Hej blivandemamma, och tack!
Idag är första dagen hemma ensam med två små. Oskar åkte till jobbet vid strax efter 6 och väntas hem runt halv 5. Än så länge har det gått fint

Kan ju bero på att det regnar ute och jag valt att hålla altandörren ständ. Annars brukar Freja få springa in och ut som hon vill, men då vi bor i hyresrätt och inte har staket runt gäsmattan så krävs det ju att man har ganska bra koll på vart hon håller hus. Hon är visserligen väldigt duktig med att "stanna på gräset" (som vi säger åt henne ofta), hon går fram till asfaltskanten men inte längre - men man kan ju inte vara SÄKER! Springer katten iväg så visst blir det väl lockande att springa efter, och bilar kör det ju där ute ibland iaf. Så nej, koll krävs. När Oskar kommer hem sedan blir det lättare att släppa ut henne i regnet, men tills dess håller vi oss inne. Måste ju bli så lite just nu.
Oskar jobbar på ett rullande 6-veckorsschema så han har olika tider varje dag och jobbar dessutom var tredje helg. Svårt att sluta tidigare då, tror jag. Dessutom är han ju ny på jobbet, så han vill inte ta ledigt eller ta pappaledighet för Freja, vilket annars hade varit bra. Jaja, semester har han oxå avsagt sig, så jag får finna mig i att vara ensam med de två f.o.m. idag
Ja, jag har börjat lägga Ronja vaken nu (insomningsslurken har ju inte riktigt fungerat här, då hon vägrar öppna munnen då hon tycker att hon fått nog med mat). Hon ligger i vagnen och vrider på sig lite men somnar sedan själv. Dock vaknar hon efter ca 5 minuter. Borde jag ta upp henne då och ge henne mer mat? För som jag gör nu så vagnar jag lite och hon somnar om och sover sedan 2-2,5 timmar.
Det här med förlänga vakentiden är oxå svårt! Hon klarar 1 timme utan problem, ibland 1,5 timmar men väldigt sällan 2 timmar. Hon har börjat skrika hysteriskt vid bröstet nu oxå. först trodde jag att det berodde på att hon hade ont i magen eller att någon rap satt på tvären, men eftresom hon aldrig skriker så på natten så inser jag att det nog inte är magont - då borde hon ju få ont på natten oxå

Däremot tror jag att hon kanske skriker av övertrötthet. Igår på kvällen var det ganska uppenbart. Vi gav henne 20 minuters vila och därefter kunde hon äta liiite till innan hon somnade för natten. Kan de små älsklingarna bli så övertrötta även på dagen

För lite drygt en timme sedan la jag Ronja efter att hon varit vaken i ca 1 timme. Hon skrek och skrek, men när jag höll henne upprätt mot bröstet och buffade lite i rumpan så tystnade hon och somnade. Jag försökte med ltie mer mat men hon blev riktigt skrikig igen så jag la henne i vagnen istället, där hon efter lite vagnande somnade gott och har sovit sen dess.
Sen en annan fundering...

Kn jag redan nu börja strukturera tiderna lite eller bör jag låta Ronja bestämma helt ännu. Jo, jag vet att det i BB står att hon ska få bestämma ett bra tag till. Men jag tänkte: kan jag bestämma tider då hon ska vakna och äta? Alltså har lite fastare mattider? På så vis väljer hon sedan själv hur länge hon orkar vara vaken och får sedan sova tiden som är kvar tills dess att nästa mål borde infalla? Vaknar hon tidigare blir det såklart mat tidigare. Men lite mer hållpunker under dagen skulle klart underlätta med tanke på Frejas "mat-och-sov-klocka". Vad tror ni