Från blöjan till pottan och Att känna sig behövd

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
Rosine
Inlägg: 408
Blev medlem: ons 04 mar 2009, 16:16

Från blöjan till pottan och Att känna sig behövd

Inlägg av Rosine »

Från blöjan till pottan
Vår son är 1 år och 10 månader och vill ganska ofta att vi inte sätta på en ny blöja. Det verkar handla mest om att det är skönt att vara naken och jag tror att det är för tidigt att låta honom gå utan blöja. Vi tillåter att han är helt naken en viss tid varje kväll och då händer det regelbundet att han kissar men inte i pottan. Å andra sidan är jag rädd att vi missar hans signaler att han vill slippa blöjan på allvar. Jag undrar hur detta märks och hur vi kan veta att han har någorlunda kontroll. Just nu annonserar han när han bajsar och kissar (i blöjan), men inte innan han gör det. Däremot kan han sätta sig på pottan vid blöjbyte och så kissar han ”medvetet” eller pressar ut lite bajs.

Att känna sig behövd
Hittills har sonen hjälpt till vid allt där han bara kunde. Men nu händer det ibland att han inte gör det, när jag fråga ”Kan du göra det och det?”, eller så säger han att mamma eller pappa ska göra det. Inte allts med trots i rösten eller ögonen utan helt avslappnat. Men barnet ska ju inte bara hjälpa till när han har lust utan vara verkligen behövd. Och det kan han ju inte känna om han ser att vi gör saker och ting ändå. Men i vilket ålder tror ni ska man börja att verkligen kräva att han gör vissa saker, och hur får man honom att göra det?

Tacksam för alla tipps.
Rosine
Storebror Augusti 2008, sömnkur mars 2009
Lillasyster Maj 2010, standardmodell
Susanne*
Inlägg: 2027
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 15:11
Ort: Ny Skåning

Inlägg av Susanne* »

Hej :D
Gällande blöjan så läs gärna kapitlet om "potträning" i Barnaboken.

Jag tänker som så att det är en process och processen måste få ta sin tid för att man ska kunna kontrollera. Och hur lär man sig det då? Lyssna på din kloka unge. Han vill gå naken, slippa blöja, börjar nosa sig fram till vad kiss/bajs, toa/potta är. Ge honom förutsättningarna att själv fortsätta med det och visa vart potta/toa finns, säg "vad praktiskt", låt honom gå naken så mycket som möjligt etc. Skapa inga måsten och definitivt ingen maktkamp. Avdramatisera och låt honom sköta det själv och ta sin tid. Mina barn har släppt blöjan, dagtid, från strax före två års ålder. Jag har inte pottränat dem alls men just gjort så som ovan. När de var 1.5 var det tydligt att de var nyfikna, intresserade och tig det därifrån själva - med stöd.

För social delaktighet så planera in vissa saker som genomförs. Det behöver inte vara så långrandigt och ej eller att vissa saker alltid måste göras. Men det måste bli en naturlig delav ert liv att "ni klarar er sämre utan honom" och då är det en bra hjälp att planera. Matlagning, dammsuga, tvätta golf mm. Be inte om hjälp utan "jag klarar mig sämre utan dig" är vad som gäller och då ska det genomföras, kort men som ni påtalat. Om du inte tar hans hjälp för han inte vill så vad säger du då? Det viktiga är, för mig, inte saken i sig utan hur man lever tillsammans och vad man då förmedlar, och vad barnet känner.

Läs om social delaktighet i under favoriter:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=18665

Kram
Susanne :D
"Det talas för lite om glädjen med barn..."
Tre underbara godingar: 1996, 2003, 2007
Rosine
Inlägg: 408
Blev medlem: ons 04 mar 2009, 16:16

Inlägg av Rosine »

Tack för svaren, Susanne.
Jag har läst kapitlet i barnaboken. Vi har inte heller gjort potträning. Jag är bara osäkert hur jag vet att nu är det dags att slippa blöjan. Men att ge honom förutsättningar betyder nog att han måste ha möjligheten att inte kissa blöjan, alltså ofta vara utan blöjan för att kunna bestämma sig att sätta sig på pottan? Vill ju gärna slippa kiss och bajs på soffan eller likn. (bajs på bordet hade vi redan…), men då ska vi håller oss bort från den.

