Kanske kura...?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Hej! :D

Ja en pangramsa ges och sedan tyst/husljud/musik, vilket man väljer. Om det blir kris så in och solfjädra. Ingen bekräftelse efter pangramsa.

Kram Bea
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
Litetbusfrö

Inlägg av Litetbusfrö »

Jag kan inte fatta hur bra det här går! I natt sov lilla älsklingen ända fram till 6.45. En ramsa och så somnade hon om och kunde väckas kl 7.

Vågar knappt tro att det här händer!! :D Men det känns i vilket fall som helst helt fantastiskt!

Två frågor kvarstår dock
1) det här med pangramsa i vargtimmen: Gäller den oavsett vilket ljud som hörs. Lilla E kan vakna och småknorra, men inte på något vis skrika upp sig. Och därefter somnar hon om igen. Bör man här påminna med pangramsa ändå, bara utifall så att hon inte får för sig att vakna till..?

2) nästa vecka ska jag åka iväg med bilen över dagen. Jag ska åka ca 1,5-2 timmar vilket passar väl in med fm-luren. Men däremot kan det bli problem på eftermiddagen eftersom sista sovpasset bara är 20 minuter. Vad gör man här? Ska jag stanna så snart hon håller på att somna och försöka pigga upp henne? Då kan det ta väldigt lång tid att komma hem....

Tack på förhand
G, född 080603
E född 091202
lilla A född 140425 (kurstart 26 sept -14)
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Hej och grattis till underbart utförd kur hittills!!! Med pangramsa menas alltså ramsa vid första pip, inte vänta tills det ev blir ledsenskrik. Men om det fungerar för er utan pangramsa så kan man också tänka att de får klara av små uppvak själva. Jag tyckte mest jag blev stressad av att ligga och vara alert så jag lät det hela bero. Hon verkar sköta det hela väldigt bra själv men vi gör nog alla lite olika, pangramsa eller ej så känn efter.

Jag hade tänkt att den dagen får bli lite som den blir, bra att åka under långluren åt en riktning men sen kommer du ju inte kunna sitta och köra och underhålla samtidigt så ladda med majskrokar och prassliga saker så gott det går. En dags knas räknas inte ;O)

Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
Litetbusfrö

Inlägg av Litetbusfrö »

Vi har nu gått ett par dagar in på uppföljningsveckan och jag tycker att nattningstiden inte blir något kortare. Runt 10 minuter gråter / tystnar / gråter / tystnar hon.

Vi ramsar om hon skriker upp sig, men försöker annars att avvakta. Om vi går in och solfjädrar lugnar hon sig. Men skriker upp sig när vi går ut igen.

Är det vanligt att det tar en stund innan nattningen går fort och barnet blir lyckligt av att placeras i sängen...?
G, född 080603
E född 091202
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Hej!

Endel barn tar det en stund för att komma till ro så här i början men snart kommer det ge med sig. Jag skulle lägga barnet superglatt och ramsa ut hurtigt med en hög och glad ramsa. Du ska vilja stampa takten till den. Sedan skulle jag göra husljud, för många barn är dammsugare lugnade. Jag skulle koncenterar mig på något annat än henne. Lyssna hur hon låter. Arga barn tar inte emot någon hjälp. Men om hon blir ledsen på riktig skulle jag ge en påminnelseramsa.

hälsningar
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
Litetbusfrö

Inlägg av Litetbusfrö »

Nu har det gått 11 dagar sedan vi började kura lilla E och jag tycker inte att nattningarna går bättre. Snarare tvärtom.

Ikväll hade vi massor med bus och skoj med storebror innan läggning, men så snart jag lagt ner henne i sängen blev hon ledsen. Och det tog ca en halvtimme innan hon tillslut kom till ro. Har funderat om jag kanske gör det lite för abrupt - från jätteskoj till att lägga ner henne på magen och rätta till henne och sluta prata... Ska man småprata lite efter att hon är nedlagd i sängen kanske?

