Sämre dagsömn, bekräftelse-frågor och m

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
kattis73
Kontakt:

Sämre dagsömn, bekräftelse-frågor och m

Inlägg av kattis73 »

Är det vanligt att de sover sämre dagtid under kuren? Isak sover ungefär samma tider som innan kuren, och har aldrig vart speciellt "enkel" med dagsömnen, men nu tycker jag det är ännu sämre. Sover oroligare och kortare. Han verkar helt plötsligt mycket tröttare och klarar bara två timmar innan han blir trött och grinig. Ändå sover han för kort när han ska sova.

Nätterna däremot går lysande bra. Jag kan berätta att Isak igår (tredje natten på uppföljningsveckan) somnade 19.47 (ska sova 19.30-7), sen hörde jag inte ett knyst förrän 5.30. Då fick han en ramsa och somnade bums om till 6.30. Då fick han också en ramsa men låg vaken en kvart, sen tror jag han sov en tiominutrare innan jag hörde honom igen och gjorde morgon. Det är helt fantastiskt! Jag sov 7,5 timme i streck i natt, det har jag inte gjort på evigheter! Jämför det mot att stoppa-i-nappen-varje-timme natten igenom, amma och buffa rumpa konstant från 5-snåret...

Har en fråga om bekräftelsen under vargtimman också. I morse vaknade ju Isak vid 6.30, en halvtimme innan det är morgon för honom. Han fick en ramsa bums. På natten är jag inte alls lika snabb med ramsa, men jag har förstått att man kan vara det på morgonen. Eller ska jag backa här också tro? Hur som helst, han fick en ramsa, men tystnade inte utan fortsatte ömsom gnöla/gnälla lite, ömsom prata. Absolut ingen fara och inte alls behov av nån påminnelse, men liiiite gnäll var det ju. Men efter en kvart så tystnade han. Bör jag bekräfta här? Jag gjorde inte det i morse, ville inte "störa", eftersom det var så nära morgonen, och jag tyckte det var så bra att han somnade om en sväng.

Sen det här med mat... trodde han skulle äta mer, men han äter mindre? Till fukost vill han bara ha drygt 100 ml idag, och igår till 14.30-målet åt han bara 30 ml!? Jag vill egentligen inte truga (det funkar inte heller) och göra en grej av det. Jag har haft ett jobbigt matförhållande till min store pojk (inte längre) och vill undvika det nu. Vill helst bara erbjuda mat och sen inte göra nån grej av det, vare se han äter massor eller inget. Men jag har liiite svårt att slappna av eftersom att sova-hela-natten-tanken bygger på mycket mat på dagen.

Så här äter han:
7- erbjuds 220 ml babysemp, dricker 100-150.
11 - samma som ovan, alternativt ca 1 dl grönsakspuré och halv dl fruktpuré.
14.30: Erbjuds 220 ml babysemp, dricker 30-120 ml.
17.15: Erbjuds gröt på 1 dl vatten, äter allt
19.15: erbjuds 220 ml babysemp, dricker 100-150.
:heart: Storebror född -02
:heart: Mellanbror född -05, kurad vid 5 månader
:heart: Lillebror född -09, SM från 3 veckor
:heart: Lillasyster född 120607, SM från start
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Duktig pojke, duktig mamma :D Pris och beröm :lol:

Se där, nu är DU snart uppe i ditt sammanlagda sömnbehovs sköna tillfredsställande också :lol:

Lite gnissel i maskineriet får man räkna med här och där under kuren, som ni inte kan anses vara igenom förrän åtminstone uppföljningsveckan också gått:
:arrow: Vanligen är det en av dagslurarna som krånglar OCH vargtimmen (länge).
:arrow: Men det kan också vara två eller tre lurar, ett par veckor, och inte vargtimmen alls.
:arrow: Det kan vara lite vad som helst, även svackor i aptiten och nästan garanterat en våldsam trötthet, som accelererar ju mer man får sova - till synes paradoxalt - för att slutligen plötsligt släppa och ersättas av härlig energi :lol:

Det gäller att hålla i minnet att SHN-kuren är en process :!: Saker händer hela tiden :!:
:arrow: Du kan roa dig med att föra dagbok också över dagarna nu - och så ser du kanhända att det du tyckte hade blivit ett "verkar", ett "brukar", ett "alltid", ett "varje mål, "varje gång han ska sova" etc, kanske bara inträffade en enda gång, igår men inte i dag, och absolut inte i förrgår, men kanske i övermorgon - vem vet :?:

Därför: håll tiderna :!: Det är den gyllene regeln nummer ett. Bara så kan han så småningom uppnå den stabilitet och förutsägbarhet i lilla tillvaron som ni båda (alla) eftersträvar :!: Tiderna står för målet man ska uppnå. Inte för processen.

