Nyttbarn-Ny tråd!

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Och jag vill slå ett slag för potatismoset! :D :thumbsup: Bästa bebismaten - snabbt och enkelt att göra, gott, billigt och så blir de jättemätta. Och som regel kräks de mindre ju mer fast föda de får.

Fruktpuré tycker jag däremot är överskattat - hur mätt blir man på det, liksom? Jag skulle därför vilja föreslå amning till frukost, rejäl lunch, frukt el gröt till mellanmål, rejäl middag och amning till nattslurk. 8)
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
Jannike

Inlägg av Jannike »

Hej.

Tack för alla tips. Potatismos tcker lilltjejen är gott, och ja, jag synkar de två barnens tider, så de sover middag båda två samtidigt mitt på dagen. Då passar jag på att vila. Det är nog så att jag är rätt slutkörd efter alla sjukdomar och sömnbrist vi har/haft så det känns så hektiskt hela tiden, hinner inte få öronen upp över vattenytan känner jag. Jag har beslutat att lämna bort de två valparna så jag bara har den vuxna hunden kvar. Det lättar enormt på arbetsbördan.

Lilltjejen ska även få gröt på eftermiddagen för första gången idag. Vi måste göra något radikalt för hon vaknar fortfarande på nätterna och somnar inte om på ramsning och vagning. Det hela slutar i att hon får en flaska i vagnen och somnar sen om direkt. Så det måste vara mera mat ändå, trots att jag har gjort mitt bästa de senaste dagarna. Hon vaknar varje natt nu. Antagligen är det mera mat på dagarna som gäller samt i kombination med en dålig vana på natten. Det är pappa som ger flaskan, för mig känns det så fel. Hon ska ju SOVA!

Grejen är att hon är ju en enorm bebis. Fyller 5 mån på lördag och vägen 10 kg. Det kanske är så att hon behöver större volym på maten, att ersättningen inte räcker till. Så mera matig puré på lunchen och gröt till mellanmål. Vi ska byta till havrevälling istället för majsvälling på morgon och kväll för hon verkar inte jätteförtjust i majsvällingen ärligt talat.

Så här ser det ut för oss (gröten är nyhet fr.o.m. idag:

8:00 Frukost, amning + välling
9:00 Ensamlek
9:30 Utevistelse
10:00 Sova 45 min i vagnen ute medan storasyster har fortsatt utevistelse
11:30 Lunch, puré + ersättning. Social delaktighet, hushållssysslor
13:00 Sova middag 2 h
15:00 Mellanmål, gröt med fruktpuré + ersättning. Social delaktighet.
16:30 Sova 45 min
17:15 Bus och gos och sen social delaktighet vid matlagning
18:00 Middag, ersättning
19:30 Bad och kvällslurk bestående av amning och välling

Om det här inte funkar då måste jag kura, eller hur?
Storasyster född april 2008. Barnaboksbarn från början!
Lillasyster född December 2009. Också barnaboksbarn såklart!
Jannike

Inlägg av Jannike »

Igår fick hon så mycket mat som det bara gick, precis som de senaste dagarna då jag storsatsat. Hon vaknar ändå på natten. Daglurarna fungerar fint. Hittills har vi gett henne mat i vagnen och hon har somnat om direkt. I natt bestämde jag mig för att nu ska hon sova och att det får vara slutätet nattetid. Det resulterade i att jag har vagnat henne halva natten. Visst, hon somnade efter vagning, men bara i 5 eller högst 20 min. Det känns jättedumt nu när vi alla är helt mosiga och ska klara av en ny dag. Jag vet inte hur jag ska få i henne mer mat än vad jag får? Jag gör allt jag kan men det verkar inte räcka. I natt var jag säker, men idag så tvivlar jag på att jag gjorde rätt i natt. Om jag bara hade gett henne en flaska hade vi sovit gott sen allihopa. Det är jui det som är så knivigt. Ska det vara så här svårt att få barn att sova på nätterna utan mat? Snälla, sprid lite mera pepp åt detta hållet ni som är erfarna! Jag måste ha gjort något fel om jag måste vagna henne i 5 timmar!
Elle

Inlägg av Elle »

Hej Jannike!

