Lilla S 1 månad

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
susanne med O

Lilla S 1 månad

Inlägg av susanne med O »

Hej

Nu har lilla trean kommit :D
Nu på tisdag den 29juni blir hon 1månad. Vi har försökt köra SM från start. Tycker det går över förväntan.
Men jag har ändå några frågor/funderingar jag gärna får hjälp med.

1. När S blir tillräckligt stor för att sova 12h nätter vill jag att hon sover natt 19-7 som syskonen, kan jag redan nu försöka styra upp det lite ditåt?
Tex väcka henne kl 7 och sen försöka köra 2h vaken, 2h sömn?
Problemet blir då att hon läggs för natten kl 21.30 just nu, och äter sista målet kl 19. Hur gör jag sen när jag ska införa 12h natt?

2. På kvällarna är det svårt att få henne att somna. Hon är ju för stor för att somna vid bröstet och behöver inte heller nån extraslurk. Hon sover på mage med larm.
Men buffandet "tar" inte...Tycker jag har tekniken inne från när jag buffade storebror.

Jätte tacksam för hjälp!!!
Är så glad att detta forum finns.

Susanne
Dotter född 14 juni -06 "fixade det själv"
Son född 7 jan. -09 kurad maj-09
Dotter född 29 maj -10 SM från start
Dotter född 19 sep - 11 SM från start
Johanna w.

Inlägg av Johanna w. »

Hej, Susanne! Välkommen och grattis till trean :D

Jag tycker det låter klokt att börja dagen samma tid varje dag för att så småningom få 19-07. Det som kommer hända är att ju äldre hon blir desto tidigare läggs hon och så får du 12h sammanhängande sömn ungefär vid 4 månaders ålder. Men tiden dit är lång och det går ju lite upp och ner speciellt de första två månaderna, men ha det som mål, inte ett tvång.

Jag tycker att små älsklingar lättast vagnas vid behov. Har ni någon inne vagn? Har du det, så kan du lägga tillrätta och endast skaka i handtaget. Vid behov kan du vagna, är du med? Med buffe, utan ramsa har du lite mindre att backa emot, medan du med vagnen har "skaket".
Mamma till
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
susanne med O

Hej

Tack för ditt svar.

Jag hade helst "sluppit" vagna, ville bara ta till det om/när jag ska vagna bort nattmålen. Just nu har hon hoppat över det första nattmålet i några dagar :D .
Vi har en innevagn men vi bor tyvärr så trångt så det skulle bli svårt att ha den i sovrummet.
Får se lite hur buffandet tar sig nu under några dagar, blir det inte bättre börjar jag vagna. Men just nu så blir det bättre på kvällarna tycker jag.

En annan sak jag undrar över är om jag ska ramsa redan nu eller börjar man med det senare? Jag ramsar storasyskonen.

Susanne
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Hej Susanne! :D

Grattis till den lilla, säger jag med! :D Du kan börja med att säga ramsan som en lugn och fin bekräftelse just när hon somnar, men som verktyg duger inte ramsan förrän kring 4 màn - mindre smàttingar söker efter ett ansikte till rösten. :wink:

Vad menar du med att hon inte behöver nèn extraslurk? Just pà kvällen ska det i allmänhet till en extra kvällslurk för att bebisen ska kunna somna tryggt sedan, och om buffningen inte "tar" är det läge att misstänka att hon trots allt inte är helt, helt proppis. :D
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
susanne med O

Hej

Med extra slurken menade jag, den där slurken man tidigare kunde ge när hon vaknade till när man la ner henne i sängen. Har för mig att jag läste att den skulle bort efter 3v.?
Elle

Inlägg av Elle »

Grattis till lilla juvelen :heart:!

Det du tänker på är vad AW kallar "knockout-slurk", den man ger små pyttisar så att de sover när man lägger dom i vagnen. Den slopar du nu och erbjuder istället så mycket mat som bara går ner under 1,5 tim, lite umgänge på det och sedan lägger du lillan vaken i vagnen så får hon börja träna på att somna själv.

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
susanne med O

Hej

Hon somnar bra av sig själv under dagen men har svårare när jag lägger henne för kvällen.
Då måste jag i regel buffa henne, ändå lägger jag henne när jag märker att hon är trött.
Hon vill gärna somna vid brösten när jag ammar henne det sista, men jag kämpar för att ha henne vaken, men sen piggnar hon kanske till och inte vill sova?

Om jag väljer att vagna på kvällen, måste jag göra det även vid dygnslurarna? För på dagen brukar hon sova i sin säng.
blivandemamma
Rådgivare/advisor

Inlägg av blivandemamma »

Hej! :D

Det går bra att både vagna och buffa, tror jag, höll jag på att säga. Jag har nämligen bara vagnat småbebisar tills de varit 4 månader och sovit hela nätter. Då har de sovit i sängen, dessförinnan bara i vagnen.

