Äntligen kom hon!

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
AMAMA

Äntligen kom hon!

Inlägg av AMAMA »

Hei alle,

Nå er endelig den etterlengtede lillesøsteren her ! (forlossningsberättelse får komme siden.)
Vi nyter alle av den trøtte lille søte. Isak er den fineste storebror, og har virkelig tatt til seg søsteren, rørende er det. Jeg har mange ganger grått mine barselstårer i takknemlighet til kjæreste Anna W! – Hva skulle vi gjort uten henne?! og alle dere andre her på forumet ! :heart: :heart:

Noen spørsmål fra en ganske trøtt mamma: (ikke visste jeg at det var så slitsomt å være oppe og mate på nettene – Isak vår har jo sovet 12-timers siden han var 3,5 mnd, og det er jo en stund siden. Jeg liker best å sove som en gris ☺)

- Lill-Limpan ble født 6 dager før termin. Blir hun regnet som et barn født på termin, eller skal jeg trekke fra en uke når det gjelder mat og søvn ?

- Hvor lenge skal man egentlig ha barnet i teppe? Jeg tror jeg overdrev litt (!) med Isakkillen – han er så vidt kommet ut av teppet ☺

Ellers spiser og sover og prater den lille som er tre uker og tre dager gammel. Da er vel 2+2 vi skal ha for øyet, men hun har til nå bare blitt overtrøtt dersom jeg har prøvd å overbevise henne og meg selv om at det er en god idè å være oppe så lenge... Nå er 1,5 time mer overkommelig virker det som – tidligere var en dryg time nok. Jobber med fantasifulle metoder for å holde jenta våken under måltidet, særlig i begunnelsen når hun skal spise... Et velkjent problem har jeg forstått. - Ja, vi drar oss mot 2+2 langsomt og fint.

Noen ganger har jeg latt henne sovne selv i vognen etter at hun har spist siste omgang fra bryst 2, men ikke sovnet (på mage med alarm). Dette har gått litt ”sisåder”, og har hun skreket seg opp har jeg vognet henne til ro og noen ganger til søvns. Jeg ser at dette må hun læres til; det å sovne selv, for jammen kan hun våkne mange ganger og langt inn i luren. (selvsagt gir jeg en ekstraslurk også, dersom jeg er usikker på om lille magen er full) Jeg tror jeg har inne vogningsteknikken, jeg roer henne med en gang. Spørsmålet er vel nå hvor lenge jeg skal holde på, til før eller etter hun sovner. Er det ok med korte vogninger til en så liten også? Vil hun fatte hva som gjelder etterhvert?

I helgen og i går våknet hun på hver eneste 45 minskarv... Men ikke om natta, da har hun sovet sine 2-3-4 timer. Man begynner å fundere på om hun får nok mat, - er det økningsperioden rundt 3 uker som spøker med oss? Jeg innbiller meg at jeg har rikelig med melk – hun spiser lenge og tilsynelatende er hun god og mett. Et ”problem” er at hun blir så trøtt etter en omgang på bryst to, så kanskje jeg må tilby mer mat tidligere? Ville hun ”pigne til” av maten heller enn å sovne da, kanskje?
Jeg har pleid å tilby mer mat etter stell og litt samvær, ca 1 time og 10 min etter påbegynt måltid. Da sovner hun etter ca 10-15 min mat. Hvor lenge er det vanlig at man spiser fra bryst to?

Jeg har ikke tatt henne opp på 45minskarven, men vognet, men det har tatt sin tid før hun har sovnet igjen. Tidligst har hun fått mat etter lur på 1,5 time – da har det av og til blitt 3,5 timer mellom hvert måltids start.

Vi avventer en uke til, og blir det ikke bedre gir jeg litt tillegg etter brystene.

