Ronja, vår rövardotter! :D

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Acnaib
Rådgivare/advisor

Ronja, vår rövardotter! :D

Inlägg av Acnaib »

Hej!

01:51 "morgonen" den 22. Maj föddes Frejas syster Ronja. Förlossningen gick fint och tog liiite drygt 7 timmar. Första värkarna kom 18:45, tätt (3 min mellan) och intensiva. Efter ca en timme kom värkarna med 2 minuters mellanrum och jag förstod att det var på riktigt, så vi rinde in till förlossningen. De tyckte att vi skulle åka med en gång, då vi hade en bilfärd på nästan en timme framför oss. Vi ringe hit farmor som skulle ta hand om Freja under tiden vi var borta.
21:30 kom vi fram till förlossningen, 00:25 började krystvärkarna och lite knappt en halvtimme efter det såg Ronja världens ljus!

I den här tråden hade vi tänkt ta upp alla möjliga frågor och funderingar som vi stöter på i vardagen. Vår förhoppning är att vi ska kunna få råd och tips av alla Ni erfarna och underbara människor där ute i forumet!
När freja föddes visste jag inte att Barnaboken existerade, så hennes första 5 månader blev som de blev, som hos så många andra föräldrar. Vid 5 månaders ålder sov hon katastrofalt lite, dag som natt. Då hittade vi äntligen njtuning och befrielse hos vår älskade Anna Wahlgren. Hon betyder oerhört mycket för oss, och jag skulle inte kunna tänka mig hur våra liv hade sett ut utan henne!! :heart: :heart: :heart:
Men, nu är vi alltså nybörjare gällande allt vad standardmodell heter. Jag har läst i barnaboken om och om och om igen :P men vissa frågor uppstår alltid ändå. :P

/ Bianca, Oskar, Freja och Ronja!!
:heart: Freja :heart: 2009-01-03
:heart: Ronja :heart: 2010-05-22
:heart: Franz :heart: 2015-09-20
:heart: Otto :heart: 2017-01-01
Elle

Inlägg av Elle »

Varmt välkommen till oss på Späda barn och små :D . Grattis till lilla juvelen Ronja :heart:

Vi finns här om det dyker upp några funderingar. Ha smekmånad nu, mat, mat och mera mat, lär känna varandra och njut!

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

Hej igen.
Jag skrev precis ett långt inlägg men när jag tryckte på "förhandsgranska" så försvann det. :(

Så... då försöker jag igen då... 8)

Det är nämligen en fundering som jag redan har. Eller egentligen två :P
Fundering nr 1 är hur jag ska lyckas hålla fröken tröttis vaken under tiden hon äter från första bröstet. Hon somnar under tiden hon äter, men äter vidare iaf. När hon sedan slutar äta pillar jag lite på ehnne och hon tar några tag till, sen somnar hon om, jag pillar, hon tar några tag, somnar... Så håller vi sedan på tills hon absolut inte går att väcka mer. Då går vi och byter blöja, vilket väcker henne igen. Efter det umänge.
Hur ska jag få lilla Ronja att vara vaken då hon äter? Eller får hon i sig lika bra trots att hon sov-äter?
Min andra fundering kretsar kring insomningen efter sista slurken. Hon sover gott vid bröstet, men då jag lägger ner henne i vagnen vaknar hon. Jag tar upp henne ger henne lite till hon somnar men vaknar igen när hon läggs ner. Igår och idag har jag istället gjort på ett annat sätt då jag lagt ner henne. Då ja varit heeelt säker på att hon till brädden varit fylld med mat har jag valt att vagna henne istället för att ta upp och e extra slurkar. Jag behöver dra vagnen 3-4 gånger, sedan sover tösen gott. Nåon gång har hon vaknat upp igen så jag har fått dra lite till men sedan sover hon 2,5 timmar - eller 4! 8) :shock: :P Frågan är om jag kan fortsätta så här eller om jag istället borde fortsätta ta upp henne och amma vidare?

