Börja kura om två veckor
Natten till idag har även den varit toppen! Han somnade på 2 min igår efter att min man solfjädrat kort och buffat lite
(vet att man inte bör, men det var extremt kort och han blev lugn på en gång). Han sov från 19.47-5.55 utan ett pip, men sen var det gnäll/gråt till och från t om god morgon vid ett någorlunda tyst ögonblick 6.45. Varje gång jag påminde tystnade han men det dröjde inte mer än ett par minuter så var han igång igen. Han smackade massor och var riktigt hungrig när han fick mat straxt före kl 7.
Fm-lurarna går toppen! Middagsluren kan strula vissa dagar. Han har tidigare aldrig sovit 2 h på dagen i sträck (hände dock igår utan att vagnen rörde sig alls!)
Vi kör vidare med en säker attityd av självklarhet! Måste bara berömma honom något enormt för ikväll när vi hade skrattat klart, pappa lämnat rummet och sagt godnatt till lampan, lade jag tillrätta och ramsade ut. Detta var 19.45 och har sedan dess inte hört något från prinsens rum! O:)
Fått tipset att feta till gröten på kvällen, men vet inte hur mycket matfett/olja man kan tillsätta. Någon som har testat? tips?
Idag har jag hunnit scrappa ihop tackkort till de som närvarat vid hans namngivning, umgås med min mor och förbereda middag under hans sovstunder \:D/
Fm-lurarna går toppen! Middagsluren kan strula vissa dagar. Han har tidigare aldrig sovit 2 h på dagen i sträck (hände dock igår utan att vagnen rörde sig alls!)
Fått tipset att feta till gröten på kvällen, men vet inte hur mycket matfett/olja man kan tillsätta. Någon som har testat? tips?
Idag har jag hunnit scrappa ihop tackkort till de som närvarat vid hans namngivning, umgås med min mor och förbereda middag under hans sovstunder \:D/
-
ilindstrom
Nu är uppföljningsveckan avklarad och det har gått så bra!
:thumbsup:
Tre av kvällarna har han somnat helt av sig själv, de andra har det tagit allt mellan 5-20 min med några få ingripanden vid ledset gråt. Igår tog det dock 40 min innan han till sist kom till ro
Det känns som att ramsan inte tar vid läggning, utan vi måste till slut in och lugna med solfjäder och kort buffning för att han ska kunna slappna av. Vid uppvaken på nätterna har det fungerat utmärkt att ramsa, då har det inte varit någon trafik alls! De få uppvaken han haft har varit under vargtimmarna. Inatt började han redan 4.08 och höll på till och från till god morgon 6.45. Det var mest gnäll och lite gråt, men tystnade vid påminnelser.
De första fm-lurarna fungerar utmärkt, den längre middagsluren mellan 13-15 vaknar han dock alltid ca 13.55 och efter det får man ingripa och vagna ett flertal ggr. Sista luren på em fungerar även den ok. Lurar på mellan 30-50 min verkar fungera allra bäst, men vi kör vidare!
Det är ändå en enorm skillnad mot hur vi hade det innan påbörjad kur. Han är en gladare och nöjdare kille som ler stort när han läggs i sängen på kvällarna O:) Aptiten kan vi inte klaga på, det går ner mycket i den lilla magen! Imorgon blir han fem månader och då ska vi till bvc för vaccination. Det kommer att gå toppen!
Är det fler som har erfarenhet av att ramsan inte tar vid läggning på kvällen? Vad kan vi göra annorlunda? Han är som sagt glad när vi lägger ner honom och vi säger god natt till lampan, sen lägger vi tillrätta och när vi ramsar ut så börjar han gnälla. Vi låter honom vara då. Sen börjar han skrika - påminnelser efter en stund. Han skriker ofta ilsket i början och då avvaktar vi tills han lugnar sig, men då är han så ledsen (och "uppskriken") så det hjälper inte när vi ramsar.
Tack för all respons och beröm, det värmer!
En fråga till AW om du läser detta: har kortet kommit fram med posten?
Kom nyss på att jag glömde skriva namn och adress på baksidan.
Önskar er alla en riktigt glad påsk!!
