Vår älskade Julian är nu 2 år och 4 månader. Nu börjar dagis igen, och han ska få flytta upp till de stora barnen. Stor kille.javascript:emoticon(':lol:')
Han har sovit som en stock 12 timmar på natten och 1 1/2 timme på dagen, varje dag, jämt. Även på dagis före sommaren. Fram till nu. Skillnaden stavas "vagn"- Vi har tränat under sommaren för att lära honom att sova i vagnen, men alla verktyg, ramsor och knep som vi samlat på oss har inte hjälpt mer än enstaka gånger. Vi har inte lyckats, helt enkelt.
(Han sov inte bra i vagn när han var under ett heller, tillslut valde vi att sluta kämpa emot och tog in honom för sov).
Och ja, kanske gav vi upp lite för snabbt den här gången och tänkte att "det där löser sig när han börjar dagis och se de andra barnen somna i vagn".
Men nu är vi här, vad ska vi göra?
Vi är inne på dag tre, och Julian har inte sovit alls under dagen. Har legat vaken i vagnen 45min till 1 timme enligt fröknarna. De är nöjda med detta, men det är inte vi! Vi är ju vana vid vår utsövda, glada kille, men nu kraschlandar han vid fem och är suuuupertrött, och ledsen, såklart.
(Visst är det så att han ska ha iallafall 13 timmar sömn vid hans ålder?)
Vi funderar på två lösningar, om det här inte sätter sig snart:
1. Gå tillbaka till småbarnsavdelningen och god sömn inomhus. Tråkigt för Julian, och frågan är hur länge han måste gå kvar där i så fall, det kommer knappast göra honom bättre på att sova i vagn.
2. Ge honom lite längre nattsömn (säg 12 1/2 tim) och en 20-minuters sömnslurk på eftermiddagen efter dagis (vi hämtar kl.15 på dagis). Men vi är tveksamma, eftersom det kanske kommer gör det ännu svårare att få till det där vagnsovet på dagen. Plus att det känns så otroligt trist att behöva gå hem varje dag när man just fått hämta och vill ut och leka!
Phu! Lång tråd. Har ni några råd?javascript:emoticon(':lol:')
Simon och Helena
Snart 2.5 år, nya förutsättningar på dagis
Snart 2.5 år, nya förutsättningar på dagis
Julian, kom till jorden 080409
Påbörjad SM 080705
Påbörjad SM 080705
Hej Simon och Helena!
Mina juveler har också efter ca 14 mån haft svårt att sova längre stunder i vagn, bla pga av att de är utpräglade magsovare och vid den åldern började det bli trångt på mage i vagnen och vi gick över till säng vid dagsluren. Det som däremot fungerat senare är ca 45 min lur på rygg i vagnen med en mörkläggande, luftgenomsläpplig filt över sufletten så ljuset stängs ute. Vi har sedan vagnat alt gått en sväng tills de somnat.
Jag föreslår att ni lägger honom en halvtimme tidigare på kvällen en period för att få till längre natt och sedan låta fsk jobba på med vagnsovandet mha filt över suflett och vagnande.
Elle
Mina juveler har också efter ca 14 mån haft svårt att sova längre stunder i vagn, bla pga av att de är utpräglade magsovare och vid den åldern började det bli trångt på mage i vagnen och vi gick över till säng vid dagsluren. Det som däremot fungerat senare är ca 45 min lur på rygg i vagnen med en mörkläggande, luftgenomsläpplig filt över sufletten så ljuset stängs ute. Vi har sedan vagnat alt gått en sväng tills de somnat.
Jag föreslår att ni lägger honom en halvtimme tidigare på kvällen en period för att få till längre natt och sedan låta fsk jobba på med vagnsovandet mha filt över suflett och vagnande.
Förlåt en möjligen lite korkad fråga: Men varför i hela friden måste han börja sova i VAGN när han börjar på större avdelningen??? Om de små barnen gör det kan jag köpa, men få 2,5-åringar ryms ju något vidare i vagn, så varför BÖRJA med det då
Och inte ska väl avdelning avgöras av killens sovpreferenser
Borde väl vara den pedagogiskt åldersanpassade verksamheten som styr i vilken grupp de olika barnen hamnar, eller 
Mamma till Stora guldklimpen född april -04
& Lilltufsan född feb -06 
Nu har 14 dagar gått, sedan den nya "sova i vagn" infördes. 4 av dessa gånger har han sovit - väl utspridda, men 10 av dagarna inte alls. Vila mellan 20- 60 minuter har det dock blivit.