Ja, bare en tilstandsrapport og litt funderinger fra oss. Hvilken kilde er ikke dette forumet! Jeg håper noen funderer med meg!
blivandemamma
Rådgivare/advisor

Inlägg av blivandemamma »

Hej och grattis till nya lilla älsklingen :heart:

Jag skall försöka svara lite på dina funderingar :D

:arrow: 6 dagar innan utsatt tid hade jag sett som fullgånget barn och inte räknat av i levnadsveckor. När ökningsperioden infaller, är ju inte på dagen 3 veckor heller osv. Det är lite varierande.

:arrow: Får se om jag förstått dig rätt, menar du när man skall sluta att svepa in barnet till ett litet paket, med en filt? Det har jag gjort ganska länge, jag också :lol: men i barnaboken säger AW när den verkliga födseln inträffar, dvs 3 veckor.

:arrow: Skynda långsamt! Det är ett litet barn du har och som du själv skriver så är det STRÄVAN efter 2-2 fortfarande. Det bra om du inte vagnar barnet till sömns, det är att lugna barnet, man gör med vagningen. Visserligen är barnet litet fortfarande. Men du kan ju ha i bakhuvudet att sista biten in i sömnen skall barnet fixa själv.

:arrow: Det kan mycket väl vara ökningsperioden nu. Hur lång tid ett barn ammar från varje bröst är helt omöjligt att svara på!! Alltifrån 5 minuter till 30 minuter är vanligt! :wink:

Du tänker så fint så fint om dagarna med lilla hjärtat! Det här blir jättebra! Skynda långsamt och njut!

:heart:

Anna
Gammalt barnaboksbarn och mamma till
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
AMAMA

Inlägg av AMAMA »

Hei!
Takk for svarene dine, blivandemamma!

Jeg blir ennå ikke helt klok på dette med 45-minskarvene. Hun våkner opp som vanlig, så jeg tror ikke det er snakk om aktutt overlevningsångest som må stilles med mat omgående. Vi har vognet når vi har synest at det har vært nødvendig, (som oftest..). Det kan ta sin tid – ikke å roe henne- å sovne igjen. Jeg funderer nå over å toppe måltidet med erstattning. :arrow: Er dette klokt, eller vil skarvene sannsynligvis soves over etter en (kortere;)) periode? Har den berømte 45-minskarven med hvor mye mat det er I magen å gjøre, eller vil man uansett våkne og vri mer eller mindre på seg? (Vil legge vil at på nettene, utenom siste passet etter kl 4 da hun alltid våkner etter ca 45 min, har hun sovet over skarven.)

Jeg har også, i min iver, innført 6 timers natt. Lillan har ikke vist noen tendenser dit, og jeg tenkte det var på tide. Kanskje litt tidlig, men vi er I gang og på andre natten. Går natt gikk fint – jeg hadde rustet meg som til en kur ☺. I og med at hun har blitt vognet før tok det ikke lang tid å roe henne – på det meste vognet jeg kanskje 5 min, men hun skrek ikke sannenhengende og ille da heller, bare litt mer enn tidligere. 6-7 litt lengre vogninger og 6-7 korte. Jeg fikk også sove derimellom. Første vogning var etter 3 timer.
I natt var første vogning etter 4,5 time – så lenge har lillis aldri sovet tidligere! Og nå var spørsmålene “sterkere” eller hva man skal si. Vogningen tok like bra, men måtte brukes oftere, tror jeg. Fra 2.15-2-50 vognet jeg 8 ganger, noe varierende hvor lenge. Fra 3-3.25 vognet jeg ca ti ganger…, også varierende hvor lenge om gangen. Lillis våknet igjen da det var på tide med mat kl 3.45. Spiste i 45 min! …og sov ca en time… Visst jeg ikke husker feil - jeg er ikke helt tilregnelig om natten - gav jeg henne påfyll og så sov hun en time til… Skulle jeg ha vognet henne til å kunne sovne igjen her også?