Tre av kvällarna har han somnat helt av sig själv, de andra har det tagit allt mellan 5-20 min med några få ingripanden vid ledset gråt. Igår tog det dock 40 min innan han till sist kom till ro
De första fm-lurarna fungerar utmärkt, den längre middagsluren mellan 13-15 vaknar han dock alltid ca 13.55 och efter det får man ingripa och vagna ett flertal ggr. Sista luren på em fungerar även den ok. Lurar på mellan 30-50 min verkar fungera allra bäst, men vi kör vidare!
Det är ändå en enorm skillnad mot hur vi hade det innan påbörjad kur. Han är en gladare och nöjdare kille som ler stort när han läggs i sängen på kvällarna O:) Aptiten kan vi inte klaga på, det går ner mycket i den lilla magen! Imorgon blir han fem månader och då ska vi till bvc för vaccination. Det kommer att gå toppen!
Är det fler som har erfarenhet av att ramsan inte tar vid läggning på kvällen? Vad kan vi göra annorlunda? Han är som sagt glad när vi lägger ner honom och vi säger god natt till lampan, sen lägger vi tillrätta och när vi ramsar ut så börjar han gnälla. Vi låter honom vara då. Sen börjar han skrika - påminnelser efter en stund. Han skriker ofta ilsket i början och då avvaktar vi tills han lugnar sig, men då är han så ledsen (och "uppskriken") så det hjälper inte när vi ramsar.
Tack för all respons och beröm, det värmer!
En fråga till AW om du läser detta: har kortet kommit fram med posten?
Önskar er alla en riktigt glad påsk!!
-
ilindstrom
Vad roligt att läsa att det går så bra för er, pris och beröm :-({|=
Angående läggningen så skulle jag ramsa ut överdrivet glatt och hurtigt. Ramsan ska var så taktfast att du vill dansa till den. För oss har musik utanför rummet eller husljud varit fantastiska. Många barn tycker om att höra dammsugarljud också. Lita på att han kan somna, ramsan stör ofta mer än vad den gör nytta på kvällen om han inte blir ledsen naturligtvis och behöver hjälp.
hälsningar
Ida
Angående läggningen så skulle jag ramsa ut överdrivet glatt och hurtigt. Ramsan ska var så taktfast att du vill dansa till den. För oss har musik utanför rummet eller husljud varit fantastiska. Många barn tycker om att höra dammsugarljud också. Lita på att han kan somna, ramsan stör ofta mer än vad den gör nytta på kvällen om han inte blir ledsen naturligtvis och behöver hjälp.
hälsningar
Ida
Tack så mycket!
Idag har det gått 19 dagar sedan vi började på vår kurfärd
och det är en stor skillnad på vår lille ängel nu och för 19 dagar sedan. Vi har självfallet några mindre roliga dagar och nätter, men det har ju även vi vuxna. Han är helt underbar vår lille prins!
Vi har faktiskt börjat backa på kvällen och låter honom gnälla/skrika (då han mest låter arg och ej ledsen) en stund utan att ingripa och då har han lugnat ner sig betydligt fortare. Inom 20 min från läggning sussar han sött
de få uppvaken han har under nätterna börjar oftast straxt före sex, så han sover gott och det gör vi med!
Han var lite hängig efter vaccinationen, men sov bra även de nätterna
Det har gått jättebra under påskhelgen när vi har farit hit och dit mellan våra föräldrar på middag, han har kunnat sova sina lurar utan problem.
Vi njuter av lillen och livet till fullo och ser fram emot våren och lite värme.
Kramar från en familj som njuter \:D/
Idag har det gått 19 dagar sedan vi började på vår kurfärd
Vi har faktiskt börjat backa på kvällen och låter honom gnälla/skrika (då han mest låter arg och ej ledsen) en stund utan att ingripa och då har han lugnat ner sig betydligt fortare. Inom 20 min från läggning sussar han sött
Han var lite hängig efter vaccinationen, men sov bra även de nätterna
Vi njuter av lillen och livet till fullo och ser fram emot våren och lite värme.
Kramar från en familj som njuter \:D/
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
simi skrev:En fråga till AW om du läser detta: har kortet kommit fram med posten?
Tusen TACK
Och PRIS och BERÖM för enastående vackert arbete :-({|=
Du skriver väl din berättelse sedan på "Livet efter kuren - en uppmuntran"
Största kramen kära Simi, och puss på lilla näsan till älsklingen från mig
O:)
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Åh, vad roligt att du fick det Anna! Har varit inne på forumet till och från men missat att min tråd blivit besvarad. Tack själv för all uppmuntran!
