blöjan eller somna om och kissa i toan som vanligt pà morgonen. Om han ber om en chans till hade jag gett èn chans till, sedan är det slut, bort med potta och service pà natten.

Kom ihàg att barn fràgar med pàstànden. Ofta med STORA bokstäver under trotsen. Dà màste man som förälder hàlla lugnet och den självklara attityden och svara pà fràgorna.
Jag vill sova hos er - ramsan. Jag vill inte sova - ramsan.
Man fàr akta sig med ramsan ocksà, för det blir ocksà trevlig underhàllning. :roll:

Här är en liten tràd var du kanske kan hitta nàgot.
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=13298
Läs gärna trotskapitlet ocksà.

Kram.
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"