Har jag gjort schema med för lång natt?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
ambra

Har jag gjort schema med för lång natt?

Inlägg av ambra »

Lillen är drygt 3 månader gammal. Han har gått efter schema sedan han var 2 månader. Nu undrar jag om jag har missförstått det här med total nattsömn och sammanhängande sömn. Har lillen för lång natt för sin ålder (han ska ju klara 10 timmar natt) :?: Hans schema ser ut så här nu, med 15 timmar och 15 min sömn/dygn:

7 god morgon och mat
9-10 sova (känner till att det inte ska passa sömnrytmen, men...)
10.30 mat
12-14 sova
14 mat
16.15-17 sova
17.30 mat
19.30 God natt
21 Nattslurk (vilken jag ger honom mer eller mindre i sömnen)

Jag har precis ändrat så att jag numera inte ger honom mat på natten (vi är inne på tredje natten av minikuren). Alltså tar jag upp honom och ger honom nattslurken kl 21 för att han ska få 10 timmar sammanhängande utan mat. MEN han lägger sig ju redan 19.30, alltså är natten nästan 11,5 timmar lång för honom. Är det längre än vad man kan förvänta sig att han ska klara av :?: Nu har vi ju kört på det här schemat ett tag (förr åt han ca 04 istället för 21) och det fungerar rätt bra, men visst vaknar han till och jag får vagna under vargtimmen. Så - är natten för lång för en 3-månaders så jag måste ändra hans schema :?: Hoppas ni förstår min fråga :!: :D
Ambra
storebror feb 01 :heart:
lillen aug 05 :heart:
Carina-71
Kontakt:

Inlägg av Carina-71 »

Hej
Jag personligen tycker det är bättre om barnet får ett mål mat vid 4-5 tiden på morgonen (om det ska finnas ett nattmål, vill säga) istället för på kvällen/natten. Min erfarenhet säger att barnet lättare sover "över" morgonmålet tillslut eller att du håller på målet lite längre och längre fram på morgonen och att det tillslut försvinner helt.
Hoppas du förstår vad jag menar. :idea: :!:
Min Hanna 3 månader, har natt mellan 20,30 - 06,30 = 10 timmar + två 45 minuters pass och två 2 timmars pass under dagen. Det är framtaget efter hennes rytm och passar henne bra :!:

Kram Carina :heart:

:heart: Sandra -91 Styvdotter
:heart: Emil -92, Barnaboken
:heart: Malin -98, Barnaboken
:heart: Hanna 050807. ?r nu kurad och sover gott!

\:D/ Foton \:D/
Tessan
Kontakt:

Inlägg av Tessan »

Hej hej!
Jag gjorde som du med Emma fast när hon var 2 månader så när hon blev 3 skippade jag sista målet kl 22 så hade hon natt mellan 22-06 utan mat.
Vi la henne kl 20 och sen tog jag upp henne i sömnen och gav henne mat kl 22 och sedan sov hon vidare till kl 6.
Jag tror med andra ord att detta kommer att gå jättebra :P :thumbsup:

/Tessan
Mamma till Emma 050530 & Rasmus 080321 Sthlmsbo

Emmabilder :heart:
ambra

Inlägg av ambra »

Åh, tack :heart: för att jag fick höra positiva ord :!: Jag fick totalpanik av någon anledning när jag insåg mitt "misstag". Min lillkille är ju jätteduktig som anpassar sig efter mitt överkursschema...

Vi hade tredje natten i natt utan nattmål. Han lades som vanligt 19.30, fick påfyllning 21 och vaknade inte förrän 06 :!: :D Då vagnande jag lite och han sov vidare till morgon. Jag är så imponerad av honom :!: :heart:

Jag har nu sansat mig lite (dreglande vargar var ute efter mig i natt då jag låg vaken och funderade över hur jag skulle ändra i schemat nu när vi äntligen snart är i mål). Nu ser jag ingen anledning att ändra i schemat när han ser ut att ta emot det så väl. Möjligtvis att jag ändrar till natt från 19.30-6.30 och lägger på en halvtimmes sömn på första sovpasset i stället. Det är ju också bättre för sömnrytmen än hans en timmes pass.

Gå tillbaka till att ge mat under morgontimmarna tänker jag då inte göra, det här har ju gått så bra, lillen har varit så hjälpsam så :!:
Ambra
storebror feb 01 :heart:
lillen aug 05 :heart:
Carina-71
Kontakt:

Inlägg av Carina-71 »

Jättebra Ambra, huvudsaker är att ni tycker det funkar. Då finns det ju ingen i världen som kan säga att ni ska göra på något annat sätt.

Kram Carina

:heart: Sandra -91 Styvdotter
:heart: Emil -92, Barnaboken
:heart: Malin -98, Barnaboken
:heart: Hanna 050807. ?r nu kurad och sover gott!

\:D/ Foton \:D/
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"