Precis som du skrivit tidigare, skall det ju gå att hålla henne vaken under amningen. Man får öva på olika knep! Ibland är de ju extra trötta men småsovande under amningen kan ju sedan påverka att man inte sover ordentligt. Har du själv småslumrat hela förmiddagen, behöver du ju inte sova middag precis, ellerhur?! :wink:

:heart:

Anna
Gammalt barnaboksbarn och mamma till
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
susanne med O

Hej

Kvällarna går bättre och bättre, buffningen "tar" mer nu.
Hon brukar somna mellan kl 21.30-22 och sover då fram till ca kl 04.
Så hon tog bort det första nattmålet själv :D

Men nu börjar jag fundera på hur jag ska få henne att sova tidigare på kvällen. Det ska ju ske snart , vid 2mån.
Just nu ser henne dagar ut så här på ett ungefär:

7 vakna
9 sova
11 vakna
13 sova
15 vakna
17 sova
19 vakna
21.30-22 sova till kl 04

Så hur får jag henne till att somna tidigare? Blir ju lite konstigt där på kvällen...
När hon sen ska sova 12h nätter vill jag att hon sover som syskonen kl19-07
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Hej Susanne! :D

Det vanliga är att du kortar av det sista sovpasset, vid 17, till 45 min, och sedan försöker hàlla henne vaken med middag, ev bad och kvällslurk till kanske 20. :wink: Antingen kan du ändra det pà ett bräde eller sà smyglägger du henne suggesivt tidigare. Det kan behövas en 20-minlur i sista vakenpasset ocksà under en övergàngsperiod. De flesta barn drar àt denna rytm av sig själva ocksà: skarvar i sista sovpasset, är trötta tidigare och tidigare pà kvällen.... Sà läs av just detta lilla barn och bestäm vad som passar er! :D
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
susanne med O

Hej

Tack för ditt snabba svar :)

Nu när jag läser hur du menar så undrar jag ju så klart varför jag inte räknade ut det själv :oops: :lol:
Det va ju precis så vi gjorde med sonens schema när han fick ett schema...
Jaja minnet är bra men kort :lol:

Då ska jag försöka mig på att införa detta när dottern är 2mån.
Är det jätte viktigt att det blir precis på 2mån dagen eller kan man vänta lite? Är ju lite svårt nu under semestern när vi reser lite mer...
Elle

Inlägg av Elle »

Ingen brådska med fast schema. Ni har ju så fina rutiner redan nu så då kan ni bara tidigarelägga natten när ni känner er redo.

NJUT av varandra och semestern!
:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
susanne med O

Hej

Måste bara börja med att skriva hur imponerad jag är av er kunskap här inne på forumet !!!
Jag får liksom en liten "Aha" upplevelse varje gång jag läser era svar.
Jag känner igen mig så och får svar på frågor jag inte ens hunnit ställa.
Det kallar jag "snyggt jobbat" (som min dotter skulle uttryckt sig :D)

Den senaste 2 dagarna har lilla S valt att vakna i det sista sovpasset ( kl17-19) redan kl 18. Omöjligt att buffa henne till sömn igen, så jag har tagit upp henne och ammat.
Mycket möjligt att hon redan nu drar ihop timmarna för att senare bara sova 17-17.45? Hon är inne på sin 6 levnads vecka idag.
Om hon nu fortsätter att vakna denna tid när jag jag då lägga henne på kvällen?

Jag har valt att lägga henne i vagnen inför natten (mage m. larm) för att slippa buffa då jag kände att det inte tog lika bra.
Igår gick det bra, vagnade lite vid läggandet sen sov hon till kl 04.45.
Hon somnade tyvärr för sent igår, blev lite trassligt på kvällen, så därför flyttade jag över henne till vagnen.

Jag läste nånstans på forumet att vissa ställer klockan för att väcka barnet på natten (kl 4) för matning?
Det gör inte jag utan hon väcker mig. Gör jag fel där?
Tänker liksom att det är "onödigt" att väcka om hon kanske skulle välja att sova över nattamningen?!
Hon valde själv att ta bort det tidiga målet (kl01)
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Hej, det låter som ni i det stora hela har det väldigt härligt.
susanne med O skrev: Jag läste nånstans på forumet att vissa ställer klockan för att väcka barnet på natten (kl 4) för matning?
Det gör inte jag utan hon väcker mig. Gör jag fel där?
Tänker liksom att det är "onödigt" att väcka om hon kanske skulle välja att sova över nattamningen?!
Hon valde själv att ta bort det tidiga målet (kl01)
När det gäller nattmålen finns det lite olika vägar att gå, en del ställer klockan på ringning för att väcka och ge nattmålet, andra sover gott tills bebisen hojtar att det är läge för lite käk.

Vilket är då bäst? Det beror nog på hur du känner själv, jag har ibland ställt klockan men oftast glömt det och småttingarna har så småningom sovit över sina nattmål. På dagarna har jag alltid varit väldigt noga med att väcka för att bebisen ska få sova i ro och inte hålla reda på när det borde vaknas och eventuellt ätas.
Ställer man klockan så märker man så småningom när intresset för nattmålet minskar och då struntar man helt enkelt att ställa klockan, ser vad som händer och vagnar om det behövs.

Så du får välja själv, inget är fel i det här läget skulle jag säga.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
susanne med O

Hej

På dagarna är jag noga med at väcka henne innan hon vaknar, men på natten är jag lite latare :roll: :oops:
Men nu har hon vaknat 04.45 3 nätter i rad, jag ammar i 20 min och hon somnar om. Sen väcker jag för morgon kl 7.

Men på kvällen skulle jag vilja tidigare lägga henne redan nu fast hon inte är 2mån än.
I stället för att låta henne sova kl 17-19 så vill jag låta henne sova 17-17.45 för då kan jag lägga henne ca kl 20 (?)
Men måste jag kanske vänta till hon är 2 mån?
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"