Lillprinsen sover ute i vagnen nu. Blir nog en promenad snart för det är mycket byggtrafik i vårt område och de lägger precis grunden till granntomten och de tunga lastbilarna som kommer gör att det skvalpar i glasen inomhus.. inte konstigt att han vaknar då
Jag ska absolut skriva på "livet efter kuren"! Har inte ens tänkt på att vi faktiskt nått mål
Som jag tidigare skrivit så har vi vissa dagar utan gnäll eller mycket gråt alls, men vissa undrar man vad det kan vara för fel!? Antar att det är vanligt? Han verkar ha som ""metod" att gnälla/småskrika sig till ro.. ingriper man så blir han snarare tokig än lugn. Nu har det gått över en månad och den senaste veckan har han sovit från ca 20-07 utan uppvak! O:) Inatt vaknade han dock straxt efter fyra, pratade en stund men sen kom beklagande gnäll. Jag kikade in och då låg han på kortsidan i sängen och dessutom helt täppt i näsan
inte konstigt att han inte kunde somna om.
Det som fortfarande är lite struligt är den långa middagsluren kl 13-15. Varje dag är det uppvak ca 13.40 och efter det får man ingripa några gånger och vagna, men han somnar om och vi får oftast väcka honom kl 15. När han vaknar upp så gråter han så "uppgivet" och ledsamt, tittar man in under "skynket" som vi hänger på vagnen så blundar han då så han är inte vaken.. Har testat att förlägga den sista luren i spjälsängen, men vagnen fungerar absolut bäst för dagslurarna. Skönt på sätt och vis, för den kan man alltid ha med sig.
Han äter allt som bjuds och är glad i livet under sina vakna timmar, härligt att se! Rumpan börjar lyftas upp när han ligger på mage och kämpar och blir arg när inte armarna hänger med vid puttandet med benen
Schemat har verkligen fungerat utmärkt och vi är så glada och tacksamma för att vi kurade vår sötnos. Det är ju så skönt att få sova om nätterna!
Kramar från oss
Lillprinsen sover ute i vagnen nu. Blir nog en promenad snart för det är mycket byggtrafik i vårt område och de lägger precis grunden till granntomten och de tunga lastbilarna som kommer gör att det skvalpar i glasen inomhus.. inte konstigt att han vaknar då
Jag ska absolut skriva på "livet efter kuren"! Har inte ens tänkt på att vi faktiskt nått mål
Det som fortfarande är lite struligt är den långa middagsluren kl 13-15. Varje dag är det uppvak ca 13.40 och efter det får man ingripa några gånger och vagna, men han somnar om och vi får oftast väcka honom kl 15. När han vaknar upp så gråter han så "uppgivet" och ledsamt, tittar man in under "skynket" som vi hänger på vagnen så blundar han då så han är inte vaken.. Har testat att förlägga den sista luren i spjälsängen, men vagnen fungerar absolut bäst för dagslurarna. Skönt på sätt och vis, för den kan man alltid ha med sig.
Han äter allt som bjuds och är glad i livet under sina vakna timmar, härligt att se! Rumpan börjar lyftas upp när han ligger på mage och kämpar och blir arg när inte armarna hänger med vid puttandet med benen
Schemat har verkligen fungerat utmärkt och vi är så glada och tacksamma för att vi kurade vår sötnos. Det är ju så skönt att få sova om nätterna!
Kramar från oss
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Hjälp!
Under en veckas tid har dagslurarna strulat rejält. Han vaknar upp efter ca 30 min och somnar inte om vad man än gör.
På de korta lurarna kan han vakna upp, prata och vara glad (helt ok att han då får 30 min sömn iaf), men på den långa middagsluren vaknar han och gallskriker i allt mellan 10-30 min innan han lugnar ner sig, ser ut att somna om men piggnar istället till och börjar prata och tjoa i vagnen.. Vissa av dagarna har han inte haft några problem att vara vaken till nästa sovstund så vi undrar om vi kan få lite feedback på schemat. Kanske dags att göra ändringar? Han blir 7 månader den 1 juni.