Jo, angående social delaktighet vet jag faktiskt inte vad jag ska säga när han inte har lust att göra det eller det. Finns det förslag? Har försökt med ”Åh, då måste smutsen ligga kvar”, och så ligger den kvar tills mamma eller pappa städer bort den på kvällen … Men som du sa är nog inte detta det viktigaste utan att ingen annan gjorde det så länge han var uppe. Och tack för påminnelsen att inte be om hjälp.
Rosine
Storebror Augusti 2008, sömnkur mars 2009
Lillasyster Maj 2010, standardmodell
blomman
Inlägg: 1775
Blev medlem: fre 28 apr 2006, 17:01

Inlägg av blomman »

Tja, frågar man så får man ju ta svaret liksom :lol: :roll: !
Mina hade en period då de artigt svarade "Nej tack" på frågor som "Vill du dammsuga i köket?" :D
Och som sagt, frågar man då är det ju en fråga!

Eftersom din lille kille är så liten ännu, så kan han ju gå på lite teater.
Jag tyckert inte ni ska kräva nånting alls, men däremot kan ni låtsas vara lite handfallna.
Var inte så himla vuxna och duktiga jämt! :roll: :wink:
Stå lite handfallen inför det stora lasset tvätt t.ex.
"Ojoj, har du sett så mycket smutsiga kläder!! Hur ska vi få dem rena?"
Varpå förmodligen sonen kommer på att man kan stoppa dem i tvättmaskinen. Kommer han inte på det får man hinta lite. "Ska vi stoppa kläderna i ugnen?"
Han kommer ju garanterat komma på vart kläderna ska vara för att tvättas, barn kan sånt.
"Jaha, DÄR ska kläderna vara! Vad bra! Då stoppar vi in dem där"

Samma vid köksbordet. Ni ska äta. Inga tallrikar finns det.
"Men, oj, vad ska vi äta på?" (Eller med om man vill glömma besticken istället)

Är du med på principen?
Istället för att ni ska styra allting, så blir han delaktig genom att han får komma med ideér om vad man ska göra. Människan är påhittig, även den mindre varianten!

Det här kan praktiseras på allt.
I den här åldern vinner ni mycket på att bli lite korkade och inte fatta nåt :lol: . Du hittar inte skorna, eller väskan, eller fjärrkontrollen.
Men han gör det! Vilken TUR att ni har honom! :!:

/Blomman
Rosine
Inlägg: 408
Blev medlem: ons 04 mar 2009, 16:16

Inlägg av Rosine »

Tack för svaret och tippsen, Blomman. Han har faktiskt hittat skorna och annat när vi verkligen sökt dem! Man glömmer nog lätt att i sådana helt okonstruerade situationer också ligger (kanske den största) värde.
Rosine
Storebror Augusti 2008, sömnkur mars 2009
Lillasyster Maj 2010, standardmodell
Rosine
Inlägg: 408
Blev medlem: ons 04 mar 2009, 16:16

Inlägg av Rosine »

Jag trodde faktiskt att han är på väg nu med full fart och vi lät honom vara naken så mycket som möjligt. Känns ju även bra att utnyttja sommaren för detta. Men nu har sonen hittat på att ”leka bebis” (han fick ett syskon för 9 veckor sedan) och så lägger han sig snällt på golvet och vill ha blöjan på som bebisen (har fått blöjan på stående sedan ett år tillbaka). Jag antar att det är klokare att inte (än) föreslå honom att han går utan blöja om han ändå vill ha den på?
Rosine
Storebror Augusti 2008, sömnkur mars 2009
Lillasyster Maj 2010, standardmodell
Rosine
Inlägg: 408
Blev medlem: ons 04 mar 2009, 16:16

Inlägg av Rosine »