For å være helt sikker at jeg har rett teknikk vil jeg gjerne se på den filmsnutten der Anna W vogner igjen, men jeg kan ikke finne den. Kan noen hjelpe meg? I BB skriver Anna ca tre-fire vogninger første natten osv. Jeg kaller det en vogning hver gang jeg drar i vogna, men det kan jo være så kort tid - kanskje er det en vogning man kaller det før den lille faller til ro og sovner igjen? Litt forvirretsøvning hjerne på meg her...
Dessuten – det er mørkt I rommet, og hvor lenge jeg vogenr tar jeg litt på kjenn. Hun har stilnet helt, og et par drag til med vogna. Skulle jeg tatt på mer lys, slik at jeg kan se henne?

Jeg er en tolmoig sjel, og skal stå rett og lede lillis til mer sammenhengende søvn. Er takknemlig for hjelp og funderinger videre.
AMAMA

Inlägg av AMAMA »

Vil bare legge til at innen nattesøvnen gir jeg bryst og mekl som jeg har pumpet ut tidligere på dagen, ca 100 ml har gått ned. Mett og god!
miniz

Inlägg av miniz »

Hei AMAMA och gratulerer med lillejenta! :heart:

För jeg glemmer det, her er linken til filmene.
http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... lmer-start
Jeg har også, i min iver, innført 6 timers natt.
Det er klassisk à väre ivrig med den andre for da vil man ha det rett med en gang. Husk à nyte av den lille som snart blir stor. (Min lille er allerede 5 màneder og spiser mat med oss till bords :shock: )

Bra at hun spiser godt for det er jo hovedmàlet sà her i begynnelsen.
Jeg har ventet med nattkamper litt lengre en det som stàr i boka, mest for à väre sikker pà at de ikke er sulten pà natta. For sulten kan man jo ikke väre. :wink: Sà jeg er ikke den rette til à gi deg ràd om vogninga pà natta.

Hvilket skjema har hun?

Kram.
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
AMAMA

Inlägg av AMAMA »

:D Hei Miniz!

Takk for svaret og linken. Det var nyttig, og vogningen min er godkjent.

Vi har ikke noe skjema, har bare fulgt lillis med SM, og sett det an hvor lenge hun har orket å være oppe. Oftest kubber hun etter påfyllingen, en sjelden gang kan hun være med nesten to timer. Deretter har vi prøvd å få til minst 2 timers søvn. (vekker ikke) Oftest vogner vi over 45minskarven, eller som jeg nettopp har gjort, tatt opp og sjekket om det gikk ned litt mer mat. Det gjorde det nå, og etter rapen var det besjing igjen, og hun har ennå ikke sovnet veldig godt igjen. Jeg er mer urolig for en overtrøtt unge enn for dette med maten faktisk. Tilsynelatende spiser hun seg bra og god og mett og er harmonisk all våkentid. Men nå skal jeg prøve å få I henne enda mer I løpet av våkentiden, og se om det hjelper mot “skarvingen”.

Da Isak var liten etterstrebet jeg også SM (først på rygg), men vi visste ikke hvordan vi skulle få han til å sove og til å sovne igjen. Dermed var det bare mer mat stort sett hele tiden vi hadde å komme med... Da jeg endelig fant frem til forumet her kunne vi heldigvis hjelpe han etter ca 2 mnd med liite søvn. Nå har jeg vært rolig og glad over at vi kan ty til vogning for å hjelpe lillesøster til søvns. 6-timersnatta ville jeg ha inn fordi jeg gikk utfra at hun kunne klare det sammenhengende etter det jeg har lest i BB, hun som spiser bra og er så rolig og fin. Jeg forstår hvorfor du valgte å ta det litt senere, og jeg ble ørlitegrann usikker før jeg la meg i går :D og angrer kanskje litt?