Vet du, så här ska ni inte ha det. Det blir inte roligt för någon av er. Jag tycker att ni ska avvakta med en hela natten tills NI känner er säkra på att hon kan sova en hel natt utan mat och sedan bestämma er och genomföra. Så fram till dess fortsätt med mat, mat och mera mat under varje mål dagtid och väck för ett nattmål. Det är mina spontana tankar efter att ha läst det du skriver.

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Jannike

Inlägg av Jannike »

Hej!

Tack, Elle för stöd! Det enda jag kan säga att vi nu har officiellt kris. Det handlar inte om att väcka för nattmål, hon vaknar bara efter 45 min på natten. I natt var det katastrof. Denna (på dagtid) underbara, go'a och glada lillasyster har varit vaken i princip hela natten. Två flaskor med mat har hon fått vid två tillfällen. Hon somnade äntligen efter den sista.

För ca 10 dagar sen började strulet. Innan dess har hon sovit hela nätter under 2-3 veckors tid. Det är ju något som är ordentligt knas nu och jag vet inte vad. Jag tycker jag ger henne ALLT jag kan och lite till på dagen och så blir det pannkaka på natten ändå.

Det som har ändrats är ju att jag har slutat amma och ger henne mera mat i annan form än bröstmjölk och ersättning. Kan det vara magen som inte tål all den nya maten? Började med gröt för två dagar sen, men tänker backa med den och vänta lite till. Hur vet man egentligen att det är för tidigt med riktig mat för magen? Förstoppning? Hon bajsar mycket oftare nu än förut, 3-4 ggr/dygn även på natten. Det gjorde hon inte förut när jag fortfarande ammade. KAN det vara så att hon har magknip på natten av all den nya maten?

Det är så typiskt, på måndag ska vi åka iväg på en veckas semester utomlands. Det har vi sett fram emot så länge, men nu är vi helt slutkörda och är inte riktigt sugna direkt. Och avboka kan vi inte heller göra även om det är det jag skulle vilja göra för att få ordning på det här först. Det är svårt att njuta nu....

Följ mig gärna och hjälp mig felsöka så vi kan vända på den här skutan på rätt köl igen!

Kram på er...
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Hej Jannike! :D

Jag håller med om vad Elle har skrivit - en stor bebis kan behöva lite mer tid på sig för att klara en hel natt. Å andra sidan är man ju inte så hungrig på dan om man får äta på natten, och det tycker många (särskilt småsyskon, vad det verkar :?) är praktiskt - det finns ju så mycket annat kul att göra på dagen! :wink:

:idea: Så så här skulle jag nog göra om jag var du:
Bråka inte under veckan som är kvar till semestern och själva semestern, utan mata på, mata på, mata på på dagen, och bestäm en tid för nattmål då du ger om hon vaknar, allt väcker om det känns bättre. Rätt ofta är ju grejen med små barn att ha is i magen och inte dra för stora växlar på fnurror man hamnar i. 8) Och magen hinner ikapp också, om du matar på och avvaktar lite.

Och om det inte har blivit bättre på de dryga 2 veckorna är det regelrätt nattmålskurning som gäller. Men ge det lite tid först och njut av er semester hellre än att vagna hela nätterna. :D :heart:
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
Jannike

Inlägg av Jannike »

Hej igen!
Nu sover lilltjejen på nätterna hyfsat säkert. Nu har jag ett annat bekymmer och det är ålningen! Hon kan åla, men inte korsvis alltid, och inte speciellt långa sträckor. Nu har hon dessutom börjat resa sig på alla fyra och står och gungar som om hon ska hoppa över den korsvisa ålningen och krypa istället. Vad ska jag göra för att hjälpa henne att åla korsvis? Det känns som om man vill stoppa utvecklingen, eller iaf styra den så hon ålar innan hon kryper! Vore tacksam för hjälp!
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

Hej Jannike!

Har du kollat IAHP-forumet? Där finns det en hel del tips för ålning/kryp mm. mm.!
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"