Varför han måste sova i vagn? Jo, de "stora" barnen går alltid ut efter lunch, kl.13, det är enda tillfället som bjuder sömn.
Varför vi funderar på att återvända till de mindre barnens avdelning? Jo, så att Julian får sova alls.
Vi är nu mycket rådvilla. Kan det vara så att vi är ute i ogjort ärende med att tillsammans med dagis får vår, helt riktigt, för stora kille i en alltför liten vagn?
Vad är då lösningen om vi inte byter avdelning - att hoppa över dagsömnen trots att han Julia knappt är 2 år och 5 månader och fram till för två veckor sedan sov som en stock 12 timmar natt, 1 1/2 timme dag?
Någon som har klokheter och råd i detta?
Undrar och hoppas,
Simon, Helena och Julian
Varför han måste sova i vagn? Jo, de "stora" barnen går alltid ut efter lunch, kl.13, det är enda tillfället som bjuder sömn.
Varför vi funderar på att återvända till de mindre barnens avdelning? Jo, så att Julian får sova alls.
Vi är nu mycket rådvilla. Kan det vara så att vi är ute i ogjort ärende med att tillsammans med dagis får vår, helt riktigt, för stora kille i en alltför liten vagn?
Vad är då lösningen om vi inte byter avdelning - att hoppa över dagsömnen trots att han Julia knappt är 2 år och 5 månader och fram till för två veckor sedan sov som en stock 12 timmar natt, 1 1/2 timme dag?
Någon som har klokheter och råd i detta?
Undrar och hoppas,
Simon, Helena och Julian
JVild
Hej!
Svårt att svara på tycker jag. Ni får prata mer med personalen och försöka komma fram till en bra lösning för er alla.
När vår dotter började på förskola var hon 2 år och 7 månader. Hemma sov hon middag men inte på dagis. Hon tyckte det var jättekonstigt med madrasser över hela golvet. Hon var ju van vid ett mörkt rum med spjälsäng. Första veckan stod hon upp hela vilan.
Vi löste det så att hon fick sova 20 minuter när vi hämtade henne. Hennes tre lediga dagar sov hon som vanligt på dagen och ibland 13 timmar under alla nätter. Denna ålder är också en övergångsålder med dagsömnen för de flesta. Många slutar sova vid 2.5
Jag som arbetar på dagis hade nog valt att ha kvar honom med de stora barnen och försöka kompensera sömnen så som vi gjorde.
Lycka till!
Susanne
Svårt att svara på tycker jag. Ni får prata mer med personalen och försöka komma fram till en bra lösning för er alla.
När vår dotter började på förskola var hon 2 år och 7 månader. Hemma sov hon middag men inte på dagis. Hon tyckte det var jättekonstigt med madrasser över hela golvet. Hon var ju van vid ett mörkt rum med spjälsäng. Första veckan stod hon upp hela vilan.
Vi löste det så att hon fick sova 20 minuter när vi hämtade henne. Hennes tre lediga dagar sov hon som vanligt på dagen och ibland 13 timmar under alla nätter. Denna ålder är också en övergångsålder med dagsömnen för de flesta. Många slutar sova vid 2.5
Jag som arbetar på dagis hade nog valt att ha kvar honom med de stora barnen och försöka kompensera sömnen så som vi gjorde.
Lycka till!
Susanne
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
-
Annaepersson
vara på storbarns avdelning men sova his de små
Jag är helt säker på att om ni tar upp problemet på förskolan så kommer de att anpassa sig till er son. Han kan väl gå på storbarnsavdelningen men sova på småbarnsavdelningen. Det är faktiskt deras plikt att se till varje barns behov, tror mig, jag driver två förskolor. Stå på er, det här med sömnen påverkar ju hela hans dag!
Lycka till!
Lycka till!
Re: vara på storbarns avdelning men sova his de små
:thumbsup:Annaepersson skrev:Han kan väl gå på storbarnsavdelningen men sova på småbarnsavdelningen. Det är faktiskt deras plikt att se till varje barns behov,
-
emelie
Re: vara på storbarns avdelning men sova his de små
Precis vad jag skulle föreslå.Annaepersson skrev:Han kan väl gå på storbarnsavdelningen men sova på småbarnsavdelningen. Det är faktiskt deras plikt att se till varje barns behov,
Så har de löst det på mina barns förskola, barn som behöver sova dagtid när de går över till storbarn, fortsätter sova på sin gamla avdelning så länge det behövs.
De har ingen sovvila alls på storbarn här, men barn kan ju behöva sova iaf.