Uppföljning från Gastsjön 2010

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
strömming

Uppföljning från Gastsjön 2010

Inlägg av strömming »

Jag startar uppföljningstråd efter SHN-kurs i Gastsjön i juni 2010.

Hur nöjd och glad som helst idag lilla R!

Natt 5 såg ut sågär

Gonatt på tåget ca 19.10, ramsa x4, bök och stök i några minuter och sedan somna lugnt. Sov hela resan hem och ända till 05.22. Han sov övertäckt i hallen då det inte var mörklagt ordentligt någonstans. Han var VARM! Ajaj, mamma och pappa.

Fick ramsa x 4 + 4 och lugnade sig lite men storasyster gick igång och blev ARG. - MAMMA INTE SJUNGA!!!! hör jag från sovrummet

R får sig en skogspromenad in i vårt sovrum (eftersom han är övertäckt så fick han in i det mörkaste rummet) Bök, stöt, ramsa och lite skak i handtag med handpåläggning tills han lugnar sig och känns slapp i kroppen. Ramsar ner mig i sängen och han köper ramsan, gruffar runt ett tag och somnar.

Jag hör honom börja gruffa igen 6.45 och utnyttjar marginakvarten för att få väcka honom glad!

Första luren - R tystanr under 3e versen på ramsan, sover tills jag väcker 45 minuter senare, vill inte vakna...

Äter all gröt (mycket enklare i babysittern) och 1,2 dl ersättning.

Ut i lekparken med storasyster som trots feber bara vill gå ut.

Börjar tröttgnälla 11.15 och när jag lägger honom 11.30 för långluren så lägger han sig själv tillrätta i vagnen, stracäker ut armarna framför sig och säger inte ett pip. Ramsar ut ( MAMMA INTE SJUNGA ropar storasyter....) och nu har det gått 45 minuter och han sover fortfarande gott! Storasyster sover för övrigt också gott nu och henne fick jag minsann sjunga för. Tar kanske några dagar att förstå att det är samma ramsor för lillebror?

I em ska vi ta en promenad till stan och köpa mörkläggningstyg till storasysters rum samt väckarklocka till henne och sedan ska vi hem och städa ur klädkammaren så att R kan sova där inne tills tiderna satt sig. Där är det MÖRKT!

Det är härligt att ha kursen i ryggen när jag nu fortsätter hemma, har ett sådant självförtroende i det här och lilla R verkar helt med på noterna. Det var underbart att umgås med alla på kursen och verkligen få en helt fantastisk start på kuren.

KRAM till er alla!
I född 080813. 40+6. Kurstart 23 februari 2009.
R född 100125. 39+3. Kurad på SHN-kurkurs i Gastsjön, juni 2010.
A född 120129, 36+2. Kurstart 21 september 2012.
strömming

Inlägg av strömming »

R har föresten också feber nu så nu har jag två små febriga ungar här hemma.
polisa

Kampen mot tröttheten

Inlägg av polisa »

Lille härlige R, skönt att höra att han fortsätter imponera och att du verkar fixa era dialoger jättebra!

Jag vet inte om jag gått in i zombiestadiet eller vad det är, men jag är så sjukt trött och borta i huvudet. La mig för att vila under MrM´s långvila 13-14.45. Somnade 13.30 och vaknar av något ljud i fjärran. Vet inte om MrM gnällt till och jag sen fortsatt drömma om skrik eller om han skrikit ett tag. Jag flyger upp som i trans, fram till hans dörr och börjar dagsramsa... på tredje eller fjärde sneglar jag på klockan och ser att hon är 14.32 och blir ambivalent och tänkter marginalkvart och lyssnar, hör att han är tyst (i vad jag tänker är en paus) och går in och väcker istället. Han rycker till och blir jätterädd och börjar storgråta... Han hade tydligen hunnit somna om??? Han fortsätter vara ledsen länge och det känns inte alls bra... Jag är fortfarande SÅ trött och blev själv väckt från djupsömn misstänker jag, så jag känner mig full och som om mitt huvud är ett bowlingklot.

