Vaknar på nätterna, pigg och glad

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Elma

Vaknar på nätterna, pigg och glad

Inlägg av Elma »

Denna fråga har säkert besvarats förut, men jag kan inte hitta, så här kommer en ny:

Ludvig 6 månader sover i eget rum och har nyligen vants av med nattmål (helammar dock fortfarande dagtid, har precis börjat med smakportioner). Ludvig lägger sig kl 8 på kvällen och vaknar sedan ca 03:00. Pigg och glad. Hör hur han ligger och pratar inne på sitt rum. Efter ca 20-40 min börjar han bli sur och vill få hjälp med att somna om. Likadant runt 06:00. Oftast somnar han sedan om efter lite hjälp efter en halvtimme ungefär och vaknar sedan igen efter en timme och då går vi upp. Imorse gick pappa och tog upp honom 06:10 och han är hur glad som helst tills dess kl är 9 och jag går och lägger honom igen så att han får sova förmiddagsluren (45 min). Så vad är problemet? Jo, jag tänker att han trots sitt fina humör skulle må bra av att sova lite mer än han gör (det är lite si och så även med dagslurarna). Jag kurade storebror när han var tio månader och det gick jättebra så jag vet ju hur underbart det är med tolv-timmars nätter (inte minst för föräldrarna :D) Helst skulle jag vilja ha tolv-timmars natt, en 45 min lur på fm, en lång lur på 1,5 timme mitt på dagen och så 20 el 45 min på eftermiddagen. Men hur kurar man ett barn som är så nöjt? Ludvig somnar alltid själv på kvällen och även vid dagslurarna. Ska jag ändå lägga tillrätta och buffa? Idag lägger jag i sängen, pussar godnatt och går ut. Efter 5 min sover Ludvig som regel. Någon som vill ge lite goda råd?

Vill också bara säga att jag tycker att det här forumet är grymt :!: :!:
Vilhelm 080418
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Hej hej :D ! Ja, visst är det ett grymt forum :D ! Härligt att du har en sån nöjd liten kille.

Min tanke, även om han inte är ledsen, är att han är hungrig. Kanske vaknar av hunger och att det är det som gör att han inte somnar om. Så att kura en halvårsbebis på bara bröstmjölk skulle jag inte våga mig på. Om han skriker då kommer hungervargarna att smyga sig in och jag tror, utan att känna dig, att ni kommer få svårt att övertyga med verktygen. Så mer mat, sen 12 h natt är mitt tips!

Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
Elma

Inlägg av Elma »

Hej igen!
Hade inte riktigt tänkt på att han kunde vara hungrig, men kanske hade du rätt... En vecka senare har vi fått fart på den riktiga maten och han sover iallafall 10-timmar nu (fem nätter i sträck).

Så här ser schemat så som jag vill ha det ut:

07:30 godmorgon och bröstmjölk
09:00-09:45 förmiddagslur
11:00 mat (han äter en hel portion) och amning
12:00-13:30 middagslur
14:30 gröt (en hel portion) och amning
16:00-16:45 eftermiddagslur
18:00 gröt (en hel portion) och amning
19:30 amning
20:00 godnatt

Schemat funkar riktigt bra nu, vad gäller mat och dagslurar, förutom morgonen. Ludvig slår upp ögonen kl 06:00 (efter tio-timmars natt) och är jättepigg och på strålande humör! Kan detta fortfarande bero på hunger? Om inte - vad gör jag? Låter jag honom ligga och jollra i sängen för att tröttna efter 45 min och somna om själv eller försöker jag buffa och hålla på tills han somnar om? Känns inte så bra att "tvinga" honom att sova när han är så glad.... Samtidigt väcker han ju hela huset kl 06:00 med sina glada tillrop, men så kanske det måste få vara en tid? Kanske kommer han sova längre och längre om vi bara låter honom vara? Vill gärna veta vad andra tror och om någon känner igen sig vore det kul att höra hur ni gjorde och vad resultatet blev.

Kram!
Vilhelm 080418
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej!

Härligt jobbat med maten! Det är DET de behöver. Från sex månader kräver de lite mer bränsle, det är himla mycket som händer i kroppen då. :thumbsup:

Hur är det med mörkläggningen? När ljuset smyger sig in tenderar den säkraste sovare att vakna tidigt, bara att gå till sig själv.

Banan på middagsgröten gör susen, banan innehåller ett bra sömnämne. 8)

Fixa beckmörkt i rummet, kör det. Om det inte var där skon klämde kan vi prata om väckarklocka, men vi tar en del i taget.

:heart:

Visst ÄR forumet det bästa av det bästa :!: :idea: 8)

:heart:
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"