Natt ca 20-7
Äta 7 (BM)
Sova 8.30-9.15 (45 min)
Äta ca 9.20 (Gröt)
Sova 10.30-11.15 (45 min)
Äta 12.00 (Lunch i form av mat + efterrätt)
Sova 13-15 (2 h)
Äta ca 15.10 (Gröt)
Sova 17-17.45 (45 min)
Äta 18.00 (BM) 19.00 (Kvällsgröt)
Läggning ca 19.45 och
ca 20.00 till god morgon kl 7
Sover (enligt schemat) ca 15 h 15 min
Hoppas någon vänlig själ kan komma med lite tips. Allt mottages varmt! Inte kul att höra lilla hjärtat så ledsen
roligare när han har energi för att leka och stojja när han är vaken.
Under en veckas tid har dagslurarna strulat rejält. Han vaknar upp efter ca 30 min och somnar inte om vad man än gör.
Natt ca 20-7
Äta 7 (BM)
Sova 8.30-9.15 (45 min)
Äta ca 9.20 (Gröt)
Äta 12.00 (Lunch i form av mat + efterrätt)
Sova 13-15 (2 h)
Äta ca 15.10 (Gröt)
Sova 17-17.45 (45 min)
Äta 18.00 (BM) 19.00 (Kvällsgröt)
Läggning ca 19.45 och
Sover (enligt schemat) ca 15 h 15 min
Hoppas någon vänlig själ kan komma med lite tips. Allt mottages varmt! Inte kul att höra lilla hjärtat så ledsen
Hej!
Kanske är han så pass gammal så det räcker med tre lurar nu? Så blir det lite mer vakentid mellan lurarna. Tex 11+1,5+2.20 min (eller vad som passar er), det blir runt 15 timmar och borde räcka vid 7 mån. Och så runt 3-4 timmar mellan målen, det gör att magen får vila mellan varven.
Kram Bea
Kanske är han så pass gammal så det räcker med tre lurar nu? Så blir det lite mer vakentid mellan lurarna. Tex 11+1,5+2.20 min (eller vad som passar er), det blir runt 15 timmar och borde räcka vid 7 mån. Och så runt 3-4 timmar mellan målen, det gör att magen får vila mellan varven.
Kram Bea
Mamma till solstrålen Elsa
född okt -07
och livsnjutaren Ellen
född april -11
och livsnjutaren Ellen
Vill börja med att tacka för ditt svar Bea! Det ordnade till sig med dagslurarna utan ändringar. Han kanske kände på sig den veckan att det var något på gång. Det strulade veckan innan jag gick in och jobbade 2,5 vecka. Min man var superduktig med lillen och han sov alla lurar som en prins
Vi har dock insett att vi måste se över schemat och korta ner, alternativt ta bort någon lur helt då han inte är så trött vid läggning kl 20 längre. På torsdag blir han 8 månader. I dagsläget sover han totalt ca 15 h och 15 min efter det schema vi följer:
Natt 20-7
Äta 7 (BM)
Sova 8.30-9.15 (45 min)
Äta ca 9.20 (Gröt + efterrätt+ d-droppar)
Äta 12.00 (Mat + efterrätt)
Sova/vila 13.00-15.00 (ca 2 h)
Äta 15.00 (Gröt + Efterrätt)
Sova 17.00-17.45 (45 min)
Äta: 18.00 (BM) 19.00 (Gröt + efterrätt)
Sova 20.00
Vill gärna få feedback på ett schema vi tagit fram med hänsyn till hans rutiner, men då kortat ner lurarna. Verkar den vettig?
Natt 20-7
Äta 7 (BM)
Sova 8.30-9.15 (45 min)
Sova 11.00-11.20 (20 min)
Äta 12.15 (Mat + efterrätt)
Sova/vila 13.30-15.00 (1,5 h)
Äta 15.30 (Gröt + efterrätt)
Sova 17.00-17.20 (20 min)
Äta: 19.00 ( 1,5 port gröt + efterrätt)
Sova 20.00
Vi tänkte börja köra enligt den nya på torsdag. Det blir istället ca 14 h sömn.
I övrigt mår hela familjen underbart och vi njuter av den fina sommar vi har hemma i Sverige!
dock liiite för varmt inomhus när man ska sova.. men lillprinsen sussar sött i blöja och fläkten som blåser lite svalt

Vi har dock insett att vi måste se över schemat och korta ner, alternativt ta bort någon lur helt då han inte är så trött vid läggning kl 20 längre. På torsdag blir han 8 månader. I dagsläget sover han totalt ca 15 h och 15 min efter det schema vi följer:
Natt 20-7
Äta 7 (BM)
Sova 8.30-9.15 (45 min)
Sova/vila 13.00-15.00 (ca 2 h)
Äta 15.00 (Gröt + Efterrätt)
Äta: 18.00 (BM) 19.00 (Gröt + efterrätt)
Sova 20.00
Vill gärna få feedback på ett schema vi tagit fram med hänsyn till hans rutiner, men då kortat ner lurarna. Verkar den vettig?