Så, nu hoppas jag att detta inte försvinner igen :wink:
/Bianca
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

Så var jag tillbaka igen :wink:

Nu har jag en ny fundering kring måltiderna. I Barnaboken har jag läst att man med SM ska sikta på 4 stora dagsmål (ibland 5) och 2 korta nattmål (ibland 3). Men i någon annan tråd här låste jag att det var 5 stora mål man skulle sträva efter (tror det var i Annas samanfattningstråd om SM). Ja.. hur är det med det egentligen?
När brukar det sista stora målet infalla? För om jag förstått det är det vanligt att ha ett mål vid 22-tiden, ett nattmål vid 01 och ett nattmål vid 04. Men målet vid 22-tiden - är det ett stort eller ett nattmål? För om det är ett helt mål med allt som tillhör, alltså1,5h, innebär väl det att själva nattsovandet börjar först 23:30. Kan det stämma?
Själv har jag ju varit bortskämd med att gå och lägga mig vid 22-tiden tidigare :P

Sen har jag ytterligare en fundering :roll:
Tösen äter alltid riktigt bra ur första bröstet, även om hon blundar hela tiden då hon äter. Vet inte om hon är vaken eller äter i sömnen (kan de det?) Men när det är dags att äta ur andra böstet så ligger hon bara där vid bröstet och filosoferar. Om jag trycker in bröstet i munnen på henne trycker hon ut det igen med tungan. Efter ett tag suger hon några tag och släpper sedan igen, filosoferar vidare. Så kan hon ligga länge. Ibland somnar hon inte vid bröstet, eftersom hon ju inte äter, då lägger jag ner henne i vagnen och vagnar några snabba tag så somnar hon och sover gott. Men ibland somnar hon efter det att hon filosoferat ett tag. (vaknar dock igen när hon läggs ner så jag behöver vagna även där)
Jag har väääldigt mycket mjölk och funderar på om hon kanske får i sig det hon vill ha redan vid första bröstet, och därför bara tuttar lite vid andra :?:
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Hej Acnaib och grattis till lilltjejen! :D

Först och främst - ha lite tålamod! :lol: Hon är så liten och så ny än, så det är inte så konstigt om hon inte har lärt sig äta enl instruktionsboken än. Fortsätt insistera på mera mat med lätt hand så kommer hon snart på hur det funkar! 8) Det du kan göra är att bestämma dig för att hon måste rapa när du märker att hon håller på att somna till - upp på axeln och buffa så hon vaknar till, och sedan fortsätter du matningen.

Det är helt Ok att vagna i några tag i ro, när man är helt säker på att bebisen är proppis. Så fortsätt med det. Däremot ska man förstås inte fortsätta vagna ifall vagningen inte tar, då ska det till mer mat istället. :D

Du kan bestämma själv när natten börjar! 8) Har du t ex ett mål kl 22 (klassisk tid) så kan du bestämma att det är ett 5:e SM-mål eller ett nattmål, beroende på hur du själv vill ha det. :D
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

Hejsan!

Tack Chokladkaninen! Ja, jag stressade upp mig lite tyvärr. Med Freja blev ju allt så fel, så nu hade jag gett mig den på att allt skulle gå precis enligt SM den här gången. Ja, lite lugnt kanske jag borde ta det så här i början iaf :P Vi har det ju redan mycket bättre än vi hade det förra gången, även om inte allt är perfekt. Och VEM kan väl vara perfekt redan från start? :wink: :roll:

Imorgon är lillfisen redan två veckor gammal, så fort tiden går. :shock: Om jag förstått AW rätt så är det nu den egentligen födseln inträffar - slutet av andra veckan, början av tredje? Ja, hon visar tydligt nu att hon vill vara vaken lite längre mellan bröst 1 och bröst 2. Dock har hon fortfarande svårt att äta några mängder ur bröst 2, oavsett om det är det vänstra eller det högra. Hon tar några tag sen är det bra. Jag kan truga hur mycket som helst men hon bara slingrar sig :?: Om jag ligger ner och ammar så fungerar det faktiskt lite bättre, men hon somnar väldigt fort. Vaknar dock ofta när jag lägger ner henne i vagnen. Aja, det ger sig ju med tiden. Dessutom är det ju snart dags att läga ner henne vaken, eller hur :?: Tre-veckors-barnet - men är det då barnet blivit tre veckor gammalt, eller då tredje veckan påbörjas :-s