MrM känns trött och grötstunden blir inte bra alls, hälften äter han ungefär innan han blir för trött och inte vill ha...

Har nu ringt hem pappan, så han kommer hem vid 17, så jag kan sova ett par-tre timmar innan det är dags för läggning, då jag måste vara med.

Tips? Peppning? Dels om hur jag gör med långvilan, ska jag ramsa om in i det sista där också eller när skall jag tänka att den skall justeras? Han har inte sovit mer än 1,5 och innan Gastsjön om han gjorde en lång så brukade den vara 1 och en kvart.

Sen, när kan jag lägga in en 5-minutare nu? Inser att den nog måste till då han redan känns trött och bara vill efter mamma hela tiden, klagar och är svårroad och när man själv är så trött så jag håller på att somna här sittande så är det svårt att vara så påhittig och energisk som behövs för att aktivera honom. (obs, middag 18.30 och läggning 20 är det som är kvar på dagens schema, info som kanske är bra för min fråga om femminutaren)

Ursäkta om inlägget verkar förvirrad, men det är precis som det är här nu...

Stor kram, mamma MrM.
Elle

Inlägg av Elle »

polisa, ring till den kursare som du har kontakt med.

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Lindsey

Inlägg av Lindsey »

Käraste Lisa!
Bra att du ska sova och ladda inför kvällen. Vårt självförtroende får inte svika. Våra bebisar fixar det här.

Kul att höra om R, himla skönt att du kunde promenera hem som inget hänt och lille killen sov vidare. :sleep:

Ms S somnade efter lite gruff på tåget och tog bytet till bilbarnstolen galant. Ramsade i bilen och hon sov vidare. Hemma hos pappa var det förberett med mörkläggning och lakan för att skilja av i gästrummet. Flyttade över henne till vagnen, la tillrätta, och ramsade. Hon tog ramsan jättebra. Hon låg och sparkade med benen, klagade lite och försökte verkligen komma till ro. Det var en ljudligt smackande, både på snutte och fingrar, men hon kom inte till ro, tystnade och gick igång igen. Som hon ville och kämpade men hittade inte till sömntåget, jag gick in någon gång, lade tillrätta, provade med solfjädern men det hjälpte inte. Så när jag gick in efter 1 h och 30 min, kände jag att det var helt blött på madrassen. Då bestämde jag mig för göra om processen, för hon var så tapper, var varken jätteledsen eller arg utan vill verkligen. Så jag vände madrassen och bytte lakan och ammade. Hon var vaken och pratade och så gjorde jag läggningen igen. Denna gången fick jag buffa lite för att tåget skulle infinna sig. Jag ramsade och efter en lite stund somnade hon. Nåja, resdagar är resdagar.

När hon sedan vaknade i vargtimmen kl .05.45 var jag så trött så jag ramsade från sängen, 2 ggr. Det tog hon och somnade om. :D

Idag har det gått enligt schemat, både med mat och lurar. Ms S har stor aptit men vällingen har hon inte riktigt hajat. Havregrynsgröten blev sådär eftersom mixen var sönder, jag fick köra i drinkmixern. Inget att rekommendera. Men hon åt tacksamt ändå trots klumpar.

Ser framemot en riktig läggning och att komma hem till Knuten imorgon. Snart är det dags för bad!

Tack än en gång! Kramar Linda :heart:
Mamma till Tova född 2002 och Stella 2010, kurad i Gastsjön juni 2010.
strömming

Inlägg av strömming »

Åh så härligt att höra att det gått så bra för miss S idag :D R blev väckt efter 2 timmar på långluren och vaknade nog precis innan jag skulle väcka på sista luren. Han kom så bra till ro på alla lurar, härligt att se!

Läggningen gick också riktigt bra. Efter bad med syrran och en stor vällingflaska och bus så bumsade han i säng strax innan 7 och fick 2 ramsor innan han tystnade och sedan fick han en bekräftelse efter att han tystnat och den gick hem så allt som allt var han nog tyst på 5 minuter ikväll.

