Jag och dottren var på BVC i tisdags och jag stötte där på ett "problem". Jag vet inte riktigt hur jag ska hantera hela situationen och söker därför råd här.
Så här är det:
Vår dotter, Freja är nästan alltid glad och positiv. Hon är dock väldigt blyg och ömmer sig gärna bakom mig eller pappan om någon "främmande" pratar med oss i någon butik eller liknande. Vi har itne sett detta som något problem alls. Både jag och pappan var väldigt blyga som barn så...
Men, var gång vi ska till BVC, barnmottagninen, tandläkaren eller om jag ska till MVC så har vi ett ltie "värre" problem. I väntrummen är Freja alltid glad och nyfiken men så fort vi kommer in i mottagningsrummet så blir hon hysteriskt ledsen. Oavsett om där finns någon eller om rummet är tomt så gråter och skriker hon otröstligt. Om hon får sitta i mitt eller pappans knä trycker hon sig så hårt hon kan mot os och vägrar släppa taget. Vi har aldrig egentligen sett det som nåot problem, utan mer som "jahopp - hon gillar visst inte det här" Vi brukar prata med henne om allt möjligt för att hon ska vta att allt är OK, men det hjälper sällan,eller snarare aldrig.
Nu i tisdags på BVC tyckte hon det var jätteroligt i väntrummet, men så fort vi kom in till barnsjuksköterskan så... Hon skrek så hysteriskt så jag trodde hon skulle kräkas igen. (Hon gör det ibland så hon blir riktigt ledsen). Det gjorde hon dock inte, men hon var otröstligt. Jag klädde av henne, vägde, mätte m.m. - allt under hysteriska skrik. Barnsjuksköterskan undrade om det brukade vara så här och jag svarade - ja! Så här är det, jag tror inte hon gillar dessa små trånga rum.
Till saken hör, att vi nyligen flyttat till ny ort. På dem gamla orten var det ALDRIG problem, men Freja var ju bara 10 månader då vi flyttade - nu är hon 15 mån. När vi kom till nya orten fick hon vaccination, den första träffen med BVC här. Därefter fick hon två gånger vaccination för svininfluensa, sen pricktest för äggallergi (vilket visade sig att hon hade). Så de "första" gånger här har ju inneburit "obehagliga" upplevelser, vilket jag tror spelat in mycket.
Tillbaka till tisdagen: Så menade barnsjuksköterskan att Frejas "uppträdande" naturligtvis berodde på att hon hålls hemma för mycket
Dessutom menade barnsjuksköterskan att Freja är sen i språkutvecklinen, vilket hon naturligtvis inte varit om hon fick gå på dagis. Visst, Freja pratar inte, hon säger ga eller ka till allting, men hon förstår nästan ALLT jag säger. Hon är dessutom extremt motoriskt och finmotoriskt utvecklad. Hon kan simma ca 6 meter under vatten, helt själv. Och allt har hon lärt sig utan dagis hjälp. Så...
Jag vet inte riktigt hur jag ska hantera det här. Jag ser varken hysteriutbrotten eller "talproblemen" som några problem. Men hur ska jag hantera det här? Det är ju liksom inte roligt att höra att det är mitt fel att Freja är/gör så här, bara för att jag inte vill skicka henne till dagis. Jag menar, Freja älskar att vara hemma, vara en del av vardagen, hjälpa till med allt - varför dagis?
Åh, jag är ledsen att inlägget blev så långt, men jag skulle verkligen uppskatta råd om hur jag ska hantera "mottagningsrums-fobin" samt "icke-språket".