Själv har jag haft mjölkstockning sedan i måndags - 40 graders feber. Nä, det har inte varit roligt, men nu tror jag att det är över (ta i trä).
Nu på måndag ska Oskar gå tillbaka till jobbet. De tio pappadagarna är slut. Jag mår riktigt dåligt pga det. Jag vet inte riktigt hur det ska gå. :? :shock: Det känns på tok för tidigt att lämnas ensam med de två små. Men samtidigt inte mkt att göra åt saken. Han är ny på jobbet och vill inte ta ledigt mer än nödvändigt, säger han. Usch... Ibland gråter jag, men det är väl hormonernas fel :P Jag vet ju att det kommer att gå bra, för det MÅSTE ju gå bra :!:
Innerst inne önskar jag dock att samhället sett ut på ett annat sätt :wink: :P [-o< :heart:
blivandemamma
Rådgivare/advisor

Inlägg av blivandemamma »

Hej Å grattis till lilla skatten! :heart:

Det är vingligt första tiden hemma med två. Men ha inte så stora kvar. Att bara vara får liksom räcka :lol: titta på film tillsammans, ha mycket enkel mat hemma och fika i soffan liksom 8) allt faller på plats så småningom. Du kanske inte har skinande rent hem och nybakade bullar första veckan om man säger så 8) men det går ändå :wink:

Kanske kan pappan komma hem tidigare någon eftermiddag i veckan? Det gör mycket tycker jag! Och ni kanske har pappadagar kvar för stora barnet? Om det blir för tufft kan ni väl överväga att vara hemma tillsammans lite till? Man kan ju alltid prata om det på jobbet, ofta får det bättre gehör än man tror, är iaf vår erfarenhet.

Vid 3 veckor är egentliga födseln, det är helt rätt. Du kan hela grejen med SM så fint så, oroa dig inte. Det leder till överkoncentration. Njut! Se hur standardmodellen funkar hos ER! Den ser inte exakt likadan ut på alla platser och i alla hem :wink: även om grundprincipen är densamma.

Du har väl mycket käk i boobsen. Då behöver man inte kränga lika mycket från bröst 2. Du erbjuder så mycket mat du bara kan. Lägger liten proppmätt (och ordentligt rapad, ny blöja och allt det där...) så går resten som en dans. Prova att lägga liten vaken. kanske somnar? Kanske inte? Lite mer efterrätt kan säkert propsas på. Inte det, nähäpp, god natt då! Våga PROVA! Tiderna är inte SPIKADE! Behöver man ammas till sömns en vecka till eller två? So what!

:heart:

Anna
Gammalt barnaboksbarn och mamma till
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

Hej blivandemamma, och tack!

Idag är första dagen hemma ensam med två små. Oskar åkte till jobbet vid strax efter 6 och väntas hem runt halv 5. Än så länge har det gått fint :wink: Kan ju bero på att det regnar ute och jag valt att hålla altandörren ständ. Annars brukar Freja få springa in och ut som hon vill, men då vi bor i hyresrätt och inte har staket runt gäsmattan så krävs det ju att man har ganska bra koll på vart hon håller hus. Hon är visserligen väldigt duktig med att "stanna på gräset" (som vi säger åt henne ofta), hon går fram till asfaltskanten men inte längre - men man kan ju inte vara SÄKER! Springer katten iväg så visst blir det väl lockande att springa efter, och bilar kör det ju där ute ibland iaf. Så nej, koll krävs. När Oskar kommer hem sedan blir det lättare att släppa ut henne i regnet, men tills dess håller vi oss inne. Måste ju bli så lite just nu. :roll:

Oskar jobbar på ett rullande 6-veckorsschema så han har olika tider varje dag och jobbar dessutom var tredje helg. Svårt att sluta tidigare då, tror jag. Dessutom är han ju ny på jobbet, så han vill inte ta ledigt eller ta pappaledighet för Freja, vilket annars hade varit bra. Jaja, semester har han oxå avsagt sig, så jag får finna mig i att vara ensam med de två f.o.m. idag :P