Febern hos både R och I gjorde att vi inte kom ner till stan idag och därmed varken har mörkläggningstyg eller väckarklocka men jag gör ett nytt försök att komma iväg imorgon. R var inte glad den lilla stund vi var ute och gungade med en rastlös storasyster.

Är så glad att dagen fungerat så härligt bra med mat och sömn. R åt som en häst och fick faktiskt mat även mitt på dagen idag vilket gick ner. 1/3 liten burk med majs-potatis + lite katrinplommon. Han äter mycket enklare nu när han kan sitta i babysittern och han bara garvar när maten kommer.

Nu ska jag njuta av en kväll i lugn och ro! :heart:

Hoppas du fått hjälp av din kurare, polisa! Det här fixar ni!!!
TinasDag
Kontakt:

Inlägg av TinasDag »

Härligt tjejer!
Är så impad av både små och stora!
Rune, :-({|= \:D/ =D> :-({|= :thumbsup: Vilken guldklimp!

Polisa, precis som Lindsey säger så gäller det att jobba upp attityden. DU KAN det här :thumbsup: och även din lille klimp, så kör på som du gjort.

Här har jag en egen tös som kastat ut mig ur rummet med huvudet före när jag prackade på henne min egen person och solfjäder... :oops: Lyssnade jättebra på ramsan men blev jättesur och sedan ledsen när jag ramsade för mycket ](*,) Då ställde hon sig upp och hojtade och glömde tydligen att hon kan sätta sig ned själv... Så det blev till att ge sig in ialla fall, men nu har JAG äntligen fattat vad HON vill: att få vara ifred :roll:

Tack till er alla för en fantastisk kurs! Även om det är skönt att vara hemma och pussa på både make och barn så känns det lite tomt...
Kram, Tina
:heart: Vetgiriga semlan Dag :heart:
född 071105, kurad i Gastsjön aug. 2008
:heart: Ingrid som kan själv! 090826 :heart:
http://dahlin.bloggproffs.se
polisa

Inlägg av polisa »

Tack fina tjejerna för stöttade ord. Jag skall inte vara vaken länge till, sambon har sagt att jag skall ligga i sängen allra senast 21, så det är bara att lyda.

Det var en trött och orolig Mr M i eftermiddag efter luren och jag var en av trötthet gråtmild zoombie. Jag tog helt enkelt och gick ut med honom på gräsmattan, jag kunde sitta på altankanten och halvsova och han lekte på gräset. Som en räddare i nöden kom farfar förbi och lekte en kortis med honom också. Men kl 17 satte jag honom i vagnen för en femminutare, pappa kom hem och tog över vagnstyrandet, men M var inte trött eller tyckte inte att det var sovdags den tiden. Det verkade dock som den lilla vilan ändå gav honom tillräckligt för att orka resten av kvällen. Maten strular lite med det är nog magen som inte är kry, från att ha gjort i blöjan 5 ggr per dag tidigare så är det bara det där hemska morgonlasset som kommer och sen inget mer resten av dagen. Så jag befarar en ny överfull blöja imorgonbitti, får bara hoppas att det dröjer tills uppvaket närmar sig eller inträffar.

Efter bad och välling la vi M 19.55, i vanlig ordning protesterar han redan när jag vänder honom på mage i mina armar för att sänka ned honom i sängen, men jag ramsade och gick ut till Henke utanför dörren. Han blev lugn direkt, men låg och trasslade runt en massa. Spolning i toaletten vägg i vägg och tv´n på övervåningen på och efter ett par ordentliga dunkar, förmodligen sparkar, i väggen så blev det tyst. En sak jag dock glömde och har tendens att glömma är bekräftelseramsan, är den skitviktig???

Ok, nu är klockan 20.56, M ropade nyss till, men verkar ha varit i sömnen. Jag har nu dryga 3 min på mig att göra kvällstoalett och lägga mig. Aj aj, skynda, skynda!

