Hjälp! Hur länge ska vi fortsätta?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
janabjuhr

Hjälp! Hur länge ska vi fortsätta?

Inlägg av janabjuhr »

Hej, vår son är sju månader och vi har kört kuren i 3 veckor. Han har alltid sovit ganska bra men har sen 4 månaders ålder velat äta allt för många gånger på natten. Han har aldrig vaknat före klockan sju på morgonen. Nu lägger vi honom sju på kvällen, han somnar inom 5 minuter själv och han sover hela natten men vill gärna vakna mellan halv sex och sex på morgonen, det har han gjort sen kurens första dag. Två dagar har han sovit till sju. Under vargtimmen när han vaknar ramsar vi direkt och vi ramsar och ramsar utan resultat, till slut är han jätteledsen och klockan har blivit sju och vi måste gå upp, vi lugnar honom då med buffning och tar upp honom när han blivit lugn men han lyckas aldrig somna om innan klockan är sju. Vad ska vi göra? Det är hemskt att börja varje morgon med en timmes gråt och skrik. Dessutom gråter han mycket mer nu på dagarna än någonsin förrut, men jag vet inte om det beror på den trista starten han får på dagen eller åldern, tänder eller annat. Han sover förövrigt väldigt bra på dagarna också. Ska vi ge oss och kliva upp den tiden eftersom han oneklgen inte verkar kunna sova längre eller ska vi hålla ut och hur länge i sånna fall? Vi är väldigt trött på vargtimmarna nu! Ps hur länge bör man vänta innan han kan nattas av någon annan?
Tack för svar. Jana m fam :lol:
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Se inte tillbaka :D Jämför inte :D Du vill ju inte ha tillbaka allt nattvaket, eller hur :?: Klart han sov snällt på morgonkulan då efter all nattlig underhållning :!:

På samma sätt ska du inte förlora dig i grubblerier över varför han var nöjdare på dagarna förut. Han var förmodligen betydligt tröttare :roll: Se framåt. Tänder etc påverkar inte negativt ett barn som sover bra. Missa aldrig skrattet-till-go'nattet och odla din egen glada attityd :!:

Se lyckligt till den strålande sköna nattsömnen han har NU och de sköna kvällar och nätter ni själva har numera :!: Pris och beröm :lol:

Läs Tips på vägen och gör som det står där om tidiga morgnar.

Se också över hans dagsschema. Möjligen har han för långa dagslurar. Det sammanlagda sömnbehovet ska fyllas.

Det här går ju finfint och sista putsen kan ni fixa. Eller också inte - då kanske ni får börja dagen lite tidigare (och fylla på med ensamlek). Men schemat vill jag gärna se först :idea: :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
janabjuhr

Så här ser våra dagar ut!

Inlägg av janabjuhr »

Tack Anna för att du svarar. Vilken kanonservice! Nu på lördag kommer det vara ett reportage om oss och din metod i NSD (norrländska socialdemokraten). Vi är supernöjda med metoden och tipsar alla vi känner om den! Du räddar många förhållanden med din metod, det lovar jag!

Här kommer lilla Vikings schema:

Vi tar upp Viking ur sängen 07.00 och jag sätter mig i soffan och ammar honom. Han är uppe till 09.00 och då sover han till 10.30 då han äter lunch (ammar + lite mat). Kockan 14.00 är det ammning igen och sen sover han till 15.00 (denna lur kan strula och han är oftast ledsen när han ska sova). Han äter middag 17.00 och vid halv sju är det bad och lekdags, 18.50 är det ammning och vi lägger honom 19.00, han är alltid jätteglad och han somnar direkt. Vi bor i en tvåa och sover därför i samma rum. Han sover hela natten men vaknar oftast 06.10 och skriker till sju då vi måste buffa för att få honom lugn och sedan går vi upp. Han är alltid ledsen på morgonen fram tills han fått amma hur mycket vi än busar med honom. De enda gångerna han varit glad på morgonen är då han har sovit till sju (2ggr). Viking är oftast helt slut när klockan är 07.00 och somnar vid bröstet och vill inte kliva upp förrän klockan nio och de dagarna förskjuts alla tider vilket inte är bra men han är å andra sidan jätteglad hela dagen. Ska vi ta upp honom klockan 06.00, ge mat och låta honom somna om? Går det? Efter jag läst tips på vägen (för 3:e gången!) så inser jag att vi nog har ramsat för mycket under vargtimmen. Ska vi bara ramsa en gång och sedan låta honom vara helt? Det är också svårt att hålla mattiderna, han blir ofta hungrig innan det är dags även om han ätit massor. Tack än en gång för suverän service. Jana m fam.