De siste fire dagene har dagen begynt 6-7 og det har da blitt natt mellom kl 21 og 22. I natt var det måltid kl 3. Nattmåltidet har ikke tatt lenger tid enn tidligere etter at jeg innførte 6timers natt, det kunne man kanskje tro etter det jeg skrev over, men 45 min var inkludert vanskelige raper, ekstra bleiebytte og ørlitegrann kos. (Hun er jo så søt :lol:) Jeg er litt treg om natta, men streeber etter 20 min..

:arrow: Du skriver at du har ventet litt, men hvordan har det sett ut når dere vel har gjort det? Hvordan regner du "omganger" vogning foreks?

Selv om det tilsynelatende vil ta litt lengre tid enn tre netter vet jeg at jeg klarer å forlenge natta til lillis. Jeg klarte jo det med Isak i vogn også! Og slik hun oppfører seg ser det ut som at det blir tatt imot med takk.

:arrow: Dette med 45minskarven - er det verdt å toppe med melkeblanding etter brystet, eller er det bedre å avvente og fortsette med litt vogning? Jeg truer på med puppen i dag!

Klem
miniz

Inlägg av miniz »

Det er klart hun klarer à sove sine 6 timer nàr mamma har rett attityd! :D (Jeg var redd for à invitere in ulvene hos deg, nàr jeg skrev at jeg venter litt, men rist dem av deg, folk gjör forskjellig og du gjör det ju sà bra!)

Jeg regner en vogning fra förste vognetak til de faktisk sovner og man kan sove selv. :lol:
Det kan ta sin tid. Etter först noen sekunder vàkner de til og etterpà tar det kanske et eller to minutter för neste "skarv" kommer og om de klarer seg over den alene kan man hive hodet pà puta! Sànn er det her ihvertfall.

45 minuttersskarven er plagsom. Om du ikke er sikker pà at hun er stappmett sà topp màlet med extra melk. Eller sà fàr du bare vogne over skarven.

Klem.
fem älsklingar
AMAMA

Inlägg av AMAMA »

Takk!
Ja, visst gjør hun! :D - Og perfekt at du regner det slik. Det er helt sikkert slik Anna W tenker også, jeg har bare ikke forstått helt og hatt mine egne termer - en vogning en omgang, og har da fått "litt prestasjonsangst" for å klare natten på tre slike... :lol: (noe jeg aldri har overbevist noe barn om, heldigvis..)
Da har det faktisk gått kjempefint, selv om jeg i natt var oppe og vognet to ganger. Må innrømme at også jeg gleder meg til 6 timers sammenhengende søvn... :sleep: :wink:

I kveld blir det morsmelkerstattning som nattslurk i stedet for utpumpet melk. Det går vel fiintfint med attityden det også. Det er litt for slitsomt å pumpe i dag, har ingen kraft til overs. Og det blir vel ikke verre for barnet med morsmelk på flaske i forhold til morsmelkerstatning på flaske - med hensyn til det at det renner fortere og det er enklere for barnet og en viss risk for at brystet blir mindre populært...?

Takk, igjen! Ja, tenk at det går så fort, og så plutselig gafler man i seg middag rundt bordet sammen! :D
blivandemamma
Rådgivare/advisor

Inlägg av blivandemamma »

Hej!

Så fint det går hos er! Och visst är det så att tiden går ruskigt fort nu när de små liven är supersmå :heart:

Det där med att bröstet skulle bli mindre populärt om man börjar ge flaska, tror jag har lite med medvetenheten att göra. När man själv är medveten om att det KAN bli ett poblem, blir det gärna det också. Men visst, det finns kanske en risk. Men jag brukar säga, vad är alternativet? Att slita ut sig själv för ingen nytta? Det slår tillbaka på en själv. Attityden är nyckelordet tror jag 8)

Anna
Gammalt barnaboksbarn och mamma till
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
miniz

Inlägg av miniz »

Det gjör du helt rett i, à gi henne erstattning, mener jeg.
Er det litt slit en dag sà er snarveier bra à ha.

