Lite hjälp med lillan, snart 6 mån

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Arons mamma

Lite hjälp med lillan, snart 6 mån

Inlägg av Arons mamma »

Hej! :)

Min lillskrutta har haft schemalagda dagar länge och sömntimmar enligt boken. Nätterna sov hon så fint för några månader sedan, men nu vaknar hon några gånger och har svårt att sova under vargtimmarna. Pappan i huset har tyckt det varit jobbigt så jag har tagit upp henne till vår säng för att hon blir tyst fort då... Ooops :oops: . Idag bestämde jag mig för att hon ska få sova hela nätter hädanefter.

Schema hon haft senaste veckorna:

07.00 God morgon, ammar
08.00 gröt
09.00-11.00 sova
11.30 lunchpure´ + amma/ersättning
13.30-15.00 sova 1,5 h
15.00 mellisamning
17.30 middagspure´ , frukt efterrätt och vatten
19.00 kvällsvälling
19.30 godnatt

Tösen somnar fint på kvällarna. Jag lägger henne och godnattramsar, samma jag har till storebror. Hon kryper runt och blir lite arg ibland, men somnar oftast fort utan att jag behöver ramsa igen eller gå in till henne.

På natten vaknar hon dock flera gånger och skriker upp sig ordentligt om man inget gör förstås.

Mina frågor:
:arrow: Ser schemat bra ut?

:arrow: maten? (undrar om jag ger för myucket "riktig mat".

:arrow: Ikväll satte jag upp resesängen i grovköket för att hon inte ska störa pappan och inte heller lillebrodern som ligger rum i rum med oss. Det är väl ok? Tänkte sedan flytta in henne till lillebrors rum när nätterna är ok(det blir myyycket trångt men det går) annars tillbaks till vårt sovrum som vi skärmat av lite. (vi bygger ut huset nästa vår, längtar!)

:arrow: Borde jag inatt gå in och buffa direkt vid första pip inatt så som man gör när man vanligtvis kurar? Eller borde jag ge min godnattramsa som hon ju lyssnar till på kvällarna då jag lägger henne? Jag har ju använt buffning som verktyg ibland då hon haft svårt att lugna sig. kanske jag förstört effekten, men jag tror inte det. :oops: :roll:

Hoppas någon hinner svara ikväll. Annars fixar jag det själv. Då kör jag så som man gör första natten.

Förresten, vet någon hur man byter användarnamn? Jag har velat göra det länge, det stör mig så att det inte går.
// mamma till Aron född i januari 2008, kurad i början av september-08, bebis född januari 2010
_lill

Inlägg av _lill »

Hej!

Jag slänger in ett svar då det verkar som om många är på semester nu.... jag ska också börja kura min lille ikväll som även han är SM:as från start (om vi än inte kom hela vägen...). Funderade liksom du om man skulle börja på natt 1 el 2 då vi redan infört ramsan. Jag kom fram till att vi ska börja på natt 1 då vi inte använt ramsan som verktyg, men eftersom din lilla lärt sig somna till ramsan på kvällarna är min tanke att du kan börja från natt 2, alltså ramsa i nödfall och buffa i absoluta krislägen. Hoppas jag inte är ute och cyklar nu... :roll:

Schemat ser bra ut tycker jag. Vanligast är väl att man har 3 lurar för 6-månaders men funkar det för er så. Tycker ditt matschema ser bra ut, ungefär samma jag hade när min dotter var i den åldern.

Ska bli spännande att läsa om er natt!
:heart: Iris 080308 kurad i augusti 08
:heart: Nils 100319 SM från början, finslipningskur juli 10
Arons mamma

Inlägg av Arons mamma »

Tack för ditt svar! Jag gjorde faktiskt så inatt att jag började från natt två. Hon vaknade endast en gång men låg vaken länge. från Tre- över fyra va klockan när hon somnade om. Gick in och buffade en gång. Hoppas de går lika bra inatt... Eller bättre helst =)
// mamma till Aron född i januari 2008, kurad i början av september-08, bebis född januari 2010
Arons mamma

Inlägg av Arons mamma »

Inatt sov hon hela natten. från halv åtta igår till sex imorse. Hon kunde inte somna om men låg kvar utan större protester till klockan kvart i sju. Då tog jag upp en liten solstråle. Så glad man blir!
Elle

Inlägg av Elle »

\:D/ Härligt! :sleep:

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Arons mamma

Inlägg av Arons mamma »

Måste bara informera: "Så bra det gått för oss!" Tredje natten vaknade tösen vid tretiden, somnade snabbt om efter en ramsa. Väckte henne sedan på utsatt tid. Fjärde natten sov hon hela natten utan att vakna (vad jag vet) :P . Jag kan inte förstå att det går såhär bra. Känner mig så duktig, ha ha :lol: . Idag fungera även eftermiddagsluren perfekt. Och de senaste två kvällarna har hon somnat utan en enda arg eller ledsen ton. I LOVE IT! Jag hoppas allt fortsätter såhär bra. Annars täcks jag faktiskt säga att jag fixar motgångarna, känner så att jag vet vad jag håller på med! Nu inne på natt 5.

Hör väl av mig om det blir några frågor.

tack alla fina!
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Känner mig så duktig, ha ha
Det ska du verkligen göra, underbar läsning!

:heart: :sleep:
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"