Åttamånadersångest!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Sajuto

Åttamånadersångest!

Inlägg av Sajuto »

Hej! Jag undrar om det är dumt att börja med SHN-kuren nu när min dotter är 8 1/2 mån och har verkar ha sk "åttamånadersångest". Undrar också hur jag ska göra när jag buffar och dottern ålar sig, vägrar ligga still och storgråter (slutar inte förrän jag ger upp). Buffningen har fungerat jätte bra vissa perioder, men så plötsligt vill hon inte veta av den, fast jag gör likadant varje gång...
(Har buffat till sömns i perioder, fast jag vet att man inte ska göra det...
Ska bli ändring på det nu har jag tänkt!)
Tack på förhand från Sara :?
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Har du buffat till sömns protesterar hon hel vilt inte mot buffningen i sig utan mot att hon inte vill/kan/vet hur man gör - SOVA. Buffningen är till för att lugna, ge barnet förutsättningarna att slappna av och bli lugnt, vilket är nödvändigt för att man ska kunna somna, vilket man måste få göra själv, eftersom ingen ju kan sova åt en.

Det är definitivt inte fel att genomföra SHN-kuren nu när hon mer än någonsin behöver sin goda sömn, eftersom allting annat är rätt så besvärligt. Vad du ska undvika är yttre förändringar och en massa jobbiga intryck - läs gärna om åttamånadersångesten i Barnaboken :idea:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Sajuto

Inlägg av Sajuto »

Hej igen! Förlåt om jag är lite tjatig och ev verkar lite korkad. Det är så att jag fortfarande inte riktigt förstår :? varför buffningen ibland gör henne lugn, så att hon kan somna, och ibland får motsatt effekt och gör henne hysterisk... :? :?: Tack igen på förhand från Sara! :)
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Därför att hon ibland är tröttare och mer mottaglig, ibland mindre snabbt mottaglig och måste lugnas lite längre, dvs med mer tålamod från dig. Och kanske effektivare teknik. Har du och den ömme fadern övat på varandra :?: Det duger inte att öva på barnet. När man kommer så långt som till barnet, måste man veta att det man gör tar effektivt lugnande skruv :wink:

Gödsla inte med ordet hysteri. Ett hysteriskt barn antingen svimmar eller kräks eller båda delarna. Hysteri är ett tillstånd inget litet barn någonsin får tillåtas hamna i. Långt, långt innan hysteri ens är på tapeten ska du kunna lugna ditt barn. Det är för det verktygen i SHN-kuren finns till :!:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Sajuto

Inlägg av Sajuto »

Hej Anna! Tack för svaret! Vi ska öva lite mer teknik, och du har verkligen rätt i att man ska tänka på sina ordval! Hälsningar Sara :)
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"