En sak som jag har tänkt på och funderat på ett bra tag är den här känslan av att det inte är rätt att sängdumpa/förvisa, eller sela eller att ta över barnets otrevlighet genom att sätta upp klara regler, som gör att man känner sig vansinnigt otrevlig för en stund.
Varför får jag känslan av att många tycker att det är fel att förvisa ett barn som beter sig oacceptabelt och vägrar lyssna på ord och förklaringar? På ett annat forum kan jag mer se anledningarna, men just på AW blir jag lite konfunderade. Tex trotshanteringen bygger ju mycket på den här helt skuldfria och sakliga hanteringen av beteenden som inte accepteras av samhället eller familjen.
Själv tycker jag att om man väl har börjat sängdumpa så behöver man inte göra det så mycket efter tag. För man tappar inte tålamodet på samma sätt, man vet att slutar inte barnets tex att bitas så finns det en utväg. Man kommer aldrig till vanmakten och skuldbeläggandet. Det ofrivlliga då.
Är det så att man vill vara fri från skuld själv? I stil med "det är inte JAG som är otrevlig ivf. det är lilla ..... som bits och sparkas och är otrevlig" och genast är skulden där. Och det dåliga föräldrasamvetet som leder till osäkerhet i längden. För man känner att man inte har kontroll över situationen, som i sin tur leder till känslan av vanmakt?
För man förvisar ju inte i brist på kärlek utan just av motsatsen. Så att barnet ska slippa bli det "dumma" barnet som folk tycker är jobbigt. Det är ju inte heller en skrämseltaktik, att man kastar in på rummet för att någon råkar tappa en köttbulle på golvet. Jag kommer själv ihåg när jag fick gå in på mitt rum när jag var liten, aldrig en sek satt jag där och kände min ENSAM eller UTVISAD. Jag visste att jag hade gjort fel, och det var skönt att få låta ilskan och tankarna rinna av i egen takt. Däremot kommer jag ihåg en gång när jag fick en örfil, som ju självklart var en konsekvens av vanmakt. Då kände jag mig väldigt ensam trots att mamma stod precis brevid. Ensamhet är inte alltid fysisk.
Så vad har hänt med saklig hantering som sele i vagn, förvisning och ansvaret för barnets otrevligare sidor? Är kravet att barnet ska göra som man vill och dessutom vara NÖJD och GLAD samtidigt, och vilja av egen fri vilja. Anna har lärt mig att barn frågar i många former och gärna vill ha riktiga svar och kommer driva på tills dom får ett svar som är sant.
Några tankar från någon annan? 8)