Ja, jag har börjat lägga Ronja vaken nu (insomningsslurken har ju inte riktigt fungerat här, då hon vägrar öppna munnen då hon tycker att hon fått nog med mat). Hon ligger i vagnen och vrider på sig lite men somnar sedan själv. Dock vaknar hon efter ca 5 minuter. Borde jag ta upp henne då och ge henne mer mat? För som jag gör nu så vagnar jag lite och hon somnar om och sover sedan 2-2,5 timmar.
Det här med förlänga vakentiden är oxå svårt! Hon klarar 1 timme utan problem, ibland 1,5 timmar men väldigt sällan 2 timmar. Hon har börjat skrika hysteriskt vid bröstet nu oxå. först trodde jag att det berodde på att hon hade ont i magen eller att någon rap satt på tvären, men eftresom hon aldrig skriker så på natten så inser jag att det nog inte är magont - då borde hon ju få ont på natten oxå :?: Däremot tror jag att hon kanske skriker av övertrötthet. Igår på kvällen var det ganska uppenbart. Vi gav henne 20 minuters vila och därefter kunde hon äta liiite till innan hon somnade för natten. Kan de små älsklingarna bli så övertrötta även på dagen :?: För lite drygt en timme sedan la jag Ronja efter att hon varit vaken i ca 1 timme. Hon skrek och skrek, men när jag höll henne upprätt mot bröstet och buffade lite i rumpan så tystnade hon och somnade. Jag försökte med ltie mer mat men hon blev riktigt skrikig igen så jag la henne i vagnen istället, där hon efter lite vagnande somnade gott och har sovit sen dess.

Sen en annan fundering...
:arrow: Kn jag redan nu börja strukturera tiderna lite eller bör jag låta Ronja bestämma helt ännu. Jo, jag vet att det i BB står att hon ska få bestämma ett bra tag till. Men jag tänkte: kan jag bestämma tider då hon ska vakna och äta? Alltså har lite fastare mattider? På så vis väljer hon sedan själv hur länge hon orkar vara vaken och får sedan sova tiden som är kvar tills dess att nästa mål borde infalla? Vaknar hon tidigare blir det såklart mat tidigare. Men lite mer hållpunker under dagen skulle klart underlätta med tanke på Frejas "mat-och-sov-klocka". Vad tror ni :?:
Nancy

Inlägg av Nancy »

Acnaib skrev: Alltså har lite fastare mattider? På så vis väljer hon sedan själv hur länge hon orkar vara vaken och får sedan sova tiden som är kvar tills dess att nästa mål borde infalla? Vaknar hon tidigare blir det såklart mat tidigare. Men lite mer hållpunker under dagen skulle klart underlätta med tanke på Frejas "mat-och-sov-klocka". Vad tror ni :?:
Precis så gjorde jag då jag fick dotter nr 4. Från det att hon var två dagar gammal :wink: Gick alldeles utmärkt. Ditt ordval "hållpunkter" bådar gott.

Varmt lycka till :D

Grattis till bebisen och kram från Nancy
Nancy

Inlägg av Nancy »

Ser att du hade fler funderingar men jag får passa dem till ngn annan. Är nyopererad i foten och fixar bara korta stunder vid datorn.

Nancy
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

Hej Nancy! Va härligt att höra att du gjort ungefär så, då känns det som om det skulle kunna fungera här oxå. :D Ska klura lite på vilka tider som skulle vara bra för oss, samtidigt som jag ska ta hänsyn till när Ronja "brukar" vakna och vilja äta. :wink:

Ang. det där med övertötthet. Jag vet itne riktigt vad jag ska tro just nu. Idag har Ronja skrikit hysteriskt vid bröstet under varje måltid. :( Hon börjar med att äta vid ena bröstet vilket fungerar fint tills första rapen ska upp. Hon är svårrapad men till slut brukar hon lyckas få upp en rap. Därefter då jag lägger henne vid bröstet igen så spänner hon sig bakåt som en pilbåge, blir röd i ansiktet och skriker. fler rapar tänker jag, men det kommer sällan några. Även upprätt fortsätter hon att spänna sig och skrika. Om jag gungar henne ett tag brukar hon lugna sig något. Så håller vi sedan på, lägger henne vid bröstet, hon tar nåra tag spänner sig och skriker, upp igen osv. Det verkar ju som om hon har ont, men jag vet inte riktigt vad jag ska göra. Någon som har tips till oss?
blivandemamma
Rådgivare/advisor

Hej!
Hur går det för er?