Det är som att hon skriker (ganska arg) tills hon blir lite trött, jag hör att hon gäspar och tar igen sig lite. Och sen tar hon ny fart...

Jag har försökt att inte ramsa för mycket, men när hon verkligen fastnar i sina skrik försöker jag ändå överrösta med att ramsa. Jag har också gått in 1 -2 gånger per nattning senaste dagarna eftersom jag inte tycker att nåt hjälper. Och ger jag solfjädern blir hon jättesur - upp med huvud och börja fäkta. Men om jag buffar några gånger blir det bättre. Men sen blir hon vansinnig när jag slutar.

Vet inte riktigt vad jag ska göra...? Vad gör jag för fel?
G, född 080603
E född 091202
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Jag tycker trafiken upphör härmed efter läggning om inte KRIS föreligger - dvs hon har kräkts ner hela sängen, kissat ner hela sängen eller bajsat ner hela sängen. Nån annan anledning till trafik föreligger liksom inte.

Hon har nog vant sig vid att du kommer in om hon blir tillräckligt arg. Och minns, arg får man vara. Då skall man ha husljud att lyssna på. En ÄNNU gladare mamma osm visslar och gnolar när hon pysslar med sånt som MÅSTE göras NU - om du är med. :wink:

Minns korna som måste mjölkas, och de andra sjuttn bebisarna som måste tas om hand... hur hade du gjort då. Jo, påmint efter en bra stund i förbifarten mellan spiltorna i ladugården eller mellan de andra bebisarnas rum, eller mellan dina sysslor. Lämnat över mer till henne att klara själv.

Uppmuntrande påminnelse när hon fastnar. Alternativt bekräfta när hon lugnar sig. Men inte mer än en, max två läggningar, sen får hon klara mer själv. Betryggande husljud är nyckeln, glada sådana.

Och ingen trafik - de lär sig snabbt vet du... mönster bildas, nya frågor ställs därmed.

:thumbsup:
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
Litetbusfrö

Inlägg av Litetbusfrö »

Åh tack!! Nu känns det mycket bättre, nu har jag nåt att jobba på :D

Två följdfrågor bara - du skriver att jag kan ta en påminnelseramsa alternativt bekräftelseramsa om hon lugnat sig.

1) behöver man alltså inte alltid bekräfta när hon lugnat sig. Tror att jag gjort det och det kanske är fel. Är det alltså ok att hon skriker och är riktigt förbannad - jag påminner med ramsa - hon somner efter en stund helt på egen hand?

2) påminnelse- och bekräftelseramsa - är det hela tiden fyra gånger vi pratar om för påminnelse och 2 gånger för bekräftelse?

Tack än en gång, det är så fantastiskt att kunna få coaching denna väg - och på ett så otroligt snabbt och peppande sätt. Det är nog fler än jag som rätar upp oss i sadeln efter att ha halkat snett eller kanske helt trillat av hästen... Ni är guld värda!!
G, född 080603
E född 091202
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej!

1) Nej, jag tycker inte du behöver bekräfta när hon varit arg. Inte så här långt in i processen om man säger. Har hon däremot varit ledsen eller självömkande kan du ge en trygg, uppmuntrande bekräftelse.

2) Gällande antal verser. Påminnelse är ofta fyra verser. Jag kan köra två om snacket drar ut på tiden, just för att lägga locket på och inte ge utrymme för motfrågor om du är med. Det känner du av själv. Bekräftelsen kan gott vara fyra egna verser om det varit mycket ledset och man lugnat sig på egen hand.

Det handlar till syvene och sist om kommunikation, man får känna av och lyssna av hur många verser som är lämpliga just då. Det kommer du känna med tiden.

Husljud och nynnande och visslande utanför i förbifarten är också svar på frågor, visst?! :wink:
//Anna
Litetbusfrö

Inlägg av Litetbusfrö »

Ok, nu har trafiken upphört vid nattningen. Jag lägger henne bara och ramsar mig ut. 2 nätter har jag gjort det.

