Ska jag korrigera åldern eller inte för kurer och

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Mindy

Ska jag korrigera åldern eller inte för kurer och

Inlägg av Mindy »

Hej!

Någon som kan hjälpa mig? Vår son är född i v 35+2 och är alltså två månader i morgon okorrigerat. Jag undrar inför t ex SHN-kuren om jag ska korrigera hans ålder så att jag inte kräver för mycket av honom? Han äter fortfarande var tredje timme och nu är han inne i oroliga lurar på dagtid och måste vagnas i tid och otid för att somna om. Jag antar att det är alla intryck...
På BVC korrigerar de INTE hans ålder för de olika besöken t ex.

Jättetacksam för svar! ;-)
Sagomamma
Kontakt:

Inlägg av Sagomamma »

Hur gammal är han? Lägg gärna in i din profile, tack, så blir det lättare för alla att hjälpa! :D
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hej.
Jag har för mig att Anna W har sagt att man ska korrigera efter BF och räkna barnet som nyfödd t.o.m tre veckor efter det datumet. Sedan kan man börja räkna "den egentliga födelsen".

Alltså om hon är född fem veckor för tidigt, så räknas hon som nyfödd i åtta veckor.

Hoppas du förstår.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Mindy

Inlägg av Mindy »

Oj :shock:, jag trodde att jag bara skulle addera de fem veckorna (han är för tidig) och att han alltså skulle räknas som tre veckor gammal nu då istf. åtta...
Nu har jag försökt lägga till info också, hoppas att det funkar! :D
Mamma till två Barnaboksbröder (d v s standardmodellade): födda 2004 och 2006. :heart:
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hej igen.
Det är precis det jag menar...
Jag vet inte om vi "pratar" förbi varandra men jag tror vi skriver samma sak.
Anna W brukar säga att den egentliga födelsen kommer efter tre veckor på ett barn fött när det är beräknat.
Andra kallar barnen för nyfödda under samma period.

Alltså är din lille nyfödd i fem + tre veckor om han är fem veckor för tidigt född.
Anna menar att efter de första tre ( i ditt fall åtta) veckorna tar barnet sig den sömn de behöver när de behöver. Det man måste göra är att mata och mata och mata. (Byta, söka ögonkontakt och mysa också givetvis) Efter dessa tre veckor kan man börja använda standardmodellen. Den finns väl beskriven framför allt i Barnaboken men också här på hemsidan.

Om du tillämpar den så är det troligt att du aldrig kommer att behöva kura honom, utan han kommer att sova gott från start. :lol:

Lycka till med din bebis!

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Mindy

Inlägg av Mindy »

Okej, tack för infon! Då ska jag läsa på standardmodellen ordentligt för nu är det ju dags! :D
Mamma till två Barnaboksbröder (d v s standardmodellade): födda 2004 och 2006. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"