Långt nattmål

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Myra

Långt nattmål

Inlägg av Myra »

Har en dotter som är snart 7 veckor... hon äter jättelänge på kvällen och somnar till då o då vid bröstet och inget verkar få henne att vakna (försöker verkligen att få henne att rapa) men så fort vi lägger ned henne i vaggan börjar hon vifta med armar o ben och och "knorra". När vi tar upp kommer det två, tre rapar och hon blir lugn. Lägger ned i vaggan igen och då börjar samma procedur med knorr, rap, lägga ned, ta upp flera gånger. Ibland börjar hon "söka" och äter lite till.

Precis samma sak vid nattmålet som inträffar ca 4-6 timmar efter att hon somnat. Nattmålet tar oftast 2 timmar innan hon somnar om pga allt rapande och ofta kräkningar. Hon ligger dessutom ofta o "knorrar" i sömnen, drar ihop sig som att hon har ont i magen och sträcker sen ut sig o blir "lugn". Är dessa saker något man kan/ska försöka göra något åt i nuläget eller är hon för liten än? Försöker köra enl standardmodellen på dagarna...

Har för mig att jag läst någonstans att man ska räkna åldern utifrån när den egentliga födseln skulle ägt rum? Hon föddes 2 1/2 vecka tidigare så egentligen är hon alltså bara 4 veckor eller ?
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Vad gäller hennes ålder kan du gå litegrann efter vikten. Jag skulle räkna henne som 5 veckor gammal nu och snart ikapp :lol: om hon alltså ökat ca 200 g/vecka, gärna drygt.

Det låter som om hon ligger på rygg :?: Hon sover bättre på mage (med larm :!: Och larm ska hon ha i vilket fall :!: ) .Att dra ihop sig och "sova groda" är helt naturligt för små barn. Däremot inte att "sträcka ut" sig, annat än när lilla äsklingen faktiskt sträcker på sig, precis som vi vuxna kan göra.

Rapa henne noga innan ni lägger henne och ta inte upp i tid och otid. Ni stör :cry: :cry: :!:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Myra

Inlägg av Myra »

Har nu testat att lägga henne på mage istället men det är ju samma sak ändå. Hon sprattlar ändå och lyfter på huvudet och knorrar och struntar vi i att ta upp henne blir det gråt till slut. Om man då tar upp henne kommer det en rap. Och så börjar hon "picka" och vill ha mer mat. Ger henne lite till och så somnar hon och jag försöker truga men går ej att väcka. Men sen när vi lägger ned i vaggan är det samma procedur igen. Jag inser att vi gör fel som tar upp henne och skulle inte göra det om jag inte trodde att det var för att hon behöver rapa... Försöker ju rapa henne innan vi lägger ned henne men hon bara sover så gott eller så kommer en rap och man tänker "yes" men ändå så gör hon så här. Funderar om man ska lugna sig och bara låta allt vara tills hon blir lite äldre då man även kan börja kura henne.
*frieda*

Inlägg av *frieda* »

Läs på standardmodellen (standardmodellen kan du ha ifrån början, du ska inte utgå ifrån att du måste kura ett äldre barn när du kan standardmodellisera en 3 v baby) (mat, mat och mera mat) Rapa ordentligt, mellan varje mål!! Buffa en stund efter att du har lagt henne! Eller lägg henne i vagnen och vagna - läs i barnaboken för att få in den rätta snitsen, övning kan behövas! Hon skall ligga groda med armarna "ovanför" huvudet, om du förstår vad jag menar? Är hon lite gasig kan du prova minifomdroppar - men jag rekommenderar att du helt sonika börjar med standardmodellen "Non Pardon"!! Attityden av självklarhet är A och O även på sådana här små :idea: :) Det är superdupermysigt och alldeles i sin ordning att man sover när man sover när man ska sova :sleep: O:)
Myra

Inlägg av Myra »

Ja jag läser o läser om standardmodellen och försöker köra efter den. Men antagligen måste jag göra ngt fel....hon sover numera på mage eller sida. Nu får jag väl en massa svar om att hon alltid ska sova på mage :lol: Ja ja det är väl bara att kämpa på. Igår blev allt heltokigt. Hon var vaken från 15.30 till 23.30!!! Försökte få henne att sova från o med kl 21 då hon ätit massor innan dess men först 23.30 somnade hon efter en massa rapar o kräkande. Ja jag har testat minifom oxå men ingen skillnad. Hon sov 23.30 till 04.20. Åt o somnade om kl 05.15 på mage. Men efter en timme började hon knorra o drog ihop sig fast hon ligger på mage!Hon vaknar inte direkt men höll på så en stund och sen blev hon tyst igen. Efter en timme till likadant.
*frieda*

Inlägg av *frieda* »

Nu önskar jag att jag befann mig på plats och kunde hjälpa dig :-k #-o

Du kanske skulle betsälla boken "Soven hela natten" bara för att verkligen SE hur du ska buffa/vagna :?: :idea: Det är inte alls så självklart i början, jag har tränat syrran (som är gravid) med tom vagn hemma hos henne i hallen, för att han skall SE hur man gör - och är beredd att rycka ut om det skulle börja strula när bebisen väl ankommit! Men kanske Anna W själv är bättre på att förklara så här skriftledes :?:
Myra

Inlägg av Myra »

Ja det vore inte dumt med hjälp på plats :D jag har Sova hela natten men har inte läst den än för jag har uppfattat det som att man inte ska börja kura förrän vid 4 mån. Hon vaknade kl 8.45 i morse. Hon åt ca 20 min, rap, blöjbyte, lite till mat. Sen satt hon o tittade på nät jag åt frukost, hon var med när jag lekte med hennes storebror i hans rum o vi pratade o tjorvade med henne oxå. Sen låg hon o "lyssnade" när jag duschade, sen en slurk till för att somna men icke. Lade henne på mage och buffade och först trodde jag hon somnade men sen började hon skruva på sig medans jag buffade och så kom kräks. Lät hon ligga kvar men hon blev bara mer o mer hysterisk och nu sitter jag här o skriver samtidigt som hon äter igen. Känner att man blir lite stressad samtidigt av alla tider "oj nu har det gått två o en halv timme och hon borde sova nu". Har jag gjort ngt uppenbart fel i ovanstående? :?: (om jag gissar själv så kanske att jag tog upp henne när hon blev hysterisk :oops: )
*frieda*

Inlägg av *frieda* »

Ja, det är ju en liten kräk-fia det där, så lite tjorv med magen måste det vara och då brukar buffning och vagning + magläge vara väldigt skönt :-k ... Kanske du skulle skriva ett par rader till Mammut Maria här på forumet? Hon har erfarenhet av bebis med magmuns-problem :idea: :!: Det kan ju bara var skönt att få utesluta något riktigt tjorv och få bekräftat att allt är i sin ordning om inte annat?
Myra

Inlägg av Myra »

Hon somnade 11.45 direkt när jag lade ned henne på mage efter den där sista slurken. :lol: Det är andra barnet och inför nummer två så har jag haft allt klart för mig hur jag ska göra och läst mycket AW så man blir så frustrerad när det inte funkar....ibland tänker jag att man kanske inte ska läsa så mycket och göra scheman och allt möjligt sånt för det kan kännas som att man inte hinner njuta av den lilla utan allt kretsar bara kring tider och man blir stressade om det inte funkar. Men det är väl så att om man kämpar lite från början så blir allt bra sen. :?
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"