I sommarvärmen har sonen gått naken i flera veckor, då det var så pass varm, och haft blöjor på bara i sängen eller när vi lämnade tomten. Mycket kisset gick i pottan men mycket gick även på golvet. Nu funderar vi på om vi redan ska köra på allvar och ta bort dagsblöjan helt, även om han har kläder på (det har ju blivit lite kyligare nu). Det stör honom inte mycket när kisset kommer på golvet och jag antar att det ska störa honom mer när det kommer i byxan och att det kanske främjar hela processen. Eller hur? Är dock samtidigt lite tveksam för att om man har bestämt sig att ta bort blöjan då ska man ju inte gå tillbaka till den. Svårt att säga om han redan är tillräckligt mogen. Kanske är det bättre att vänta tills han signaliserar att han vill gå utan blöjan även när han har kläder på?
Rosine
Storebror Augusti 2008, sömnkur mars 2009
Lillasyster Maj 2010, standardmodell
Susanne*
Inlägg: 2027
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 15:11
Ort: Ny Skåning

Inlägg av Susanne* »

Hej :D
Jag hade kört på utan blöja utan att göra en grej av det. Om du deklarerar stort "nu tar vi bort alla blöjor" så blir det en annan sak men om du helt naturligt går vidare och tar på kläder och ändå kanske har blöja i vissa lägen så tror inte jag att det skapar de gränserna. För oss så har det gått till så att det fasats ut lite. Varken svart eller vitt utan det bara fortsatte i en process.

Som du skriver så är också kläder nästa steg att känna av. Jag upplever att kläder initialt gör det lite "svårare" eftersom det är mer blöjlikt, just så som dagens blöjor fungerar. Det går dock över snabbt. Vi körde på massor av kalsonger och tog inte på en massa annat. (Det sitter i och för sig i även denna sommar då han tycker kalsonger är fullt tillräckligt som kläder :D ).

Tänk naturligt, process och att inte skapa prestige i det så kommer det gå finfint.

Hör av dig med rapport eller fler frågor.

Kram
Susanne :D
"Det talas för lite om glädjen med barn..."
Tre underbara godingar: 1996, 2003, 2007
Rosine
Inlägg: 408
Blev medlem: ons 04 mar 2009, 16:16

Inlägg av Rosine »

Tack för svaret, Susannne. Jag ska höra av mig hur det går ...
Rosine
Storebror Augusti 2008, sömnkur mars 2009
Lillasyster Maj 2010, standardmodell
chokladkaninen
Inlägg: 2604
Blev medlem: sön 16 mar 2008, 06:45
Ort: Uppsala

Inlägg av chokladkaninen »

Hej Rosine! :D

Bara som uppmuntran så håller vi på likadant med vår lillkille som ju är 2 mån yngre än din. :D Vi har också som målsättning att just bara erbjuda förutsättningar för att bli torr, och har gjort en grej av att köpa fina kallingar med mumintroll på. :lol: Jag känner ingen större stress över att han ska bli torr nu pronto, utan påminner honom bara lugnt om att det ju är på pottan man kissar varje gång kisset hamnar galet. Och ibland hamnar det ju rätt också.... Vi är nästan bara utomhus nu, annars är ju ett hett tips att låta honom hjälpa till (= låta honom göra helt själv) att torka upp efter sina olyckor. Då blir det ju efter ett tag lite jobbbigt att kissa på golvet. :wink:
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
Rosine
Inlägg: 408
Blev medlem: ons 04 mar 2009, 16:16

Inlägg av Rosine »

Tack, Chokladkaninen, för ditt svar. Jag såg det först idag.
Kanske har jag lite bråttom för att jag håller på med lilla bebisen och hushållet, och då blir kiss på golvet etc. lite: "Usch, måste det hända nu ???" Fast jag säger det ju inte och visar det förhoppningsvis inte heller. Men jag måste tvinga mig ibland att inte sätta på blöjan på honom, för det kan ju kännas bekvämare för mig om han har blöjan på.
Det här med att hjälpa städa efter olyckan funkar inte alltid (men oftast). En gång gjorde jag "hand om handen" då han inte ville, men han blev bara ilsken. Det kändes inte bra att tvinga honom.
Min man köpte kalsonger men han såg inte att de var "blöjanpassade", och de är ju lite för stora utan blöja...
Rosine
Storebror Augusti 2008, sömnkur mars 2009
Lillasyster Maj 2010, standardmodell
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"