Övertröttheten och skriket vid bröstet kan höra ihop. Eller så kommer det för snabbt (mjölken) eller för långsamt. De är såå känsliga de där små skräpen :heart: Saklighet är det enda som funkar! (SVÅRT när man är hormonig och gråter så fort man får en fis på tvären, jag vet!) När det blir skrikigt och bökigt brukar jag bryta, upp med bebis HÖGT på axeln och gå en ganska snabb sväng i rummet. Liten brukar se ut såhär :shock: och bli tyst av bara chocken. Så sjunger man lite samtidigt (ramsar sig själv.. detta går så fint så fint!) Också tillbaka igen och KVICKT fram med booben (den får gärna vara fri under promenaden, det går snabbare då :lol: 8) )

:arrow: när man bara sovit 5 minuter och är en liten person, kan det vara så att man inte är tillräckligt mätt. Då kan man ta upp, lägga till och sen lägga ner i vagnen igen, som om ingenting hänt 8) Eller så vagnar man. Är man säker på att man matat så mycket det bara går, är det dumt att försöka amma igen, ellerhur?! :D

:arrow: Inte så många småskruttar orkar 2 timmar. Jag hade satsat på 1-1,5 och inte försökt med 2. Vänta ett tag så du ser att hon orkar 1,5 som standard innan du har henne vaken så länge som 2 timmar.

Anna
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

Hej Blivandemamma! :D

Jo, jag tycker att det går ganska fint för oss faktiskt. Men Ronja blir fortfarande hyfsat "arg" vid bröstet ibland. Oftast tror jag nog att hon är trött, men jag vet inte säkert. Jag får väl prova den där "bröstvandringen" :P

Tredje dagen ensam med de två idag. Idag jobbar dock Oskar till kl 18, så han är inte hemma förrän vid 18:30 någongång så det känns som om det kommer att bli en låång dag :P

:arrow: Jo, jag brukar göra som så att jag läger ner Ronja då hon ätit massor och lite till, sedan avvaktar jag. Ibland omnar hon själv men ofta krävs lite vagning. När hon sover går jag därifrån men vaknar hon igen (vilket hon väldigt ofta gör) så vagnar jag igen. Om inte vagningen tar då heller så får hon en slurk till, vilket hon sällan vill ha :P Jag försöker få i henne så mycket det bara går och sen är det ner i vagnen igen som gäller. Därefter tar jag inte upp mer, även om vagning nr 5 inte heller tar. Till slut somnar hon ju, och sover 2-2,5 timmar. Men det är väldigt sällan det blir så. Oftast somnar hon efter första vagningen, annars efter extraslurken och vagning.
När jag lägger Ronja vaken nu så vagnar jag tills jag tror att hon somnat. Är det fel? Borde jag sluta tidigare? Jag har testat att sluta efter bara några tag men oftast så börjar hon vrida och vända på sig, lyfta upp huvudet och sedan skriker hon, vilket ju innebär att jag får vagna igen. Borde jag lära henne att somna själv, utan någon längre vagning redan nu? Och ska jag isf låta henne skrika?
Du skrev, blivandemamma, följande:
Prova att lägga liten vaken. kanske somnar? Kanske inte? Lite mer efterrätt kan säkert propsas på. Inte det, nähäpp, god natt då! Våga PROVA!

Jag tänker på "nähäpp, god natt då!" Ska jag bara lämna henne då? Låta henne somna själv, utan hjälp? Jag har nog inga problem med att låta henne skrika lite :oops: men ska hon det?