Natt 20-7
Äta 7 (BM)
Sova 8.30-9.15 (45 min)
Sova 11.00-11.20 (20 min)
Äta 12.15 (Mat + efterrätt)
Sova/vila 13.30-15.00 (1,5 h)
Äta 15.30 (Gröt + efterrätt)
Sova 17.00-17.20 (20 min)
Äta: 19.00 ( 1,5 port gröt + efterrätt)
Sova 20.00
Vi tänkte börja köra enligt den nya på torsdag. Det blir istället ca 14 h sömn.
I övrigt mår hela familjen underbart och vi njuter av den fina sommar vi har hemma i Sverige!
Hej!
Vad härligt att det går så bra!
Ni känner ju er lille bäst och vet vad han behöver, men jag tror han skulle klara sig på tre lurar. Men funkar det bra såhär så finns det ingen anledning att byta.
Jag skulle försöka få i honom mer riktig mat. En lunch med riktig mat och en middag med riktig mat. Däremellan skulle jag ha gröt som mellis, frukost och kvällsmål.
Nu har ni kanske redan börjat med nya schemat, berätta gärna hur det går.
Ja, värmen är skön men inte när man vill ha svalt till natten.
Kram Bea
Vad härligt att det går så bra!
Ni känner ju er lille bäst och vet vad han behöver, men jag tror han skulle klara sig på tre lurar. Men funkar det bra såhär så finns det ingen anledning att byta.
Jag skulle försöka få i honom mer riktig mat. En lunch med riktig mat och en middag med riktig mat. Däremellan skulle jag ha gröt som mellis, frukost och kvällsmål.
Nu har ni kanske redan börjat med nya schemat, berätta gärna hur det går.
Ja, värmen är skön men inte när man vill ha svalt till natten.
Kram Bea
Mamma till solstrålen Elsa
född okt -07
och livsnjutaren Ellen
född april -11
och livsnjutaren Ellen
Hej Bea och tack för dina tips som vi tagit till oss! Vi har funderat i banorna om tre lurar, men inte "vågat" plocka bort någon. Sedan två dagar tillbaka ser schemat ut som följer:
Natt 20-7
Äta 7 (BM som jag håller på att ta bort + Gröt + efterrätt)
Sova 8.30-9.15 (45 min)
Äta ca 9.30 (Mellanmål: banan/yoghurt/smörgåsrån)
Sova/vila 12.30-14.30 (2 h)
Äta 15.00 (Gröt + efterrätt)
Äta: 18.00 (Mat + efterrätt) 19.50 (Välling)
Sova 20.00
Det är lite tufft med övergången från att ta bort en fm-lur helt, men det har gått bättre och bättre för varje dag.
Han har lättast till skratt innan sista kvällsmålet så därför har vi valt att införa välling efter skrattet till go'nattet och det har fungerat över förväntan. Nu hoppas vi att detta schema fortsätter att passa vår prins ett tag framöver. Nästa lur att slopa, om vi förstått det rätt, är em-luren?
Idag är det ännu en dag med riktig hetta
Men han blev så glad och nöjd när han fick svalka ner sig och plaska i sin pool. Jag blev också sval på köpet kan jag tillägga 
Natt 20-7
Äta 7 (BM som jag håller på att ta bort + Gröt + efterrätt)
Sova 8.30-9.15 (45 min)
Äta ca 9.30 (Mellanmål: banan/yoghurt/smörgåsrån)
Sova/vila 12.30-14.30 (2 h)
Äta 15.00 (Gröt + efterrätt)
Äta: 18.00 (Mat + efterrätt) 19.50 (Välling)
Sova 20.00
Det är lite tufft med övergången från att ta bort en fm-lur helt, men det har gått bättre och bättre för varje dag.
Han har lättast till skratt innan sista kvällsmålet så därför har vi valt att införa välling efter skrattet till go'nattet och det har fungerat över förväntan. Nu hoppas vi att detta schema fortsätter att passa vår prins ett tag framöver. Nästa lur att slopa, om vi förstått det rätt, är em-luren?
Idag är det ännu en dag med riktig hetta