Nå er endelig den etterlengtede lillesøsteren her ! (forlossningsberättelse får komme siden.)
Vi nyter alle av den trøtte lille søte. Isak er den fineste storebror, og har virkelig tatt til seg søsteren, rørende er det. Jeg har mange ganger grått mine barselstårer i takknemlighet til kjæreste Anna W! – Hva skulle vi gjort uten henne?! og alle dere andre her på forumet !
Noen spørsmål fra en ganske trøtt mamma: (ikke visste jeg at det var så slitsomt å være oppe og mate på nettene – Isak vår har jo sovet 12-timers siden han var 3,5 mnd, og det er jo en stund siden. Jeg liker best å sove som en gris ☺)
- Lill-Limpan ble født 6 dager før termin. Blir hun regnet som et barn født på termin, eller skal jeg trekke fra en uke når det gjelder mat og søvn ?
- Hvor lenge skal man egentlig ha barnet i teppe? Jeg tror jeg overdrev litt (!) med Isakkillen – han er så vidt kommet ut av teppet ☺
Ellers spiser og sover og prater den lille som er tre uker og tre dager gammel. Da er vel 2+2 vi skal ha for øyet, men hun har til nå bare blitt overtrøtt dersom jeg har prøvd å overbevise henne og meg selv om at det er en god idè å være oppe så lenge... Nå er 1,5 time mer overkommelig virker det som – tidligere var en dryg time nok. Jobber med fantasifulle metoder for å holde jenta våken under måltidet, særlig i begunnelsen når hun skal spise... Et velkjent problem har jeg forstått. - Ja, vi drar oss mot 2+2 langsomt og fint.
Noen ganger har jeg latt henne sovne selv i vognen etter at hun har spist siste omgang fra bryst 2, men ikke sovnet (på mage med alarm). Dette har gått litt ”sisåder”, og har hun skreket seg opp har jeg vognet henne til ro og noen ganger til søvns. Jeg ser at dette må hun læres til; det å sovne selv, for jammen kan hun våkne mange ganger og langt inn i luren. (selvsagt gir jeg en ekstraslurk også, dersom jeg er usikker på om lille magen er full) Jeg tror jeg har inne vogningsteknikken, jeg roer henne med en gang. Spørsmålet er vel nå hvor lenge jeg skal holde på, til før eller etter hun sovner. Er det ok med korte vogninger til en så liten også? Vil hun fatte hva som gjelder etterhvert?
I helgen og i går våknet hun på hver eneste 45 minskarv... Men ikke om natta, da har hun sovet sine 2-3-4 timer. Man begynner å fundere på om hun får nok mat, - er det økningsperioden rundt 3 uker som spøker med oss? Jeg innbiller meg at jeg har rikelig med melk – hun spiser lenge og tilsynelatende er hun god og mett. Et ”problem” er at hun blir så trøtt etter en omgang på bryst to, så kanskje jeg må tilby mer mat tidligere? Ville hun ”pigne til” av maten heller enn å sovne da, kanskje?
Jeg har pleid å tilby mer mat etter stell og litt samvær, ca 1 time og 10 min etter påbegynt måltid. Da sovner hun etter ca 10-15 min mat. Hvor lenge er det vanlig at man spiser fra bryst to?
Jeg har ikke tatt henne opp på 45minskarven, men vognet, men det har tatt sin tid før hun har sovnet igjen. Tidligst har hun fått mat etter lur på 1,5 time – da har det av og til blitt 3,5 timer mellom hvert måltids start.
Vi avventer en uke til, og blir det ikke bedre gir jeg litt tillegg etter brystene.
Ja, bare en tilstandsrapport og litt funderinger fra oss. Hvilken kilde er ikke dette forumet! Jeg håper noen funderer med meg!