(Og det er klart at hun ikke har noe skjema enda, hun er jo bare noen uker gammel. Jeg var litt for rask der, tenkte ikke pà at hun er född i juni. :roll: )

Klem.
fem älsklingar
AMAMA

Inlägg av AMAMA »

Takk, blivandemamma og Miniz, for engasjementet! - Ja, vi har fine dager sammen! – Nattslurk med morsmelkerstatning har også gått bra, og det var godt og helt nødvendig å ta pause fra pumpinga. I går kom jeg forøvrig på noe lurt, som jeg har en veldig avslappet holdning til når det gjelder Isak, men som jeg må etterhvert må etablere med lillesøster også, - dette at de ikke spiser like mye til hvert måltid og hver dag hele tiden ! Det er kanskje selvsagt for noen, men det er lett å bli stressa av mindre ... Særlig når lillan skarver etter 45 min, men i går sov hun også over skarven etter det jeg vil si var relativt lite mat i magen..

- I går natt, altså tredje natten, sov lillis over 5 timer. Deretter vognet jeg ca 30 min, for det meste korte ”perioder” før hun sovnet igjen. Da var det et kvarter til nattmålet, og antagelig må jeg på en el annen måte ha tatt henne opp mens hun var våken eller noe likevel. For i natt var det 4 el 5 vogninger igjen, og jeg tolker det dithen. Jeg husker virkelig ikke, jeg må ha sovnet stående eller noe... Skulle virkelig gitt henne mat etter 5 timer i stedet ... :(

Siden jeg er helt blåst stiller jeg nok et blåst spørsmål - som det sikkert ikke finnes et ”rett” svar på heller – kanskje dte er forskjellig fra person til person – men kanskje noen kan fundere med meg?
:arrow: Hvis man vogner ikke så lenge før man har tenkt at nattmåltidet skal være, hvor lenge skal man da vente etterpå før man tar opp barnet når det skal spise? Er ti min ”en sikker” periode ? Jeg husker at Anna W sier at dersom man skal sjekke til et barn kan man vente til ti min etter at hun har sovnet for da sover hun godt, foreks dersom man ramser barnet og det tar litt tid.
(Jeg har tatt opp lillis og gitt mat i stdet for å vogne visst hun foreks har våknet 30 min før nattmåltidet. (for å ikke virke for hysterisk ☺) Men i går gjorde jeg ikke det når hun våknet 3.15 med ”planlagt nattmåltid 4..)

:arrow: Hva synest dere jeg skal gjøre? Klistre på meg attityden igjen, og fortsette? Det tar vel bare litt lengre tid? Eller backa?

Jøss, i dag er dne lille så utrolig trøtt. Har bare holdt seg våken 2x1 timer, og jeg har virkelig brukt alle knep, særlig nå siste omgangen kl 10. Til slutt sloknet hun på rygg med meg støvsugende og underholdende og kitlende omkring :lol: Bare til å gi opp.. Jahh, vi får se hvordan dagen og livet utvikler seg - :wink:
Dersom andre leser denne tråden også vil jeg tipse om Heges bra råd om mageläge og åletrening; http://barnhjarnan.blogspot.com/search/label/magläge
Her hos oss er "ålingspassene" virkelig inspirerende :D

:heart: :heart:
miniz

Inlägg av miniz »

Hvordan gàr nettene nà?

Nàr jeg vogner rett för de ska spise, bruker jeg vente med à ta de opp til de puster fint og ikke gràter. Til de er rolig. Trur ikke det er sà lenge som 10 minutter, men pà natta er jeg litt fjern, sà jeg vet ikke helt. Men jeg passer pà at de ikke gràter eller er oppspilte pà noen màte.