Kram!
Mamma till Mr M, född 090906 (40+14), kurad i Gastsjön 3-7 juni 2010.
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Härligt med en uppföljningstråd :D

Underbart att läsa om mr R, ms S och mr M, hoppas att godingen mr L också mår bra!

Tycker ni är superduperduktiga och blir så glad av era fina inlägg, ni är till inspiration för många!

Kram på er :heart:
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Hippo

Inlägg av Hippo »

LYCKLIG blir jag när jag hör att det går bra för er på hemmaplan :D
Ni utstålar Trygghet! Håll vargarna stången!

MammaM och lille L: jag tänker på er :heart: :heart:
Håll ögonen på målet. Det krävs arbete men ni är på god väg dit!

:heart: H
Febe född 080116. Kurstart 080619
Tilda född 091109.
polisa

Inlägg av polisa »

En hel natt utan en enda ramsa...

Japp, det är sant och så otroligt upplyftande. Jag har inte behövt ramsa Mr M en enda gång inatt. Han har väckt oss två gånger, men antingen var det rop i sömnen eller så hanterade han att somna om alldeles själv. Kl 1 och kl 5 var det och vid 7 så höll han också på och hojtade till lite, så jag var beredd på ramsa för att få honom att sova sista halvtimmen, men då somnade han också om... Sen väckte vi honom 7.25 efter läggning 19.55 igår. Så fick pappa vara med på väckningen. Han var FORTFARANDE trött.... ha ha!

Jag fick sova 9 timmar inatt! Lika tidig läggning ikväll.

Lindsey, så härligt att läsa om dig och Miss S också, du har stenkoll. Skönt att få komma hem på riktigt snart också. :)

Strömming, tack för att du ringde igår!

Kram!
Mamma till Mr M, född 090906 (40+14), kurad i Gastsjön 3-7 juni 2010.
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Vad glad man blir av era rapporter och vad fint ni jobbar på! :thumbsup: :sleep: \:D/ :heart:

polisa, det är bara att vänja sig. Grattis till natten! :wink: :D

Kram Bea
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
strömming

Inlägg av strömming »

Här var också en natt utan en enda ramsa! Han bökade runt vid kl 5, 5.20, 6.05 men klarade det själv. Så vi tog upp honom 6.50 vid nästa 45minutersskarv och han var vaken då men låg tyst och nöjd i sängen. Syrran sov också men ropade efter mamma några gånger och faktiskt tror jag att ljuden från syrrans rum hjälpte R att komma till ro.

R är sååå trött på dagen. Var på gott humör på morgonen och lekte själv i 30 minuter först och sedan har vi umgåtts. Syrran är sur som en get på brorsan och tar alla hans leksaker.... det är mycket "-inte, inte R" från henne nu. Han börjar ta plats här hemma.... Nu gick vi nyss iväg till dagis och R gallskrek så han skakade hela vägen. P väg hem bar jag hem honom och han hulkade och hulkade av trötthet. Så det blev bums i säng, en ramsa och tyst! Lite protester efter någon minut men nu är det tyst igen här hemma.

Så min natt blev upphackad av att lyssna på R efter kl 5 men snart sover han över allt detta hackande också är jag helt säker på!

Attityden är helt klart enklare att anlägga efter att ha varit i Gastsjön och verkligen fått nöta detta med er alla!!!

HÄRLIG NATT POLISA!!! :D Så glad jag är för er!
Hippo

Inlägg av Hippo »

polisa och strömming:
:-({|= :thumbsup: :-({|= :thumbsup:

Härlig läsning!
polisa, du har hamnat i det kända zoombie stadiet :D
Lille R verkar vara på samma plats :D

:heart: H
Febe född 080116. Kurstart 080619
Tilda född 091109.
Fd Medlem

Inlägg av Fd Medlem »

Kära, härliga, modiga och ansvarsfulla kurmammor: Plötsligt händer det! Poff, så faller bitarna på plats och arbetet betalar sig! Vilka härliga rapporter, verkligen. Jag är full av respekt och beundran för er!

Kram
Ulrika
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"