Hej!
Är likadant med min lilla tjej, 7.5 månader. Hon började äta mat, inte puré utan familjens mat mosad. Efter en månad ville hon inte längre bli matad. Har sedan dess kört med plockmat av olika slag, tex. skinka, kokt morot i stavar, kokt broccoli, mjukkokt pasta osv, och det har fungerat jättebra. Är häftigt att se sin lilla äta själv o att de kan tugga så pass bra utan tänder

Har oxå gått bra att stödmata med sked av vår mat el. hjälpa henne att stoppa in plockmaten. Finns många bra trådar med tips på plockmat som du kan hämta inspiration ifrån!
Sedan några dagar tillbaka har vår dotter tyvärr helt vägrat att äta mat. Har varit sjuk till o från i fyra veckor o har fått maxmedicinera med astmamedicin (hon har förkylningsastma) i tre veckor. Är feberfri sedan ett par dagar tillbaka men har sina första två tänder på G. Hon gnäller o vänder bort huvudet i matstolen. Visar inget intresse för plockmaten o vägrar helt att vi matar henne. Har vid ngt tillfälle tagit ett par tuggor men verkar som att hon tröttnar snabbt alt. blir frustrerad när hon inte får in maten i munnen. Vi får inte hjälpa till.. Jag tänker att hon troligtvis har ont i munnen o att det gör ont att tugga. Har ammat henne mer än vanligt. Var på väg att minska ner då det snart är dags att börja jobba lite grann men nu känns det som att det kan bli svårt. Den lillas schema (vi har ännu inte gjort shkuren pga alla sjukdomar..) är som följer;
05 ammar, fortsätter sova
07 ammar o går upp
09.30 ammar o somnar
09.30-11ca sover
12.30 lunch (ett par tuggor senaste dagarna, innan dess helt mål med god aptit, kladd o glädje vid matbordet)
14 ammar o somnar
14-15 ca sover
17 middag ((ett par tuggor senaste dagarna, innan dess helt mål med god aptit, kladd o glädje vid matbordet)
19 ammar o somnar för natten
22.30 ammar, fortsätter sova
Ser ju nu när jag skriver ner att det är en hel del amning även på dagarna. Såg dock ut så även när hon åt jättebra, skillnaden var att hon då ammade mindre varje gång. Har funderat på att dra ner på dagamningarna men känns tokigt när hon inte äter ngt annat...
Ngn med erfarenhet av liknande situation? Hur länge kan det onda av tänderna hålla i sig? Hade ni oxå väntat med kuren tills matvägringsperioden gått över el. kört för att få bort nattamning o därigenom öka aptiten på vanlig mat?
Känner mig lite villrådig o sänkt just nu efter många veckor med sjuka barn o vaknätter( även storasyster har förkylningsastma o har varit mkt sjuk). Behöver lite råd o pepp! Tack på förhand!
Mamma till två underbara tjejer f. 05 och 09. Den stora kurad i feb. 06.