:)
br

Inlägg av br »

ang vargtimmern så tog det ca 5 veckor innan det satt här hos oss! Därefter har det strulat från och till tex i samband med sjukdom, men det brukar lösa sig efter några kurdagar!

Gör gärna ett inlägg med länk till reportaget från NSD!
Dotter född 11/12-00
Son född 9/12-03 ( "shn-kurad" i maj -04)
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

Tack för varma ord! Vore jättekul som br säger att få se artikeln!

Hm, förstår inte riktigt: "...vaknar oftast 06.10 och skriker till sju då vi måste buffa för att få honom lugn och sedan går vi upp. Han är alltid ledsen på morgonen fram tills han fått amma hur mycket vi än busar med honom." Busar före morgonmålet? Samtidigt som ni buffar för att få honom lugn?

Ett omsomnande ska han ju helst ha, försök hjälpa honom till det - ja, det talade vi ju om :?: :!:

"Viking är oftast helt slut när klockan är 07.00 och somnar vid bröstet och vill inte kliva upp förrän klockan nio och de dagarna förskjuts alla tider " - jag förstår inte :shock:

Så kan du inte förvirra honom :cry: Schemat, det genomtänkta, ska ju följas, med (högst) marginalkvart :wink: :idea:

Så åter till ordningen, sluta vingla, var snäll mot barnet med klara, betryggande besked i handling och ta ledningen :!: :lol:
janabjuhr

Lite tydligare, denna gång hoppas jag

Inlägg av janabjuhr »

Han vaknar nästan alltid 06.20 (ibland tidigare, som idag 05.00) och vi kan inte få honom att somna om innan klockan är sju. Vi ramsar direkt han vaknar och sedan avvaktar vi, han brukar vara ganska lugn och ligga och leka i sängen men till slut blir han jätteless på att ligga där och blir jättearg. Vi ramsar då igen, bestämt! Men detta gör honom bara argare. Vi tar upp honom 07.00 men inte om han inte är lugn men ibland måste vi buffa för att få honom lugn, ska vi göra det eller? Vad ska vi annars göra? Direkt vi tar upp honom är vi jätteglada och berömmer honom för att han sovit bra och jag sätter mig i soffan och ammar honom. Om han vaknat jättetidigt är det omöjligt att hålla honom vaken och när jag försöker väcka honom efter han ätit färdigt blir han jättearg. Nu håller vi stenhårt på att han ska hålla sig vaken till 09.00 även om han varit vaken sen klockan 05.00 det är jättesvårt men det går.

Vad gör vi för fel som aldrig får ordning på vargtimmen? Kan det vara för att vi sover i samma rum? Har inte möljighet att ha det på något annat sätt.

Som sagt är det väldigt slitsamt att starta varje morgon med gråt.
Tack för att du tar dig tid att svara.

Jag ska lägga in en länk till reportaget efter helgen. Jana
janabjuhr

Inlägg av janabjuhr »

Hm, jag ser på tidigare inlägg att det verkar som att vi lyckats förskjuta tiden med tio minuter sen sist jag skrev. Då vaknade han oftast 06.10 och nu är det 06.20. Det var ju positivt i alla fall!
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Skärma av honom :!: 90% av små barns alla intryck kommer genom synen. Om och när han vaknar på morgonkulan långt före det han "ska", ska det fortfarande vara mörkt och svalt och han ska inte kunna se någonting :idea: Och då ska en ramsa x4 räcka som saklig och glad upplysning om att morgonen inte kommit än. Då stör ni honom inte.

Ett luftgenomsläppligt mörkläggningstyg (finns att köpa i metervara) i en skena från taket gör susen i de bästa familjer :!:

Beröm honon inte för att han har sovit bra. Det är ingen bragd :shock: - det är en tillgång för honom. Jubla över att äntligen få träffa honom igen :lol:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"