hjälp tlll en mor med schemafunderingar, igen!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
sue

hjälp tlll en mor med schemafunderingar, igen!

Inlägg av sue »

hejsan alla igen!

Jag har ni bestämt mig för att ändra lite på min sons schema som i dagsläget ser ut så här:

6,30 morgon
8-8.45 sova
10-10.45 sova
12.45- 14.15 sova
16.30-16.50 sova
19 natt

Jag har märkt under en period att han är lite svårsövd på andra dagsluren och även vaknar tidigare på morgonkulan och babblar.
Mitt nya schema som jag har tänkt, med enbart naturliga sovcyklar :wink:

6.30 morgon
9-945 sova
12.30-14.30 sova
16.40-17 sova
19 natt

Det ger en total sömntid på 14 timmar och 35 minuter per dygn är det för lite för en 6 månaders stor kille?

Hur gör jag när jag ska ändra?

Också en bamsekram till Anna som har varit ett fantastisk stöd under hela vår kurning du är en sann Supernanny :!:

kramar Susanne
Emmy

Inlägg av Emmy »

Orkar din kille vara vaken 1 h längre på morgonen?, som det blir med det nya schemat. Kanske kan han sova 8:30-10. Sen 1,5 h på middagsvilan och när den ska vara får du kanske bestämma utifrån hur långa stunder han orkar vara vaken. Nästan 3 h kan vara länge när man ska ta in hela världen :wink: :D .
Stolt mamma till Lowe 050311 och Milia 080814.
sue

Tack för hjälpen!

Inlägg av sue »

Hejsan

Tack för det fina förslaget! Jag tycker att det verkar kanonbra med 1,5 timmes sömn på förmiddagen också, men jag försöker också att passa in tiderna till min store pojks schema hos dagmmamman som visserligen är lite flexibelt men jag brukar lämna 8.30 och hämta 12. Jag måste lämna och hämta med bil eftersom vi bor mitt på landet. 12.30 brukar de båda pojkarna sova middag tillsammans= kaffepaus för mamma :D . Jag inser att steget från det gamla schemat kan vara lite långt men hur ska man kunna fixa ihop allt?

Eftersom det gamla schemat krånglar lite på en del programpunkter ( andra dagsömnen 10-10.45 och sista 16.30-16.50) så är jag i stort behov av ett schema som jag så snart som möjligt kan börja med men jag har fastnat i mitt tänk!
Snälla hjälp!!

kramar susanne
sue

TACK

Inlägg av sue »

:D Tack snälla du!
Ibland behöver man en tankeställare, tack för att du sände en till mig!
Självklart kommer inte min lillkille att orka vara vaken en timme längre på morgontimmen och det håller förmodligen inte med den snålt tilltagna förmiddagssömnen. Jag ska höra med dagmamman om Calle kan komma 8-12 istället när han kommer så borde det lösa sig så kan Calle och Wille sova 12.30-14 på eftermiddagen kanske?

Men frågan kvarstår, Hur gör man när man ändrar? hur gjorde du? Hade du problem i samband med förändringen? vilka?

Många frågor!!!
kramar Susanne
Emmy

Inlägg av Emmy »

Låte bra med middagsvilans tider :D och mammas kaffepaus :wink: :D . Jag tycker du ska ändra schemat rakt av och utnyttja marginalkvarten om det krisar. Blir det verklig kris och han är för trött :sleep: kan du skjuta tiden en halvtimme och sen en kvart nästa dag. Kanske sover han inte 1,5 h på fm första dan, men efter nån vecka sitter säkert det nya schemat 8) :D . Lycka till!
Kram Emmy.
Stolt mamma till Lowe 050311 och Milia 080814.
sue

Schemapremiär till helgen!

Inlägg av sue »

hej!
Tackar så mycket för klarsynt hjälp, på lördag sätter jag igång med nya schemat. Har fixat med dagmamman om nya tider för storebror så att allt ska kunna klaffa!
:)
Många kramar Susanne

Ps ännu en fråga är eftersom jag vill att Wille ska sova ute på förmiddagen och han är en ganska bastant liten kille på lite mer än 9 kilo så känns det trångt för honom med magläge i vagn med mycket täcke och varma kläder även om jag har en ganska rejäl vagn, funkar det att lägga honom på sidan eller rygg? :?:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"