På morgonen är det ett omsomnande som ska till om och när han vaknar för tidigt. Sköter han det själv så desto bättre :lol: Stör alltså så lite som möjligt. Bekräfta behöver du bara göra nu om han haft stor cirkus med skrik och elände, som du fått tyst på.

Rätt, dra inte på dig någon matångest. Känner du motvilja mot att truga flaska så ge upp trugandet. Han får så han klarar sig och kommer att äta bättre när han blir mindre (kur-över)trött. Däremot kan du komplettera med lite mosad banan före flaskan :idea: Brukar uppskattas, mättar och "fettar".

Blir han trög i magen, vilket är väldigt vanligt i samband med kuren i vilket fall, dra dig inte för att tratta i honom katrinplommonpuré, minst en halv burk om dagen :idea:

En möjlighet finns ju också att han inte gillar Semper (längre) dvs är mogen för något matigare (se Mat och mage) :idea: En så enkel sak som större hål i nappen kan också vara värt ett försök :wink:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
kattis73
Kontakt:

Tack

Inlägg av kattis73 »

Åh, tack tack tack för ditt utförliga och snabba svar!!! Ska försöka inte se så mycket till det som inte funkar, utan till det som faktiskt funkar! För det viktigaste - natten -funkar ju helt fantastiskt! Redan! Resten kommer ju!

Du tycker alltså att jag kan avvakta lite med ramsa även på morgonkvisten? Se om han sköter det helt själv? Bra att bekräftelsen inte behövs. Då kan man själv ju somna om lite, utan att ligga och passa på att han ska tystna helt. :sleep: :lol:

Mosad banan före flaskan? Men då blir han ju mindre hungrig och borde äta mindre? Känns mer logiskt efter flaskan? Större hål ska jag absolut testa! Han ÄR trög i magen, och det kanske påverkar aptien också. Sist gav jag lite för mycket katrinplommonpuré och det blev lite väl bra, med mycket tvätt (alla Isaks kläder och mina byxor...). Men ska köra med en halv burk om dagen, efter lunchen. Han får messmör i ersättningen också (BVC's råd) men det verkar inte hjälpa.

Tack igen!
PS. Läser Barnaboken nu och får många a-haupplevelser. Har bestämt mej för att anamma "Bättre tveklöst göra fel än att tveksamt göra rätt". Såååå himla bra!
Tessan
Kontakt:

Inlägg av Tessan »

Hej hej!
Vill bara flika in att jag märkte på Emma att hon började äta mindre. Jag blev konfunderad och upptäckte att napparna var alldeles förfärligt usla för Babyplus :cry: :cry: :cry: och ändå hade jag nappar för välling.
Då använde jag NUK men köpte de vanliga ESKA som finns överallt och de är jättebra för oss :thumbsup: . Köpte de för välling och som är anatomiska, inte med hål i mitten med rund pip.
Du kanske redan använder dessa men jag ville i alla fall tipsa!!

Märkte också att ibland har jag skruvat åt den där skruva-fast-nappen-på-flaskan-ringen för hårt och då kommer det heller inget, lossade lite och vips!

Som sagt, kanske saker du redan har full koll på :D

/Tessan
Mamma till Emma 050530 & Rasmus 080321 Sthlmsbo

Emmabilder :heart:
kattis73
Kontakt:

Tack för tips!

Inlägg av kattis73 »

Jag använder Avent-flaskor med hål nummer 2. Ska nog testa nåt annat. Tack för tips om att inte dra åt för hårt. Så man kan använda hål för välling även till Babyplus.... Ska till Gekås, Ullared idag så det blir lite shopping. :-)
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"