Om hun viser tendenser til à sove fint i 5 timer kan du kjöre pà det og snart hjelpe henne til flere timer sammenhengende sövn. Men hun sover kanskje allerede sine 6 timer. :D

Klem.
fem älsklingar
AMAMA

Inlägg av AMAMA »

Hei igjen,

Her ble det så mye; jeg syk og besøk og alt mulig, så vi backa litt, noe som lillis tok imot med takk og sov sine 5 timer i fred. Det har hun fortsatt med og i går natt vognet jeg et par drag, og så sov hun over 6 timer. I natt likeså. Deilig!

Vi har hatt litt kveldstrassel - mest fordi mor ikke har klart å forstå hva lillis klarer om kvelden. Jeg trodde hun mååttte ha lur etter så og så lang tid, og ble usikker på buffingen min. Når jeg derimot gir lillis en pause når hun selv trenger det fungerer det kjempefint, hun får i seg det meste av nattslurken uten problem, og sovner på et blunk.

Vi jobber fremdeles på med 45-minskarven - det spiller ingen rolle om jeg fyller på fra flaske etter målet eller ikke. Hun spiser antagelig nok fra brystene.

:arrow: Noe som derimot ikke er deilig er at lillis har fått hoftepute, nå etter 6 uker. Isak hadde hoftedysplasi og lå med bena rett ut de første tre mnd. Han var ikke vant til noe annet fra fødselen, men lillis spreller og åler seg visst hun får litt støtte bak bena - og elsker det! (Har lest på Hege og litt Doman) Jeg har aldri hørt henne skrike som når de tok på puten i går :cry: :cry: Hun er et tvilstilfelle, litt umodne hofteskåler, men de ville behandle henne nå. Dumt de ikke gjorde det rett etter fødselen synest jeg..

Nå har vi tatt på attityden og tatt på pute for første gang. Det gikk fint. (Jeg hadde proppet henne fullere enn full med mat og hun var soveklar slik at vi kunne vogne henne dersom hun skrek.) Det gjorde hun ikke. Hun brydde seg ikke noe om bena i den tilstanden der - sove var det hun skulle!

Isak og jeg er alene hjemme i dag og får hjelpe hverandre med dette styret. Han har jo selv erfaringen :lol: 8) Jeg er litt urolig for motorikken dog. Hun ligger uansett på mage. Har andre erfaring med hoftedysplasi er jeg glad visst dere deler med dere.

Klem
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Re: Äntligen kom hon!

Inlägg av annawahlgren »

:D Du blir så vackert omhändertagen här :heart: och känner dig uppenbarligen hemma :heart: :heart: och jag är så innerligen glad för det :heart: :heart: :heart:

Jag vill bara tacka dig för dina underbart varma, kärleksfulla, njutningsfyllda ord:
AMAMA skrev:Vi nyter alle av den trøtte lille søte. Isak er den fineste storebror, og har virkelig tatt til seg søsteren, rørende er det. Jeg har mange ganger grått mine barselstårer i takknemlighet til kjæreste Anna W! – Hva skulle vi gjort uten henne?! og alle dere andre her på forumet ! :heart: :heart:
Tack, tusen tack \:D/

Och så vill jag förstås säga ett stor GRATTIS till den lilla nykomlingen, som uppenbarligen valt sin mor med omsorg. Och sin storebror. Och sin far :wink: :lol:

Du sköter henne alldeles underbart fint =D>

O:) :heart: :sleep:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
miniz

Inlägg av miniz »

Hvordan gàr det?

Jeg har ingen erfaring med hoftedysplasi, men dette
Nå har vi tatt på attityden og tatt på pute for første gang. Det gikk fint. (Jeg hadde proppet henne fullere enn full med mat og hun var soveklar slik at vi kunne vogne henne dersom hun skrek.) Det gjorde hun ikke. Hun brydde seg ikke noe om bena i den tilstanden der - sove var det hun skulle!
synes jeg höres ut som en plan! En bra plan!

Og gratulere med nettene.

Klem.
fem älsklingar
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"