Jag funderar även lite kring det här med vagning vs. buffning. Jag har läst att AW skriver att man vid tre veckors ålder ska lägga älsklingnen när denne fortfarande är vaken och sedan hjälpa barnet att somna genom att buffa. Jag har ju kört med vagning hittills, så jag borde väl kunna fortsätta med det - eller kommer det leda till att vagningen tappar sin magiska verkan senare då den behövs för att lugna ett skrikigt barn :?:
blivandemamma
Rådgivare/advisor

Hej!

Du tänker så rätt, det läser jag mellan raderna :lol: 8) :D

Nähäpp god natt då :shock: :shock: :shock:

:lol: :lol:

Alltså hmm. Jag vill inte råda någon att barnet skall SKRIKA! Jag brukar tänka att inget barn skall vara ledset en enda sekund. Men upprörd, irriterad, sur, arg eller muttrig, det får man vara :wink: Då hjälper heller ingen vagning. Som att säga "Sov nu!!" till nån som försöker. Vem blir inte förbannad då? :wink: :lol: Lämna över till liten att försöka somna själv. Det kan hon, kanske inte alla gånger men alla är vi nybörjare nån gång!

Man vagnar tills barnet är tyst. Alltså; skrik= fråga "skall jag sova nu?" Svarar med vagning; "Ja det skall du". Tyst. "Är det riktigt säkert" "Ja, jag vaktar" osv. Sen kan man ligga och böka efter det, gnälla lite och suga på en snutte, hand eller vad det nu är. Det är helt okej. Bara liten inte är ledsen! Jag hööör liksom att du tänker rätt! Så lita på din känsla nu! :D

Jag tycker det är lättast att vagna och har bara buffat äldre barn som har svårt att komma till ro (= efter 4 månader då mina har flyttats från vagnen till spjälis i samband med hel natt). Jag tycker att det är lättare, iaf för min egen saklighet och tydlighet, att antingen buffa eller vagna. Tror inte vagningen blir ineffektiv av att man bara använder den. Tvärtom så hajar ju barnet vad det är frågan om. Däremot kan man hamna i vagningsträsk :D Man vagnar sig blå och ungen sover bara när man vagnar typ. Been there done that... om man säger så 8) Då får man baka... REJÄLT. Men där är du inte, så tänk inte på det :wink:

Anna
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

Hejsan igen! :D

Dagarna går och imorgon är lill-tjejen redan tre veckor gammal! Inte klokt va tiden går fort, egentligen! :shock:

Vardaen börjar infinna sig här nu :) Dock har vi fått lite insomningsvårigheter :? Det kan ta lååång tid innan Ronja somnar, uppåt en timme ibland. Hon läggs mätt i vagnen och är lugn ett tag, sedan börjar hon böka, vilket jag inte bryr mig om, men när hon börjar skrika så vagnar jag tills hon tystnar. Vilket blir kanske 3-4 tag. Men så fort jag slutar skriker hon igen, jag vagnar 3-4 tag igen. Hon är tyst några sekunder men börjar sedan igen. (Om jag låter henne skrika, vilket jag gjort någon gång, så skriker hon upp sig hysteriskt - som om hon vore rädd att dö typ :? ) Jag tar upp henne och erbjuder mera mat, hon tar lite, lite. Jag lägger tillbaka henne i vagnen och hon somnar. Sover 5 minuter men vaknar igen, vagnas, tystnar, skriker, vagnas, mer mat - nähäpp inte det?, ner i vagnen igen, somnar, vaknar, skriker, vagnas osv. :?
Åh, jag överarbetar säkert! Eller så är jag helt enkelt inte tillräkligt tydlig, eller så har väl Ronja inte fått tillräkligt med mat, trots att hon vägrar tar mer innan hon läggs ner. Jaa... Jag vet ju att det kommer att ordna sig, men just de stunder jag står där vid vagnen och Freja väntar tåligt med en bok i handen som jag lovat att läsa för drygt en timme sedan, så känner jag mig ganska frustrerad och hjälplös liksom. "Jag har inte tid med det här" kan jag tänka... :(

Bianca
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"