Resultat: ömsom skrik / ömsom knorrande i 30 minuter

Under denna tid påminnelse-ramsar jag ca 5 gånger när jag tycker att hon fastnat i skriket.

Är jag på rätt spår? Just nu känns det bara jobbigt, det känns som att hon snart kommer att förknippa nattning och sängen med obehag :(
G, född 080603
E född 091202
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej,

inte misströsta nu. Hon undrar ju nu varför mamma inte gör som hon brukar, kommer in.

Knorra kan man göra för att avsluta dagen. Skrika: HUR skriker hon. Är hon arg, ledsen, självömkande... ? LYSSNA och ge dito svar. Du skall ju övertyga henne att det är härligt att gå och lägga sig, det gör du med att du är positiv på utsidan i dina sysslor som jag skrev ovan.

Då hör hon ju att mamma inte alls är orolig, har jättetrevligt och tycker det är hur bra som helst att lilla E nu skall sova.

Så lägg, tryck till med en fjäder på en sekund för att markera att dagen är slut och sedan kör du på som tidigare. Kanske inte skall påminna med ramsa lika ofta, du skrev vid fem tillfällen om jag förstod dig rätt. Svara henne istället med att du pysslar, vissla högre om du behöver, gnola högre och gladare om du behöver - men i förbifarten.

Du VET ju att allt ÄR OKEJ, lilla E BEHÖVER inte oroa sig det minsta. Och det är inte ett dugg synd om en liten tjej som efter en härlig dag skall få vila och sova, visst.

Det är detta du behöver utstråla. Vissa tjejer behöver ställa frågor ibland, vi har en sådan tjej. Men mina svar är alltid de samma om du är med.

Du gör ett jättebra jobb!
//Anna
Litetbusfrö

Inlägg av Litetbusfrö »

Fortfarande tar nattningen tid, idag ca 20 min. Men för första gången lät hon inte så arg. Idag var det ett lite tystare skrik som ibland tystnade helt och sen startade om.

Jättesvårt att tolka om hon är uppgiven och ledsen eller bara trött och vill småskrika lite innan hon somnar... Därför blev det några ramsor - utifall att det kanske var ledsen hon var.

Är det ett tecken på att det går åt rätt håll, att hon inte är så arg längre. Eller hur ska man tänka...?
G, född 080603
E född 091202
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej,

klart det är framsteg du upplever. Backa nu, inte ramsa så mycket vid läggningen. Låt henne klara själv. En påminnelse - glad, räcker. :wink:

20 minuter är jättebra. Inte tänka så mycket på hur lång tid det tar. Vem vet, du kanske rent av fördröjer med att ramsa flera gånger under den tiden - ibland stör man dem om man säger. :wink:

Kör på nu, GLAD läggning, GLAD ramsa ut, sen pyssel - och möjligen någon påminnelse - eller varför inte enbart lite nynnande och visslingar under tiden du pysslar. De kan ju också vara svar - de talar ju om att allt är jättebra också, visst?! :shock: 8) Och mysigt att ha som ljud när man somnar, en glad och trygg mamma som pysslar och donar.

Du gör ett jättebra jobb! Ha målet för ögonen!
//Anna
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Jag tycker att du tjatar ihjäl henne! :shock: Om du ligger och knölar och vänder dig och ligger obekvämt och försöker sova, skulle du då vilja att din man med jämna mellanrum kom och sa: Sov NU! Du måste ju sova! Varför sover du inte än? Snälla du somna nu! Sov NU! Inte skulle det väl hjälpa?

Nej, lugna husljud eller lite skön musik tror jag gör susen, snarare än långa öron och mammatjat! :D Det finns en tumregel när man är så långt frammai processen som ni är, det är att man lämnar det mesta åt barnen och ramsar först när det krisar rejält. Och det gör det inte hos er på kvällarna.
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"